Bukefalos 28 år!

Växelvis boende varannan vecka, hur gör ni?

Sissa

Trådstartare
Vilka dagar byter era barn mellan föräldrarna och hur fungerar överlämningarna? Jag skulle gärna höra om olika varianter och hur det fungerar. Vi börjar med det växelvisa boendet för våra barn den 1 augusti och har inte riktigt bestämt än vilka dagar barnen ska byta boende på och hur det ska gå till.
 
Sv: Växelvis boende varannan vecka, hur gör ni?

Vi har haft några olika varianter genom åren.
Först var det varannan vecka med byte på fredagar.
Sedan byte på söndagar.
Ett tag hade vi 2 veckor i taget för att det inte skulle bli så hattigt.
Men det gillade inte den ena så då var det 2 veckor i taget för ett barn och varannan vecka för det andra barnet.

Numera så bor barnen på var sitt ställe till vardags och är hos den andra förälderna när det behövs, känns så eller är ett bra tillfälle för det.
 
Sv: Växelvis boende varannan vecka, hur gör ni?

Nu är min son ännu liten, börjar skolan till hösten. Han är vecka-vecka barn och vi föräldrar bor nära varandra och pratas vid flera gånger i veckan så rent praktiskt är det inga problem med dagis, kompisar och liknande. Vi har valt att byta på fredagar för att få lediga dagar tillsammans och så sonen i lugn och ro får landa på det nya stället och verkligen vara med den förälder han då varit borta ifrån en vecka. Fördelen med att byta t.ex. en måndag skulle vara att då är det dom andra rutinerna med dagis/skola som styr upp, hos oss nu är det inte lönt att boka in något för lördagar för sonen är lite "upp och ner" då.

Från första början hade vi också den fina tanken att vi skulle ha en kväll/natt var i den andras vecka för att det inte skulle bli så lång tid borta från den andra, men det blev för hattigt så vi la tämligen omgående ner den tanken. Tyvärr, mamma-hjärtat hade mått bra av att träffa barnet emellan också!

Vi har också valt att ha dubbel uppsättning av kläder, cyklar och sånt så det är sonen med ytterkläderna på som flyttar mellan, ingen ryggsäck han skall packa med det vardagliga. Bara om det är något speciellt han vill ha med sig, vilket det nästan aldrig är. På detta sätt blir det också en grund mindre till tjafs oss föräldrar emellan, var och en ansvarar för sin veckas tvätt och inköp.

Att byta dagar lite nu som då för byte av barnet är inte uppskattat alls av sonen, det skall vara samma dag hela tiden. Att komma tidigare till mamma eller stanna längre hos mamma går bra, men någon extra dag hos pappa möts alltid av protester så även om vi så långt som möjligt hjälps åt med att ta barnet om den andra skall iväg på något särskilt (t.ex. jobbets julfest eller blir sjuk) så är det bara om det verkligen är nödvändigt.

Barnets evanemang som julfester, våravslutningar och föräldra-barn evanemang vid dagis far vi båda föräldrarna på och sitter alla tillsammans där och det är något som sonen verkligen också uppskattar. I övrigt verkar han inte alls intresserad av att försöka få ihop mamma och pappa igen eller så utan det är så här det är och han tycker det är helt normalt. Det blir 4 år till hösten han haft det så här.

Min framtida dröm när sonen blir större är att han skall kunna bo på ett ställe (hos mig då förstås *skratt*) och fritt fara över till den andra föräldern när helst han känner för det. Detta för att få stabiliteten med ETT hem, men fördelen med det här flyttandet av och an är ju att han får nära kontakt med BÅDA föräldrarna och i alla situationer, inte bara far på besök.

Själv tycker jag ännu, efter fyra år, att det är fruktansvärt att inte träffa mitt barn alla dagar!! Givetvis innebär det en hel del praktiska fördelar som kvinna att ha det så här, t.ex. möjlighet att göra karriär på jobbet samt ha tid för häst, men jag skulle glatt byta bort det mot att ha barnet hemma hela tiden.
 
Sv: Växelvis boende varannan vecka, hur gör ni?

Jag och sambon har precis beslutat oss för att flytta isär. Vår son är ännu för liten (16 månader) för varannan veckas boende.
Men jag tycker att det är så skönt att höra hur bra det kan gå att ha barn trots att föräldrarna inte lever ihop längre. Känns som man oftast läser om hur allt bara är bråk, krångel och panik med ett eller flera barn som används som brickor i ett spel av hämdlystna föräldrar.
Känns skönt för mammahjärtat att höra att det kan fungera, bara man ger sig f*n på det.
Själv fasar jag för dagarna utan min son då han är hos sin pappa.:(
 
Sv: Växelvis boende varannan vecka, hur gör ni?

Min syrra byter på söndagar, hennes barn är 5 resp 2 år.
 
Sv: Växelvis boende varannan vecka, hur gör ni?

Vi flyttade isär när dottern var ca två år. I början delade vi på dagarna, hon fick sova hos pappa eftersom jag börjar jobba kl 4.00. Jag hämmtade henne hos dagmamman när jag slutat arbeta. Mycket pyssel för att få ihop det.
Sen blev det varannan vecka, som senare blev till varannan vecka men bara tor-sön. Det blev så när vi flyttade till en annan ort och inte kunde behålla samma dagmamma.
Sen blev hon skriven hos mej och började på dagis i stället och nu till hösten är det skolan som gäller.

Det har inte varit den enklaste vägen dit där vi är idag. Men vi åker på hennes dagis aktiviteter båda två och är inte ovänner.

Har en väldigt självständig dotter som vet vad hon vill!
 
Sv: Växelvis boende varannan vecka, hur gör ni?

När barnen var mindre,så hade vi växelvisboende,när dom blev större så fick dom göra det dom kände för!

Vi bytte på söndagar!
Och till storhelger och liknande,så pratade vi med varandra hur vi skulle göra,om någon av oss skulle göra något speciellt!
Så jul och liknande har aldrig varit några problem!
 
Sv: Växelvis boende varannan vecka, hur gör ni?

Vi byter varje fredag kl 17 och den som lämnar barnen överlämnar dem hos föräldern de ska "flytta" till. Det fungerar bra. Vi har ett mycket bra samarbete.

Nu i Midsommar tar exet barnen på fredag förmiddag för att inte hacka sönder midsommarfirandet för dem.

För en liten tid sedan hade vi tvåveckorsintervaller. Det var hemskt, både med och utan dem :crazy:
 
Sv: Växelvis boende varannan vecka, hur gör ni?

Sambons son kommer till oss på onsdagar varannan vecka. Ena lämnar på dagis på onsdag morgon och andra hämtar på eftermiddagen, på så sätt blir ju hämta/lämna en väldigt enkel procedur. Jag har frågat varför just onsdagar, fredag känns som en mer logisk lösning, men aldrig riktigt fått nåt vettigt svar. Och det har jag ju egentligen inget med att göra, som bonusmamma får man ofta bita sig i läppen för att inte lägga sig i för mycket i såna här saker.

Min kompis separerade nyligen och de kom överens om fredagar. Den som ska ha hämtar på skola och dagis. Av samma anledning som någon annan här i tråden, man kommer igång med en härlig helg full av energi till att orka göra roliga saker o mysa.

Det är lite ologiskt ibland med onsdagar, allt annat i livet planeras ju inte efter att man börjar då. Så ibland måste man byta och skuta på hämtandet för att det ska funka. Som nu i sommar t.ex. Jag har en semestervecka o den är ju mån-fre. Då vill ju inte vi sitta hemma och vänta lör-ons för att kunna åka iväg vart vi nu ska med barnet.
 
Sv: Växelvis boende varannan vecka, hur gör ni?

Bastian som snart blir 7 bor växelvis hos mig och hans pappa.
Han är hos pappan varje måndag och tisdag, och varannan fre lör sön.
Och hos blir det ju då varje onsdag och torsdag och varannan helg.
Det funkar bäst för oss. Varannan vecka får man ha honom 5 dagar i sträck och varannan 2 dagar i sträck.
Ofta går vi och hälsar på varandra de veckor han är hos den andra 5 dagar i sträck. Jag vill inte vara utan honom i så många dagar. Och han saknar den förälder han inte är hos.
Han tycker att det är skönt att ha två hem, och att slippa vara utan den andra en hel vecka.
Vi har haft det så sedan han var 3½.

Min 2-åring bor hos mig och sover en natt i veckan hos sin pappa.
De träffas 3-4 ggr i veckan.
Det är alldeles tillräckligt för en 2-åring.
 
Sv: Växelvis boende varannan vecka, hur gör ni?

Våra deltidare, en 12-åring och en 16-åring, bor varannan vecka hos oss och varannan hos sin pappa. I stora drag, för det finns rätt mycket utrymme för improvisationer. :) Bostadsbyte på söndagkvällar efter middagen, den som lämnar barnen kör dem o deras grejor till den andra föräldern. Så har vi, och de, gjort de senaste 5-6 åren och det funkar fint för alla. Barnafadern bor bara fem minuters cykelväg bort, så alla prylar och alla vuxna finns oftast inom räckhåll.
 
Sv: Växelvis boende varannan vecka, hur gör ni?

*kl*

Tack för att ni delade med er om hur det kan fungera!
 
Sv: Växelvis boende varannan vecka, hur gör ni?

Dina barn är väl ganska stora? För att vara barn, så att säga?

Min erfarenhet är att i alla fall med ganska små barn är det betydligt bättre att man ordnar det så att de blir hämtade, istället för lämnade. Det verkar vara lättare för dem att gå iväg tillsammans med en förälder som längtat så mycket efter dem att han/hon kommer och hämtar dem, än att bli avlämnade av den som de varit mest bundna till de senaste dagarna/veckan/veckorna.

Men hos er var det nog föräldrarna som skulle flytta av och an, inte barnen?
 
Sv: Växelvis boende varannan vecka, hur gör ni?

Vi har haft växelvis boende i 8 år nu och det har fungerat riktigt bra, varannan vecka med byte på söndagar. Den som ska få sonen kommer och hämtar honom hos den andre. På somrarna har vi bytt till 2-veckors perioder så man kan få lite längre semesterperioder tillsammans.

Förra sommaren ville sonen att vi skulle fortsätta med 2-veckors till hösten också så nu är det det som gäller. Blir lite mindre hattigt då, för det är trots allt olika hur allt fungerar hos mamma resp. pappa.

Storhelgerna är det pappa som gäller då han är barnsligt förtjust i traditioner och bjuder hem folk medan jag är måttligt road av sånt, på julafton åker jag istället dit några timmar och snyltar mat och snosar på sonen...

Däremot har jag tänkt att jag vill ha bytesdag ex. på fredagar som flera andra skrivit för att hinna "landa" över helgen innan rutinerna inför vardan ska igång. Speciellt nu när båtsäsongen är igång händer det att jag får hämta sonen ganska sent på söndagkvällen då han varit ute med pappa över helgen, så det känns som att det är hem och lägga sig direkt som gäller. Men det får jag ta upp till hösten, nu är det sommarlov som gäller. :banana:
 
Sv: Växelvis boende varannan vecka, hur gör ni?

Raderat

..............
 
Senast ändrad:
Sv: Växelvis boende varannan vecka, hur gör ni?

Men hos er var det nog föräldrarna som skulle flytta av och an, inte barnen?

Nej, det blir inte så. (TACK OCH LOV!)

Jag bor kvar i huset, exet flyttade redan för tre månader sedan. From 1 augusti börjar vi med det växelvisa boendet. Han har hittat ett hus bara tre km från mitt och ett stenkast från barnens skola. Barnen kommer kunna cykla emellan och veckorna behöver inte vara rigida på det sättet. Hästarna är ju tex kvar här.

Det stämmer mina barn är rätt stora, den yngsta är nio.


*KL*

Min största undran handlar egentligen om ifall det är schysst mot barnen att deras övergång mellan föräldrarna sker under en skoldag. Att de sköter det själva helt enkelt, under en fredag tex. De går till skolan som vanlig på fredagen efter en vecka hos den andra föräldern och så går de hem till andra föräldern på fredageftermiddagen och så sker övergången så.

Är det naturligt och bra, eller ska föräldrarna vara med? Måste de per automatik vara med? Och isf varför?
 
Sv: Växelvis boende varannan vecka, hur gör ni?

I den åldern så tror jag att vi bytte varannan dag jag och min syster. Det var inte så länge som en vecka i alla fall. Vi åkte själva fram och tillbaka med buss efter skolan. Att föräldrna måste vara med är väl kanske tryggt för riktigt små barn eller om seperationen varit nyss och jobbig.
 
Sv: Växelvis boende varannan vecka, hur gör ni?

Är det naturligt och bra, eller ska föräldrarna vara med? Måste de per automatik vara med? Och isf varför?

Det jobbiga med att inte ha överlämning utan byta efter en skoldag (så gör vi för det passar pappans tider bäst) är att man aldrig kommer ihåg allt som kan behöva hänga med barnet tidigt en måndagmorgon :crazy:

Även om man har dubbla uppsättningar av allt samlas lätt saker på det andra stället :p

(exet måste tro att jag samlar på termosar och är på ständig fotbollsskojakt tex)

Jag tyckte det var mysigare överlämningar när man träffades allihop och smartast är att barnet hämtas (inte lämnas) och man kan gå igenom allt h*n behöver ha under veckan och stämma av kalasinbjudningar, läkartider osv. (som jag alltså inte kommer ihåg :angel: )
 
Sv: Växelvis boende varannan vecka, hur gör ni?

Flera jag känner byter på fredagar, och överlämningen blir efter förskola/skola så föräldrarna ses inte. Däremot har de med lite bättre kontakt telefonkontakt istället, medan de med sämre tycker det är skönt att slippa ses och utsätta ungarna för den spänning som kan bli.
Fördelen som jag förstått det är att man får börja vistelsen med helgmys och när man är slut efter en vecka kan man vila upp sig och städa på sin barnfria helg.
 
Sv: Växelvis boende varannan vecka, hur gör ni?

Min största undran handlar egentligen om ifall det är schysst mot barnen att deras övergång mellan föräldrarna sker under en skoldag. Att de sköter det själva helt enkelt, under en fredag tex. De går till skolan som vanlig på fredagen efter en vecka hos den andra föräldern och så går de hem till andra föräldern på fredageftermiddagen och så sker övergången så.

Är det naturligt och bra, eller ska föräldrarna vara med? Måste de per automatik vara med? Och isf varför?

Min son helt enkelt krävde att bytena skedde i ettdera hemmet.

Vi har nog kört rätt många olika system, och vi vuxna ville inte byta på helgerna för då blir ledigheten så svår att utnyttja. Återstår skoldagar. Torsdag eller fredag är bäst dagar för detta, vill jag minnas.

Då gick sonen hem till samma hem som han lämnat på morgonen, i vanlig ordning, fikade lite och så där och blev sedan hämtad. Eller var ute med kompisar och hämtningen fick ske tidigare eller senare. Alla bodde så nära varandra att samma kompisar var tillgängliga hos båda föräldrar.

I dagisåldern krävde han detta system genom att må dåligt på dagis hela bytesdagen om tex pappan lämnade och jag hämtade - då var det ju ingen som "hade" honom under dagen, och det tålde han inte.

I skolåldern krävde han detta system genom att säga att han tyckte att det var det bästa. (Barns ord är lag i mitt liv...) Det hade också att göra med att få med sig saker och att slippa känna sig som en luffare i skolan med en massa bagage där. (Hur mycket man än kör dubbla uppsättningar av allt, så har ungen grejer den vill bära med sig, enligt min erfarenhet.)
 

Liknande trådar

Småbarn Idag har vi varann vecka med byte på måndagar. Fungerar bra då barnen har koll på "mammavecka och pappavecka" och det passar bra med...
Svar
2
· Visningar
924
Senast: SaraXX
·
Relationer Jag och sambon ska gå isär. Vi har två barn gemensamt. Sambon vägrar att diskutera frågan om boendet för barnen. Vi kan inte ha varannan...
2
Svar
30
· Visningar
3 274
Senast: Inte_Ung
·
Övr. Barn Tänkte höra med er lite mer rutinerade föräldrar hur ni löser sommarsemestern med barnen? Fram till nu har jag kunnat lägga min semester...
2
Svar
31
· Visningar
2 127
Gravid - 1år Jag håller på att få spader. Fick mitt första barn för knappt en vecka sen och har sedan dess inte kunnat sova på grund av ryggvärk. I...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 082
Senast: Dorinda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • FÅRtråden
  • Valp 2025

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Insektsspray
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp