Vågar man köpa dieselbil nu?

  • Äldre
  • Trådstartare Trådstartare Account
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 345
  • Visningar Visningar 19 209
I skuggan av dieselskandalen kan bensinmotorn få ett uppsving och även användas i en hybrid konfiguration. Positivt!
https://www.nyteknik.se/fordon/toyotas-nya-bensinmotor-kan-na-40-procents-verkningsgrad-6901727


Positivt! Vi går åt rätt håll...
https://www.nyteknik.se/fordon/farre-nya-dieselbilar-pa-svenska-vagar-6901878

I skuggan av klimathotet kan dieselmotorerna få ett uppsving och även användas i hybrida konfigurationer. Positivt!
http://www.gronabilister.se/arkiv/p...ort-fran-grona-bilister-jamfor-klimatpaverkan

https://auto.howstuffworks.com/diesel-hybrid.htm

diesel.webp
 
I skuggan av klimathotet kan dieselmotorerna få ett uppsving och även användas i hybrida konfigurationer. Positivt!
http://www.gronabilister.se/arkiv/p...ort-fran-grona-bilister-jamfor-klimatpaverkan

https://auto.howstuffworks.com/diesel-hybrid.htm

Visa bifogad fil 11769

"Klimatpåverkan är inte det enda miljöproblemet förknippat med drivmedel. Dieselavgaser är hälsovådliga i stadsmiljö. Allt mer forskning tyder på att förnybar diesel i form av HVO är bättre i detta avseende."

Bättre? Men hur mkt bättre? Idag har är ju värdena alldeles för höga!
 
"Klimatpåverkan är inte det enda miljöproblemet förknippat med drivmedel. Dieselavgaser är hälsovådliga i stadsmiljö. Allt mer forskning tyder på att förnybar diesel i form av HVO är bättre i detta avseende."

Bättre? Men hur mkt bättre? Idag har är ju värdena alldeles för höga!
Jag tror det är möjligt att finna forskning som visar att även bensinavgaser är hälsovådlig i stadsmiljö.
 
Funkar inte i Norrland på riktiga vintervägar.

Friktionsdäck förutsätter mer eller mindre att andra kör dubbdäck för att rugga upp ytan åt dig.

Har i USA ar det forbjudet i manga, aven nordliga med mycket sno, stater (Wisconsin och Michigan till exempel) att ha dubbdack. Vissa tillater dubbdack pa vissa stallen, eller gummi dubb pa vissa stallen. Har anvands snokedjor vid behov (som over klippiga bergen och andra bergs pass) och friktionsdack.
 
Har i USA ar det forbjudet i manga, aven nordliga med mycket sno, stater (Wisconsin och Michigan till exempel) att ha dubbdack. Vissa tillater dubbdack pa vissa stallen, eller gummi dubb pa vissa stallen. Har anvands snokedjor vid behov (som over klippiga bergen och andra bergs pass) och friktionsdack.

Fast i USA finns det även människor som tror att det är OK att ha samma däck året om, oavsett årstid och omständigheter. Det betyder inte att det är bra, säkert eller smart.
 
Fast i USA finns det även människor som tror att det är OK att ha samma däck året om, oavsett årstid och omständigheter. Det betyder inte att det är bra, säkert eller smart.

Jag svarade pa att man inte kan kora friktions dack i norrland dar det ar riktig vinter. Det gar aldeles utmarkt, som @RedHyuuga redan papekat.

De stallen med en mild vinter dar jag bott har manga bytt dack ... under de 3-4 veckorna vi haft vinter. I stora delar av USA ar det sjalvklart att ha samma dack aret om. Varfor skulle vi inte ha det i Oregon, till exempel, da vi har 3-4 dagars sno per vinter? Dar anvander man friktions dack aret om da det ofta ar mycket blott pa vagarna.
 
Jag svarade pa att man inte kan kora friktions dack i norrland dar det ar riktig vinter. Det gar aldeles utmarkt, som @RedHyuuga redan papekat.

De stallen med en mild vinter dar jag bott har manga bytt dack ... under de 3-4 veckorna vi haft vinter. I stora delar av USA ar det sjalvklart att ha samma dack aret om. Varfor skulle vi inte ha det i Oregon, till exempel, da vi har 3-4 dagars sno per vinter? Dar anvander man friktions dack aret om da det ofta ar mycket blott pa vagarna.

Har man vare sig sommar eller vinter nånsin, är det ett halvdåligt val. Om man däremot har säsonger som innehåller både +25 och 0 grader Celsius, som de största delarna av USA, så är det inte ett särskilt säkert val att köra med all-year däck som är usla under alla förhållanden.

Friktionsdäck slits enormt på sommaren, och de friktionsdäck som inte slits enormt enormt vid +25 grader är USLA på höst och vinter kring 0 grader och därunder.
 
Vägtullar och dubbdäcksförbud på vissa sträckor kan ge liknande effekter: färre bilar, färre luftpartiklar, ökad kollektivtrafikåkning och bättre luft och minskad dödlighet!

Igen, människor dör av partiklar. Sker de flesta dödsolyckorna pga avsaknad av vinterdäck på Hornsgatan? Eller snarare på landsvägar kanske? :)
Fleminggatan och Hornsgatan har dubbdäcksförbud sen några år nu. Har det minskat partiklarna? Har det minskat trafiken? Har det förvärrat slitaget på kringvägarna istället? Var finns utvärderingen att se?

Vad gäller det generella dubbdäck eller inte - det vet vi alla precis som forskningen visar, dubbdäck räddar liv - med marginal! Hur vill ni andra frakta era barn? Direkt livräddande men indirekt långsiktigt potentiellt skadligt. Vet ni vad mer som är skadligt? Jo att bo i en storstad. T ex risken för schizofreni är avsevärt högre jmf m landsbygden, globalt sett.

Trängselskatt - samma fråga där - vad är kontentan av att skatten infördes, utifrån de argument som lades fram??? Mindre bilar i innerstan nu än innan? Bättre luft? Var är den slutrapporten? För det känns inte så när man sitter i rusningstrafiken varje morgon iaf. Att skatten bygger förbifart är en bra grej, men var är alla argument o hypoteser bemötta?

Och dieseln... jag ska nog inte ens börja.

Sammantaget upplever jag som att många styrande i samhället tar ideologier som fakta, verkar sakna förmåga att ens gissa hur populationsökningen i en storstad ser ut, och verkar sakna förstånd att planera därefter. Du kan inte hindra vissa saker från att ske helt enkelt, ingen ide att stoppa huvudet i sanden och låtsas att det regnar, vilket verkar vara två sanktionerade metoder nuförtiden :crazy:
 
Det finns rapporter på både trängselskattens effekter (minskad trafik, ökad kollektivtrafik, bättre luft) och partiklar på dessa gator. Det är inga slutrapporten, det mäts hela tiden. Sverige är skyldiga att göra dessa mätningar av luftpartiklar på gatorna löpande enligt EU, FÖR ATT DE ÄR SÅ SKADLIGA. De dödar både människor och djur.

Sitter du fast i rusningstrafik på gator varje morgon med osande luftföroreningar är mitt tips att testa att åka kollektivt :up: det är dessutom säkrare att frakta sina barn i kollektivtrafik om det nu är BARNEN du är rädd om @caballus
 
@caballus

Här finns luftpartikelmätningar av pm10 (de stora partiklarna, mest från dubbdäck, som Sverige har svårast att klara värdena för) i realtid, timme för timme, i städer i Sverige:

http://www.naturvardsverket.se/Sa-mar-miljon/Statistik-A-O/partiklar-pm10-realtidsdata/

Vill du ha rapporter för respektive stad med sammanfattningar och åtgärdsförslag så har respektive kommun det, oftast miljökontoret i kommunerna.
På Naturvårdsverkets hemsida finns mer fakta om partiklar och dess skadlighet. Bland annat en helt ny rapport från 2017 om hur BARN påverkas av luftburna partiklar både kortsiktigt och långsiktigt.
 
Och den som vill veta mer om varför vi mäter luftpartiklar, det påbörjades redan 2004 till följd av EU-direktiv. Det ger ändå ganska tydlig indikation på hälsoeffekterna, att EU gick ut med dessa (för medlemsländerna) tvingande mätningar TROTS en stark fordonslobby som absolut inte ville det...

De gränsvärden som gäller och hur många ggr vi "får" överskrida dem utan åtgärder:

http://www.naturvardsverket.se/Stod...t/Gransvarden-malvarden-utvarderingstrosklar/

Och det är när vi överskridit dem för många gånger som åtgärder måste sättas in, exempelvis dubbdäcksförbud på de mest utsatta ställena. I Malmö räckte det med att införa en ny busslinje för att få ner halterna avsevärt:
http://www.skd.se/2015/09/22/mindre-utslapp-med-stor-buss/
 
Men då finns ju även parallellgator att använda om du passerar, eller parkera ett kvarter bredvid om du ska in på just exakt den gatan. Plus att dubbdäck endast används delar av året, resten av tiden är det ett ickeproblem hur mycket du än vill besöka staden med dina dubbdäck.
Jag skulle nog vilja ändra till att sommardäck endast används delar av året. Här uppe använder vi dubbdäcken längre liksom.
 

Liknande trådar

Fordon Jag har smått uppgivet insett att min gamla trotjänare på fyra hjul är på väg att ge upp. Den är av årsmodell 2010 och har gått som en...
Svar
4
· Visningar
1 302
Senast: aiquen
·
Äldre Någon som bolla lite biltankar? Allt vad leasing heter blev sågat av mina kollegor vid lunchbordet idag och elbilar hade de noll koll...
Svar
17
· Visningar
2 507
Senast: lillkillen
·
Äldre Jag har börjat spåna lite på nästa bil. I dagsläget har jag en Subaru Legacy -05, bensinare, som får dra 1800kg och dricker ca 0,8 L... 2
Svar
26
· Visningar
3 601
Äldre Tja, inte nödvändigtvis en Skoda men sambon och jag ska byta ut vår gamle trotjänare, en 16 år gammal Volvo som rullat närmre 35 000 mil...
Svar
16
· Visningar
2 218
Senast: supersonic
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka
Upp