Vägrar att stå still!!

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Grazia
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 14
  • Visningar Visningar 1 057
G

Grazia

Hejsan
Har i dagarna fått hem nya hästen och det går så där :( Hon har gått ett par dagar i sjukhagen och har nu släppts in till de andra hästarna och det går suveränt MEN ett stort problem är att hon vägrar att släppa upp mig på ryggen!!! :mad:
Hon dansar runt, runt och beter sig allmänt fjolligt och jag har provat allt tycker jag, pratat snällt och berömt henne, jag har låtit henne gå i cirklar runt mig och jag har hängt mig i stigbyglarna och det har varit OK men så fort som jag närmar mig med benet så är det tvärstopp!!
Ber jag kompisen hålla i henne så ställer hon sig med en gång så tvång funkar inte :smirk:
Har pratat med förra ägaren och de säger bara att hon har alltid gått runt runt men det har inte gjort så mycket! :mad:
Nä, men jag är 176 lång och inte speciellt vig så jag kan inte kasta mig upp i sadeln under tiden som hon dansar runt!
Hästen själv är 175 och en stadig bit :cry:
Tips, råd och funderingar!!? Jag har bråkat med henne idag så just nu vill jag inte ens se henne på vykort.... :o

hon har lärt sig att hon "ska" gå runt runt, för det är det hon har fått vinster på. en häst lär sig olika beteenden beroende på var eftergiften kommer.
Inte hennes fel om andra ord, men naturlitvis inget hon bör fortsätta med.
Du får helt enkelt lära henne ett nytt beteende vid uppsittning, dvs stå still. Bästa sättet är att lära henne one-rein-stop, först "av sig själv", när hon kan det åt båda hållen kan du även börja praktisera det vid uppsittning.

Låter jättebra men hur lär jag henne detta, en annan är ju inbiten dressyrryttare och har inte den blekaste aning om vad du menar :D
Förtydliga gärna :banana:

sorry, hade inte tid att förklara men vet att jag borde ha gjort det.

One-rein-stop är vad det låter som: böjer du hästens hals med en tygel stannar hästen. Detta tränas bäst från marken, genom att du fäster ett grimskaft från hästens sidoring på grimman/sidepull till sadeln (om du har en westernsadel. annars fungerar en tömmkörningsgjord). Fäst det så kort att hästen måste böja halsen ganska mycket, men så pass långt att då hästen står med halsen böjd så ska den ha full eftergift (= slack i repet)
Ha hästen lös på ridbanan/ridhuset/corallen när du gör detta, och låt den lösa uppgiften på egen hand. I princip kan du gå och ta dig en fika så länge, men jag rekomenderar ändå att stå kvar i närheten och iakta händelseförloppet.
Hästen kommer nu att försöka få eftergift i repet. Det första den kommer testa är säkerligen att gå ifrån det. Men eftersom trycket kvarstår kommer den att hamna på en liten volt mer eller mindre runt sig själv. Den kommer då att snurra x antal varv, innan den bestämmer sig för att prova en annan lösning. Efter lite trixande kommer den att komma på, att enklaste lösningen är att stå still och ge sig själv eftergift genom att böja halsen.
Repetera detta från båda sidor några gånger (ev. flera pass) tills hästen står still och böjer halsen direkt.
När hästen kan denna övning kan du praktisera den vid uppsittning. När du ska sitta upp, tar du helt enklelt i tygeln så att hästen vänder sitt huvud mot dig. Den har då lärt sig att stå still. Så du sitter upp, och berömmer.
Om hästen ändå skulle gå iväg, så står du kvar i stigbygeln och håller in tygeln, tills hästen stannar. Då ger du eftergift, stiger ner igen och börjar om.
Efter ett tag slutar du ta i tygln vid uppsittning, annat än om hästen börjar prova att gå igen.

Detta låter som det jag gjorde igår.....Jag böjde halsen på henne så hon kom i en liten volt istället för att gå framåt, vad händer, jo jag håller på i två timmar och hon vägrar att förstå :( :( Hon vill verkligen inte!! Till sist blir hon så frustrerad att hon ställer sig upp på bakbenen och hur kul är det :mad: Just nu känns det bara hopplöst!
Problemet är ju också att jag fick henne att stå still MEN så fort jag sätter foten i stigbygeln så sticker hon, det räcker att jag höjer foten MOT stigbygeln så är det klippt....

Om hon aldrig behövt stå still när folk sitter upp på henne så är det knappast så att hon inte vill - hon vet inget annat, och även om en "vanlig" häst tycker det är trivialt att stå still vid uppsittning så innebär det inte att det är något du kan förklara för din häst på två minuter, eller ens på två timmar. Jag tror alltså inte nödvändigtvis att hon är ute efter att bråka med dig, utan att hon bara inte förstår vad du kräver.

Mitt tips är att ta det långsammare. Börja med att öva att hon ska stå still medan du går runt och fixar saker. Sadelgjorden, stigbyglarna, rufsar i manen, klappar på baken, etc, etc. Massor av beröm när hon gör rätt. När detta börjar funka så börjar du fixa mer med stigbyglarna. Håll i en stigbygel som du gör när du ska sitta upp, men släpp den innan hon hinner börja fjanta. Mer beröm. Funkar det så börjar du lyfta foten. Inte mycket till en början, men efterhand ända upp till stigbygeln. Beröm när hon står still. Nästa steg är foten i stigbygeln, men ta ur den igen. Funkar det så pass att du kan börja lägga vikten på den foten är nästa steg att sitta upp.

Beskrivningen ovan är inget som nödvändigtvis går på ett pass, i synnerhet inte om hon blir otålig och rastlös - då skulle jag föreslå korta pass men många. Viktigt är också att inte bara bli irriterad när hon gör fel, utan kräva så lite att hon har en rimlig chans att göra rätt, och berömma henne när hon gör det, så hon inser vad som är det bra och enkla alternativet.

Min häst var inte i närheten av likadan som din häst, men han hade ändå fått för sig att gå iväg så snart man är på väg upp, eller gärna innan. Jag började med klickerträning (av helt andra orsaker) och fick på så sätt ett sätt att tala om för min häst att han är duktig och gör rätt - och så använde jag det vid uppsittning, och nu kan han stå still. Han är å andra sidan en väldigt lugn häst egentligen, och han visste dessutom att man kan stå still, så det var mycket mindre problem där.

Klicker är förstås inte nödvändingtvis något man behöver använda - det funkar bra att bara berömma hästen också, så länge man ser till att göra det när hästen är duktig (dvs inte vänta tills man kommit upp på ryggen på den) och att ta så små steg att hästen kan göra rätt.

Lycka till!

Du har provat att böja in henne mot dig en gång. Det innebär inte att hon har fått den aha-upplevelsen som Lina menade, att det är meningen att hon ska stå still. Jag tycker du ska prova så, som Lina beskrev, att pållan får klura ut det själv. Det går inte på ett pass.
Jag fick prova en grej med min förra häst, som inte heller stod still. När hon gick iväg inför uppsittning fick jag driva på henne, så hon kom att trava runt mig. När hon ville sluta trava/gå runt, drev jag lite till, tills hon själv kom på det: jag vill stå still! Hon fick helt enkelt trava runt tills hon själv bad om att få stå still.

Glömde en grej: jag tycker att alla hästar ska läras one rein stop, jag skulle inte ge mig ut på en häst utan att veta att det funkar.

nej självklart förstår jag att det inte går med EN gång och att det kommer att ta tid men jag känner mig bara helt slut nu på henne. nackdelen är ju också att hon reser sig och det är ingen höjdare med en dam som är 175 mkh och 650 kg :crazy: Jag ska upp idag igen och träna henne och i morgon och i övermorgon...men frågan är ju OM hon överhuvudtaget kommer att lära sig. Det var där jag efterlyste tips och ideér om träning. Hon står ju still när jag lägger tyngd i stigbygeln och när jag grejar med henne eller sadeln, men det är väl bara att på det igen antar jag :DSedan had det varit lättare om hon gått runt men varannan gång så plöjer hon mot mig i en konstig skänkelvikning variant och har man då fötterna ivägen så är de ett minne blott :D Nåväl, jag återkommer med mer info och får någon en briljant idé under tiden så hojta!

ok, då är vi inne på ett problem som förmodligen inte sitter i själva uppsittningen utan i er relation/kommunikation. Jag pm:ar dig.

Jag fick hem min dam i början av dec och nu börjar hon så smått förstå att man står still vid uppsittning. Hon är knappt 170 och även om jag själv är i samma storlek är det ändå en bit upp.

Jag har utgått från att hon faktiskt aldrig fått lära sig att man skall stå still när någon skall sätta sig i sadeln och tagit det jättelugnt med henne. (Hon hade svårt att stå still i halter då också...) Hon är 99:a och sent tagen vilket är en av anledningarna till att jag gått så lugnt fram.

Först hade jag hjälp av någon på marken som höll i henne och vi berömde henne jättemycket när hon väl stod still. Sedan försökte jag ställa henne invid en pall men se det gick inte alls. Då svängde hon bara ut med rumpan och tyckte det var jätteäckligt att jag kom upp ovanför henne. I stället började jag med att leda ut henne från stallplan och satt upp i uppförsbacke dvs hon stod lite nedanför mig så att jag fick ett par centimeter till godo. I takt med att hon blir mer balanserad och att jag berömmer henne verkar hon nu ha grepp på att man faktiskt skall stå still när matte sätter ena foten i stigbygeln. Jag accepterar något steg åt sidan för att hon skall hitta balansen igen. Jag gör också fortfarande så att jag leder henne en liten stund innan jag sitter upp för att hon skall få titta på allt och "varva ner" lite. Det har funkat på andra hästar också.

Vet inte om detta hjälper dig men för mig har just skynda långsamt hjälpt. Det är inte kul att hålla så länge att hästen i ren frustration reser sig utan att man ens har kommit upp i sadeln.

Det kan också vara så att sadeln klämmer på manken just när du sitter upp och att hon därför kopplar ihop det med uppsittning och inte vill låta dig komma upp i sadeln. Är sadeln kollad det senaste så att den passar henne korrekt?

Så gör min foderhäst med, och anledningen till det är att han har ont i ryggen... Har du kollat upp henne? Han står oxå stilla tills man försöker sätta foten i stigbygeln sen börjar han dansa runt...

Nu har det faktiskt gått lite framåt ;) Vi går på långa promenader i skogen stannar ofta och hon får mängder med eftergift beröm när hon stannar bakom mig. Varje gång vi stannar så grejar jag med sadeln, fixar med stigläder etc och berömmer, börjar hon röra sig så får hon ett bestämmt nej och lyssnar hon då och stannar så beröm :) :) Igår var hon jätteduktig och det kändes så slönt, hon kan och det känns som om vi kommer att lösa detta! Idag slka vi ut och kika på omgivningarna igen och träna ledarskap, det är ju jag som leder och inte hon..Igår gick det så långt till att jag kunde lägga vikten i stigbygeln innan hon gick iväg, jippie!!!! :banana: :banana: :banana:

Jaha, nu har damen sprungit över stallkillen, bitit mig i fingret och attackerat min medryttare....Hon åker tillbaka på lördag och jag inser att detta inte var ett normalt beteende :crazy:
Kanske vantrivdes hon så till den milda grad av att stå i ett stort stall med mer liv och rörelse, jag vet faktiskt inte... :confused:
Nåväl jag trodde att det skulle gå och lösa men icke och jag är inte beredd att lägga ner mitt liv på att få det att fungera :(
Tråkigt men den enda utvägen verkar det som...
Jag har dock syssalt med hästar sedan 76 och är utbildad ridinstruktör, sadelinprovare etc så jag är ju ingen diretk nybörjare....men det hjälpte inte i detta fallet tyvärr, suck.
:smirk:

Tror säkert att du gör rätt som skickar tillbaka henne för det låter inte som en rolig häst att arbeta med. En fråga bara, när du provred hästen innan du köpte henne, stod hon inte still då heller när du satt upp?

Liknande trådar

B
Hästhantering Nu när det har gått så himla bra med min 5åriga foderhäst så har det stannat..vi kommer ingenstans, känns som vi bara går bakåt ? kan...
Svar
5
· Visningar
1 543
Senast: Bella_
·
A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare... 10 11 12
Svar
229
· Visningar
38 626
Senast: Lobelia
·
Träning Känner att jag behöver lite tankar från folk utifrån, lite idéer och massa stöd. Idag är jag världens sämsta hästägare. Idag funderar... 2
Svar
24
· Visningar
2 309
Senast: Yrja
·
Träning Min pålle har stått i box i 1 månad nu efter att ha skadat inre hovleden ordetligt. Han får gå i sjukhage som är kanske 3 boxar stor...
Svar
6
· Visningar
1 006
Senast: sasucatu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Vi som letar häst II
  • Födda-24