sur hela tiden ?

B

Bella_

Nu när det har gått så himla bra med min 5åriga foderhäst så har det stannat..vi kommer ingenstans, känns som vi bara går bakåt ?

kan ju börja med att säga att han är alltid sur !
när man ska jobba med honom, longera,rida , promenera så är han alltid suur!
inte så lite hlr.

ett exempel på en dag :
Tar in från hagen ( inga problem ), går in i stallet, ( kan stanna innan han vill gå in, men inga problem att få honom att gå igen ), stället upp honom på stallgången, han kan stå lös, men nu tränar jag på att han ska stå uppbunden, när han står upp bunden kan han vara så sur så han står å sparkar med bakbenen som ren protest.. men har man en piska med sig, och " piskar" på benet när han sparkar, brukar han ge sig,( inte alltid efter ett försök men efter några ggr ), sadla går bra, tränsa är inte lätt.. han e så stor så jag når inte när han drar upp huvudet nästan upp till taket.. och vägrar öppna munnen, ( men då brukar jag ha godis så han måste öppna munnen , då går det bra), jag går ut..
nu till den jobbigaste delen :

När han ser att vi är påväg ut mot stallplanen, ( där jag alltid jobbar honom ) så ställer han sig och vägrar gå,jag går fram och vifftar lite med longeringslinan bakom rumpan så han ska gå frammåt, då blir han sur och gör bara en volt runt mig, och ställer sig igen.. så säger jag åt honom att backa, så blir han skit grinig och sparkar lite smått med benen och slänger med svansen .. säger jag åt honom riktigt på skarpen och höjer rösten kan det gå så långt så han stegrar lite smått, och blir allmänt sur, försöker jag få honom frammåt backar han.. men så om jag har en vänlig röst och pratar " gulligt" med honom KAN han gå fram lite.. får jag väl fram honom till grinden vi ska igenom innan stallplanen så backar , backar och backar han.. så långt det går.. det går inte atthålla emot, tro mej.. han e ca 1.67 och stark..säger jag åt honom att stanna, gör han de, men står å sparkar med bakbenenlite smått.. ber jag honom gå en volt runt mig, blir han som vanligt jätte grinig och öronen slikade bakåt och svansen slår han med hela tiden..

då släpper jag honom i hagen, och busar runt med honom tills han blir trött.. jag visar honom vilket håll han ska springa , med hjälp av armarna.. det funkar, han gör som jag säger.. men så fort vi ska ut på stallplanen vägrar han, absolut total vägrar !
det är inge kul att ha en häst som inte vill jobba, å bara är sur hela tiden !

kan han ha ont nånstans ?
varför är han så sur hela tiden ?
gör jag något stort fel ?

skulle vara snällt med lite hjälp.
( jag har en som tränar oss ibland, men hon har inte möjlighet så ofta tyvär )
 
Sv: sur hela tiden ?

Jag skulle åka till klinik för genomgång av hela hästen.

Visst hästar kan vara mer eller mindre tjuriga men det som du beskriver tycker jag är lite väl mycket.
 
Sv: sur hela tiden ?

Växtvärk kanske.

Kolla igenom hästen ordentligt, eller ge lite ledigt först och se om det går över.
Hämta i hagen och ta långa promenader bara...
 
Sv: sur hela tiden ?

Jag tippar på att hästen har väldigt ont någonstans. Det är verkligen få hästar som är elaka "bara för att".
Hästar är tåliga djur som står ut med smärta ganska bra, även om det innebär att de måste ändra hur de går, håller huvudet etc, men när det gått över deras gräns brukar de flippa. Först kanske de visar det genom att inte vilja bli tränsade / sadlade, och sedan blir det bara värre, vill inte stå stilla när man sitter upp, bits, sparkas, stegrar, backar osv..
Kolla upp hästen fortast möjligt!
 
Sv: sur hela tiden ?

Kanske haft för höga krav i ridningen? hästen är ju endå bara 5 år. Det kan lätt bli för mycket och då rasar allt.

Kanske kan ge hästen lite vila från träningen och ut i skogen och rid istället lite kravlöst så hästen kanske kan återhämta sej lite, både psykiskt och fysiskt.

Sen är det nog en bra ide att sluta slå hästen på benen när den sparkar. Har den inte gjort så förut så börjar den inte med det för skoj skull direkt, den försöker uppenbarligen säga något.
 
Sv: sur hela tiden ?

Kanske haft för höga krav i ridningen? hästen är ju endå bara 5 år. Det kan lätt bli för mycket och då rasar allt.

Kanske kan ge hästen lite vila från träningen och ut i skogen och rid istället lite kravlöst så hästen kanske kan återhämta sej lite, både psykiskt och fysiskt.

Sen är det nog en bra ide att sluta slå hästen på benen när den sparkar. Har den inte gjort så förut så börjar den inte med det för skoj skull direkt, den försöker uppenbarligen säga något.

höga krav när jag ride är det inte ! kan jag säga på en gång ..
jag har ridit max 3-4 gånger på ca 5månader när jag haft honom.
och när ag ridit , har jag ändast skrittat/trava runt på en volt, och inte ställt så speciellt stora karv.
 

Liknande trådar

Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 482
Senast: Badger
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 285
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 085
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 198
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Kattbilder #9
  • Valp 2024

Hästrelaterat

  • När fan slutar jag ramla av?
  • Ridskoleryttare
  • WE-tråden

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp