Vågar man (badkarsstorlek)??

bettysmatte

Trådstartare
Har hittat ett så fint badkar till ett bra pris. Som högst är badkaret 59 cm och vår badrumsdörr är bara 60 cm bred (de tog inte precis till någonstans när de byggde till detta huset.... ;) ). Kommer detta att funka.... :nailbiting: Hade ni vågat chansa??

(Jag kan typ se framför mig hur jag står med en hyvel och hyvlar av på kanterna på dörrkarmen.... :D )
 
Bara dörren går att öppna ordentligt så att den inte ”stjäl” någon cm så skulle jag våga men jag skulle be om kontrollmätning av det badkaret jag skulle få hem först.
Kan man få en kontrollmätning av ett badkar om man beställer online?
 
Har hittat ett så fint badkar till ett bra pris. Som högst är badkaret 59 cm och vår badrumsdörr är bara 60 cm bred (de tog inte precis till någonstans när de byggde till detta huset.... ;) ). Kommer detta att funka.... :nailbiting: Hade ni vågat chansa??

(Jag kan typ se framför mig hur jag står med en hyvel och hyvlar av på kanterna på dörrkarmen.... :D )
Är det 59 cm med fötter? I så fall lär det inte vara något problem.
 
Behöver du svänga in i badrummet eller kan man lyfta det rakt in? Det kan påverka hur brett man behöver
 
Min pappa håller på och ska sätta in badkar modell större i ny renoverat badrum, han kapa till en planka som var lika lång som badkaret och sen pröva han att få in de genom dörren. De måste svänga för att komma in i badrummet. De måste gå genom pannrummet så han ville kontroll mäta innan de beställde 😂
 
Har hittat ett så fint badkar till ett bra pris. Som högst är badkaret 59 cm och vår badrumsdörr är bara 60 cm bred (de tog inte precis till någonstans när de byggde till detta huset.... ;) ). Kommer detta att funka.... :nailbiting: Hade ni vågat chansa??

(Jag kan typ se framför mig hur jag står med en hyvel och hyvlar av på kanterna på dörrkarmen.... :D )
Mitt hus är ett typhus från Modulent och byggt 1975. Dörren till lilla duschen på nedervåningen är också 60 cm...
 
Det blir ju ett rätt stort ingrepp och inget vi klarar av att fixa på egen hand....
Jag tänkte som worst case scenario ☺️ har vart med flera gånger om att folk som renoverat badrum i äldre hus har fått plocka ner karmarna när nya badkar ska in eftersom de inte tänkt på smala dörrmått.

Och förresten, om badkaret är gjort av akryl så gjuts det i en form och får därför exakta mått. Säger kundtjänsten att det är på millimetern så skulle jag lita på dem.
 
Jag tänkte som worst case scenario ☺️ har vart med flera gånger om att folk som renoverat badrum i äldre hus har fått plocka ner karmarna när nya badkar ska in eftersom de inte tänkt på smala dörrmått.

Och förresten, om badkaret är gjort av akryl så gjuts det i en form och får därför exakta mått. Säger kundtjänsten att det är på millimetern så skulle jag lita på dem.
Japp, akryl. Så då låter det alltså som om det borde funka :) !
 
Behöver du svänga in i badrummet eller kan man lyfta det rakt in? Det kan påverka hur brett man behöver
Det är bara 153 cm långt. Jag tänker att hur man än bär sig åt, så borde man kunna bära in det på högkant genom alla dörrar, och då behöver man inte svänga hela badkarets längd någonstans. Det är inte så hemskt mycket plats INNE i själva badrummet heller, så hur vi än gör så kommer det att bli något av ett pussel..... :nailbiting: :D
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 278
Senast: Calmiche
·
Lantbruksdjur Hej alla fårägare. Efter ett längre uppehåll i fårägandet skaffade jag fem stycken Gotlandslamm i höst som jag provisoriskt inhyste i en...
Svar
15
· Visningar
3 974
Senast: Efwa
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 236
Senast: QueenLilith
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 388

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp