Vågar inte släppa ihop hästarna

Ur etologisk synvinkel finns bara en och åter en betydelse. "Att ta sig fördelar av begränsade resurser" Det som att säga att:"Ordet labil betyder färgglad för mig, men du får gärna ha en egen tolkning".
Intressant så vi ska släppa alla de vanliga betydelserna av ordet bara för att etologin har en egen? Ska vi köra fackbetydelse på alla andra ord också? Jag är ganska övertygad om att Ts använder ordet dominans i den betydelse som gemene man använder det i.
Vad dina sista rader har med saken att göra vet jag inte. Men ordet labil har inte betydelsen färgglad i någon ordlista. Ordet dominans har betydelsen 'herravälde, övertag, övervikt'. Det står dock inte ett ord om att din betydelse.
Ditt inlägg känns mest som ett försök att med hjälp av fackpråk tysta dina meningsmotståndare.
 
Intressant så vi ska släppa alla de vanliga betydelserna av ordet bara för att etologin har en egen? Ska vi köra fackbetydelse på alla andra ord också? Jag är ganska övertygad om att Ts använder ordet dominans i den betydelse som gemene man använder det i.
Vad dina sista rader har med saken att göra vet jag inte. Men ordet labil har inte betydelsen färgglad i någon ordlista. Ordet dominans har betydelsen 'herravälde, övertag, övervikt'. Det står dock inte ett ord om att din betydelse.
Ditt inlägg känns mest som ett försök att med hjälp av fackpråk tysta dina meningsmotståndare.

Det handlar väl mest om att man måste revidera gammal kunskap. Jag tycker det är intressant och många pusselbitar faller på plats med den nya kunskapen.
 
Det handlar väl mest om att man måste revidera gammal kunskap. Jag tycker det är intressant och många pusselbitar faller på plats med den nya kunskapen.
Det håller jag med om men att hålla på som den här personen gör och förlöjliga de som använder ord i deras vanliga betydelse handlar inte om att revidera gammal kunskap
 
Åter till ämnet.
Han gick ihop med en valack när han själv var hingst. Kom till Sverige April, kastrerades Maj. Vet hur lång tid det kan ta för hingstbeteende att gå ur, om det nu ens gör det helt. Han har aldrig betäckt. Vill ju gärna tro att han kommer kunna gå ihop med andra hästar, även om vi i dagsläget inte kommer släppa ihop dom om det inte känns bra.
 
Åter till ämnet.
Han gick ihop med en valack när han själv var hingst. Kom till Sverige April, kastrerades Maj. Vet hur lång tid det kan ta för hingstbeteende att gå ur, om det nu ens gör det helt. Han har aldrig betäckt. Vill ju gärna tro att han kommer kunna gå ihop med andra hästar, även om vi i dagsläget inte kommer släppa ihop dom om det inte känns bra.
Hingstbeteendet kan försvinna efter en vecka, eller sitta kvar hela livet.

(eller som hos den nyhitflyttade läromästaren som varit inbiten valack i 20 år, som plötsligt beter sig som en hingst mot stona som går i hagen bredvid paddocken....)
 
Båda mina hästar har gått tillsammans med andra hästar. Valacken var hingst i 6 år, gick fram till fyra men valacker, sedan själv tills han blev valack. Då gick han med valacker/ston och hingst.

Men, han kan inte gå med alla hästar. Han kan inte gå med hingsten jag har nu t.ex, trots att den gått med både valacker och hingstar även under betäckningssäsong.

Valacken är mataggressiv och hingsten lekfull. Detta i kombination går inte ihop och valacken ger hingsten köttsår.
De står bredvid varandra i stallet och har galler mellan och lastas tillsammans, går turer tillsammans och är uppställda i stallet jättenära varandra. men, jag släpper nog inte ihop dem någonsin igen.

Ibland går det bara inte. Speciellt när det är frågan om de som varit hingstar länge och den andra är hingst eller valack som är lite mer på.
 
Båda mina hästar har gått tillsammans med andra hästar. Valacken var hingst i 6 år, gick fram till fyra men valacker, sedan själv tills han blev valack. Då gick han med valacker/ston och hingst.

Men, han kan inte gå med alla hästar. Han kan inte gå med hingsten jag har nu t.ex, trots att den gått med både valacker och hingstar även under betäckningssäsong.

Valacken är mataggressiv och hingsten lekfull. Detta i kombination går inte ihop och valacken ger hingsten köttsår.
De står bredvid varandra i stallet och har galler mellan och lastas tillsammans, går turer tillsammans och är uppställda i stallet jättenära varandra. men, jag släpper nog inte ihop dem någonsin igen.

Ibland går det bara inte. Speciellt när det är frågan om de som varit hingstar länge och den andra är hingst eller valack som är lite mer på.


Tack snälla för bra svar.
 
TS :
Du har fått många väldigt bra svar i tråden tycker jag .
Utifrån din beskrivning osv :
Mitt svar är att jag tycker du har god anledning att vara försiktig , och jag personligen hade inte vågat släppa ihop hästen igen med andras hästar, dvs hästar jag inte själv äger och beslutar om . Inte heller hade jag som ägare till en häst, velat släppa ihop med din häst utifrån beskrivning .

Tråkigt svar jag vet ...
 
TS :
Du har fått många väldigt bra svar i tråden tycker jag .
Utifrån din beskrivning osv :
Mitt svar är att jag tycker du har god anledning att vara försiktig , och jag personligen hade inte vågat släppa ihop hästen igen med andras hästar, dvs hästar jag inte själv äger och beslutar om . Inte heller hade jag som ägare till en häst, velat släppa ihop med din häst utifrån beskrivning .

Tråkigt svar jag vet ...
Tack! Han kommer få gå själv, förhoppningsvis en dag kanske känslan blir en annan och jag kan släppa ihop honom med andra. Är bara så orolig för han går miste om den sociala biten som hästar lär varandra.
 
Åter till ämnet.
Han gick ihop med en valack när han själv var hingst. Kom till Sverige April, kastrerades Maj. Vet hur lång tid det kan ta för hingstbeteende att gå ur, om det nu ens gör det helt. Han har aldrig betäckt. Vill ju gärna tro att han kommer kunna gå ihop med andra hästar, även om vi i dagsläget inte kommer släppa ihop dom om det inte känns bra.
Jag kastrerade en vuxen hingst - 7 år - han hade dessutom gått i avel och tom "arbetat" som teaserhingst. Extremt väl uppfostrad. Efter kort tid syntes ingen hingstighet och efter ett år fick han gå med valack i hagen. Gick jättebra. Då hade de gått jämte varandra under en längre tid, stått i boxarna bredvid varandra också i stallet.
 
Om han blev kastrerad för mindre än ett år sen kan man ändå misstänka att lite av hans beteende hänger ihop med att han varit hingst till ganska nyligen. När var det han red på valacken?

När du beskriver honom som spejare låter det riktigt - även om jag inte har ngn djupare kunskap eller teorier i ämnet roller i hästflocken. :) Jag tror jag har en spejare själv. Men rollen avgör inte alltid rangen anser jag. Din häst är kanske en ganska energisk, extrovert individ, betyder inte att han för den delen är ranghög/ranglåg. Rang handlar i regel om pondus i mina ögon, inte så mkt om vem som skriker högst sas.

Vad gäller själva ihopsläppet är min fråga: Vad är du orolig över? Att han ska rida på de andra? Att han ska slåss? Att han ska skada de andra eller bli skadad själv?

Inget ihopsläpp går att förutspå, även om man kan dra slutsatsen att en del kan ha bättre förutsättningar än andra. Vilken typ av häst han ska gå med är också svårt att säga, för de slutsatser vi drar om hästens person är ju som sagt bara gissningar och inte fakta. Jag har varit med om hästar som både rider på andra (dock inte betäckning givetvis) och bits illa, alla har kunnat gå i flock ändå och beteendet har lagt sig. Men där får man ju göra en avvägning själv om man ser att såna beteenden dyker upp hur man vill gå vidare.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 913
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 599
Senast: co-SMAD4
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 264
Senast: Habina
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
872
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp