Bukefalos 28 år!

Val av ras?

Sv: Val av ras?

Har strukit mig, hon (läs jag) kan inte :(

Blev ovän med henne idag igen då hon har slaktat bilen invändigt... Hon har maffigt seperationsångest och i förtvivlan biter hon i sönder allt hon kommer över, tyvärr har jag ingen kombi (än, den är på väg och bur är beställd :devil:) så då slaktar hon bilen. Annars slaktar hon inredningen hemma, där har jag också bur :devil:

När det gäller lydnaden har hon otroligt svårt för ligg (har hittat ännu en ny metod nu som nog ska funka), tänkte prova ändå. Men nu krånglar hon på ställandet och sätter sig snett... Så debuten får vänta till Stora Stockholm, är väldigt trött på henne just nu, säljes billigt...

Det var bara klubbtävling, men jag hade tänkt tävla i Lund, anmälde mig aldrig dit ock då det här förbannade läggandet har varit ett JÄTTEproblem...

Lycka till!!! Jag håller alla mina tummar!!! (Min lilla ska dock sopa banan med alla i KM:et inom agilityn :banana: )

//E
 
Sv: Val av ras?

äsch, den jag ska tävla med är inte alls helt säker på alla moment (det fria följet är rätt dåligt) men vi ska in och få lite vana bara.

vet hur det kan vara att ha en flismaskin hemma, labben var sån när han var yngre. liiider med dig! som en liten tröst kan jag berätta att han är helt bra nu och inte har pajat nåt de senaste åren.
 
Sv: Val av ras?

Rose skrev:
Hur många ex låter sina vinthundar jaga hare eller terrier & tax vara grythundar (och jaga räv & grävling)?QUOTE]

Nu är det faktiskt så fiffigt att vinthundarnas officiella bruksgren är lure coursing, som är simulerad harjakt. Mer finns att läsa HÄR .
Så det går på laglig väg att jaga hare även i Sverige! Fastän man luras... he he.
 
Sv: Val av ras?

Jag fattar inte, harjakt är ju i högsta grad tillåten i sverige.

Men den typen av jakt som vinthundarna från början avlats för kanske är annorlunda är vår vanliga svenska med drivande hund?
 
Sv: Val av ras?

I England (tror jag) jagar man fortfarande hare med vinthundar, men bara "för skojs skull" (ha ha liksom) :mad: .
Det heter coursing, man släpper ett mindre knippe vintisar på en hare som de jagar på ett stort fält, tills de får tag i det och dödar det själv. Förbjudet i Sverige och tur är väl det.

En vinthund ska alltså springa ikapp harar och kaniner och döda det själv & förhoppningsvis :smirk: låta jägaren få ta bytet.
 
Sv: Val av ras?

har en liten westie (med stooooor personlighet) och vi spårade med honom när han var yngre, men just nu verkar soffan passa honom bättre.

och så får han jaga kaniner när vi är ute (även om han inte får ta dem) och leta i kaninhål om han vill.

nu för tiden tränar vi väl mest lydnad (det är kul när två envisa personligheter möts), men hunden i sig är hos oss för sällskap. och han verkar väldigt nöjd ;)
 
Sv: Val av ras?

Jag har en tervuerentik på snart 8 månader.
Vi sysselsätter henne med lydnad , problemlösning och barnlekar , typ "tittut"( :love: ). Spår , sök och agility blir det senare , vi har inte kommit in på några kurser och sen måste hon växa klart för agilityn också. :banana:
 
Sv: Val av ras?

Rose skrev:
Då det diskuterats en del om vem som ska äga en viss ras föddes tanken om hur övriga på forumet valt ras.

De som valt Bruks-, jakt, vallhund mm, är ni aktiva innom just den speciella grenen?

Vad aktiverar ni annars hundarna med?

Tror faktiskt att en hund kan må riktigt bra bara den får en arbetsuppgift.
Hur många ex låter sina vinthundar jaga hare eller terrier & tax vara grythundar (och jaga räv & grävling)?

Kan man erbjuda sina hundar en annan typ av värdefull sysselsättning?

Berätta!
Tror det är förbjudet att jaga med vinthund? Taskigt men sant tror jag.
Grytjakt kan man ju åandra sidan träna och tävla i vare sig man jagar eller inte. Men jag är tveksam till att en sällskapstax skulle greja det särskillt bra.

Jag har köpt mina hundar för att jag med. Men jag tror huvudsaken är att de får jobba. Jakthundar fungerar utmärkt inom appell. Men de har ju egenskaperna (arvsanlagen) för att lösa specifika uppgifter där deras verkliga ändamål kommer till sin rätt och syns tydligt.

Liksom brukshundar nog är lättare att få kontakt med än en tax eller stövare. Jag har haft stötande fågelhundar och beagle samt spets (spetsarna var inte mina).

Fågelhundarna jagar på så vis att de hela tiden har kontakt med en därför fungerar de ju utmärkt till lydnad.
Medan de drivande hundarna avlats för att vara så självständiga som möjligt och då tar det ju enormt mkt kraft och arbete för att överhuvudtaget få kontakt för att verkställa ett kommando.

Man ska köpa hund efter ändamål det är min övertygelse. MEN självklart går de att aktivera en stövare genom apell och blodspår även om man aldrig kommer få en så lydig hund som om man köpt en schäfer istället och lagt ner samma arbete på den. Liksom man med fördel kan använda en schäfer till blodspår men förmodligen skulle klarat sig bättre med en Hannoveransk spårhund.

Jag har ett exempel på en kul grej jag hörde på en föreläsning om hundars sociala liv i vildhet och mental träning/aktivering;
Det var en tant som hade en gammal hund och hade läst i någon tidning att hundar mår dåligt av att inte aktiveras. Så hon tog kontakt med en instruktör och frågade om hon kunde göra något för sin hunds välmående ur aktiveringssynpunkt.
Instruktören frågade vad de brukade göra samt om hunden kunde några kommandon osv.
-Nja, svarade tanten, hon kan ju hämta dockorna i hyllan om jag ber henne.
-Jaha, svarade instruktören glatt, hur gör ni då då?
-Jag säger namnet på dockan och så hämtar hon den.
-Så har ni flera dockor då eller?
-Oja, jag sammlar på dockor och har över hundra stycken..... :smirk:

Den hunden hade ju knapast aktiveringsproblem om man säger så. Den hade lärt sig namnet på över hundra dockor och kunde hämta dem på komando.

Problemlösning är ju en annan aktivering som tröttar ut hundar något häpnadsväckande. Och vi hjälper våra hundar allt för ofta och framförallt för tidigt. Låt hunden arbeta lite med att gräva fram leksaken undersoffan och liknande. Köp inte att den inte klarar det med en gång för då slutar den anstränga sig och tigger dig om hjälp istället.... ett ödestigert förlopp med grythundar och drivande hundar.
Det är också mental träning liksom aktiveringsbollar/tärningar, godsaker under en skål/ i en toarulle att försöka räkna ut hur jag ska nå in under soffan.

Sätt ner hunden i hallen och gå in i ett annat rum och göm ett grisöra. Låt hunden söka. Det är aktivering i bästa tullanda även om det är ett grisöra och inte knark. Men varning det här gick min mamma på och nu ger sig inte hennes hund förns de leker "gömma örat" varje kväll. :rofl:

Mvh
Björn
 
Sv: Val av ras?

UrsusRex skrev:
Tror det är förbjudet att jaga med vinthund? Taskigt men sant tror jag.

Ja på riktig hare! Men som Ishtar påpekar så blir hunden lika nöjd av att jaga hare på trissa i lure coursing (eller race för den delen).
 
Sv: Val av ras?

Jag har ju då en pitbullterrier. Och vad jag har märkt så är det snarare andra hundägare än människor i allmänhet som reagerar negativt på rasen. Men då kan det ju vara så att jag pratat med fel människor också. :p
Hursomhelst så har jag inte stött på så mycket fördomar. Det var mest när hon var liten, och folk man träffade slet åt sig handen direkt man nämnde ordet pitbull. Men det funkar mycket bra då man inte vill att vilt främmande människor ska komma fram och hälsa :devil: . Ofta när någon frågar säger jag bara att hon är terrier för att inte behöva hålla ett försvarstal.

Jag skaffade henne för att ha som sällskap. Självklart aktiverar jag henne också, hon älskar att spåra. Men då hon är så ung fortfarande tränar jag mest lydnad med henne nu. Men hon är enormt lättlärd. Sedan blir det ju massor av långa promenader. Jag har aldrig ångrat mitt rasval, visst har det varit jobbigt ibland men hennes personlighet passar mig perfekt.
(Sen hade man ju blivit lite soffpotatis sen hästen dog och man flyttade hemifrån så det är bara positivt att bli lite "aktiverad" :D )
Nästa hund blir nog en Grand Danois om pojkvännen får bestämma.
 
Sv: Val av ras?

Pitbull är ju en otroligt mentalt stabil och stark hund och i mitt tycke en av de sundaste raserna på det viset. (Undantag finns ju alltid!)

Men det kräver ju fast konsekvent ledarskap för att inte bli farliga också. Och ärligt talat hur mycket jag än gillar rasen FÖR DET GÖR JAG har jag svårt att förstå varför man väljer att skaffa en pittbull med tanke på de fördommar man tvingas bemöta. Som att säga att det är en terrier istället för att komma över fördomarna tex?

Sedan ska jag ärligt talat även säga att uppfödare och ägare av pittbull ofta själva spelar på hundens rykte. Förr eller senare kommer de alltid in på vad farlig den kunde vara och hur stora grenar den hänger i istället för små pinnarna dom andra hundarna leker med.

Dock ska tilläggas att jag känner tre pitbullägare som alla har hanhundar och stor erfarenhet av hundar och deras hundar är de hundar som uppför sig bäst av hundarna i rastgården. De håller dessutom med mig om att många uppfödare och ägare spelar på sin hundsrykte på ett negativt sätt.

Mvh
Björn
 
Sv: Val av ras?

Det finns mycket sysselsättning för hunden.
Vi har en hund som vi brukar spåra, söka och dra med men man måste ju inte göra nåt sånt det räcker ju med att man kanske bara är ute i skogen och leker lite med hunden och sånt.

De måste inte göra sånt de är avlade till att göra
min hund är en berner sennen så alla tror ju att han är sölig och klumpig så de blir ju jättechockade när de märker att han är snabb, och både är bra på att spåra/söka och gillar det.

Berner var ju draghundar från början och nu är de bara sälskapshundar och det finns såna som har jakthundar som inte bryr sig om t.ex. rådjur så det spelar inte så stor roll vad de är avlade till, det beror mest på hur man uppfostrar hunden.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan! 😊 Så nu är det såhär att jag och min familj är på jakt efter den passande hundrasen för oss! Och vi har mer eller mindre redan...
2
Svar
26
· Visningar
4 401
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
28 602
Senast: Åsa A
·
Hundhälsa Hejsan! Jag har följt forumet länge men det här är första gången jag skriver något. Lite bakgrund om mig och min hund. Jag är en...
Svar
14
· Visningar
2 032
Senast: AraSlei
·
Hundavel & Ras Hejsan, Behöver lite hjälp men tips på raser. Jag har börjat se mig om efter min nästa hund som jag ska inskaffa mig om något/några...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 537

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fixa innan tävling?
  • Ridskoleryttare
  • Trollet rymmer

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp