Vågig svans?

Centaur

Trådstartare
Min hästs (halvblod) svans är väldigt vågig, typ som om han har varit flätad. Även hans man är vågig, om den får växa ut lite. Har inte lagt märke till att andra hästar har det, utan PRE hästar. Vad beror det på? Är det genetisk, eller är det nåt som "uppstår" efter hand? :confused:
 
Min nordsvensk har vågig svans och man.
Har även sett att många andra nordisar har det.

Har ingen aning om det är genetiskt...
 
Grattis till "det vågiga", det är så vackert! jag har haft en häst med vågig man och svans, han hade Utrillo-blod, och jag vet fler Utrillohästar med "vågor". vad är det för stam i din häst? Det kan ju vara genetiskt!
/P
 
På människor är det ju genetiskt, så varför inte även på hästar! Jag tror att det ligger i generna iaf! Var glad att ha vågor i taglet! Det är ju fint! :banana:
 
Min arabhingst har TJOCK vågig svans och man.....
Och där är inte en milliliter kallblod i honom :D
 
Mitt halvblod (har heller inget kallblod i sig) har också vågig svans och även man när den får växa ut lite, som du skrev. Jag har heller inte sett det på andra halvblod.

Jag läste på någon annan tråd om trivselfläckar att det sägs att om hästen har trivselfläckar eller vågig svans så mår den bra/trivs. Detta vet jag visserligen inte om jag tror på, jag tror snarare också att det är genetiskt.

Lotta
 
Säger som pialotta - jag har mött två hästar med riktigt vågig man o svans - båda var efter Utrillo. Utrillo själv var ju rätt lockig har man sett på film och bild.
 
Mitt halvblod har oxå vågig svans !
Hon har dock inget Utrillo-blod, så det finns nog fler blodslinjer inom halvblodet som har lockig- svans- genen.

bibban
 
Min häst har lockig svans, om man tvättar, sprayar och flätar hårt. Och hennes svans måste man verkligen ge typ 10 min varje dag, borsta och reda ut.

Norpan har nämligen dreads i svansen :smirk:
 
Vet tyvärr inte vad han har för stam, men han är holländskfödd (1981) så Utrillo-blod är det knappast i honom.... Jag kanske får kolla runt på holländska skimelhingstar och se om jag hittar nån med vågig svans då!! ;)
 
Jag har sett massor av hästar, både rena halvblod och olika ponnyraser med vågiga svansar o manar. Tycker att det är underbart fint. Kan komma på stammen på två av dessa hästar: electro-rex och warsteiner-ambassadeur, inget utrilloblod.
 
Min häst som jag berättade om ovan är efter Solid-Brabant. Jag har inte hans registreringspapper här hemma så jag är inte säker, men jag tror inte att det är "Utrilloblod" i honom.

Lotta
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst har en kort svans och kort man, så kort att det inte går att göra flätor. HUR får jag den och svansen att växa???
Svar
1
· Visningar
349
Senast: Grazing
·
Hästvård Jag har en häst med krullig, eller rättare sagt vågig, svans. Hon har väldigt tjock svans och mycket man (islandshäst). Fick idag en...
Svar
12
· Visningar
1 371
Senast: Sirap
·
Hästvård Snälla hjälp mig att stilla mina tankar genom att bara dela med er av erfarenheter. Jag vill ha lite hopp eller en hand att hålla i...
Svar
19
· Visningar
830
Hästvård Undrar hur ni brukar rykta hästen inför ett vanligt ridpass? Får en känsla av att alla gör olika och ridskolor lär även ut olika så...
2
Svar
25
· Visningar
2 222
Senast: Bapelsin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp