Bukefalos 28 år!

Vagnfunderingar - ponnyer :-)

Pinkilly

Trådstartare
Ni som kör små b-ponnyer vad tävlar ni med för vagnar? A-ponnyerna har ju fri vikt men som jag förstått så har b-ponnyerna 90kg som krav i maraton. Nu är jag ju fortfarande i inkörningsfasen men sitter ju och letar vagnar och planerar vad jag ska ha.

Ni som kör b-ponnyer, har ni en vagn ni kör alla grenar i eller har ni en maratonvagn oxå?

Det här med viktkravet, hur fungerar det? Säg att man har en vagn som väger 60-70 kg, kan man sätta fast vikter så den väger 90kg då eller hur går man till?

Och sen en fråga till allmänt om vagnar. Maratonvagnar kan ju ha järn-hjul oxå men har man en rockard med järnhjul -vill man inte köra maraton med den då? Många vagnar kan man ju välja om man vill ha gummihjul eller järnhjul och jag tycker att vagnarna med järnhjul är så mycket snyggare så jag funderar på om det blir fel att ta en sån vagn och ha järnhjul men ha den till maraton oxå?

Just det.... har jag fattat det rätt att det är 125 som vagnsbredd för ponny upp till Elit men i Elit måste man ha 138-140cm i dressyr och precision?

Ja, lite funderingar :-)
 
Sv: Vagnfunderingar - ponnyer :-)

järn är bättre i maraton men sämre hemma på guppiga grusvägar o så. obekvämare alltså.
 
Sv: Vagnfunderingar - ponnyer :-)

men har jag uppfattat fel? är det inte 90kg med groom och kusk? då är det inte konstigt dom inte väger, man kommer lätt över den vikten med ekipaget.
 
Sv: Vagnfunderingar - ponnyer :-)

Även om vagnarna inte vägs på tävling så anser jag att man inte fuskar medvetet! Finns det en viktgräns så är det ens eget ansvar att följa detta!
 
Sv: Vagnfunderingar - ponnyer :-)

I lokala och nationella klasser så kan du ha samma vagn eftersom man mäter om i konkörningen till varje ekipage efter hur bred vagnen är.

Vi har tävlat lokala och nationella klasser med b-ponny och hade då en maratonvagn.

Om du satsar på tävlingskörning så skulle jag vilja ge dig rådet att köpa en maratonvagn till din b-ponny som du kan använda för träning och tävling. När du når Elitklasserna så kan du köpa till en vagn till för dressyr och precision som har godkända tävlingsmått.

Till häst så får man inte ha luftgummihjul i maratonen av den anledningen att det anses säkrare med massiva järnhjul. Luftgummihjulen kan klättra om du tex kör emot en stolpe vilket har hänt ett antal gånger och ekipaget kan då välta. Med massiva järnhjul får du också en lägre tyngdpunkt som är bra att ha när det går undan i snäva svängar.

Visst går det att vikta upp vagnen men viktgränsen är av säkerhetsskäl att man skall ha en så pass stabil vagn som klara påfrestningarna i ett maratonhinder.
Anledningen till att man inte har rockards i maraton (iallafall högre klasser) är att det inte går att svänga lika snabbt och att de har lättare för välta än en fyrhjulig vagn med groom där bak. Kör du rockard så får du välja lite längre vägar för att inte fresta hästen och säkerheten för hårt.
Ja du har fattat rätt när det gäller vagnsbredden. I elit klasser är du tvungen att släpa med dig 2 vagnar
 
Sv: Vagnfunderingar - ponnyer :-)

Han är sån liten b-ponny min kille, bara 110cm, tycker du ändå att man skulle haft en maratonvagn?
 
Sv: Vagnfunderingar - ponnyer :-)

Jag kör en liten B-ponny och min erfarenhet är att en maratonvagn är lättast för ponnyn att hantera. Min ponny är mycket mer dragvillig och galloperar mycket friare i sin maratonvagn jämfört med de olika enaxlade vagnarna vi har, även de som väger mindre. Jag valde att köpa en lätt vagn (95 kg) för min ponny gillar inte när han måste slita men har man en stark ponny som gillar att dra kan man välja en som väger lite mer.
 
Sv: Vagnfunderingar - ponnyer :-)

Håller med DMP och min uppfattning är också att det blir lättare för ponnyn att dra en lätt 2 axlad vagn än en enaxlad. Den slipper ju att "bära" tyngden och den har lättare för att svänga.
 
Sv: Vagnfunderingar - ponnyer :-)

Fuskar medvetet gör inte jag, men det är ju så att alla i lätt klass som kör med tex rockard, inte har 150 kg vagn. Min ombyggda travrockard kunde jag lyfta själv tex med lite möda. Om överdomaren är smart och vill att folk ska tävla så bortser hon från viktgränser och ser mera till hur vagnen är uppbyggd.
Hur reglerna är nu vet jag inte, fått för mig att viktkrav togs bort i lätt klass? Men när jag tävlade så vet jag att jag var lite rädd att de skulle väga min bulletrockard.
 
Sv: Vagnfunderingar - ponnyer :-)

I lokal klass är det fri vikt för ponny enbet.

kategori; min spårvidd (alla grenar); min vikt maraton

Häst
Fyrspann/Par 120 cm 350 kg
Enbet/Tandem 120 cm 150 kg
Ponny
A-Fyrspann 120 cm 150 kg
B-D Fyrspann 120 cm 300 kg
A par 120 cm 90 kg
B-D par 120 cm 225 kg
A -D Enbet/Tandem 110 cm -------

I nationell klass är det enbart a-ponny enbet som har fri vikt.

Häst
Fyrspann/Par 350 kg
Enbet/Tandem 150 kg
Ponny
A- Fyrspann 150 kg
B-D Fyrspann 300 kg
A par 150 kg
B-D par 225 kg
A Enbet/Tandem --------
B-D Enbet/Tandem 125 cm 90 kg
 
Sv: Vagnfunderingar - ponnyer :-)

*kl*

Lite mer funderingar... om man nu då ska lägga ner massa pengar på att köpa en ny fin vagn gigg/rockard så tänker jag att egentligen skulle man ju ha en som är 138cm så den är godkänd hela vägen upp så att säga. IFALL man mot förmodan skulle ta sig dit menar jag :-D

Men när jag tittar på vagnar är alla ponnyvagnar runt 126cm det är bara storhästvagnar som är den bredare bredden så vart hittar småponnyägarna sina elitvagnar? Dr*ve o*t har vad jag kan se ingen ponnyvagn som är så pass bred för b-ponny.

Eller är det ingen som gör så, kör 138 på b-ponny i onödan?
 
Sv: Vagnfunderingar - ponnyer :-)

Du kan köra med 125 cm vagn ända upp till nationell MSV, vill man sen tävla Elit så skulle jag nog hellre byta vagn då. Normala, tävlingsgodkända (125 cm) vagnar har så pass bra andrahandsvärde så jag tror inte man tjänar något på att köpa "Elit-vagnen" direkt, snarare så är det nog mer kapitalförstöring att nöta på med en sån vagn hemma längs vägarna. En sån vagn är ju dessutom inget du kan använda i maraton så då måste du ha två vagnar... Ska du köpa något nytt så skulle jag hellre satsa på en bra maratonvagn. En sån kan man ju även använda i dressyren ända upp till MSV.
 
Sv: Vagnfunderingar - ponnyer :-)

Ja men då lägger jag den funderingen åt sidan :D

Jag känner ju mig mest dragen mot dressyr och precision (nu blir du väl tokig :rofl:) så jag tror nog det blir en rockard/gigg ändå när jag ska uppgradera...:D
 

Liknande trådar

Körning Jag har en maratonvagn som jag kört shettis med. Nu när det är dags för min c-ponny att dra så har jag satt på de större hjulen som...
Svar
1
· Visningar
1 144
Senast: Nielaa
·
Körning Hej Det här frågan har säkert kommit tusentals gånger, men jag har sökt och googlat men inte hittat svaret. ;) Vi har tänkt...
Svar
10
· Visningar
1 923
Senast: Anna_
·
Körning Bättre sent än aldrig? (Jag KAN FORTFARANDE inte logga in på min hemdator ) Motivationen KOM tillbaka dagen innan vi skulle åka till...
Svar
5
· Visningar
1 382
Senast: Cämz
·
S
Träning Som jag märkt av många så verkar den såkallade "porslinshäst tankebanan" fara omkring o våra huvuden. Det tycker jag är väldigt synd...
2
Svar
20
· Visningar
3 851

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 8 månader
  • Färsk/frystorkat foder
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp