Bukefalos 28 år!

Våga fråga om man får köpa?

Russ

Trådstartare
Hej alla!

Har ett tag gått och planerat för att köpa häst igen efter flera år utan. Rider i dagsläget tre gånger i veckan på ridskola. För en några veckor sedan fick jag rida en annan häst en den jag brukar ha och det sa bara klick direkt! Nu har jag ridit henne 4-5ggr och är så kär. Har helt slutat titta på hästannonser och känner att jag inte vill ha någon annan häst alls. Helt sjukt egentligen då hon inte alls är den typ av häst jag tänkt mig, hon är en äldre fuxdam med mycket humör :meh: Jag hade tänkt mig en snäll valack ;)

Ska man våga fråga ridskolan om hon kan tänkas bli tillsalu eller vänta och hopas på att förälskelsen släpper?
 
Sv: Våga fråga om man får köpa?

beror väl på hur bra du är på att ta ett nej :) Det är ju det värsta som kan hända, att de säger nej.

Berätta för någon lämplig anställd att du letar häst och blev väldigt fäst vid denna, fråga OM den är till salu och i så fall vad du är villig att ge/vad de är villiga att släppa den för. Vissa ridskolor säljer ju alla hästar when the prize is right medan andra inte säljer ens om de blir bjudna 50 000 för en ponny. :)
 
Sv: Våga fråga om man får köpa?

Klart du ska fråga! Det absolut värsta som kan hända är att de säger nej, det bästa som kan hända är att du får köpa din kärlek :)
 
Sv: Våga fråga om man får köpa?

Absolut fråga!
Du kan som värst få ett nej. Har väldigt svårt att se att någon skulle ta illa upp av en sån fråga. Det kan ju också vara så att om de inte vil sälja så kanske de känner till andra som kan ha häst till salu. Det är alltid bra att fråga personer inom branschen som kanske känner någon,
 
Sv: Våga fråga om man får köpa?

Det värsta som kan hända om du frågar, är att du får ett nej. Det värsta som kan hända om du inte frågar, är att du aldrig ens får chansen att köpa hästen. Fråga! Min erfarenhet av verksamheter i lite större skala är att de flesta hästar är till salu för rätt pris vid rätt tillfälle (därmed inte sagt att en ska ta det för givet, naturligtvis).

//Liten, som mötte min stora kärlek på ridläger som tonåring - några år senare frågade om han skulle kunna vara till salu och ytterligare 1½år senare ringde upp och bad att få köpa hästen. Och, efter lite om och men, fick ja.
 
Sv: Våga fråga om man får köpa?

Fråga!
Men innan du gör slag i saken, provrid i alla möjliga lägen som kommer komma när du isf har henne själv. Inte alla ridskolehästar är trevliga privathästar.

Lycka till!
 
Sv: Våga fråga om man får köpa?

Klart att du kan fråga!

Jag gjorde det själv för 11 år sen och fick ja, har inte ångrat mig en enda dag utan tycker fortfarande att hon är världens bästa häst.
 
Sv: Våga fråga om man får köpa?

Fråga! Om du inte får köpa henne nu så kanske du kan få göra det om ett tag. Var dock beredd på att hon kanske beter sig lite annorlunda utanför den trygga verkstaden på ridskolan. :)

Jag köpte min ridskolefavorit och jag har aldrig ångrat mig! :love:
 
Sv: Våga fråga om man får köpa?

Ridskolor brukar vara förhållandevis lätta att köpa hästar ifrån. Ridskolan är inte "bunden" till hästen på samma sätt som en privatperson är, utan ser mer till verksamheten.
Nackdelen kan vara att om det nu är en så bra häst som det verkar på dig, kan priset vara högt för att få köpa henne. Ridskolan måste ju snabbt ersätta henne med annan häst som är minst lika bra lektionshäst som hon är.
 
Sv: Våga fråga om man får köpa?

Tack för alla svaren och bra tips från bla. skuggi. Blir nog till att fråga i alla fall, och är det blankt nej har jag ju alltid möjligheten att fortsätta rida henne. Känner mig lite löjlig bara som blivit så fäst vid henne på så kort tid :o
 
Sv: Våga fråga om man får köpa?

Känner mig lite löjlig bara som blivit så fäst vid henne på så kort tid :o

Gör inte det! Ca 2 min efter att jag såg min fux första gången tänkte jag "Hej häst som jag aldrig tänkte skiljas ifrån!" :D Det är 12 år sedan nu...
 
Sv: Våga fråga om man får köpa?

Äh, min första häst visste jag att jag ville ha vid första ögonkastet.
Det var bara kärlek, trots att han just kommit från island och var både mager och tufsig. Han var inte till salu då, turridningsfirman hade ju just köpt honom, men jag registrerade mitt intresse och efter två års tjänst så fick han bli min :love:
 
Sv: Våga fråga om man får köpa?

en äldre dam med humör borde inte vara omöjlig att få köpa om hon inte är helt exceptionell för verksamheten. De hästar som är lite äldre och som är ganska vanliga för verksamheten brukar de inte hålla på om de får ett skäligt bud eftersom de ändå kan komma att behöva gå i pension inom några år.

En otroligt trygg nybörjarhäst eller ponny som klarar av alla ryttare, som går handikapplektioner eller liknande brukar inte släppas om man inte erbjuder summor långt över marknadsvärdet på privatmarknaden eftersom det kan vara svårt för ridskolan att hitta en likvärdig ersättare.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 354
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 217
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 460
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Varning för långt inlägg, läs gärna allt innan svar. Lite bakgrund om mig som kanske gör det lättare för er att hjälpa mig och kunna ge...
Svar
8
· Visningar
1 736
Senast: Verdandi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp