Bukefalos 28 år!

Vakthundar

Jag funderar på om din hund skulle trivas tillsammans med en strävhårig vorsteh? Gillar han springlekar mer än brottningskamp? Men även om vorstehn kan vara en väl så skarp och tuff hund kanske den inte SER så farlig ut att folk spontant respekterar den? Aktiv brukar den i alla fall vara, blir den inte aktiverad så aktiverar den sig själv... Givetvis har den mycket jaktinstinkt, men den är ju avlad för samarbete och drar inte iväg som en drivande hund. Trevlig hund med rätt ägare!

Vill du ha en som varnings-skäller ligger väl spetsraserna nära till hands...
 
Sinus, eller Dermoid sinus som det heter är ingen sjukdom utan en defekt, ungefär som ryggmärgsbrock hos människor. En hund som har sinus föds med det, det kan ej komma efteråt. Seriösa uppfödare avlivar dessa valpar som har sinus eftersom en hund med sinus ej kan leva vidare utan operation och beroende på graden av defekt så kanske inte ens en operation kan rädda den.

Någon cancer i ridgen har jag aldrig hört talas om (som någon sa) utan det är nog sinusen som menas, däremot får de den inte i ridgen utan den sitter vanligtvis i nacken eller i svansen.
 
Har hört att sinus alltid ligger vid/i ridgen. Den är oftast svår att upptäcka och man behöver oftast raka av hunden pälsen för att kunna se den. Rätt eller fel?

Vet inte vilka raser som är mest drabbade, men R.R är ju "vanligt" men det förekommer även på golden. Vet du?
 
Nej det ligger inte alltid i ridgen, faktiskt väldigt sällan som den sitter i själva ridgen. Som jag sa så är det absolt vanligaste nacken och svansen/korset men det har förekommit uppe på huvudet också och t om på armbågen :confused:
Ja, sinus är inget som syns med blotta ögat utan den får man "känna" efter. Vet man hur en sinus känns (erfarna uppfödare vet oftast, veterinärer gör det INTE) så hittar man dem oftast men ibland kan de sitta på kluriga ställen såsom längst ut på svanstippen och vara svåra att hitta. När man väl hittat något som man tror är en sinus brukar man raka det lilla området för att hitta det eventuella utgångshålet, för att vara säker på att dte är en sinus och inget annat.
Läs mer här om du är intresserad :)

Har hört att vissa andra raser också kan få liknande defekter men RR och blandningar med RR i är ju klart vanligast. De andra får nog det mest av en "slump" tror jag men jag vet inte...
 
Vad sägs om en Flat?! :)

HAHAHA! Nej herregud. Det enda sättet de kan skrämma iväg på är att slå med svansen eller slicka ihjäl dem!
Haha!
Kanske inte så lyckat :D

Lycka till iallafall!

/Niggi

-----------

Tänk vad kort tid man lever, om man tänker på hur länge man är död.
 
Tack för info. :) Vi gick igenom detta lite snabbt på utbildningen jag går, men jag tycker det är intressant då jag har en del bekanta med R.R
 
tack tack alla snälla människor. har varit intresant att läsa alla era förslag...även om någon disskution om blandras hundar föddes och blev ett smått irriterande inslag. Jag hoppas någon skapar en nu tråd angående ämnet för att få diskutionen ur min fredliga tråd :smirk:

jag tror vi håller lite till dom hundarna jag trodde i förra inlägget, men vi tar det lugnt, läser på och kollar runt. Kommer nog inte bli en hund förrns TIDIGAST 05 iallafall. denna sommar fullt upp. och jag ska jobba utomlands. ingen bra kombination med hundköp.

Ni har hjälpt massa! tack
 
Sv: Vakthundar

jag anser att pyreneerhundar är perfekta vakthundar !
äger 2 stycken pyrrar & de är toppen .de hör & ser allt.varnar direkt ägaren om det kommer någon som inte hör till hemmet.
en hund som passar den hundkunnniga personen so älskar jätte hundar!
med mankhöjd upp till 85 cm. en vit eller 2 färgad jätte.
men kräver en hundkunnig person då den är mycket envis & har en egen vilja som man sällan kan styra.
men med ett lugn som ingen annan ras har.
dom som har eller haft pyreneerhund vet vad jag menar. :banana:
 
Sv: Vakthundar

Hovawarten är en bra vakthund, som säger till om det pågår något mystiskt utanför huset. Eller om det är en person som beter sig konstigt.. Men eftersom det är en brukshund kräver den mycket arbete. Om man har en Hoffe måste man vara hård, annars slutar det med att den tar över hela huset (dom är envisa)..Hoppas du hittar en bra vakthund, ha det så bra!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vakthundar

till howawart!

jag söker inte någon vakt hund jag bara kalkade in på detta ämne om dom.
jag äger som sagt redan 2 helt underbara pyreneerhundar
som snart ska få en kull valpar tillsammans.
:bump:
 
Sv: Vakthundar

Undrar vad hon köpte för ras...då tråden nu är 2 år gammal ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Vakthundar

Jag förstår inte riktigt hur man kan rekommendera Dobermann som vakthund.. Denna ras är väldigt självständig. Hundarna har inga problem med att kunna dra iväg på egna äventyr.

Beauceronen (äger en själv) kräver betydligt mer än långa promenader. Jag uppfattar dom som rätt luriga och krävande.
 
Sv: Vakthundar

Aliide skrev:
Jag förstår inte riktigt hur man kan rekommendera Dobermann som vakthund.. Denna ras är väldigt självständig. Hundarna har inga problem med att kunna dra iväg på egna äventyr.

Beauceronen (äger en själv) kräver betydligt mer än långa promenader. Jag uppfattar dom som rätt luriga och krävande.

En vakthund ska ju vara självständing det är ju det som är poängen me vakthund,
O Dobermann skulle jag då inte rekommendera som vakthund.

Utan schäfer , Rottweiler är väl de opptimala sen finns det ju undantag med andra raser.
 
Sv: Vakthundar

Nu menade jag att dobermann inte är rätt om man vill att jycken helst ska stanna på gården. Naturligtvis hör det till uppfostran och individ. Men för mig är det ingen idealisk vakthund då de gärna går på äventyr.
 
Sv: Vakthundar

Strävhårig vorsteh!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vakthundar

Man får tänka på att en skarp hund inte bara har lätt för att ta till tänderna, men kräver också lite större ägaransvar.

Många utav rasförslagen som rena bruks och jaktraser låter i mina öron lite för mycket för någon som inte vill träna hårdare på den mentala biten...
Den ras jag främst kom att tänka på var R. ridgebacken, men även Grand danois, cane corso, leonberger, dogo argentino, akita, american akita kanske kan passa?


(obs. har inte orkat läsa igenom hela tråden)
 
Sv: Vakthundar

För att inte tala om att en hund med rejäl skärpa lätt blir förbannad på småsaker, speciellt om inte alla övriga mentala bitar är på plats.
 
Sv: Vakthundar

Jadzia skrev:
För att inte tala om att en hund med rejäl skärpa lätt blir förbannad på småsaker, speciellt om inte alla övriga mentala bitar är på plats.


exakt, en skarp hund måste vara labil och ha en bra självförtroende
 
Sv: Vakthundar

Knapplån
Min gamla schäfer - bl a skyddstränad - ja han kunde det mesta (jag fick honom som pensionär), kom en dag lös från hundgården när vi var på jobbet.
Han låg där hela dagen och folk hade tyckt det var lite konstigt att han verkade vara ensam hemma - någon hade knackat på, nån hade klappat om honom. Till slut tog en granne och stoppade in honom i hundgården.
Han hade hälsat snällt på alla som gått fram till honom, tittat på dom som gått förbi.....
Vilken vakthund
Men - var vi hemma signalerade han direkt - skall - in i huset och hämtade oss - ut igen för att kolla var folket tog vägen osv.

Så här var det bara "larmat" när vi var hemma.

Mina 2 efterföljande schäfrar hade möjligtvis slickat ihjäl en tjuv men mest varit besvikna om dom inte fått åka med i bilen.

Måste man inte träna även en schäfer att vakta?
 
Sv: Vakthundar

Skyddshund o Vakthund är igentligen raka motsatser mot varann,

Vakthund är inget som man kan lära hunden till och göra igentligen utan det ska finnas naturligt i den för o få bästa effekt

Min är exakt likadan skulle jag få inbrott o han är själv så vore de bästa kompisar men är man hemma så är det inte skoj.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Söker tips/råd angående mina två hanhundar. Har en renrasig malteser och shi-tzu, maltesern är snart två år och shi-tzuin fyllde...
Svar
12
· Visningar
2 872
Senast: Snusbror
·
Hundavel & Ras Akita Inu 6 attacker. Dogo Argentinom 6 attacker. Dogs Canario 6 attacker. Amstaff 37 attacker. Schäfer 6 attacker. Rottweiler 24...
2
Svar
28
· Visningar
3 906
Senast: Raderad medlem 94602
·
Hundavel & Ras Hej Buke! Har läänge hängt i skuggorna här men nu är det dags för mig att be er om hjälp... Jag har hela mitt liv innerligt velat ha...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 357
Senast: machafuko
·
Hundhälsa Hej alla Bukefalister, då ämnet är så pass jobbigt för mig, väljer jag att vara anonym och skulle det vara någon som känner igen oss, så...
Svar
19
· Visningar
4 161
Senast: jolan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp