Vagnfundering

_saga_

Trådstartare
Min dotter blir sex månader om några veckor och jag är så missnöjd med vagnen vi har.
Det är en stor tung BRIO duo från 2006 på 15 kg utan last isom jag har fått.

Nu vill jag köpa en bra vagn som jag infacto vill ha och tycker om!
Brion får stå kvar här hemma, bor lantligt så här hemma passar den utmärkt.

Vad kan man satsa på för vagn i den här åldern som man kan ha ett bra tag? Jag vet egentligen inte vad för krav jag har, mer än att den ska vara mycket lättare än 15 kg, lätt att styra och köra, stabil, snygg och inställbart handtag eftersom jag är 160 cm och sambon är närmare 2 meter.

Den ska vara lätt att fälla ihop in i bilen men det gör inget om den tar mkt plats, har ingen hund som ska få plats eller liknande.
Är verkligen LOST i vagnvärlden eftersom jag inte satt mig in och dessutom kör mycket på sjalen istället.
Ska man satsa på en stor vagn eller en "sulkyvagn"-liknande? Fast hon är ju bara 6 månader??

Alltså, VAD vill man egentligen ha för egenskaper på en vagn??

Sv: Vagnfundering

Jag skulle rekommendera att du köper en med vändbar sits. De finns forskningar på att barn under 1 år inte ska sitta utåtvänd.

Jag har två vagnar, en Emmaljunga duo edge, tung som stryk men den har vändbar sits, sen har jag en Tutonia Thimmy (som är lätt och smidig) men den har bara utåtvänd. Så jag köper ingen ny vagn. Utan tänkt använda den gamla sen som dagisvagn. Men använder den gamla tills Eddie är över året så han "kan" börja använda den andra.

Många av de som har vändbar sits är tunga.

De nyare vagnarna väger oxå en hel del, tex emmaljunga duo edge 16 kg osv.

Nu har jag bara kollat på emmaljunga men deras sittvagnar och duo väger runt 12-16 kg.

Teutonias lättaste vagn är den jag har, dock är det juh inte vändbar sits. den som har vändbar sits väger 16 kg.

Ingen av Brios vagnar väger mindre än 15 kg om du ska ha en vändbar.

Cresent med vändbar sittdel väger även den 15 kg.

Många vagnar är tunga. Jag upplevde precis samma som du när vår dotter var ungefär 6 månader, och då köpte vi en bugaboo bee. En sulky alltså. 7 kg, enormt lättkörd. Den har fullt liggläge så vi använde åkpåse i den när det blev kallt, dessutom började hon då vilja titta lite mer omkring sig och då var sittläget bra, eller, den har flera lägen, så halvt sittläge är väl mer korrekt att säga. Vi kunde dessutom ha henne vänd mot oss.

Det vi sökte i en vagn var att den var lätt, smidig, enkel att fälla ihop, vändbart styre, fullt liggläge, höj och sänkbart handtag. Allt detta har been.

Nackdelen med den är väl att den är lätt usel i snö med sina hjul (men går bra om det är plogat). Det löste vi genom att använda sittdelen av den tunga vagnen under de riktigt snöiga dagarna, men de är bra på att ploga här så för det mesta har det gått bra. Med facit i hand borde vi väl köpt en bugaboo camelon med snöhjul istället för att göra det riktigt optimalt.
Men på det stora hela gillar jag verkligen been, och vi använder den fortfarande dagligen nu när dottern är 2,5 år.

Om du kan tänka dig att ha barnet framåt finns det en som passar in på alla dina önskningar: baby jogger city elite!
Vi har använt sittdelen (framåtvänd) från 7 mån+, när liggdelen var alldeles för liten. De första dagarna märkte jag att hon undrade lite var jag var, då fick man stanna och prata med henne och visa att man var där. Nu struntar hon helt i mig och kollar ist in allt annat eller sover som en stock, det finns en "tittlucka" så man har koll på barnet.

Urban jungle är en annan, superkvalitetsvagn. Både babyjogger och Uj finns i lite mindre modeller (swift/city mini), ännu smidigare men har mindre hjul.

Jag skulle rekommendera dig att titta närmare på Stokke Xplory. Jag fullkomligt älskar min vagn, upplever den inte som tung, tror att den ligger på omkring 12 kg. Vändbar sits, justerbart handtag, justerbar sits (höjdmässigt), smidig att ta i trappor. Den enda nackdelen är att den kan vara tungkörd i djup snö på grund av att den har små hjul fram. Om du hänger på en väldigt tung skötväska på handtaget kan den bli lite svårkörd om underlaget är väldigt ojämnt eller om du kör med en hand. Annars går den bra även i ojämn terräng. :)

Nu vet jag inget om vad de olika vagnarna väger, men vår dotter hade också en gammal brio först, från 03 tror jag den var. Efter att ha svurit över vagnjäveln i ett år så fick hon en ny vagn när hon var ett år, en emmaljunga city cross. Lätt som en fjäder att lyfta in i bilen när man var van med brion... rymligare och smidigare och bättre på alla sätt och vis :D

Jag är jätteglad i min citycross och nöjd med den men jag tycker inte den är speciellt lätt att lyfta in i bilen, men allt beror ju på vad man jämför med. Jag jämför med Scootern som vi köpte till sonen när han var 7-8 månader. Den är visserligen framåtvänd och har inte fullt liggläge men det är en kanonvagn! Han använder den fortfarande när han sover middag och nu är han 3 år.

Personligen tycker jag att det är för tidigt att ha barnet framåtvänt vid 6 månader. Vad tycker du är problemet med att vagnen är tung, rullar den inte på när du skjuter? Är den för klumpig att ha med? Kanske en sulkyvariant när hon blir äldre och kan sitta framåtvänd passar er bättre.

Bugaboo Cameleon (och frog och gecko) är också lätta, ca 9 kg! Det är bra vagnar som funkar både framåt- och bakåtvänt. Tycker också det är alldeles för tidigt att vända en 6 månader gammal liten bebis! Jag har inte vänt på min 2½åring. :D

Svarar er alla.
Jag har inte ens funderat på att ha henne framåtvänd, det känns alldeles för avlägset.

Min vagn är tung i varenda avseende som finns.
Tung att lyfta i och ur bilen.
Tung som satan att putta på i uppförsbackar så det inte ens är kul!!!

Den duger gott här hemma eftersom jag inte använder den här ;D utan har bärsjalen, sambon som är bra mkt starkare får använda den.

Men när jag är "ute på stan" skulle jag vilja ha en annan vagn så jag slipper hålla på att trilskas med pansarvagnen!

Jag hade väl sneglat lite åt en bugga, men jag ska kolla alls tips förutom dom vagnar som väger som den jag redan har.
Tack för alla tips!

Jag har en Bugaboo Cameleon som jag använder som "stan-vagn". Det är den verkligen helt perfekt som. Har inte ångrat mej alls. Köpte den strax innan sonen fyllde 1 år för att jag visste att jag skulle fara och flänga lite mer nu på hösten. Väger lite, enkel att hantera, sonen sitter kalasbra, bra andrahandsvärde.

Sen när jag är hemma eller "på ön" så har jag en Mountain Buggy Swift (framåtvänd trehjuling). Jag är nog ännu mer nöjd med den och faktiskt inte tyckt det varit så jobbigt med framåtvändningen. Sonen fullkomligt älskar denna vagn.

Tycker du ska slå till på en Cameleon om det är en sån du sneglat på. Annars kommer du fortsätta snegla på en sån och ångra dej eller rätt var det är köpa en ändå och då har du shoppat fler vagnar än nödvändigt. Fast å andra sidan kan det vara en hobby också :D

Mvh Miks

kl

Jag älskade min Brio sing, lätt att lyfta, liten ihopfälld, lätt att skifta sitsen framåt eller bakåt... snurrhjul fram vilken gjorde den extremt lättkörd, men ändå inga "mini hjul". Men, jag betonar; älskade. Den blev med tiden skranglig, knarrig och hjulen slets ut fort. Så reklamerade den och köpte en sulky istället.

En teutonia timmy som jag är extramt nöjd med. Inga snurrhjul men går fram överallt, lättviktig, helt plant liggläge. Dock endast framåtvänd, med dottern älskar det... :p

Ja brio sing har jag sett MASSOR av på blocket så jag antar att det är en vagn många tröttnar på.

Och jämfört med ex min UJ är den tung och trög att köra, dom mammor jag känner som köpt den har alla bytt vagn nu ( barnen är ungefär som E 1½ år )

Jag älskar våran EL Nitro! Helt gudomligt lätt att köra. Går som en dröm i affärerna. Smal och lätt att fälla ihop! Kommer nog använda den som sittvagen sen lääänge också!

Ja brio sing har jag sett MASSOR av på blocket så jag antar att det är en vagn många tröttnar på.

Kanske fler gjorde som mig, reklamerade: fick en helt ny: sålde den :D
Men var uppriktigt ledsen över det då jag älskade den innan felen dök upp... :(

Liknande trådar

Småbarn Vi har en Bugaboo Donkey Duo som sjunger på sista refrängen, och det är dags att skrota den. Jag har tittat på Thules cykelvagnar. När... 2 3
Svar
40
· Visningar
1 776
Senast: Seaside
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 619
Senast: Queen
·
Övr. Barn Jag vet inte om detta är rätt tråd, om inlägget ska vara i sommartråden-22 eller om det ska vara en egen tråd. Det får moderator avgöra... 2 3
Svar
51
· Visningar
4 611
Senast: Badger
·
Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 038
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka