Bukefalos 28 år!

Vakthundar

Ja, och jag har träffat flera som varit totalt puckade. Likaså har jag träffat helt underbara Schabradorer. Vet du varför det är så? Det är för att det är individuellt. Och det är MYCKET svårare att förutse hur en individ som är blandras ska bli, än vad det är med en renrasig där man kan gå på MH, korningar osv genom flera generationer och kolla upp allt. Det är därför jag aldrig skulle rekommendera en blandras åt någon, om jag inte kände hunden personligen.

"Jag har aldrig hört talas om.." är inte ett bevis på att det är så. Det är just DIN uppfattning, inte en sanning.
 
Vet inte exakt då klubben betalade, men runt 1-2.000:- max

Någon annan har nog mer exakt summa
 
Snälla människa, ta till dig kunskapen du får. Flera här ger dig ren fakta, men du slår ifrån dig allt. Prata om att tro man sitter på en hög pedistal. Ta och hoppa ner istället och ta till dig kunskaperna du får.

Men lægg ner din aggresiva attityd.. Jag har inte slagit ifrån mig något men det jag inte håller med om skriver jag. Vad ær det du ær så arg før?
 
***Det ær ju en mænniska som vill ha valpar med sin fina hund som hon ælskar men får en massa dumma kommentarer att hon inte ska****

Ja, där ser man. Vi är både idioter, pucko (skrev du i andra tråden) och dumma bara för vi inte tycker som du :mad:
Nu får du för sjutton ta och ge dig.
Trådskrivaren ställde för övrigt en fråga här. Och då får man räkna med att man kanske inte får de svar man vill. Eller ställer man frågor här för att bara få medhåll :smirk:

Men lægg ner nu va..
 
Ja, och jag har träffat flera som varit totalt puckade.

Inviduellt ær det med alla hundar. Berorende på hur førældrarna varit och beroende på hur dem uppfostras och vad det ær før "hem". Så om de flesta små hundar jag har træffat har varit bjæbbiga hundar som inte lyssnar før 5 øre, så ska jag inte rekommendera dem eftersom jag har dåliga erfarenfeter av dem? Eller før att dom har haft "dåliga" ægare (de flesta ældre mænniskor har små hundar d.v.s. "tanter" som vill ha sællskap men inte har ork att læra en hund ordentligt.. OCH igen måste jag næmna att inte ALLA ær så med risk att inte få på hopp från nån.. Jobbigt att behøva skriva så hela tiden)?

Men ni som tycker det ær så viktigt med rena raser borde ju inte skaffa några av dessa;
Airedale terriern är egentligen inte en ren terrier. härstammar från den nu utdöda old english broken-haired terrier, rävhundsvarianten strävhårig Harrier och därtill Utterhund.
Affenpinschern den minsta varianten och dagens hundar stammar från samma grundmaterial som dvärgschnauzern. Affenpinschern anses även vara besläktad med griffon och pinscher.


Afghanhunden har urgamla anor och anses härstamma från hundar av salukityp, som korsats med liknande hundar


Bedlingtonterriern har bla whippet och dandie dinomont terrier.


Border Terrier har gemensamma släktträd med andra terriers som: Lakeland, Dandie dinmont, Bedlington och (nu utdöd)Redesdaleterrier.


Boston terrier har bulldog, bullterrier och fransk bulldog i sig.


Bull terrier är blandad av bulldogg och olika terrier och resultatet kallades "bull and terrier dog'. för att sedan blandas med den nu utdöda old english white terrier och därtill dalmatiner,bulldog, english toy terrier, whippet och spansk pointer


Cairn Terrier är faramavlad av West highland white terrier, skotsk terrier


Collie hundar är en blandning av en Bordercollie liknande hund, Irländsksetter och Gordonsetter och Borzoi .
Coton de Tulear sannolikt är en blandning av europeiska Bichons och malteserhundar
Bakåt Dalmatinern kan anas Pointer och kanske även hos någon terrier.


Dandie dinmont terrier är blandning av Utterhund, Basset, Skye, Borderterrier, Cairn terrier, SkotskTerrier och Bedlington terrier.


Dobermann har bl.a. Manchester terrier, Pincher, Rottweiler, Whippet, black and tan
terriern...


Engelsk setter härstammar från spaniels


Eurasiern är framkorsad av raserna Wolfspitz, Chow-chow och Samojed och blev erkänd som egen ras på 1960-talet


Golden retriever är en blandning av gula retriever och Tweed-water spaniel (nu utdöd)


Som föregångare till dagens Grand Danois betraktas både de gamla "Bullenbeisser", "Hatzrüde" och "Saurüde", som var ett mellanting mellan den tunga mastiffen av engelskt ursprung och en snabb och smidig vinthund. Benämningen doggar hänsyftade i Tyskland närmast till stora, kraftiga hundar, som egentligen inte behövde tillhöra någon bestämd ras. Namn som ulmerdoggar, engelska doggar, danska doggar, hatzrüdesaupacker och stora doggar betecknade senare skilda typer av dessa hundar.


Hovawarthunden är urbilden för en mycket gammal tysk brukshundsras. framavlad genom användande av typmässigt lika hundar från gårdar i Tyskland inkorsad med tysk Schäferhund, Newfoundlandshund och Leonberger.


Jack Russell är blandning mellan, vinthundar, Foxterrier, Beagle, Bulldog och de flesta andra
terrier typer.


Kerry Blue Terrier är grundad mest på irlänsk terrier, med påspädning av,
Dandie dinmont och bedlington terrier. Även pudel kan anas långt bak.


Leonberger ursprungligen kommer från en svart-vit newfoundlandstik och en sk "barry-hane" från Grosser St. Bernhard. Senare användes även en pyrenéisk bergshund.


man tror att Newfoundlandshunden kommer från en polarspetstyp och blandades sedan upp med hundar av mastifftyp och man anser det klarlagt att pyrenéerhund finns med i bakgrunden.


Sealyham terrier är framavlad på West Highland White terrier, Dandie dinmont terrier, Bullterrier och Welsh corgi pembroke.


Småpudlar har korsats fram genom att blanda in föregångare till vår tids Malteser och Bichon


En teori är att Pyrenéhundens ursprung är mastiffliknande hundar


Ursprunget till dagens Riesenschnauzer var en av de många lokala vall- och boskapshundarna i Schwaben, Oberbayern och München i Tyskland schnauzer, Doggblod, även Grand danois har blivit inblandad.


Shetland sheepdog härstammar från vallhundar av spetshundtyp, isländska hundar av spetshundtyp och långhårig collie


S:t bernhard har bl.a avlats farm med inblandning av Newfounland och pyreneerhund

:smirk:
 
Och exakt VAD ville du komma fram till i det inlägget? VET du vilka kriterer som måste upfyllas för att en ras ska bli fci godkänd? :angel: det är inte så lätt att man para två hundar å får en ras av avkomman...

På tal om schabradorer, hundskolan gjorde ett försök att avla fram hundar av den sorten(och INTE med de dåliga rasreprestneterna som normalt används!) men det fick läggas ner, inte nog med att det inte gick å få fram en tillräckligt homogen grupp indevider - de brast både fysikst och psykist - och de är minst lika benägna för både schäferns och labbens nedärvbara sjukdomar.
 
Efter å jobbat på hungården har jag träffat HUNDRATALS schabradorer. En del fina och trevliga och friska hundar MEN det är INTE majoriteten av dem! Det finns FLERA faktorer till detta.

1, det är en ohomegen grupp hundar i en å samma kull kan det finns alla varitoner från hudnar som är 100%labbeliknade till 100%schäferliknadet - dvs du vet itne vad du får! Du vet inte vilka egenskaper och drifer din hund kan förväntas få(vare sig en BRA schäfer eller en BRA labbe är "lätta sällskaps hundar" utan det är MYCKET hund att ha!

2, De hundar som används i avle är nästan alltid "dåliga" hundar - har du en schäfer som kvalificerar sig till avel, genom utställningar,brukmeriter,mentaltester och hälsomässigt- så paras den med en schäfer INTE en likvärdig labbrador(med jaktmeriter,utsällningsmeriter osv)

3, var det gäller hälsa, se inlägget ovan! både labben och schäfern har månag "gemensamma" sjudommar, och hundar som används i aveln UNDERSÖKS för dessa. Att du inte hört talas om nån sjuk schabrador(och de finns, i massor!) beror antaligen på att de inte regelmässigt tex röntgas,ögonlyses osv.(det man inte vet om finns inte...typ) På en registererad rasren hund kan du ta reda på tex hdsstatesikten hos din hunds föräldrars syskons osv..

3, Nästa är ett ÄGARproblem,pga av ovan nämda andledningar så är det mycket få DUKTIGA hundägare som köper schabradorvalpar, utan att de säljs till okunniga männsikor, som i många fall inte har en aning om vad det innebär att ha en sådan hund. Även om de många gånger menar väl och är snälla emot hunden. Specillet när de har hanar i 1½års åldern... de får problem och hundarna hamnar på hundstall, in omplaceringssvängen och blockets annonsblock eller hos vetrinären.
Den absoult vanligaste hunden på hundstallen är en 1½årig hane med några av följande raser i sig(shäfer/labbe/rottis/bc) och de här hundarna är oftas rätt jobbiga, lämpliga nya hem få - och i många fall är det bsäta alterntivet en spruta hos vetrinären..


efter ett tag så ser man rött bara nån nämner ordet schabrador
 
Vi har snackat lite fram och tillbaka om ifall att det ær bra eller dåligt med blandraser och jag ælskar denna korsning och ville bara førklara varfør den kan vara en sån toppen hund. Jag kænner att ger man denna rasen motion och håller den syselsatt med att læra sig nya saker o.s.v. så blir det oftast en kanon hund till psyket. Sen dom fyskiska felen ær dåliga men ær man villig och ta den "risken" ær det den bæsta hunden (enligt mig). Men sjuka hundar finns det i många raser och finns dom dær risken att få en sjuk hund større æn schabradoren. Håller fort. på att man ALLTID får en fin hund om den får ett bra hem med bra uppfostran. Oavsett hund typ! Jag vet att det finns många idioter till hundægaren som inte skøter hand om en hund som den førtjænar men det har inget med rasen att gøra.. Sen om det inte hade funnit blandraser så hade det fort. funnits oseriøsa køpare i ungefær samma skala (procent mæssigt) men dæremot så hade det kanske inte funnits lika många hundægare eftersom alla inte ær rika.
 
Inviduellt ær det med alla hundar. Berorende på hur førældrarna varit och beroende på hur dem uppfostras och vad det ær før "hem". Så om de flesta små hundar jag har træffat har varit bjæbbiga hundar som inte lyssnar før 5 øre, så ska jag inte rekommendera dem eftersom jag har dåliga erfarenfeter av dem? Eller før att dom har haft "dåliga" ægare (de flesta ældre mænniskor har små hundar d.v.s. "tanter" som vill ha sællskap men inte har ork att læra en hund ordentligt.. OCH igen måste jag næmna att inte ALLA ær så med risk att inte få på hopp från nån.. Jobbigt att behøva skriva så hela tiden)?


Det gäller väl alla raser... Och schabradorkorsningar är inte heller allihopa som dina (två) hundar.

Om du är "storsint" nog att sluta rekommendera små raser, trots att de du träffat varit otrevliga pga av brist på uppfostran, tycker jag inte heller att det är rätt att rekommendera en annan typ av hund då du träffat på två lyckade exemplar av denna.

Att rekommendera en typ av korsningshund som finns överrepresenterad på hundstallet, säljs för nån sketen tusenlapp på alla annonsidor, hittas löspringande ute dumpade och oftast lever ett liv som vandringspokal tycker jag visar brist på omdöme. Tycker du verkligen att det är rätt att uppmuntra folk att skapa en ännu högre efterfrågan på hundar av den här typen när det redan finns så oändligt många som far illa pga impulsköp och okunskap??
:mad:
 
Det gäller väl alla raser... Och schabradorkorsningar är inte heller allihopa som dina (två) hundar.
Jo, alla av denna korsningen kan bli så om dom får ett gott hem med mycket uppmærksamhet samt motion. Sen har de hær hundarna en førdel. Det ær snælla lættlærda hundar vilket kan gøra dem lite finare i vissas øgon.

Liksom rena rasiga hundar så kan man åtminstonde gøra ett gott førsøk att se hur en 1:a klassens blandras kan bli. Både de dåliga egenskaperna från den rena rasern (mamma samt pappa till blandrasen) så som de bra.
Labbens snællhet med schæferns vakt KAN bli en snæll vakthund (ni føstår vad jag menar.)
Men man KAN inte få en hund som ær elak från børjan. Man kan få en hund som ær fel i sinnet men det kan man få från vilken hund som helst. Det gæller som sagt att korsa så att de inte får kluvna personligheter om man har tænkt sig att kors. Jag sjælv skulle inte korsa en renras med en annan ren ras av annan typ sjælv, men jag tycker inte det ær hemskt om andra gør det.

"Om du är "storsint" nog att sluta rekommendera små raser, trots att de du träffat varit otrevliga pga av brist på uppfostran, tycker jag inte heller att det är rätt att rekommendera en annan typ av hund då du träffat på två lyckade exemplar av denna."

Jag har inte endast træffat två av denna "ras".. Jag har ægt 2 av denna ras. Har træffat många fler. Samt pratat med många gamla ægare/personer som kænt hundarna angående denna "ras".

Dessa hundar finns idag och har ett bra rykte æven om du inte vill inse det. Och ja det finns oxå personer som har en dålig erfarenhet och jag ær sæker på att någon kommer ge ett exempel på detta.

Førr i tiden visste man inte om alla fysiska felen som finns på renaraser idag och bara før det så får man inte mixtra runt det? Det ær klart man ska vara førsiktig och att INGEN vill avla om man har risk att få sjuka valpar.

Man vet aldrig vad det blir för resultat, med att välja en renras hund kan man i större grad vara trygg om att man får en sådan hund man önskar utifrån det rasstandarden säger, men en blandrashund har ofta sin helt egen charm som man oftast inte ser hos renrashundarna, just för att renrashundar har en ras standard och är rastypiska. En blandrashund har ingen rasstandard och är därför gärna nästan ensam i sitt slag. :p
 
Cairn Terrier är faramavlad av West highland white terrier, skotsk terrier

njae... de var en hop grythundar allihop från början och delades i tre ungefär samtidigt. westie och cairn är väl närmast varann, en cairn kan ha i stort sett alla färger utom vitt, som är westiens enda färg.
 
Det blir bara värre och värre inlägg från dig. Jag hoppas verkligen ingen lyssnar. Att du vill ha blandisar det skiter jag fullständigt i, men dina andra kunskaper är helt åt skogen. Prata inte i sånt som du inte begriper, du kan ju sätta griller i folk som vill köpa hund.

****men en blandrashund har ofta sin helt egen charm som man oftast inte ser hos renrashundarna***
Herregud, vad ska man säga om detta. Jag kan bara skaka på huvudet :crazy:

Skillnaden mellan dig och oss andra här, är att vi ser charm i alla hundar.


****Jo, alla av denna korsningen kan bli så om dom får ett gott hem med mycket uppmærksamhet samt motion.****

Gäller alla hundar och inte bara schäfer/labbe.
 
Hjälp, du börjar verka helt sjuk nu.

Jag avslutar diskussionen här och hoppas på att dom andra som läser dina inlägg är smartare än dig.
 
Jo, alla av denna korsningen kan bli så om dom får ett gott hem med mycket uppmærksamhet samt motion. Sen har de hær hundarna en førdel. Det ær snælla lættlærda hundar vilket kan gøra dem lite finare i vissas øgon.
Nu blir jag nästan förtvivlad. Om du verkligen studerat hundar i hela ditt liv så borde du veta att detta inte stämmer. Det är så mycket mer som spelar in än bara ägaren och uppfostran. Arvet har en stor roll i hur hunden blir. Vi kan inte ge hunden andra egenskaper än de den är född med, bara förvalta dem så gott man kan.
Med tanke på att de flesta hundar som används i blandrasavel är rent skräp och har en mentalitet som kan vara rent tvivelaktig så är det rätt självklart att avkommorna kan bli rena katastrofer oberoende av ägare.

Hundskolan i Sollefteå genomförde ett projekt där de försökte få Schabradoren att bli en egen, homogen ras. De var ute efter det bästa ur både Labrador och Schäfer. Det projektet lades dock ned efter en tid på grund av att det var helt omöjligt att förutspå hur avkommorna skulel bli och i de flesta fall blev avkommorna inte alls som man ville ha dem. Hundarna blev helt enkelt inte bra och de höll inte måttet. I det projektet hade man ändå använt förstklassiga avelshundar och haft experter som arbetat med detta. Hur kan du då tro att någon ren amatör med en medelmåttig hund ska lyckas bättre?

Førr i tiden visste man inte om alla fysiska felen som finns på renaraser idag och bara før det så får man inte mixtra runt det? Det ær klart man ska vara førsiktig och att INGEN vill avla om man har risk att få sjuka valpar.
Förr i tiden fick en hund som inte höll måttet ett skott i pannan. Det var inget gullande med halvt usla hundar på dne tiden. Blev en hund halt tog man bort den och på så vis sållade de sjuka hundarna ut sig själva.

En blandrashund har ingen rasstandard och är därför gärna nästan ensam i sitt slag
Just det! Den är ensam och unik. Det går inte att få en till sådan hund, så varför avla ändå?
 
Man vet aldrig vad det blir för resultat, med att välja en renras hund kan man i större grad vara trygg om att man får en sådan hund man önskar utifrån det rasstandarden säger, men en blandrashund har ofta sin helt egen charm som man oftast inte ser hos renrashundarna, just för att renrashundar har en ras standard och är rastypiska. En blandrashund har ingen rasstandard och är därför gärna nästan ensam i sitt slag.

Men då så...du skriver ju själv här att köper man en renras så vet man vad man får, men köper man en blandras så vet man inte vad man får det enda man vet är att den blir charmig.

Självklart så köper de flesta en renras just för att de vet vad det är de köper. I en blandras kan allt möjligt trevligt och otrevligt dyka upp.

Labbens snællhet med schæferns vakt KAN bli en snæll vakthund

Vad har man för nytta av en snäll vakthund?

en blandrashund har ofta sin helt egen charm som man oftast inte ser hos renrashundarna

Så vad är det du fastnade för hos föräldrarna till dina schabradorer? Eller träffade du dem inte innan du köpte valp? Om du inte hittar någon charm i föräldrarna hur kan man då köpa en valp ur den kullen?


Nu får du börja tänka lite innan du skriver dina inlägg. Det lyser okunskap om dem
 
Jag vet ärligt talat inte hur jag ska svara på ditt inlägg...

Dessa hundar finns idag och har ett bra rykte æven om du inte vill inse det.

Att jag inte vill "inse" att dessa hundar har ett bra rykte kan bero på att jag aldrig, förrän nu efter dina inlägg, hört något positivt av blandningar av den här typen. Så vad mig anbelangar existerar inget gott rykte.

Det gæller som sagt att korsa så att de inte får kluvna personligheter om man har tænkt sig att kors. Jag sjælv skulle inte korsa en renras med en annan ren ras av annan typ sjælv, men jag tycker inte det ær hemskt om andra gør det.
Är Schäfer och Labrador samma typ tycker du...? Vakthund och apportör? Brukshund och jakthund?
Själv tycker jag det är hemskt när andra korsar vilt...

Man vet aldrig vad det blir för resultat , med att välja en renras hund kan man i större grad vara trygg om att man får en sådan hund man önskar utifrån det rasstandarden säger, men en blandrashund har ofta sin helt egen charm som man oftast inte ser hos renrashundarna, just för att renrashundar har en ras standard och är rastypiska. En blandrashund har ingen rasstandard och är därför gärna nästan ensam i sitt slag.

Hur kan du då rekommendera en sådan hund till en blivande hundägare? "Köp den här, den är jättetrevlig, men du vet inte vad du får." ??? :confused:

Jag finner det lönlöst att diskutera med människor som inte ens klarar av att ta till sig rena fakta (inte mina inlägg, utan de övriga lysande inlägg som skrivits i den här tråden) bara för att det är emot deras egen personliga åsikt, så jag lägger ner nu.
 
Ok.. Børjar bli trøtt på att bli missførståd nu.
Jag lyssnar och tar åt mig av vad andra sæger och håller med om många saker folk skrivigt som jag tycker ær vettigt.. Jag sjælv skulle inte ta valpar på 2 blandraser.
Jag tycker det ær helt ok om man kænner att man vill det, om man ær ansvarig. Jag tycker att många fina hundar kommer från blandraser men det kan ju bero på att många jag har træffat ær då från vældigt seriøsa hundægare. Men jag tror att man kan få minst lika många fina hundar från blandraser som renaraser. En person som hon som skrivigt denna tråden vill ta valpar på sin hund (som hon ælskar) før att det ær "one of a kind" som hon sæger. det ær 75% Jack Ruseel och hon vill ha en hanne som ær jack russel och har redan eventuella køpare.. Hon att valpar før att hon ælskar sin hund och då tycker jag hon ska gøra det. Jag tycker inte att man ska avla vind før våg. Men jag tycker det ær helt ok att avla blandraser.
 
En person som hon som skrivigt denna tråden vill ta valpar på sin hund (som hon ælskar) før att det ær "one of a kind" som hon sæger. det ær 75% Jack Ruseel och hon vill ha en hanne som ær jack russel och har redan eventuella køpare..

Den här tråden handlar om vakthundar och råd om vilken ras som passar bäst till en tjej som vill ha en aktiv familje- och vakthund.

Vet inte om trådarna har gått ihop eller så men ursprungligen så är det inte en tråd som handlar om att para en 75%-ig J.R
 
Ja, det blev fel.. Det ær en annan tråd dær ungefær samma mænniskor disskuterar samma sak på ett ungefær. Men det ær iallafall vad jag anser om blandraser. Jag anser att det ær minst lika fina hundar som blandraser och om man ger det en chans och skaffar en blandras av en passande blandning (om man vill ha liten, stor o.s.v) och ger den ett gott hem och en bra uppfostran så blir man nog inte besviken.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Söker tips/råd angående mina två hanhundar. Har en renrasig malteser och shi-tzu, maltesern är snart två år och shi-tzuin fyllde...
Svar
12
· Visningar
2 884
Senast: Snusbror
·
Hundavel & Ras Akita Inu 6 attacker. Dogo Argentinom 6 attacker. Dogs Canario 6 attacker. Amstaff 37 attacker. Schäfer 6 attacker. Rottweiler 24...
2
Svar
28
· Visningar
3 930
Senast: Raderad medlem 94602
·
Hundavel & Ras Hej Buke! Har läänge hängt i skuggorna här men nu är det dags för mig att be er om hjälp... Jag har hela mitt liv innerligt velat ha...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 367
Senast: machafuko
·
Hundhälsa Hej alla Bukefalister, då ämnet är så pass jobbigt för mig, väljer jag att vara anonym och skulle det vara någon som känner igen oss, så...
Svar
19
· Visningar
4 191
Senast: jolan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp