Installera tvättmaskin

Wysiwyg

Trådstartare
Jag har ett ganska litet badrum som jag skulle vilja ha en tvättmaskin till. Hade helt klart varit enklare platsmässigt med en toppmatad men önskar också kombinerad torktumlare, frontmatad blir det alltså. Har en duschkabin tyvärr. Är ca 62 cm från duschkabinen till väggen så en tvättmaskin går precis in. Funderar på att riva bort hela duschkabinen för att höra det lite enklare med tvättmaskinen.

Det finns inget färdigt el, vatten eller avlopp närmsta vatten är från duschen eller handfatet som är på väggen vinkelrät mot ”tvättmaskinsväggen” med duschkabinen emellan.

Jag fattar ju att ett eluttag behövs och att en elektriker ska installera det. Behöver jag en rörmokare för att dra vattenledningar också? Är det något jag ska tänka på så att det inte blir fel? Något misstag ni gjort i liknande situation som jag kan undvika? Kan jag dra bort duschkabinen själv utan att paja vägg- och golvmattan under?
 
Utan duschkabin kan du eventuellt få problem med säkerhetsavstånd mellan el och vatten. Det finns begränsningar hur nära duschen man får montera el om det inte finns avskiljande vägg emellan. Kan inte detaljerna, men något som du bör kolla upp.

Bra tips, tack! 🙏
 
Jag har installerat en tvättmaskin där det inte stått nån tidigare. Personligen ville jag ha både separat fysisk vattenavstängning samt en elektronisk droppskyddsvakt (som stänger av vattnet om den känner av läckage). Jag ville också ha ett lättåtkomligt vattenlås för tvättmaskinsavloppet, då jag har varit med om stopp i vattenlåset (pga kleggat igen) i ett hus jag hyrde. Tvättmaskiner pumpar ut vatten med rätt bra fart så det blev ingen höjdare.... :crazy: Nu har jag ett vattenlås på väggen som jag gör rent regelbundet. Av samma anledning var jag noga med bra fall på avloppsröret och att det inte gick ihop med andra avlopp (tex ihop med dusch eller ner i nån golvbrunn med vattenlås). Men man kan säkert tänka på andra sätt också.
Det jag har behövt göra i efterhand var att lägga dit en gummimatta under maskinen eftersom maskinen "vandrade iväg" vid centrifugering. Med gummimattan slutade den med det.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 284
Senast: Calmiche
·
Hemmet Vi upptäckte i höstas en missfärgning i taket under badrummet, tog ut en kompis som trodde det var rör som var lite otätat i badrummet...
Svar
5
· Visningar
1 200
  • Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 070
Senast: Habina
·
Fritid Nu ska vi snart ta tag i vårat ena badrum och jag känner att lite renoveringstips är på sin plats. Just nu ser det ut så här...
Svar
0
· Visningar
1 271
Senast: MM
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp