VÄLDIGT buktigt föl...

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare stallharqvie
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 82
  • Visningar Visningar 9 827
Sv: VÄLDIGT buktigt föl...

kl

Om detta med resistens måste jag bara få kommentera. Jag gick en kurs i måndags (villkorad läkemedelsanvändning) där vi hade ganska ingående diskussioner om antibiotikaresistens. Enligt de veterinärer som föreläste där så kan resistens absolut "komma och gå". Det visar sig t ex att en del preparat som vi nu inte längre använder pga resistens börjar bli verksamma igen.

Med tanke på den enorma framfart av antibiotikaresistenta bakterier globalt sett så tyckte dessa båda veterinärer att det ändå var nån typ av "trygghet" i att resistensen kan tillbakabildas iom att man inte använder läkemedlen under en lång tid. Det är kanske en klen tröst, för vi kommer helt säkert att få stora problem med antibiotikaresistens innan systemen hinner återhämta sig... om de nånsin hinner ikapp.

Sen vet jag inte alls om det samma gäller för antiparasitära preparat men det låter rimligt.

Då så har du fått samma information som jag har fått.
Det fanns något gammalt maskmedel som användes när jag var barn och det diskuterades om att plocka fram det igen.
Men det kanske redan är gjort?
Mot styngfluga var det.

Jag har ställt frågan om värdena på grovfodret, vad din erfarenhet av sk "ridhästhö" är kanske du själv kan delge värdena av.

Förklara gärna oxå för mig anledningen till att du anser att en ung häst har väldigt höga behov av proteinbehov så ska jag senare redogöra för dig vilka framtida nackdelar det leder till för den enskilda individens framtida hållbarhet (eller snarare bristande hållbarhet)

Hästar ska inte jämföras med köttdjur när det gäller foderstat så vida vi nu inte vill föda upp den som enbart föda.

Jag skulle gärna vilja att du redogör för mig vad ett högre proteinutfodring ger för konsekvenser i framtiden .

Mia

Det finns flera problem med ditt resonemang.

För det första så kan ridhästhöet fungera perfekt till de övriga hästarna i stallet. Så istället för att köpa hö enskilt till unghästen så väljer man att komplettera med tillägg för att den växande hästen ska få i sig det den ska ha.

För det andra är det inte alla unghästar som äter så mycket som de borde. Jag har haft en sån på fri tillgång av hög kvalitet men ändå behövde han kompletetringsutfodras för han valde inte att tugga i sig så mycket som han behövde.

Jag tycker som du att unghästar borde kunna klara sig på ett bra hö men man får inte sätta sina principer före hästens välbefinnande. Får den inte i sig tillräckligt genom höet av ena eller andra anledning måste det kompletteras för det är illa med en unghäst som fått för lite näring under uppväxten.

Klart det finns mer än ett problem med mitt resonemang.

Det första är att ett föl har ett större proteinbehov än en fullvuxen häst, därför är man tvungen att fodra varje enskild individ utifrån sitt behov även om det nu blir lite jobbigt att skaffa flera olika partier med skiftande värden. Så är verkligheten om man vill se till den enskilda individens behov.

Som alla vet är hästens basnäring grovfoder och visst kan man istället för att ha bra individuellt grovfoder i stället kompletera med kraftfoder. Ett föl eller unghäst som har fri tillgång på foder men ändå inte äter så mkt som den borde beror väl på vem som bestämmer hur mkt den borde äta. Hästar är individer och föl/unghästar växer periodvis och mkt olika vilket innebär att deras behov kan skifta väldigt mkt från vecka till vecka. En kraftig aktivitet i tillväxtzonerna leder till ledvärk vilket förmodligen sätter ner aptiten under just den perioden, en tandväxling är ett annat trauma som tillfälligt sätter ner apptiten.

Jag är övertygad om att alla hästar har en överlevnadsinstinkt och aldrig under sin tillväxt tid från föl upp till 5år ålder som anses som i snitt nästan fullvuxen aldrig med fri tillgång på endast en grovfoder med bra världen skulle svälta ihjäl eller senare uppvisa missbildningar. Du skriver världen av hög kvalite, jag skriver bra världen och för mig är det en stor skillnad på det.

Jag har sett det förr och ser det återkomma i denna tråd denna hysteri över just den växande unghästens proteinbehov,, jag har oxå blivit hysterisk över resultatet av dessa djurs framtida hållbarhet. För mkt av allt är lika illa som för lite av allt och sätter man tillväxt före hållbarhet så får man heller inte senare bli besviken över att uppfödningen får dåligt ryckte som låg hållbarhet.

Varifrån tror du det grundläggande problemet ligger i med alla dessa lösa benbitar, övriga led/skelettproblem som enligt statestik är vanligast på hästar mellan 3-7 års ålder?? Forserar man en unghästs naturliga tillväxt genom att pumpa i den högprotein så har man absolut inte ngn kunskap om den växande individens näringsbehov.

TS föl uppvisar just brist på ett grovfoder av bra kvalite som man försöker kompensera med tillskott av proteinrikt kraftfoder,, resultatet blir utan att vara rasistisk likt ett biaffrabarn.

För att nu återgå till ordningen och ställa in sig i ledet så kan vi ju fortsätta med att lägga focus på det secundära, maskmedel.

Men det är ju ett välkänt faktum att det är för mycket energi som gör att en föl/unghäst drar iväg i växten med utvecklingsrubbningar som följd.

Dessutom är det ju så att fölet inte kan processa näringsämnena ifrån grovfoder till fullo förrän efter 8-9 månader, och att de lättare tar upp från kraftfoder. Efter att dess matsmältningssystem är fullt utvecklat klarar de sig på ett bra grovfoder. En fölunge är inte skapt att vara utan mammas mjök/enbart äta strå innan en viss ålder.

Hur sjutton forcerar man tillväxt genom att tillsätta protein?

Senast ändrad:

Vad har du för källa till att det är just proteinet som är boven till lösa benbitar ?

Det har diskuterats flera gånger på forumet om just obalansen mellan energi och proteinet kan få unghästarna att dra iväg i växt och tillväxtbesvär .

Mia

TS föl uppvisar just brist på ett grovfoder av bra kvalite som man försöker kompensera med tillskott av proteinrikt kraftfoder,, resultatet blir utan att vara rasistisk likt ett biaffrabarn.

För att nu återgå till ordningen och ställa in sig i ledet så kan vi ju fortsätta med att lägga focus på det secundära, maskmedel.

Vad TS visar att hästen äter är knappast ett proteinrikt kraftfoder, snarare inte tillräckligt för att täcka fölets behov, därav bristen.

Varför skulle avmaskningsmedel vara sekundärt? Är det mycket spolmask är det något som kan leda till döden för fölet. BÅDE foder och avmaskning måste tas på allvar.

Ja balansen är viktig!

Sedan vet jag inte om mineralbrist/obalans kan ge bukighet också eller om det bara påverkar tillväxen "osynligt"?

Vadå bestämmer hur mycket en unghäst ska äta?

Är unghästen alldeles för tunn får den inte i sig tillräckligt på fri tillgång. Min unge var definitivt för mager.

Vadå bestämmer hur mycket en unghäst ska äta?

Är unghästen alldeles för tunn får den inte i sig tillräckligt på fri tillgång. Min unge var definitivt för mager.

Under hur lång tid då och vad jämförde du med??? Årstid och ålder spelar oxå in, du skriver unghäst men det kan för många vara allt från föl upp till 8 års ålder beroende på vem man frågar.

Är du säker på att den inte hade tandfällning under denna period du ansåg den som undernärd eller under en väldigt kall period då hästar förbrukar mer energi än under lite varmare årstid.

Ja du,, vem är det som bestämmer??

*KL*

Nu har TS inte lagt ut ngn bild så det är ju inte alls säkert det var/är samma. Men en kompis hade ett föl som verkligen hade 'ballongmage'. Stor, klotrund mage. I övrigt varken för tunn eller för tjock.

Den var avmaskad och nollade på träckprov, de tog tom om träckprovet. På pappret fick den sitt proteinbehov täckt med. Dock visade det sig sedemera att provet för analysen måste varit grymt missvisande. Analysen visade stuterivärden, men när det sedan analyserades om som sista halmstrå att finna vad f*n som felades, visade det sig ha betydligt mer moderata värden.

Knatten fick en ny foderstat, och iom att höet då visade sig vara mycket sämre än man trott, även proteintillskott. Tog ett par månader så såg den ut som ny, och ballongmagen var borta.

Under hur lång tid då och vad jämförde du med??? Årstid och ålder spelar oxå in, du skriver unghäst men det kan för många vara allt från föl upp till 8 års ålder beroende på vem man frågar.

Är du säker på att den inte hade tandfällning under denna period du ansåg den som undernärd eller under en väldigt kall period då hästar förbrukar mer energi än under lite varmare årstid.

Ja du,, vem är det som bestämmer??
Det spelar ingen roll vilken tidsperiod vi talar om. Även om hästen har problem med tandfällning behöver den rätt näring, kan den inte tugga ordentligt får man hjälpa den. Normal tandfällning ger inga besvär. Om det är så kallt att hästarna tappar har man missat att öka fodret! Varför ska man acceptera att hästen tappar?

Jag för min del lägger ner alldeles för mycket pengar i mina uppfödningar för att slänga bort det på missar i utfodring och avmaskning.

Pigga galada hästar med bra päls, runda ryggar och rumpor och ej bukiga, oavsett ålder. Hur de kommer dit beror på vad de behöver.

Min egen uppfödda, månaderna strax före och efter ettårsdagen, hade definitivt inte tappat några tänder. Och givetvis ordentligt avmaskad enligt konstens alla regler.

Håller med Madick, man lägger ut mycket pengar på sina uppfödningar och vill givetvis att de ska utvecklas så bra som möjligt och därför får de vad de behöver.

Håller med Madick, man lägger ut mycket pengar på sina uppfödningar och vill givetvis att de ska utvecklas så bra som möjligt och därför får de vad de behöver.

Av just denna enkla anledning ansåg jag vikten av rätt utfodring vara bra att förmedla så att varje individ ska utvecklas så bra som möjligt.

Det finns inga bestämda regler eller utfodringstabeller som man kan följa till punkt å pricka. Ännu mindre några rekomendationer från ngt foderföretag,, alla vill tjäna pengar och försöker med alla medel påvisa att just deras foder är det mest lämpliga (oavsett årstid och tillväxtfas)

Att som den du håller med påstå att "Det spelar ingen roll vilken tidsperiod vi talar om" anser jag spela en grundläggande roll.

Jag bifogar en länk som i.o.f. sig inte har med just TS frågeställning att göra men ett nog så tänkvärt resonemang när det gäller stora förändringar i foderstaten för den enskilda individens behov.

Länk: http://www.nsk.se/article/20101118/HASSLEHOLM/711189922#disqus_thread

Notera främst just detta citat: Laboratorieveterinären skriver dock att hästen som inte var utmärglad hade en kraftig leverförfettning, vilket kan vara ett tecken på svält eller på att djuret plötsligt ökat sitt födointag.

Om det fortfarande är oklart vad felaktig induviduell foderstat kan bidra med så har jag i alla fall framfört en liten del av min erfarenhet och delgiven kunskap i ämnet.

Prestige tycker jag absolut inte har i en sådan här tråd att göra när någon söker hjälp för sin individs framtida välbefinnande.

Personligen följer jag inte utfodringstabeller om jag ser att det inte funkar för hästen, och jag är inte en sån som köper hårdlanserade färdigfoder. Att unga hästar växer i olika perioder vet jag också men så mager som den ungen var då ska ingen häst vara. Givetvis öser jag inte på med extra foder utan ökar försiktigt i en jämn takt.

kl

Om detta med resistens måste jag bara få kommentera. Jag gick en kurs i måndags (villkorad läkemedelsanvändning) där vi hade ganska ingående diskussioner om antibiotikaresistens. Enligt de veterinärer som föreläste där så kan resistens absolut "komma och gå". Det visar sig t ex att en del preparat som vi nu inte längre använder pga resistens börjar bli verksamma igen.

Med tanke på den enorma framfart av antibiotikaresistenta bakterier globalt sett så tyckte dessa båda veterinärer att det ändå var nån typ av "trygghet" i att resistensen kan tillbakabildas iom att man inte använder läkemedlen under en lång tid. Det är kanske en klen tröst, för vi kommer helt säkert att få stora problem med antibiotikaresistens innan systemen hinner återhämta sig... om de nånsin hinner ikapp.

Sen vet jag inte alls om det samma gäller för antiparasitära preparat men det låter rimligt.

Tillägger att bakterier får oftast sin antibiotikares. genom att ta upp en plasmid (liten extra cirkulär dna-sekvens) som bär på en gen mot antibiotika. Bakterier förökar sig som bekant mycket snabbt.
Om en bakterie bär på en extra plasmid tar det dock lite längre tid för den att kopiera sitt dna mot för en som inte har någon plasmid och den kan därför inte föröka sig lika snabbt.

I en miljö fri från antibiotika är bakterien som saknar plasmid bäst anpassad och förökar sig snabbt och lätt = den finns i majoritet.

I en miljö som innehåller antibiotika så har bakterierna som bär på resistensplasmiden en enorm fördel! De överlever! Eftersom de som saknar plasmid dör så kan dessa föröka sig obehindrat utan konkurans.

Tankeställare:
Om en antibiotikares. bakterie kan föröka sig dubbelt så fort som en känslig bakterie i en antibiotikamiljö, så tar det bara ett dygn för den att gå från att vara 0,01% av bakt. till att vara 99,9% av bakt.

Antibiotikaresistens finns naturligt hos bakterier som ett skydd mot sitt eget gift (många antibiotikum framställs från bakterier).
Tror knappast att vi kan bli av med resistensen, vi måste tänka oss noga för.

Men som sagt detta var OT.
Jag kan inte hur resistens hos parasiter uppstår och utvecklas...
men resistensbildning är ett bevis på pågående evolution
"Survival of the fittest"

När jag letade runt lite hittade jag en aktuell forskning där de upptäckte att de resistenta bakterierna inte var lika "snabba" men att de tog igen det om antibiotika fortsatte tillföras så tog det inte särskillt lång tid innan de var lika virila som de icke-resistenta. Läskigt då alltså.

Av just denna enkla anledning ansåg jag vikten av rätt utfodring vara bra att förmedla så att varje individ ska utvecklas så bra som möjligt.

Det finns inga bestämda regler eller utfodringstabeller som man kan följa till punkt å pricka. Ännu mindre några rekomendationer från ngt foderföretag,, alla vill tjäna pengar och försöker med alla medel påvisa att just deras foder är det mest lämpliga (oavsett årstid och tillväxtfas)

Att som den du håller med påstå att "Det spelar ingen roll vilken tidsperiod vi talar om" anser jag spela en grundläggande roll.

Jag bifogar en länk som i.o.f. sig inte har med just TS frågeställning att göra men ett nog så tänkvärt resonemang när det gäller stora förändringar i foderstaten för den enskilda individens behov.

Länk: http://www.nsk.se/article/20101118/HASSLEHOLM/711189922#disqus_thread

Notera främst just detta citat: Laboratorieveterinären skriver dock att hästen som inte var utmärglad hade en kraftig leverförfettning, vilket kan vara ett tecken på svält eller på att djuret plötsligt ökat sitt födointag.

Om det fortfarande är oklart vad felaktig induviduell foderstat kan bidra med så har jag i alla fall framfört en liten del av min erfarenhet och delgiven kunskap i ämnet.

Prestige tycker jag absolut inte har i en sådan här tråd att göra när någon söker hjälp för sin individs framtida välbefinnande.

Det är väl ingen som har prestige i det här eller motsäger det du säger ovan! Vem har sagt att det ska göras kraftiga justeringar i foderstaten? Hästen ska ha rätt foder, man måste ha koll på sina egna djur och justera i tid. Att låta hästen fortsätta svälta är knappast en fördel.

Hejsan allihopa....Nu har det gått några dgara sen jag skrev om mitt föl och jag kan nu ge glädjande besked...Hon mår bra och ser jättefin ut:) Den bukiga magen har försvunnit och hennes "mjäll" är snart borta..Och tyvärr var de inget av de ni alla trodde:S Hon hade nämligen fått sadnkolik och pga den leran hon hade i magen så har magen svällt upp och pälsen har blivit drabbad av detta...men vi tvättade henne med ett nytt medel för regnskållor och hon fick iafen mjukar och mysigare päls men nu ser hon mycket finare ut och allt genom att vi har gett henne loppfrön is nart 10 dar, skall sluta nu den 29/11 med de och hoppas hon håller sig bra nu...Hon har börjat få gå på fritillgång och på lösdrift med två äldre ston o hon verkar trivas och må super förutom alla knåbblar i marken..usch för dem...men tack allihopa för era tips och råd...

Hur fick du det diagnostiserat?

Och hur menar du att sandkolik skulle påverka huden?

Vad skönt att hon är bättre!

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
5 183
Hästvård Någon som kan ha en idé om hur man går vidare? Följande har hänt: en treåring med bra hoppstam som var jättepigg som fölunge men som vid...
Svar
0
· Visningar
698
Senast: Summerwind
·
P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i... 2 3
Svar
45
· Visningar
9 100
Hästvård För snart 6 veckor sen fick min gamla underbara ponny vandra vidare.:( Tillsammans med henne gick en äldre ponny som vi prova släppa... 2 3 4
Svar
62
· Visningar
14 799
Senast: Legolaz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31
  • Somna in hemma