Vätskeersättning

Piek

Trådstartare
För ett par nätter sen så fick min lilla tjej (ca 20 veckor) magsjuka, spydde rejält flera gånger och var helt slut ett tag :( var helt beredd att åka raka vägen till veterinären så fort de hade öppnat! Men framåt morgonen så fick hon i sig lite vatten och piggnade sakta men säkert till så jag avvaktade och gick ut för att få tag på vätskeersättning till henne. Tydligen var det helt omöjligt här omkring...
Nån vätskeersättning för djur har de inte på Apoteket så hittade jag det här receptet:
½ l vatten

1 msk druvsocker

1 krm salt

Så jakten blev istället att hitta druvsocker. Inte heller det går att få tag på förutom typ Dextrosol som dessutom innehåller en massa smakämnen så det vågade jag inte ge.

Det blev att skynda sig hem och se att katten fortfarande var på bättringsvägen och lite piggare ändå än när jag åkte.
Tog iallafall och ringde veterinären som tyckte att eftersom hon fått i sig lite vatten så skulle jag fortsätta och försiktigt spruta in vatten i hennes mun och koka torsk åt henne. Om hon inte ätit till kvällen så skulle jag komma in. Tack och lov älskar hon torsk och både åt lite och fick behålla det :)

Nu kommer jag bort ifrån ämnet känner jag haha. Vätskeersättning var det ja...
Kan man göra egen vätskeersättning utan druvsocker?
Annars vart sjutton får man tag på det?!
Har kollat Apoteket, Ica, Coop och Life... Ungefär det som finns inom tio mils radie alltså
Finns det färdig vätskeersättning för katter som man kan köpa och ha hemma? Kan man annars ge sån för människor eller är det helt olika?

Blir hon dålig igen så vill jag inte stå utan de blir ju uttorkade så snabbt de här små :(
 
Googlade lite snabbt @Piek . Hittade detta Nutrisal.

Jag brukar använda honung i stället för druvsocker när jag gör vätskeersättning.
 
Hade affärerna inget Dextropur? Det finns i en liten pappkartong och har ingen smak. Annars är det någon variant av ren glukos man får leta efter (eftersom druvsocker är glukos).
 
Om du letade efter druvsocker så förstår jag att du inte hittade något. Det är så dumt att det heter dextropur i affärerna. Du är inte ensam om att ha letat efter druvsocker förgäves. Den förpackningen jag har hemma är i storlek med ett potatismjölpaket. Det är vitt på ovandelen och röd-orange på nederdelen. Det står Dextro energy överst och sedan Dextropur under och under det på framsidan med små bokstäver så står det Druvsocker men det står så smått att jag förstår att du missade det i affären. Den går iallafall utmärkt att ha i vätskeersättning och den brukar stå vid bakgrejerna.

Hoppas att din kattunge återhämtar sig snabbt och att du hittar dextropur nu när du vet vad du ska leta efter :) Det är bra att ha hemma till både folk och fä.
 
Tack för era svar! Såg inte heller något dextropur och frågade också på alla ställen fanns ingenstans :( nackdelen mer att bo i en liten håla!

@Missel kan man ge honung till katt? Hur mycket blandar du av allt då? :)
 

Liknande trådar

Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
1 536
Senast: monster1
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 208
Senast: Sassy
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 464
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 413
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp