Vågar man köpa dieselbil nu?

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare Account
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 345
  • Visningar Visningar 19 209
Ja, det finns negativa aspekter med alla existerande energislag.
Det bästa vi kan göra för Moder Jord är att stänga av värmen och frysa ihjäl på fläcken där vi står.

Tja, det beror mest på hur man definierar bra för moder jord. Det kanske inte är så tokigt med en accelererad koldioxidvärmare och därpå följande scenario, för Moder Jords mer stilla och sköna pension som civilisationens ”as we know it”-bärare.

Tja, det beror mest på hur man definierar bra för moder jord. Det kanske inte är så tokigt med en accelererad koldioxidvärmare och därpå följande scenario, för Moder Jords mer stilla och sköna pension som civilisationens ”as we know it”-bärare.
Jag funderar på om den här kolgruvan på Svalbard också arkiverar insekter, så att framtidens vetenskapsmän får hjälp med att pollenera alla växter som ska växa upp ur kolgruvans fröer.

Inget bra val för miljön.
Fortfarande ett hyfsat bra val för plånboken. Men det är ju biltillverkarnas fel att det är så. Dock kommer det inte gälla länge till när batteripriserna börjar går ned :).
Nu blandar du ihop äpplen och päron.

Dieselbilar år bättre för CO2 problematiken (klimatproblemet) än bensinbilar.
Hur bra dieselbilar står sig ur ett klimatperspektiv, varierar med dels vilken reningsteknik som respektive bil har, och huruvida bränslet är en biodiesel av någon typ eller ej.

Hur bra elbilar är för klimatproblemet, beror på hur batterierna kommer till, och hur dessa laddas. Om batterierna byggs med smutsig el, av mineraler från uselt skötta gruvor, och bilarna dessutom laddas med el från kolkraftverk eller oljekraftverk, tja, då har man bara flyttat på bilarnas klimatskadliga avgaserna från stadsgatorna, till "någon annanstans", och inte vunnit ett skvatt. NOX i närmiljön finns inte som bieffekt av elbilar.

NOX-gaserna som i varierande utsträckning finns i dieselavgaserna är problematiska för hälsan i närmiljön, om det blir stora mängder av denna gas. Gasen ventileras bort fort, utan skadliga restprodukter, så där det finns liten trafik som genererar NOX-gas, så är det inget problem.

När det finns en stor mängd NOX, som inte hinner ventileras bort, alltså på trafikintensiva ställen (t.ex. städer), så uppstår det hälsoproblem.

Men NOX är INTE en klimatgas, så att få bort dieselbilarna från stadsgatorna har ingen, eller liten, bäring på klimatproblemen.

Vårt stora globala problem är KLIMATET, och såklart alla dom som inte gitter använda kollektivtrafik i städer med god tillgång på dylik...

Ok, ska göra ett försök att svara lite längre.
Vi har väl haft fossildrivna bilar i över 100 år och fortfarande är bilarna smutsiga. Hur länge har det funnits elbilar för konsumenter ? Utvecklingen går inte på en dag. Men anmar vi inte den nya tekniken och lever kvar i det gamla så kommer inte mkt att hända om 100 till.
Är du medveten om följande två saker:

I bilens tidigaste barndom, så var det långt ifrån säkert att någon form av förbränningsmotor skulle driva bilarna, det fanns gott om eldrivna bilar. Så ny teknik? Nje...

http://www.national-ev.se/elbilshistoria/

Hur smutsiga är bilarna? Det har skett dramatiska förändringar till det bättre i både bränsleförbrukning och reningsteknologi för avgaser sedan "oljekrisen" på 1970-talet.

Jag kommer själv ihåg de bilar jag körde som ung, som saknade katalysator, och som glatt drog en bit över litern milen, dessutom blyad bensin...
Så nog har det hänt saker med reningen.

Om man sedan kan driv sin förbränningsmotor med ett biodrivmedel som HVO eller RME med effektiv NOX-rening, eller kanske en bränslecell, eller biobensin, så kan det vara så att historien upprepar sig:
Elbilar blir helt enkelt ingen hit, kanske för att det för svårt att få fram tillräckligt bra batterier...

Liknande trådar

Fordon Jag har smått uppgivet insett att min gamla trotjänare på fyra hjul är på väg att ge upp. Den är av årsmodell 2010 och har gått som en...
Svar
4
· Visningar
1 302
Senast: aiquen
·
Äldre Någon som bolla lite biltankar? Allt vad leasing heter blev sågat av mina kollegor vid lunchbordet idag och elbilar hade de noll koll...
Svar
17
· Visningar
2 504
Senast: lillkillen
·
Äldre Jag har börjat spåna lite på nästa bil. I dagsläget har jag en Subaru Legacy -05, bensinare, som får dra 1800kg och dricker ca 0,8 L... 2
Svar
26
· Visningar
3 589
Äldre Tja, inte nödvändigtvis en Skoda men sambon och jag ska byta ut vår gamle trotjänare, en 16 år gammal Volvo som rullat närmre 35 000 mil...
Svar
16
· Visningar
2 217
Senast: supersonic
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Besiktning nödvändig?
  • Hingstvalsfunderingar 2025