Väskförbud i del av nöjespark

Och för somliga av oss hopplöst att lösa ändå - jag behöver ha något litet mellanmål med mig överallt för att blodsockret inte ska kajka, men jag är inte diabetiker och att det ska behövas läkarintyg för att jag ska kunna ta med en proteinbar eller två är ju bara löjligt...
Jag har MS, men liksom jag vet inte riktigt hur det ens skulle fungera att få något slags läkarintyg på symtom som kan vara så olika. På sommaren är jag jättevärmekänslig och brukar gå omkring med kylklampar, handledskylare och annat som ser märkligt ut som solfjäder. Blir liiite jobbigt att få med allt det där utan väska och liksom - en läkare kan kanske inte skriva ut ett läkarintyg på... solfjäder som är ett eget påfund snarare än något som vården rekommenderar. För att inte tala om hur överjävligt det känns med extra läkarkontakter när man ändå har nog med vårdkontakter normalt sett (oftast inte med läkare, det vore väl enklare att be om då).
 
Jag har MS, men liksom jag vet inte riktigt hur det ens skulle fungera att få något slags läkarintyg på symtom som kan vara så olika. På sommaren är jag jättevärmekänslig och brukar gå omkring med kylklampar, handledskylare och annat som ser märkligt ut som solfjäder. Blir liiite jobbigt att få med allt det där utan väska och liksom - en läkare kan kanske inte skriva ut ett läkarintyg på... solfjäder som är ett eget påfund snarare än något som vården rekommenderar. För att inte tala om hur överjävligt det känns med extra läkarkontakter när man ändå har nog med vårdkontakter normalt sett (oftast inte med läkare, det vore väl enklare att be om då).
Nej gud, det går ju inte. Om man inte ska fixa en lång lista över allt som kanske kan behöva följa med in vilket ju bara blir lika löjligt det :/
 
Nej gud, det går ju inte. Om man inte ska fixa en lång lista över allt som kanske kan behöva följa med in vilket ju bara blir lika löjligt det :/
Nu har jag inte ens något planerat som jag skulle behöva avstå, men jag tänker att jag knappast är ensam, och många har det långt värre + plus att det ju blir en ekonomiskt fråga med läkarintyg för en ofta redan utsatt grupp. Vore önskvärt om beslutsfattare tänkte mer på tillgänglighet och inkludering!
 
Åh det var ju väldigt generöst att man kan få köpa deras kasse... dessutom flera gånger om man vill gå på flera konserter...:sneaky::down:

Känns ju lite svårnavigerat överhuvudtaget att köpa en påse väl inne på plats. Om man då är en person som behöver mycket prylar med sig, hur ska man få dem över från sin väska till den tillåtna påsen? Bära alla grejer i händerna tills man kommer in? Skicka in någon som köper påsen och sedan byta från väskan till påsen under översyn av vakt och sedan slänga sin väska utanför? 😆
 
Känns ju lite svårnavigerat överhuvudtaget att köpa en påse väl inne på plats. Om man då är en person som behöver mycket prylar med sig, hur ska man få dem över från sin väska till den tillåtna påsen? Bära alla grejer i händerna tills man kommer in? Skicka in någon som köper påsen och sedan byta från väskan till påsen under översyn av vakt och sedan slänga sin väska utanför? 😆


Gissar att tanken är att du kan lägga det du har i fickorna i påsen inte att du kan lägga över allt från en hel väska.
 
Liseberg har meddelat väskförbud på konserter i sommar men bara framför stora scenen och på de restauranger som är närmast scenen. I resten av parken får man ta med sig en väska på samma dagar. Så det är lite vill du ta med något farligt in uppge att du inte ska gå på konserten . Själv tycker jag mest det är löjeväckande och ser ingen större poäng med väskförbudet så som det är utformat. Vad tycker Buke?

Jag tycker som innan att det är löjligt!

Jag var i London på en stooor konsert en månad efter attacken mot Ariana Grandes konsert i Manchester. I hela London märkte man att de var extra på tårna. På tåget från flygplatsen så pratade de om det i högtalarna. Men man fick ha med väska in på konserten. Men väskan kollades noggrannt och man var tvungen att gå igenom sån där båge likande sån de har på flygplatser. Först kollades väskan manuellt och sen fick man gå igenom bågen. Hela tiden patrullerade en man med en söt spaniel kön. Vet inte vad den sniffade efter. Det kändes mycket tryggt!

Varför gör de inte bara så i Sverige också?
 
Liseberg har meddelat väskförbud på konserter i sommar men bara framför stora scenen och på de restauranger som är närmast scenen. I resten av parken får man ta med sig en väska på samma dagar. Så det är lite vill du ta med något farligt in uppge att du inte ska gå på konserten . Själv tycker jag mest det är löjeväckande och ser ingen större poäng med väskförbudet så som det är utformat. Vad tycker Buke?
Precis som i den förra tråden du startade i ämnet så tycker jag personligen inte det är någon jättegrej för mig. Har varit på många evenemang sedan länge med minsta möjliga med mig och lärt mig både klädval och vad jag faktiskt egentligen behöver/använder. På Liseberg finns ju dessutom allt inom armlängds avstånd om det skulle knipa.

Jag ska dit på minst en konsert i sommar och ser fram emot det, även utan min väska.
 
Jag tycker som innan att det är löjligt!

Jag var i London på en stooor konsert en månad efter attacken mot Ariana Grandes konsert i Manchester. I hela London märkte man att de var extra på tårna. På tåget från flygplatsen så pratade de om det i högtalarna. Men man fick ha med väska in på konserten. Men väskan kollades noggrannt och man var tvungen att gå igenom sån där båge likande sån de har på flygplatser. Först kollades väskan manuellt och sen fick man gå igenom bågen. Hela tiden patrullerade en man med en söt spaniel kön. Vet inte vad den sniffade efter. Det kändes mycket tryggt!

Varför gör de inte bara så i Sverige också?
Ja, det du beskriver låter liksom dessutom säkrare - utan att kräva att publiken avstår från något.
 
Trots väskförbud så är det bengaler på fotbollen....
Ja, visst är det märkligt. Nu var det länge sedan jag var på fotbollsmatch men bekanta säger att redan innan väskförbudet var det noggranna visiteringar, de kunde t o m tvingas öppna sina snusdosor för att visa att det inte fanns annat än snus däri. Ändå kommer bengalerna in. Och vill terrorister ha in bomber löser det nog det trots väskförbud.
 
Ja, visst är det märkligt. Nu var det länge sedan jag var på fotbollsmatch men bekanta säger att redan innan väskförbudet var det noggranna visiteringar, de kunde t o m tvingas öppna sina snusdosor för att visa att det inte fanns annat än snus däri. Ändå kommer bengalerna in. Och vill terrorister ha in bomber löser det nog det trots väskförbud.

I mitt tycke är det inte ordentliga visitationer här i Sverige. Jag hade utan problem kunnat smuggla in en halv servis :rofl:
 
Men väskförbuden... jag tror att man får se det inte som en heltäckande åtgärd för att förhindra terrordåd i folksamlingar, men som ett av många verktyg. Som dessutom är både billigt, snabbt och minimalt resurskrävande att upprätthålla. Metalldetektorer och individuell visitation kan förstås vara mer finmaskigt men kostar mer, tar längre tid, är mer integritetskränkande. Det hela landar i en avvägning mellan nytta och olägenhet, som så mycket annat.

För min egen del är det en minimal inskränkning även om jag förstår att det i enskilda fall kan vara förbannat bökigt.
Själv klarar jag mig utmärkt utan storskaliga evenemang överlag, även om just lisebergskonserter hör till sådant jag brukat uppskatta. (Men sett i backspegeln så har nio av tio av de mest minnesvärda konserterna jag nånsin besökt eller arbetat med varit för <500 personer.)
 
I mitt tycke är det inte ordentliga visitationer här i Sverige. Jag hade utan problem kunnat smuggla in en halv servis :rofl:
Jag hade en gång precis varit i Frankrike, där det var metalldetektorer och militärer med sträng uppsyn, hundar och gevär vid säkerhetskontrollerna.
Så gick vi på Grönan, och möttes av en glad kille i porten som sa Hej! Vi har en liten säkerhetskontroll här! Jag tittade lite förvirrat runt för att få syn på metalldetektor, k-pistar och hundar, innan jag fattade att det var den glada killen som var säkerhetskontrollen då han tittade i min väska i 2 sek.:D
 
Jag har i princip slutat gå på större event. En spelning som jag verkligen, verkligen vill se hade jag försökt lösa, men annars får det vara. Det är inte värt krånglet, och jag är inte direkt sugen på att börja gå i lundhagsbyxor en lördagskväll på stan.

Har varit på stora klubbar i London och Berlin, och går hellre genom en rigorös säkerhetskontroll än försöker stuva det jag behöver på kroppen (helt omöjligt i sommarkläder).
 
Första gången jag skulle in på en bar så hade jag inte en tanke på vad man fick ha i väskan så jag knatade dit med min vanliga väska. De tittade och klämde lite på den och så fick jag gå in. Jag minns inte hur många saxar jag hade i väskan, men minst 5st varav en modell gigantisk, en normalstor vanlig, en normalstor sysax, en halvstor sysax och en nagelsax och de missade alla av dem :crazy: Jag tror att jag även hade pudelsaxen i väskan just då också 😅 Jag är en sådan som har halva bohaget i väskan så att gå på Sweden rock utan väska kommer att kännas jobbigt och ”naket”. Jag kan förstå tanken bakom förbudet, men för att det ska bli effektivt så måste de ju gå igenom alla fickor innan man går in för med rätt kläder kan man ju få med sig typ hur mycket som helst i fickorna och då kan de lika gärna släppa igenom väskor också (utan en massa saxar i då såklart 😅🤣)
 
Hur har ni löst det med mensskydd förresten? Jag har inte haft det problemet än men i sommar ska jag på Springsteen och jag vete sjutton hur jag ska få till det om jag har sånt oflyt att min mens krockar med konserten.
Förr när jag fortfarande var på krogen ibland stoppade jag tamponger i bhn. Men det förutsätter ju att man använder bh.
 

Liknande trådar

Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 472
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 074
Senast: Nixehen
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 704
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 656

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp