Väldigt hingstig valack!

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Tilly
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 37
  • Visningar Visningar 2 865
T

Tilly

Jag har en extremt hingstig valack (iaf nu på vårkanten) och undrar hur ni som är i liknande sits handskas med era?

Om man ska leda honom någonstans bör man helst ha träns på för kommer det någon häst i närheten moppar han upp sig, börjar trampa och gnäggar och har sig (okontaktbar).

Vill helst kunna leda ut honom i bara grimma och vanligt grimskaft. :smirk:

samma med min ena figur. Går din ihop med andra ston i hagen? mitt råd är att använd den utrustning som kräver för att du ska kunna hantera honom och sen vänta tills damerna har brunstat klart. Han kommer att lugna ner sig.
Får själv lägga på kedjan på min om han ska ledas i området kring damerna :)
en fråga bara av ren nyfikenhet.
Om din häst gick som hingst i 10 år, betäcke han något då och varför kastrerades han? har du några bilder på avkommorna då? :)

Nej, han går inte med ston (omöjligt) och inte ens valacker nu för tillfället (spöar upp dom).

Han importerades från lettland till tyskland och därifrån till Sverige, vet därför inte så mycket om hans förflutna, t ex om han betäckt något sto :(

Han kastrerades för att bli mer lätthanterlig och för att han inte skulle betäcka.

jaadå...en sån har jag med....men har en grimma med kedja under hakan, det går riktigt bra med den.Som tur är han inte så här när jag sitter på honom bara när jag leder.
Den grimman kan jag rekomendera! :bump:

Tycker du skall träna och träna och åter träna tills han faktiskt lyssnar på dig.

Att handskas med en häst som inte lyssnar är farligt.

Tycker du skall träna på ledarskap istället för att använda en massa "redskap"

Det är svårt/omöjligt att träna bort en häst naturliga instinkter. Vore konstigt om man kunde träna bort en hingst/hingstig valacks intresse för ston.
Har du lyckats med det eller? :D

Du kan inte jämföra instinkt med lydnad.

En instinkt kan man inte helt ta bort, men man kan träna sina häst att "uppföra" sig när du leder honom.
Att du inte tillåter en dansande 500kg klump valsa omkring över dig.

Jag hanterar en hingst som både rids och leds i repgrimma.
( Dock skall jag inte ta åt mig äran av hans goda uppförande )

Även om Tilly använder alla sorters redskap så vinner hästen i stryka.
Skulle inte vilja hamn i en konflikt med en hingstig valack/hingst som har NOLL rspekt för mig som människa.

jo en hingst som blir hingstig blir ofta blockerad,om man kan uttrycka det så.
Och hur gammal är hingsten som du hanterar?

När jag sätter på min hingstiga filur kedjan så vet att att det inte är någon ide att tramsa utan han får hålla sig i skinnet tills han är i hagen. så visst, han vinner i styrka OM han skulle göra nåt, men som sagt han uppför sig.

Jo blockerad till viss grad visst,
men jag vidhåller ändå att man kan jobba på den relationen
och få en hingst/hingstig valack att bete sig hyffsat när man skall hantera den.

Jag har läst andra inlägg ifrån dig.

Du och jag har inte samma syn på hästhantering, inget illa menat men så är det.

Jag har hanterat andra hingstar ( förutom den jag har nu ) som man skulle ha vete gudarna alla redskap för att få ut i hagen = monster enligt mig.

Sådana hästar vägrar jag numer hantera för att dom är farliga och en häst/hingst som inte lär sig respektera människan kan vilken dag som helst inse sin styrka och mosa den som leder.

Nej jag har märkt att min och 99% av bukemänniskornas hantering går åt olika håll :D
Men jag vill ändå veta åldern på din hingst som kan ledas i grimma och grimskaft. :)
Och vad för slags övningar ägaren har gjort för att få honom cool bredvid ston
har din hingst används i avel?

Nej jag tror absolut inte att du skiljer dig från så många här inne :)

Många använder precis samma metod i hantering, du är inte ensam.

Men jag gör det inte.

Hingsten är nu mera 15 år

Det är tyvärr ett klassiskt problem med sent kastrerade hingstar. Har skött flera stycken som ända tills sin död kommer att se sig som hingstar. Men håller med om att träning betyder väldigt mycket, det är A och O.

Såg på Tv för några år sedan från ett stuteri där de gick med en hingst (i grimma, utan kedja) i stohagen för att få tidigare brunst. Har skött en sådan gentleman själv och när man gick med honom så visade han upp sig och prata men aldrig så att grimskaftet sträcktes. Han heter Centrum och är en godkänd nordsvensk brukshingst. Så de finns!

Är din vallack kontaktbar runt ston?

Tror du inte :)
Vet du vad för träning som använts för att få honom lugn?
har din hingst används i avel?

Det är ju just det jag vill; kunna leda runt i enkelt grimskaft och grimma. Det går bra alla andra årstider utom våren kan tilläggas ;)

Han är rätt snäll och blåser mest upp sig och pratar mycket, men nu när vi ska passera ett tiotal ston som gnäggar glatt tillbaka så blir han "okontaktbar".

Vi har kört en hel del ledarskapsövningar just för att han är som han är, men en hingst som inte går att kontakta särskilt bra vet jag inte riktigt hur man ska få uppmärksamheten av utan att säga åt honom skarpt?

Sen varierar säkert hingstigheten hos pojkarna :) Har också tagit hand om en äldre hingst som var gudasnäll i alla situationer.

Sådan träning som du nästa fördömmer ;)

Men jag ser det inte som träning utan något som bakas in
i hela hästhållningen alltid

NH :)

jag fördömmer ingen träning :)
Alla har olika åsikter, olika mycket tid och olika metoder.
Jag är ändå nyfiken på vad för träning som skulle kunna hjälpa :)
Att min valack blev av med kulorna var ENDAST att han blev okontaktbar och farlig så han fick gå till nu i feb som hingst för att växa på sig.
Men jag undrar fortfarande om din använts i avel och vet vad det handlar om?

Jag menar inte att du INTE ska säga till honom på skarpen, men det finns ju olika sätt att säga till också :)

Så klart det är olika från häst till häst hur stor hingstbedriften är i dom.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra... 10 11 12
Svar
223
· Visningar
12 104
Senast: lilsan
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då... 2
Svar
23
· Visningar
6 012
Senast: Nepenthe
·
Ridning Hej! Jag har en 6-årig valack, som har en väldigt stor personlighet. Han kastrerades tidigt, redan vid 11 månader pga fruktansvärt... 2 3 4
Svar
78
· Visningar
11 899
Senast: caballus
·
Hästmänniskan Är väldigt nyfiken på hur andra gör när ni hanterar hästen ur en säkerhets synpunkt. Jag har sett en del olika nivåer av säkerhetstänk... 2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 399
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka