Val av sadel?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Fluff3
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 31
  • Visningar Visningar 2 323
F

Fluff3

hej!

Nu har jag två sadlar att välja mellan. (utpassad av sadelprovare)

Prestige Hippo Dressage och Globus The Turner.

Båda passar min häst och egenrligen är det väl bara att välja men jag tycker det är så svårt.

Hästen i frågan har en väldigt känslig rygg och därav skulle jag helst ta Prestigen, rundbossar. Prestgen har ju även en ändringbar bomvidd om det är så att min häst skulle muskla sig enormt. Köper redan nu en för vid sadel så att han skall kunna muskla sig (han har varit skadad så). Globusen går ju som ni vet inte att bomändra men den är ju däremot billigare oxå.

Hästen gick lika bra me båda men jag själv tycket ju självklart att prestigen var skönare för baken...:d

Vad säger ni?

Är det värt att satsa på en prestige, är den värd nästan 12 000kr?

Globus, är den så mycket sämre:confused:

Vilken skulle ni har köpt om ni hade en "rygg häst"?

Tacksam för alla åsikter:bow: ....måste bestämma mig snart...kan ju inte sova ordentligt...:cry:

MVH Therese

Sv: Val av sadel?

Av dessa två,utan tvekan Prestigen!
Kvaliten mot en Globus går inte ens att jämföra!
Har tyvärr bara tråkiga erfarenheterav Globus sadlar.

Jag har Prestigesadeln du har att välja på och jag skulle solklart välja den av dom 2, även om jag inte suttit i Globusen... Jag tycker riktigt mycket om min :).

Det jag inte förstår är hur en Prestige kan passa om en Globus passar... De är helt olika i passformen...

Du ska ta den osm passar hästen och som du trivs bäst i. Men anlita ännu en sadelutprovare, för någon av sadlarna passar inte.

Jag undrar också hur båda kan passa.. globus funkade nästan på min rakryggade ponny och prestige är aldeles för svängd?

hur båda kan passsa? Det kan inte jag svara på men enligt sadelutprovaren så gör dem det. Sadelinprovaren i fråga är välkänd och enligt mig den duktigaste jag mött.

varför skulle inte båda kunna passa? Som jag har lärt mig kan man inte säga att ett sadelmärke passar rak eller svängd rygg, men det kanske är fel:confused:

Det enda jag kan säga var att båda sadlarna låg helt stilla fast sadelgjorden inte var spänd vid ridning, fick in mins en hand mellan hästen och gjorden. Att observera är att min häst ej gick lugnt och gint utan han stutsade mest av lycka...synd att man inte kunde lära honom passage på kommando:)

Tacksam för fler kommentarer och råd...

Jag kan inte annat än instämma i vad som tidigare är sagt. Jag hade Globus (Clic & Loke) på min häst & han fick ordentligt ont längst bak pga att sadeln var för rak & tryckte där. Prestige har jag provat & den ligger ok men är lite för svängd. Jag kan inte förstå hur både en Globus & en Prestige kan passa samma häst..

hur båda kan passsa? Det kan inte jag svara på men enligt sadelutprovaren så gör dem det. Sadelinprovaren i fråga är välkänd och enligt mig den duktigaste jag mött.

varför skulle inte båda kunna passa? Som jag har lärt mig kan man inte säga att ett sadelmärke passar rak eller svängd rygg, men det kanske är fel:confused:

Det enda jag kan säga var att båda sadlarna låg helt stilla fast sadelgjorden inte var spänd vid ridning, fick in mins en hand mellan hästen och gjorden. Att observera är att min häst ej gick lugnt och gint utan han stutsade mest av lycka...synd att man inte kunde lära honom passage på kommando:)

Tacksam för fler kommentarer och råd...

Jag måste hålla med övriga och undra hur båda dessa märken som är så olika kunde passa samma häst.
Din kommentar att hästen studsade av lycka kan betyda att sadeln inte satt bra och hästen försökte ändra sin ryggform så att det kändes bättre. Skjuter en häst rygg o samlar sig till piaff o passage behöver det inte betyda att den plötsligt har lärt sig dessa rörelser. Snarare är det så att hästen försöker undkomma någon smärta.
Jag har egna erfarenheter av icke passande sadel och en dansande häst.
// Linda

Instämmer med alla andra, Globus är rak, Prestige svängd. En av sadlarna passar inte!! Bara för att den ligger still så betyder det INTE att sadeln passar. Förmodligen är det Globus'en som är fel, då en sadel som är för rak och bryggar rör sig mindre än en sadel som är för svängd och gungar fram och tillbaks.

frågesätt din utprovare så kan han motivera för oss hur din häst kan ha de olika modellerna på sadlarna?

jag har på ryktes vägar (obs rykte) hört om en viss mkt anlitad och känd utprövare som provar både prestige och globus på alla hästar han möter.....Jag menar passar prestigen tar inte en kunnig sadelprovare änns fram en globus:eek:

Iaf det jag ville komma till att man måste läsa på lite själv, och läsa av sin häst, känna riktigt hur det känns när man rider (helst värmt upp och ridit fram hästen så den går i bra form osv när man väl provar) Det går inte att komma helt utan någon susning till sadel provningen för då kommer du förmodligen bli besviken:cry:

Det blev till dig karatefisken, slant lite på tangenterna;)

Jag har själv en prestige hippos. Jag hade utan tvekan valt den framför Globus, speciellt om jag hade en känslig rygg-häst! Vet iförsig inte vad en Globus kostar men jag antar att det bara gäller några tusenlappar och det jämnar ut sig i längden! :D

Jag tror jag vet vem du menar och jag har råkat ut för honom. Jag hade Kieffer och Passier sen tidigare på min häst och dessa låg bra enligt honom. Men jag ville ha en ny hoppsadel då jag hatade Kieffern och han provade ut en Prestige :smirk: . Dessutom i en bomvidd på 79 grader, min häst ligger på dryga 95.
Då jag, som så många andra här, alltid hört och sett att Prestige passar hästar med mer svängd rygg så valde jag att rata denna sadelutprovare och hans förslag.
Han såg mig inte ens rida i sadlarna, utan lade på dem på hästen och gav tummen upp, 30 min, 350 pix, tack och hej...

hej!

Anledningen till att hon tog fram en globus var för att jag ville testa en billigare modell oxå, så enkelt var det.

Jag känner min häst väldigt väl men det svåra i detta fall är att han har haft ryggont en längre tid och gått med en för smal sadel så det är svårt att veta exakt hur han känns i en bra sadel så att säga.

Att tillägga oxå är att min häst ej ännu kan ridas i form så att testa det kan vara lite svårt.

Helt utan susning vill jag inte säga att jag är men däremot så anser jag inte att jag är kapabel till att själv välja ut en sadel till min häst, därav tar jag ut sadelprovare. Men det verkar ju inte som om det är någon bra lösning heller.... suck...:crazy:

hej!

Anledningen till att hon tog fram en globus var för att jag ville testa en billigare modell oxå, så enkelt var det.

Jag känner min häst väldigt väl men det svåra i detta fall är att han har haft ryggont en längre tid och gått med en för smal sadel så det är svårt att veta exakt hur han känns i en bra sadel så att säga.

Att tillägga oxå är att min häst ej ännu kan ridas i form så att testa det kan vara lite svårt.

Helt utan susning vill jag inte säga att jag är men däremot så anser jag inte att jag är kapabel till att själv välja ut en sadel till min häst, därav tar jag ut sadelprovare. Men det verkar ju inte som om det är någon bra lösning heller.... suck...:crazy:

Jag menade inte att du var helt utan susning;) jag skrev igentligen lite generellt till alla, eftersom det verkar finnas lite av en övertro på sadel utprovare:crazy: även jag!! Alla är långt ifrån bra, sen finns det dom som är KANON också. Men man får va kritisk.

Och en sadelutprovare som säger att både prestige och globus passar skulle jag var kritisk till.

Inget fel på globus sadeln direkt men som dom andra sagt, båda sadlarna kan ABSOLUT inte passa!! Har nämligen haft en sadelprovare ute som haft med sig båda sorterna m.fl o hon sa att om jag ska köpa sadel på nätet t.ex så kah jag absolut inte köpa prestige för den är för svängd. Jag köpte alltså en Globus av henne men skulle leta vidare efter en begagnad hopp. Därav uttalandet. Byt sadelutprovare!! Du har blivit lurad.
Kan du inte läga ut ett kort på hästens rygg så vi får se?

oki, här kommer det bilder. Vet att han är omusklad men det jobbar vi på och Ja jag skall en sadel där han har möjlighet att muskla sig i.

http://i100.photobucket.com/albums/m29/galant_01/bild7035.jpg[/URL

http://i100.photobucket.com/albums/m29/galant_01/bild7027.jpg[/URL]

Hej!

Inga skav av gamal sadel på ryggen, fastnat i täcke!

Liknande trådar

Utrustning Jag är i akut behov av nya sadlar till min häst. Dressyrsadeln som provades ut för ett år sedan av en erkänt skicklig sadelutprovare är... 2
Svar
25
· Visningar
12 675
Senast: ylvalill
·
Utrustning Söker lite tips på modeller som kan vara värda att titta på inför veckan då vi ska besöka sadelprovare. Då både jag och häst är ganska...
Svar
3
· Visningar
1 836
Senast: tuaphua
·
Utrustning Danska fröken är inte helt enkel när det kommer till sadlar. "Min" sen många år betrodda sadelutprovare har dessutom slutat och jag har...
Svar
19
· Visningar
2 572
Senast: Emiro
·
Utrustning Dressyrsadel till KORT, något sväng rygg med mycket bog. Hästen har ks så det får absolut inte bli tryck på länden (L5-L7) Det mesta som...
Svar
11
· Visningar
1 587
Senast: Design05
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka