Bukefalos 28 år!

Vagar Hjälp mig!

J

jsvanstrom

Hej jag har en häst som vagar (lutar sig åt olika håll fram och tillbaka, är hon blir stressad) och hon har ffåt en infektion , och jag tror det kan bero på det men jag vet inte, någon som vet hur man får henne att sluta?

Det räcker att man tar ut en häst på morgonen så börjar hon, och det kan inte alls vara bra för henne framben så skulle vara snällt om jag fick några tips! //Josefin
 
Sv: Vagar Hjälp mig!

Ja de gjorde jag, jag hittade inga om det :/ det sitter vid senan
 
Sv: Vagar Hjälp mig!

Jag tycker att det låter som att din häst inte trivs med sin situation. Om jag vore du skulle jag se till att vännen din får bo ute med en flock dygnet runt. Troligen så har din häst många o långa tråkiga upplevelser av att stå i box, och om du har möjlighet så låt henne slippa box. Det fungerade för min häst. Lösdrift var lösningen. Infektionen däremot är ju viktigt att någon kunnig veterinär att kolla på. Tusen lycka till!!!
 
Sv: Vagar Hjälp mig!

Din häst väver och orsakerna till det kan vara många, hur länge har hon hållit på så här? Att hon har en infektion har inget med detta att göra om det inte är så att hon har lång boxvila t.ex.

Ofta så börjar vävning av en orsak och fortsätter av en annan. Även om man eliminerar grundorsaken så fortsätter hästen oftast sitt beteeendemönster iom. att den blir "hög" på detta. Beteendestörningen framkallar endorfiner för att ersätta tristress och leda, något som känns positivt för hästen som då inte är så benägen att överge den känslan i brådrasket.

Så även om hästen sätts på lösdrift är det inte så stor chans att det försvinner, hästen kan leta upp en plats att ställa sig och väva på för att uppnå sin dagliga dos av endorfiner ändå.

Kicki :laugh:
 
Sv: Vagar Hjälp mig!

För att vara petig:
Infektion får man av främmande smittämnen som tar sig in i kroppen, ex bakterier, virus eller parasiter.

Inflammation är kroppens svar på skada/infektion.

Med stor sannolikhet är det en inflammation hästen har fått, inte infektion. Såvida inte infektionen sitter någon helt annanstans och inte har med vävningen att göra?

Prata med en veterinär.
 

Liknande trådar

Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 557
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 006
Senast: Stereo
·
Träning igår var jag (som åhörare) på clinic med John Ricketts. Jag hade innan hört avsnittet av Ridpodden där han medverkar och tyckte det lät...
2
Svar
31
· Visningar
5 142
Senast: Magnum
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 597
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Äter hundar småfåglar?
  • Barmarksdrag/canicross
  • Magsjuk hund

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp