Vävtapet :(

Andorra

Trådstartare
Ska tapetsera om ett rum men det är vävtapeter som sitter på väggen nu. De är övermålade 2 ggr och är ju inte helt släta. Hur ska man få bort dom? Går det att få bort dom så att man kan få väggen slätare? Går det att slipa ner dom eller är det bredspackling över hela väggen som gäller? Hur har ni gjort?
 
Sv: Vävtapet :(

Jag skulle satsa på att bredspackla hela väggarna för bästa resultat, inte för tjockt, utan bara vad som behövs! Slipa noga!

/Siritax -dotter till målare... :)
 
Sv: Vävtapet :(

Jag skulle satsa på att bredspackla hela väggarna för bästa resultat, inte för tjockt, utan bara vad som behövs! Slipa noga!

/Siritax -dotter till målare... :)


Det blir också bra, men så himla mycket mer jobb än att använda easycover.

Vi bredspacklade ett rum innan vi kom på easycover och nu kommer jag aldrig bredspackla ett helt rum ( större yta ) igen ;)

Till TS:

Det säljs easycover i olika kvalité, vi köpte en på Coop som var lite svårjobbad men resultatet blev så himla bra :D
 
Sv: Vävtapet :(

Det är ett helvette att riva ner dem och är rummet stort blir det ett himla jobb att bredspackla allt. Jag skulle också satsa på någon form av renoveringstapet, easy cover eller liknande. Finns på byggvaruhus och måleributiker.

Ett tips är att jämföra priserna ordentligt, originalet är betydligt dyrare än kopior som är lika bra! :)
 
Sv: Vävtapet :(

Vi rev ner väv i mina föräldrars förra hus, väggarna var fina under men jisses vad det dammade! Och tog tid. På den tiden fanns inte easycover, så det är nog det bästa sättet om man vill vara lite modern :D
 
Sv: Vävtapet :(

Det låter ju onekligen smidigt med easycover. Rummet är inte alls stort utan mer som en större sidogarderob. Snedtak och ganska mycket vinklar och små prång. Ska kolla vad sådan tapeter kostar. Kan inte gå åt så himla mycket det det rummet.

Ska man spackla igen spikhål och andra skavanker innan man sätter upp easycover?
 
Sv: Vävtapet :(

Är det vävtapet eller är det glasfiberväv? Vävtapet är inte så besvärligt att ta bort. Glasfiberväv är däremot nästan lögn att försöka få bort, även om det faktiskt gå.
 
Sv: Vävtapet :(

Det är vävtapet, fast just nu ser det ut som glasfiber eftersom den är målad.
Hur gör man för att ta bort vävtapet då? Har du några bra knep?
 
Sv: Vävtapet :(

Fukt!

Men för att spara tid så klipper jag in en passage frå Vi i villa:


Det går faktiskt att ta bort hela vävtapeter. Målarnas tips är att blöta tapeten som sedan släpper.

Ett tips vi fått in av olika läsare av Vi i Villa är att lägga på ett lager tapetklister och sedan fästa plastfilm ovan tapeten. Lämna en ordentlig bit av plasten mot taket som du kan ta tag och dra i. Se först till att tapetklistret torkat ordentligt. Detta brukar ta minst 3 timmar. Fördelen är att eftersom det tar så lång tid så blöter tapetklistret upp vävtapeten ordentligt.

Plastfilmer fäster på vävtapeten som sedan följer med. Efter detta måste man spackla och slipa som vanligt för att få en jämn yta att måla eller fästa nya tapeter på.

Målarens tips!
Ofta så handlar det om att få bort 70-talets vävtapeter och dessa har alltid en baksida av papper.

Det finns två typer av vävtapet, en med trådar uppifrån och ned och en i ett slags rutmönster. Den med trådar upp och ned är det bara att dra i så släpper den. Det kan underlätta om man blöter tapeten först.

Har man tur så blir resultatet att väggen blir lika slät och fin som om du tagit bort en vinyltapet. Om inte så är det bara till att göra det vanliga underarbetet - spackla och slipa ordentligt tills resultatet känns och ser slätt och fint ut.

Det finns även tapetborttagnings-maskiner man kan hyra. Den blöter upp tapeten med ånga som gör att tapeten släpper.
http://www.viivilla.se/ovrig-interior/bort-med-vavtapeten.aspx
 
Sv: Vävtapet :(

Håller precis på med renovering av ett 30kvm stort sovrum. Hade glasfiber där tidigare. Vi slet bort allt, gick faktiskt väldigt bra. Dammar dock men man får det ordentligt gjort så som jag vill ha det. Ville inte ta sånna där easycover, tycker det blir så fult när man skymtar att det finns väv där under. Så...jag lydde målarens rekomendation och slet bort allt.
Har precis målat taket och ska nu slipa väggarna, tapetsera och sen sätta upp alla garderober.
Har bilder på min blogg, dock är det ju typ kaos på före bilderna men man ser ändå vilka hemska lattë färger det är ;)
www.bellabman.blogg.se
 

Liknande trådar

Hemmet Jag köpte några riktigt dyra tapeter för 8 år sedan. De blev liggandes då jag istället för att tapetsera om flyttade till ny bostad...
Svar
10
· Visningar
704
Senast: ptr
·
Hemmet Jag har ett ganska litet badrum som jag skulle vilja ha en tvättmaskin till. Hade helt klart varit enklare platsmässigt med en toppmatad...
Svar
4
· Visningar
568
Senast: Dorinda
·
Hemmet Bonusdottern ska få göra om sitt rum..Dock är det budgetrenovering som gäller. Idag är det vävtapet i en solgul nyans som hon inte...
Svar
4
· Visningar
498
Senast: Trasten
·
Hemmet Jag fick en chock när jag fick min senaste elräkning för enligt den så ska jag ha gjort av med extremt mycket mer el än vad jag normalt...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
7 115
Senast: Pinus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp