Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Mabuse skrev:Det spelar väl mindre roll? För just den ryttaren har hästen visat sig farlig, alltså är den farlig för henne. Och ja, är det inte farligt att ramla av och slå ut tänderna? Klart ohälsosamt, i vilket fall.
jaca skrev:Har följt ditt resonemang här och jag håller verkligen med dig!
Har personlig erfarenhet av två hästar som jag väljer att inte rida ytterligare. ALLA andra hästar går bra men just dessa två gör mig till en helt annorlunda ryttare; rädd och stel. Har tidigare också tänkt som många andra här i tråden; att man ska utmana sin rädsla, hoppa upp igen efter missöden. Jag gjorde så, den första red jag direkt efter olyckan och just då gick det riktigt bra, men grundlade omärkligt en mer bestående ridrädsla på sikt.
Den är borta nu då jag bestämde mig för att ridning är något som är och ska förbli ROLIGT. Varför då utmana sig själv till bristningsgränsen? Rider nu de hästar jag känner mig trygg med och bryr mig inte om att tvinga mig själv till heroiska stordåd på hästryggen. Människor som skadar en på ett eller annat sätt väljer man ju bort ur sitt liv(även om de är snälla men inte passar en själv), så varför inte hästar?
apocalypsze skrev:Men nu var ju detta helt klart ett missöde där hästen blev rädd av älgen, om du skaffar egen häst och den blir rädd och bockar av dig någon gång ska du aldrig mer rida den då heller? Jag förstår ditt resonemang eftersom du har fler hästar att välja emellan, men man måste förstå att hästar kan bli rädda och försöka få av ryttaren på ett eller annat sätt men det är inte dess avsikt att vara elak eller olydig. Det spelar ingen roll vilken häst det än är, det kan hända alla. Ungefär som att ramla av en cykel (kanske lite mer smärta om man har otur, men ändå)
Henny92 skrev:Bra svar! Den hästen som jag flög av är i vanliga fall ganska okontrollerbar och kan dra iväg bara för skojs skull. Ibland när jag galopperade på hon så går det typ i hundranittio, eftersom hon inte har lärt sig något annat. Jag har börjat "umgås" med hästen nu igen, men jag börjar med att tömköra och longera med mera![]()
Impala skrev:Fan vilket bra svar!Har också tänkt på det, om man bara har en häst och den slänger av en, säljer man den då för att man blev lite rädd för den? Är det inte meningen att det ska vara lite utmanning också? Jag tycker det i allafall, hur ska man annars bli en bättre ryttare?