Vägrar gå!!!???

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Icis87
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 28
  • Visningar Visningar 2 459
I

Icis87

Vad gör man om sin häst vägrar gå? :mad: i dag när jag var ute och red så var han ganska pig och lite små fjantig och sen helt plötsligt stanna han och VÄGRADE gå....det var inget han blev rädd för (en vanlig grusväg med åkrar omkring) nej han bara vägra gå!! Jag skänkla på honom men då bara backa han. Försökte med det ca 15 min sen tröttna jag och hoppade av och ledde honom några meter och hoppade upp igen och sen skänkla på honom (det brukar funka) men NEJ han stod där han stod och försökte trilskas med att gå bakåt. Så till min fråga:
VAD GÖR MAN??? :confused:

MVH Erica

Sv: Vägrar gå!!!???

Prova att rygga han och sen skänkla framåt, då är det du som bestämmer att det är han som ska gå bakåt.

Har provat det oxå men det går verkligen inte...känns hopplöst..vill inte ge mig, det är fortfarande jag som ska vara ledaren...

Sådär var min häst också förut, men jag gav mig inte. Men han var lite värre ändå, när jag inte gav mig så stegrade han flera gånger för att till sist gå. Men det tog ett tag :cool:

Prova att snurra med honom, dra i ena tygeln och böj honom ordentligt och snurra runt runt på samma ställe, det blir jobbigt och efter ett tags snurrande så brukar dom ge sig och gå fram och går han inte fram så snurra en stund till. Funkar på min häst. Tänk också på att trycka lätt med skänklarna och när han går framåt så sluta driv och beröm. Min häst brukar smyga de första stegen men om jag inte driver på så släpper det efter ett par steg, om jag däremot fortsätter att driva när han smyger fram så stannar han igen.

Jag hade exakt samma problem för några månader sen!
Det spelade ingen roll hur mycket jag skänklade... Men om man drar lite i ena tygeln åch låter hästen titta åt tex. höger eller vänster en liten stund så brukar dom gå framåt efter nån minut när man ber dom!
Men ja tycker inte att du ska låta någon annan rida fram före så att han hakar på den hästen... för det misstaget gjorde jag och det tog jätte lång tid inna jag kunde få honom att gå först eller göra saker som ingen annan häst gjorde!
Det är ialla fall mina tips och det funkade för mig!

Ps. Du ska aldrig försöka få hästen att gå fram med hjälp av spö! För då kommer han att stanna i protest och tillslut kommer han inte att bry sig om det.
Man ska också vara försiktig med skänklarna, man ska inte försöka sparka igång hästen. För då är risken stor att han blir "skänkeldöv"!

Min gamla foderhäst kunde också bara stanna om vi skrittade ut ensamma. Då brukade han vilja vända åt andra hållet. Då "lurade" jag honom lite. Jag började vända åt det hållet han ville gå åt och sen var jag blixtsnabbt där med skänklen och då hann han inte göra nått annat än att lyda.. Har du ett spö så kan du ju använda det eller en liten trädkvist. Min gamla foderhädst som jag pratade om förut var så vaksam och alert mot spöt så det räckte att jag bröt av ett grässtrå och petade på honom med det. Då tog han iaf ett steg ;).
Men ge dig bara inte!

Nu vet jag inte vilken syn du har på hästar, men jag utgår från min syn, hästar är levande varelser med känslor och tankar - enligt mig förtjänar de lika mycket respekt och förståelse som barn, min pojkvän eller en bra kompis. Jag kan "kräva en viss lydnad", men för att ha rätt att kräva denna måste jag faktiskt även förtjäna den genom att göra det synligt att jag förstår dem och deras behov trots att jag tar ledarskapet.

Först och främst handlar det om respekt när din häst gör så här. Men det kanske inte alla hästar ger en om man inte hållt på med dem ett tag. Dessutom är det något man förtjänar och måste lära sig att kräva vid rätt tillfällen.

Låt oss säga att din häst har ont i ryggen utan att du märker det, du sadlar trots att hästen springer runt en massa eller hugger efter dig/kickar efter dig, du hoppar upp fastän hästen inte gärna står still när du börjar göra dig redo för att sitta upp - då har du INTE förtjänat respekt från din häst. Om din häst däremot villigt finner sig i allt och bara rentav testar dig när han stannar, då måste du hitta ett effektivt sätt att få honom att gå.

Kolla så att han inte har ont, att sadeln passar, visa honom att han kan vara trygg med dig, och visa även att du förstår honom emellanåt.

Vad jag vill poängtera är att det är inte säkert att det är rättfärdigat att du kräver lydnad på ett dominant sätt.

Min egna häst har testat mig ibland. Vad jag gjort är att jag bara sätter mig avslappnad, gör ingen stor affär av det, och ber om framåt efter ett tag. Han känner på så vis att han inte kan påverka mig och ger sig. Det kanske beror på din hästs psyke om detta fungerar, men min blir i alla fall inte sådär jättemotiverad av att behöva stå still och försöka övertyga en matte om att vända hem, när matte verkar tycka att hon har all tid i världen att lugnt be honom gå framåt. Jag får ingen panik, på sin höjd kortar jag tyglarna bara för att kunna parera om han försöker vända istället för att gå (eftergift på en gång när han står i rätt riktning).

Jag har fått mera problem de gånger jag försökt göra på andra sätt, t.ex. att "sicksacka" kan fungera i några steg, men that's it - eller att vända och backa hästen i den riktning den inte vill åt (då blir det genast en lugnare backning :P ), men backningsmetoden tycker jag känns rätt så ologisk på något sätt. Någon säger "om hästen vill backa, låt den backa då, men DU väljer väg och tempo", fast själv så tror jag inte att hästen tänker i dem banorna; de fattar att backa är jobbigt, men de kopplar det nog inte till sin egna "vill hem"-känsla.

I "värsta fall", ta med dig ett kort rep, när han stannar, be lugnt och målmedvetet att han ska gå framåt. Om han totalt ignorerar detta kan du ta 2 vägar, en som ger "snabbare resultat" i form av att man efter varningen (den vanliga drivningen), om den inte går igenom så rejält rappa till hästen med repet (gör ju inte jätteont på hästen, men det är obehagligt, och din häst har faktiskt försökt driva med dig, så du MÅSTE visa att det är DU som bestämmer i sällskapet). Eller så har du en mjukare väg, driv, när det inte fungerar, börja slå lite lätt med repet i jämnt tempo och jämn "fasthet", höj fastheten (kraften i "slaget") efter någon sekund om hästen inte svarar, sitt där och gör detta TILLS hästen svarar. Men det är viktigt att du kan vara effektiv. Sitter du bara och duttar hästen med repet så ser ju en hårdare häst ingen som helst anledning till att lyda dig. DU måste kunna visa hästen att du kan få som du vill, annars kommer din häst att ignorera dig. Det gäller att vara effektiv.

Min var också så i början. Stannade, frös fast och skulle ingenstans.
Jag löste det genom att vara ännu jävligare och ännu mer envis :devil:
Jag såg till att näsan var vänd åt det hållet vi skulle, och att hästen stod still, sen satt jag bara där. Med jämna mellanrum smackade och/eller skänklade jag, gick hästen ett steg sa jag bra, stannade den igen så fick den stå kvar åt det hållet och jag drev då och då. Om hästen ryggade så smackade och skällde jag, och tillslut backade in i ett elstängsel. Sen backade hon inte mer :devil: Tillslut fattade djuret att det inte var någon ide, det är inte speciellt kul att stå och glo med matte på ryggen, och började gå. Det tog ett tag, och 30 minuters skrittrundan kunde ta 2 timmar, men runt skulle vi, punkt slut.

Inget spö, ingen hysteri utan bara envishet och dödshot genom sammanbitna tänder och beröm vid lydnad, nu har jag en kuse som glatt går fram överallt.

ge dig inte. Om du så måste tälta på hästryggen så ska han gå.
backar han så låt honom backa då. Tillslut kommer han att stanna, om det sen råkar vara inne i boxen så är det bara att rida fram igen.

Bråka inte med honom, inget spö eller sporrar eller sånt bara håll hästen i färdriktningen och uppmuntra att gå fram. När han går fram så beröm och beröm och beröm.

precis så gör mina hästar också.
men jag brukar göra som Jeni sa.. om de inte vill gå framåt så får dom snurra runt, det blir dom ganska fort less på och då brukar det gå att få fram dom. första gångerna så kunde man få stå och snurra i ett par minuter men allteftersom de lärde sig att det är vad som händer om dom tjuras så behöver man ibland bara ta ett varv runt så går dom sen.
en sak jag absolut inte gör är att jag vänder och går åt ett annat håll eller går hem.. då får ju hästen precis som den vill och kommer förmodligen att fortsätta med det eftersom det funkade för den..
lycka till nu och ge inte upp!! :D

En tumregel - låt inte hästen vinna men lös saken på ett sätt som inte gör att du blir rädd eller stressar upp dej.

Hästen testar dej eftersom den inte är 100% trygg med dej och sej själv så den vill tillbaka till sin trygghet hemma i stallet. Det är också bra att jobba med, att få hästen känna sej trygg med dej.

Som exempel: Är hästen bara tjurig och vägrar gå - daska till den rejält i rumpan (inte om du tror den kommer skena eller bocka av dej då! ) för att få en reaktion. Får du inte det - låt den backa in i något ofarligt, t ex ett hårt staket. Sen får den stå där. Men mest effektivt om hästen vill vända eller rygga är att ta tag i ena tygeln och vända den istället. När den kommer åt rätt riktning (svårt att rygga samtidigt som man vänder ;) ) släpper du tygeln och låter den vara. Det sämsta du kan göra i det läget är dock att använda tyglarna som livlina så våga släppa efter på tygeln och håll i dej i sadeln om det behövs. Ta bara tag i själva vändningen.

Så for hästen har sitt huvud rätt får den vara ifred. Sen kan den stå där en timme om så behövs. Men när hästen lessnat på att stå still (dvs den står lugnt men fokuserar inte hemåt längre) kan du testa be den gå. Och upprepa proceduren när det behövs.

MEN om du själv blir stressad eller rädd är det bättre att hoppa av och leda. Men det gäller egentligen mest om du är rädd att hästen ska stegra sej, backa in i något och göra illa sej eller så. Känner du stressen är det bättre att hoppa av. Eller låta hästen stå stilla ett tag så du får lugna ner dej. Kanske gå in på en åker eller ridbana och hoppa upp där? Så kan du få tillbaka hästens koncentration och förhoppnigsvis få den lite mindre fokuserad hemåt.

Tillägg: anledningen att jag är så noggrann med stressen är att jag själv gjorde just så att jag lät hästen backa och så fastnade den med benskyddet i en stor hög med ståltråd! Och höll på att slita av sej senan, han fick en brännskada på benet där tråden skavt. Högen var säker en meter lång och hur kul tycker hästen det är när en sån kommer rasslande efter när den rör sej?
Så omedvetet kan den situationen dyka upp i huvudet när hästen fular sej vid uteritt, och då är det bästa för mej att bara hoppa av. Hur snäll hästen än är. Bättre än att skapa panik för mej och hästen.

gullnosan skrev:
Ps. Du ska aldrig försöka få hästen att gå fram med hjälp av spö! För då kommer han att stanna i protest och tillslut kommer han inte att bry sig om det.
Man ska också vara försiktig med skänklarna, man ska inte försöka sparka igång hästen. För då är risken stor att han blir "skänkeldöv"!

Seriöst?
Jag är absolut inte för att konstant spöa fram någon häst men jag föredrar ju ett ordentligt rapp på rumpan framför att låta hästen springa runt på små cirklar tills den är yr..

Mitt sto har gjort så nån enstaka gång när hon varit pigg och allmänt tramsig, alla dessa gånger har det blåst ordentligt ute också, hon blir alltid lite fånig när det blåser..
(och nej, hon har inte ont. Och ja, jag ser skillnad på när hon är rädd och när hon tramsar)

Hursomhelst, tvärstannar hon någonstans/kastar sig bakåt-åt sidan så börjar jag med att göra halt, detta för att jag själv ska hinna kolla in vad hon reagerat på, tar oftast tio sekunder att konstatera att det inte var något speciellt :smirk:
Efter det lättar jag på tygeln utan att göra den för lång, måste kunna parera om hon kastar sig. Driver mjukt framåt, då brukar något att följande hända:

*Hon går fram, hon hade vid detta laget hunnit fatta att det inte låg i en tiger i grävskopan eller liknande.

*Hon gör antydan till att gå framåt men tvekar, på med skänkeln igen, blixtsnabbt (inget "bankande") går hon inte då så daskar jag till henne på rumpan, brukar räcka bra, ett skutt framåt och beröm.

*Hon ryggar. Fortsätter att driva med skänkeln och lägger ev till spö tills hon tar ett steg framåt. Berömmer, gör halt och försöker komma framåt igen. Upprepar tills vi är förbi (om det så ska ta hela natten)

*Hästen stegrar (min nuvarande häst har aldrig kommit så här långt :angel: )
Här blir situationen annorlunda -säkerheten först.
Om den stegrar "på riktigt" med risk för att slå över så kliver jag av och leder förbi ett par ggr för att sen sitta upp och prova igen.
Lättar den bara lite i framdelen så använder jag spöet.

Så gör jag, och min häst (och andra innan henne) är allt annat än skänkeldöd, är inte ett dugg rädd för spöet heller...

Jag har som motto att INTE hoppa av hästen.Det får ta 10 timmar om det så tar men JAG ger mig ALDRIG!!

Envis liten Vädur som man är :D

Jag rider aldrig ut med spö så när min häst inte vill gå frammå så får hon stanna vi tittar oss om kring så jag får hinna upptäcka vad det är som är farligt jag med!

Sen kräver jag ett steg och börjar hon trillskas så vänder jag helt enkelt hästen så ryggar vi frammåt. Det funkar alltid.. så vänder jag upp och kräver att hon ska frammåt.Om inte gör vi om backningsprosseduren en gång till!
Jag använder rösen alltid,, BRAAA, NEEEEJ

Och att hästen inte ryggar när du begär ja då får man ta till hårdhansarna och ta i hårt i tygeln så det blir obehagligt och när hästen backar släpper man helt (belöningen) samtidigtsom man med röst säger BRAAA eller vad amn nu använder för ord=)

Senast ändrad av en moderator:

Jag gör som morotsbiten. går hästen inte framåt så får den väl gå bakåt istället, bara vi kommer dit jag har bestämt att vi ska.
Hästen tröttnar i regel väldigt fort och kommer själv på att vi kan väl gå framlänges ändå? :D

Jag har haft samma problem, men har hittat den bästa lösningen för min häst i af...
Hon är otroligt rädd för allting, men ibland när man rider ut så vägrar hon gå bara för att hon är tjurig.
Detta är en "fd problemhäst" som fått göra lite för mkt som hon har velat redan från början, så det är nog knappt någon som vågat rida ut henne, för hon stod mest på bakbenen...
När jag fick henne gick hon inte från gården utan kompis. Däremot gick det hur bra som helst att leda henne...
Ja iaf. Så när hon stannar, jag driver på henne och hon börjar studsa och småresa sig så vänder jag helt enkelt HELT OM och RYGGAR förbi där hon inte ville gå (åt samma håll vi var på väg alltså), när man har ryggat ca 20 m så är det bara att vända henne framåt igen och hon promenerar snällt vidare, hon blir så förvirrad så hon förstår nog inte vad som händer då tror jag.
Jag höll på med detta i ca 1 vecka (hon stannade alltid ca 100 m från stallet och vägrade gå längre, försökte kasta sig runt & vända och höll på) Efter en vecka hade hon gett upp, hon har slutat helt med detta. Ibland händer det att hon får "återfall", men oftast får jag henne att gå utan att rygga, annars är det bara att vända och rygga en liten bit, så går hon sedan...
LYCKA TILL!

Liknande trådar

Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag... 2 3
Svar
45
· Visningar
6 258
Senast: JohannaB
·
Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag... 2
Svar
22
· Visningar
3 219
Senast: Claraclara
·
  • Låst
Anläggning https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/pPv7B6/skracklarm-fran-djursholms-ridskola-hastar-plagas Halta hästar som tvingas gå lektioner... 19 20 21
Svar
409
· Visningar
23 548
Senast: Cambrie
·
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes... 3 4 5
Svar
92
· Visningar
11 876
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka