Vågar inte släppa ihop hästarna

poniihest

Trådstartare
Skrev tidigare en tråd angående min valack som försökte betäcka annan valack vid ihopsläpp. Han har lugnat sig markant sedan dess, men vi har fortfarande inte släppt ihop våra hästar igen. Så han går själv. Många skrev att det var så det borde fortsätta vara, men det gnager mig lite att han går ensam. Inte för jag tycker synd om honom, utan för jag får känslan av att han verkligen skulle behöva fostras socialt av andra hästar. Han kom från Spanien i april, vet att han gick med en annan valack där men här i Sverige har han bara stått ensam. Han verkar ibland tro att vi människor är hästar, han är närgången och vill leka i hagen. Han är en dominant häst och jag måste hela tiden vara mycket konsekvent och aldrig släppa på vem som bestämmer. Det som grämer mig är att han kanske aldrig lär sig det sociala om han går ensam. Visst kan jag fortsätta träna bort hans dominans mot människor, men det känns som om han går miste om det sociala med andra hästar. Han går med enkelt staket o har sina 2 kompisar precis bredvid, 9 av 10 gånger är dom lugna och står och plockar på varandra men andra gånger biter han en utav hästarna så hårt att det går hål. Detta är hästen som det funkade bäst med vid ihopsläppet. En ranghög gammalt halvblod. Andra hästen visar han alltid även vid uteritt att han har problem med, en liten islandshäst. I dagsläget känns det inte som någon bra idé att släppa ihop dom. Men, om man någon dag vill prova igen - vilken typ av häst är mest lämplig. En mycket ranghög eller en ranglåg. Någon som har erfarenhet av denna typ av häst? Ursäkta luddigt inlägg, påhopp undanbes, vill bara ha lite tips/råd/erfarenheter.
 
Det existerar inget dominansförhållande mellan arter. Så han kan aldrig vara dominant mot dig. Däremot kan han vara brötig ouppfostrad, men det är en annan sak.
Du måste ju också beakta att om någon tuffing skulle styra upp din häst så är skaderisken stor, både på din och den andre. Spontant skulle jag låta honom gå ensam och fostra så han respekterar människor. Skulle jag prompt släppa ihop med nån annan skulle det bli ett äldre sto.
 
Intressant tanke men hur kan det då komma sig att människan dominerar andra arter?
Det gör vi inte, vi har domesticerat arter, genom medveten avel.
Men att dominera ur etologisk synvinkel handlar sist och syvendes om avel. Typ "är det din eller mina valpar som kommer att få leva i framtiden". En överlevnadsgrej helt enkelt.
Inget att blanda ihop med "dominanslekar" vi människor håller på med.
 
Vår relation till andra arter har inget med dominans att göra. Vi kan få dem att göra det vi vill med diverse olika metoder, men det har att göra med inlärning.
Fast den inlärningen/träningen går ju ut på att inpränta vår vilja i djuren, altså dominera dem.
 
Det gör vi inte, vi har domesticerat arter, genom medveten avel.
Men att dominera ur etologisk synvinkel handlar sist och syvendes om avel. Typ "är det din eller mina valpar som kommer att få leva i framtiden". En överlevnadsgrej helt enkelt.
Inget att blanda ihop med "dominanslekar" vi människor håller på med.
Ja och vi bestämmer ju både vilka valpar som ska födas och vilka av dem som ska leva så även ur det perspektivet handlar det ju om dominans.
 
Fast den inlärningen/träningen går ju ut på att inpränta vår vilja i djuren, altså dominera dem.
Då menar vi helt olika saker med dominans. Att vi dominerar våra djur genom att bestämma nästan allt i deras liv håller jag med om. Det jag menade var dominans som i rangordning.
 
Då menar vi helt olika saker med dominans. Att vi dominerar våra djur genom att bestämma nästan allt i deras liv håller jag med om. Det jag menade var dominans som i rangordning.
Okej då är jag med. För mig kan dominans betyda mer än en sak så även din defenition är för mig dominans och där håller jag nog mer eller mindre med dig. Nej vi ingår inte i våra hästars rangordning däremot kan vi dra nytta av hästarnas egen rangordning vid vår träninge men det är en annan historia.
TS förlåt för ot
 
Okej då är jag med. För mig kan dominans betyda mer än en sak så även din defenition är för mig dominans och där håller jag nog mer eller mindre med dig. Nej vi ingår inte i våra hästars rangordning däremot kan vi dra nytta av hästarnas egen rangordning vid vår träninge men det är en annan historia.
TS förlåt för ot
Jag håller inte med om att vi kan dra nytta av rangordningen. Som @Blandrastik sa så har rangordning att göra med vem som får försöka sig, eller vem som har första tjing på resurser som mat eller ett vindskjul.
 
Jag håller inte med om att vi kan dra nytta av rangordningen. Som @Blandrastik sa så har rangordning att göra med vem som får försöka sig, eller vem som har första tjing på resurser som mat eller ett vindskjul.
Det här får bli mitt sita svar här då jag känner jag drog tråden ot alldeles för tidigt. Risken är att TS fråga försvinner i ot och så får hon itne den hjälp hon behöver. Jag tycker dock frågan är intressant så eventuellt kanske vi skulel diskutera vidare i en egen tråd.
Min åsikt är att vi kan dra nytta av rangordningen såtillvida att en häst som är van att flytta sig för andra hästar sedan blir lättare att lära in att flytta sig för oss.
 
Det existerar inget dominansförhållande mellan arter. Så han kan aldrig vara dominant mot dig. Däremot kan han vara brötig ouppfostrad, men det är en annan sak.
Du måste ju också beakta att om någon tuffing skulle styra upp din häst så är skaderisken stor, både på din och den andre. Spontant skulle jag låta honom gå ensam och fostra så han respekterar människor. Skulle jag prompt släppa ihop med nån annan skulle det bli ett äldre sto.

Varför ett äldre sto när valacken har försökt betäcka en annan valack? Borde det inte vara större risk att han försöker betäcka ett sto än en annan valack? Eller föreslår du sto för att de är mer dominanta än valacker? Är de det?
 
Varför ett äldre sto när valacken har försökt betäcka en annan valack? Borde det inte vara större risk att han försöker betäcka ett sto än en annan valack? Eller föreslår du sto för att de är mer dominanta än valacker? Är de det?

En valack hoppar inte på en annan valack pga sexualdrift. De testar gränser och styrka. Det finns inte dominans i en hästflock, det är en myt att det är en chef/diktator som bestämmer över alla de andra. Det finns heller ingen pecking order, det försöket gjordes på höns som var inspärrade på en mycket liten yta med mycket begränsad tillgång till mat och vatten.

En hästflock är som en cirkel, alla har olika uppgifter. Alla individer fyller en funktion. Individerna människor tror är dominanta är försvararen och spejaren. Spejarens uppgift är att upptäcka faror. Det är alltid en mycket vaken och snabb häst som har stark flyktinstinkt och blixtsnabba reaktioner. Det kan vara ett sto eller en valack. Försvararen är så gott som alltid en hingst eller en valack med mycket hingstkaraktär (men det kan vara ett sto om det inte finns vuxna handjur). Han är stor, muskulös, tuff och modig. Mycket pondus och integritet.

TS häst kan vara en försvarare, en försvarare måste öva sig på att slåss pga att hans uppgift är att skydda flocken mot andra hingstar och rovdjur. Han måste även mäta styrka med andra potentiella försvarare i flocken för att se vem som är den bästa för uppgiften. De slåss mao för att se vem som är den bästa försvararen, för att öva sig eller för att de ser den andra hästen som en inkräktare och ett hot. Därför passar en försvarare bäst med en kompis som har en helt annan uppgift, som är mjuk och mild. Då undviker man att de bråkar och det minskar risken för skador.
 
En valack hoppar inte på en annan valack pga sexualdrift. De testar gränser och styrka. Det finns inte dominans i en hästflock, det är en myt att det är en chef/diktator som bestämmer över alla de andra. Det finns heller ingen pecking order, det försöket gjordes på höns som var inspärrade på en mycket liten yta med mycket begränsad tillgång till mat och vatten.

En hästflock är som en cirkel, alla har olika uppgifter. Alla individer fyller en funktion. Individerna människor tror är dominanta är försvararen och spejaren. Spejarens uppgift är att upptäcka faror. Det är alltid en mycket vaken och snabb häst som har stark flyktinstinkt och blixtsnabba reaktioner. Det kan vara ett sto eller en valack. Försvararen är så gott som alltid en hingst eller en valack med mycket hingstkaraktär (men det kan vara ett sto om det inte finns vuxna handjur). Han är stor, muskulös, tuff och modig. Mycket pondus och integritet.

TS häst kan vara en försvarare, en försvarare måste öva sig på att slåss pga att hans uppgift är att skydda flocken mot andra hingstar och rovdjur. Han måste även mäta styrka med andra potentiella försvarare i flocken för att se vem som är den bästa för uppgiften. De slåss mao för att se vem som är den bästa försvararen, för att öva sig eller för att de ser den andra hästen som en inkräktare och ett hot. Därför passar en försvarare bäst med en kompis som har en helt annan uppgift, som är mjuk och mild. Då undviker man att de bråkar och det minskar risken för skador.

Väldigt intressant! Och äldre ston är alltså mjukare och mildare eller har helt enkelt en annan roll än en valack som gärna slåss?

Kan du rekommendera någon mer läsning i ämnet? Det är spännande :-)
 
Jag har haft två ynglingar som haft en lite oklar roll och dessutom tagit sig friheter i sina grupper men accepterats snabbt trots sina, från oss utifrån sett, övertramp.
#1: Valack som var yngst i gruppen, nästa i tur var dubbelt så gammal som honom. De andra hade sedan innan en väldigt ordnad grupp där de ställde upp sig i en viss ordning vid insläpp osv. Min yngling brukade bara kliva förbi hela kön och ställa sig först. Hade de varit människor hade det varit ett väldans muttrande och himlande med ögonen, men ingen gjorde något mot honom. Han accepterades bara rakt av när han klev över all tidigare ordning i gruppen, samma med mat. Han gick bara rakt förbi de andra, oavsett hur mycket öron som slickades bakåt -han gick bara förbi dem och knödde sig in mellan första hästen och grinden.

#2: Ungt sto som kom in i grupp med mycket stabila äldre ston. Ganska vaket sto som likt ovan valack klev över många "etikett-frågor", som att mycket snart efter ihopsläpp bara kliva fram och lägga halsen över ryggen på det äldsta stoet som "alltid" bestämt i hagen. Gick liksom bara rakt på de andra, aldrig något sparkande eller liknande från varken henne eller de andra men hon gick bara rakt på som om det var självklart.
Vid läskiga situationer, som att grannen hängde tvätt, så brukade min valla det gamla stoet framför sig (verkligen bog mot rumpa) fram mot det farliga. Mycket nyfiken men för feg för att gå fram själv :p
 
Tack för alla svar hittills. Vad ett ord som dominans kan röra till det :) hoppas alla förstod vad jag menade i alla fall. Jag är osäker på om han skulle vara en försvarare, han är nog snarare spejare. Söker mycket, är snabb iväg om han blir rädd, luktar och håller utkik mycket. Blir han rädd när jag leder honom är det ibland som om jag försvinner, tar en stund för honom att se mig igen. Inte alltid, men ibland. Jag har inte haft honom så länge, jobbar jättemycket med att han ska se mig som någon han kan lita på när han själv blir osäker. Han känns lite ofta lite omogen, valpig. Medan han i andra situationer är 100% trygg och följer mig lugnt dit vi ska. Det blir allt bättre och bättre. Jag gör mycket "ledarskapsövnigar", om man får kalla det så. För övrigt blev han 7 år i veckan och kastrerades i maj månad, han har aldrig betäckt men är ju lite mer orolig för att släppa ihop honom med ston. Obefogat kanske? Aldrig haft denna typ utav häst förut, men jisses vad han lär mig mycket hela tiden
 
Tack för alla svar hittills. Vad ett ord som dominans kan röra till det :) hoppas alla förstod vad jag menade i alla fall. Jag är osäker på om han skulle vara en försvarare, han är nog snarare spejare. Söker mycket, är snabb iväg om han blir rädd, luktar och håller utkik mycket. Blir han rädd när jag leder honom är det ibland som om jag försvinner, tar en stund för honom att se mig igen. Inte alltid, men ibland. Jag har inte haft honom så länge, jobbar jättemycket med att han ska se mig som någon han kan lita på när han själv blir osäker. Han känns lite ofta lite omogen, valpig. Medan han i andra situationer är 100% trygg och följer mig lugnt dit vi ska. Det blir allt bättre och bättre. Jag gör mycket "ledarskapsövnigar", om man får kalla det så. För övrigt blev han 7 år i veckan och kastrerades i maj månad, han har aldrig betäckt men är ju lite mer orolig för att släppa ihop honom med ston. Obefogat kanske? Aldrig haft denna typ utav häst förut, men jisses vad han lär mig mycket hela tiden
Han har alltså varit hingst i sex år?! De kan ju påverka typ, en hel del...
Den skulle jag inte släppa ihop med någon. Det skulle jag se som en enorm risk oavsett sto, valack.
 
Varför ett äldre sto när valacken har försökt betäcka en annan valack? Borde det inte vara större risk att han försöker betäcka ett sto än en annan valack? Eller föreslår du sto för att de är mer dominanta än valacker? Är de det?
Är det socialt rätt navlade så ger de sig inte på ett äldre sto. Jag har själv en valack som har "gått kursen" han gick på lösdrift som unghingst med äldre ston. Han skulle aldrig drömma om att ens gå förbi de äldre stoet i stallet.
Nu kom det ju fram lite mer info efter mitt inlägg att hästen i princip nyligen är kastrerad. Då skulle jag som sagt aldrig låta den gå med någon annan, risker är för stor.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 916
Senast: Stereo
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 293
Senast: Sirap
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 599
Senast: co-SMAD4
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 272
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp