Växter till balkong

kolblakkur

Trådstartare
Ska flytta till årsskiftet och får då en jättestor balkong, i det soligaste läget.

Jag vill såklart ha växter på min balkong och det jag vill ha är då växter som:

- överlever utomhus i skånsk vinter, jag kommer inte ha möjlighet till vinterförvaring
- klarar ordentligt med sol

Tar tacksamt emot tips, från större växter till små :banana:
 

Bifogade filer

  • IMG_1162.jpeg
    IMG_1162.jpeg
    311,5 KB · Visningar: 64
Har inget svar om blommor eller växter klara sig året runt. Men sommarblommor är Petunior och minipetunior fenomala, klarat av bo på inglasad balkong i söderläge sen början sommaren (på sommaren är bastu på balkongen) och still going strong.
Inte tipset du vill ha, men lägger ändå om vill ha sommarblommor.
 
Det får ju i så fall bli perenner.
Murgöna, lavendel, gräs, pense. Uppstammad vinbär i golvkruka. På våren så kan man sätta lite sommarblommor mellan perennerna.
Svårigheten är att dom inte frystorkar eller är för blöta. Rejäla krukor behövs
 
Pelargoner trivs i soligt läge, dock oklart om de överlever vintern ute. Jag slänger dem på hösten och köper nya till våren.
 
Kruxet är ofta att hitta växter som både tål direkt solljus sommartid och överlever frostätter vintertid. Vet att en del jobbar med att på olika sätt väderskydda växter som behöver stå ute: frigolit runt krukorna, presseningar som skydd mot snö. Att ställa krukorna nära husväggen är enkelt och ger visst skydd.
 
Yucca, kaprifol, krusbär, lavendel, det finns isolerade krukor men huvudsaken de är stora. Jag har haft både yucca och kaprifol i stora urnor på balkong året runt i Stockholm, frösådde sommarblommor i övrigt. Kryddväxter som timjan, lavendel, mynta, dill, persilja, salvia övervintrar. Tomater sommartid.
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag fick en jättehärlig bok om biologisk mångfald i trädgården i julklapp. Har ingen trädgård än, men en ganska stor balkong. Flyttade...
2
Svar
21
· Visningar
1 025
Senast: starcraft
·
Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
3 943
Senast: kolblakkur
·
Foder & Strö Jag funderar på att byta från vanlig halmbädd där hela boxen mockas igenom varje dag till permanentbädd. Står i kallstall, så jag vill...
Svar
3
· Visningar
607
Senast: tanten
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 001
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Diarré
  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp