karamelldrottningen

Trådstartare
Håller på att läsa lite om olika växthus. Men det verkar också vara lite av en djungel.
Här är det blåsigt! Så måste vara ett stabilt sådant. Och det får inte vara för litet men förutom det så vet jag inte.
Läget blir nog bra relativt nära huset och på solig plats men något träd vid närheten. Bör det trädet tas ner?
Sedan hur ska man tänka kring material och val av växthus?

Har varit inne tidigare och tittat lite men inte varit så imponerad av de jag kollat på. De har sett så veka ut.

Försöker jämföra lite men tycker det är rätt svårt mellan olika leverantörer. Tänker att man kanske får det man betalar för? Eller?
 
Det ska vara avsedd för odling. Tomater, gurkor, vindruvor mm.
Sedan kanske plats för ett mindre bord med två till tre stolar eller så men framförallt odling.

På bilder är det ofta stora bord inne i växthusen. Något sådant behov finns inte här. Har redan en terrass och ett litet uterum eller vad man nu ska kalla det. Pergola heter det kanske? Endast tak men inga väggar.

Tänkte skulle vara roligt att satsa på odling för eget bruk 😊
 
Kanalplast!
Kolla Grohus sortiment. De är inte spec dyra och ytterst prisvärda och hållbara

1673467709186.png
 
Jag har ett stormsäkert växthus från Grohus pga bor nära havet, det kan blåsa ordentligt här. Såhär i efterhand tycker jag inte att det var helt värt sitt pris (ingick inte rostfria skruv/muttrar vilket borde vara en självklarhet, och lacket har släppt). Ångrar även att vi inte murade upp så att det fick mer ordentlig höjd, men det blir fler växthus framöver, så då kan jag göra om och göra rätt. :)

Kanalplast är det enda rimliga alternativet i min mening. Förlänger säsongen och man behöver inte skugga växterna. Automatisk vädring på fönster och dubbla dörrar är också ett måste.

Gammal bild men här ser man lite iaf:

FB_IMG_1673500260711.jpg


Det är strax över 18 kvm.
 
Jag har ett stormsäkert växthus från Grohus pga bor nära havet, det kan blåsa ordentligt här. Såhär i efterhand tycker jag inte att det var helt värt sitt pris (ingick inte rostfria skruv/muttrar vilket borde vara en självklarhet, och lacket har släppt). Ångrar även att vi inte murade upp så att det fick mer ordentlig höjd, men det blir fler växthus framöver, så då kan jag göra om och göra rätt. :)

Kanalplast är det enda rimliga alternativet i min mening. Förlänger säsongen och man behöver inte skugga växterna. Automatisk vädring på fönster och dubbla dörrar är också ett måste.

Gammal bild men här ser man lite iaf:

Visa bifogad fil 110320

Det är strax över 18 kvm.
Åh vilket fint och fantastiskt bild också 😃!
 
Håller på att läsa lite om olika växthus. Men det verkar också vara lite av en djungel.
Här är det blåsigt! Så måste vara ett stabilt sådant. Och det får inte vara för litet men förutom det så vet jag inte.
Läget blir nog bra relativt nära huset och på solig plats men något träd vid närheten. Bör det trädet tas ner?
Sedan hur ska man tänka kring material och val av växthus?

Har varit inne tidigare och tittat lite men inte varit så imponerad av de jag kollat på. De har sett så veka ut.

Försöker jämföra lite men tycker det är rätt svårt mellan olika leverantörer. Tänker att man kanske får det man betalar för? Eller?
Jag har haft ett hortum 40 m2 i glas och det var fantastiskt. Volymen/storleken gjorde att det inte blev för varm och formen att det stod säkert när det var storm. Men jag rekommenderar att mura en sockel så att det blir ordentligt med höjd i växthuset, speciellt om du ska odla i krukor. Jag baxade in jordfräsen varje vår och odlade direkt i marken vilket fungerade bra. Men trotts murad sockel hade det kunnat få vara lite högre (jag tycker inte om att stympa mina tomatplantor för tidigt)

Åh nu saknar jag växthus igen 😍

https://www.hortumvaxthus.se/produkt/vaxthus-40-m²/
 
Jag har haft ett hortum 40 m2 i glas och det var fantastiskt. Volymen/storleken gjorde att det inte blev för varm och formen att det stod säkert när det var storm. Men jag rekommenderar att mura en sockel så att det blir ordentligt med höjd i växthuset, speciellt om du ska odla i krukor. Jag baxade in jordfräsen varje vår och odlade direkt i marken vilket fungerade bra. Men trotts murad sockel hade det kunnat få vara lite högre (jag tycker inte om att stympa mina tomatplantor för tidigt)

Åh nu saknar jag växthus igen 😍

https://www.hortumvaxthus.se/produkt/vaxthus-40-m²/

Såg väldigt trevligt ut! Bra pris också!
 
Håller på att läsa lite om olika växthus. Men det verkar också vara lite av en djungel.
Här är det blåsigt! Så måste vara ett stabilt sådant. Och det får inte vara för litet men förutom det så vet jag inte.
Läget blir nog bra relativt nära huset och på solig plats men något träd vid närheten. Bör det trädet tas ner?
Sedan hur ska man tänka kring material och val av växthus?

Har varit inne tidigare och tittat lite men inte varit så imponerad av de jag kollat på. De har sett så veka ut.

Försöker jämföra lite men tycker det är rätt svårt mellan olika leverantörer. Tänker att man kanske får det man betalar för? Eller?
Jag kan inte rekommendera s.k tunnelväxthus som dock är populära och vanliga nu. De är dyra och ställningen är av plast och tål inte kyla så plasten blir spröd och går sönder och då säckar hela huset ihop. Jag har byggt eget av en trästomme som jag lagt plast över. De som har en metallställning och plexiglas är säkert helt OK.
 
Jag kan inte rekommendera s.k tunnelväxthus som dock är populära och vanliga nu. De är dyra och ställningen är av plast och tål inte kyla så plasten blir spröd och går sönder och då säckar hela huset ihop. Jag har byggt eget av en trästomme som jag lagt plast över. De som har en metallställning och plexiglas är säkert helt OK.

Finns många olika sorter och märken av tunnelväxthus. Majoriteten har ställning av metall och UV-beständig skyddsplast. Det är en mycket vanlig förekommande form hos de som jobbar inom t ex andelsjordbruk. Har själv en svinbilligt som hållt i tre säsonger nu.
 

Liknande trådar

Fritid Ja, som rubriken säger... Jag är inte jägare, och är den där stadsbon som på sin höjd varit ute på svampplockning som barn (:p). Så...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
3 524
Senast: skogaliten
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 637
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 154
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 075
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp