Sv: Vägrar gå!!!???
gullnosan skrev:
Ps. Du ska aldrig försöka få hästen att gå fram med hjälp av spö! För då kommer han att stanna i protest och tillslut kommer han inte att bry sig om det.
Man ska också vara försiktig med skänklarna, man ska inte försöka sparka igång hästen. För då är risken stor att han blir "skänkeldöv"!
Seriöst?
Jag är absolut inte för att konstant spöa fram någon häst men jag föredrar ju ett ordentligt rapp på rumpan framför att låta hästen springa runt på små cirklar tills den är yr..
Mitt sto har gjort så nån enstaka gång när hon varit pigg och allmänt tramsig, alla dessa gånger har det blåst ordentligt ute också, hon blir alltid lite fånig när det blåser..
(och nej, hon har inte ont. Och ja, jag ser skillnad på när hon är rädd och när hon tramsar)
Hursomhelst, tvärstannar hon någonstans/kastar sig bakåt-åt sidan så börjar jag med att göra halt, detta för att jag själv ska hinna kolla in vad hon reagerat på, tar oftast tio sekunder att konstatera att det inte var något speciellt :smirk:
Efter det lättar jag på tygeln utan att göra den för lång, måste kunna parera om hon kastar sig. Driver mjukt framåt, då brukar något att följande hända:
*Hon går fram, hon hade vid detta laget hunnit fatta att det inte låg i en tiger i grävskopan eller liknande.
*Hon gör antydan till att gå framåt men tvekar, på med skänkeln igen, blixtsnabbt (inget "bankande") går hon inte då så daskar jag till henne på rumpan, brukar räcka bra, ett skutt framåt och beröm.
*Hon ryggar. Fortsätter att driva med skänkeln och lägger ev till spö tills hon tar ett steg framåt. Berömmer, gör halt och försöker komma framåt igen. Upprepar tills vi är förbi (om det så ska ta hela natten)
*Hästen stegrar (min nuvarande häst har aldrig kommit så här långt

)
Här blir situationen annorlunda -säkerheten först.
Om den stegrar "på riktigt" med risk för att slå över så kliver jag av och leder förbi ett par ggr för att sen sitta upp och prova igen.
Lättar den bara lite i framdelen så använder jag spöet.
Så gör jag, och min häst (och andra innan henne) är allt annat än skänkeldöd, är inte ett dugg rädd för spöet heller...