VÄLDIGT hingstig vallack! hjälp !

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare merenwen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 1 002
M

merenwen

Jag har en vallack som är extremt hingstig...å då menar jag verkligen extremt.
Han har hela vintern och våren gått tillsammans med en annan vallack och ett shettis sto och det har gått jätte bra.
Nu har ett till sto flyttat upp till oss, och det går inte alls.
Han försöker betäcka henne å blir aldeles till sig så fort hon lyfter på svansen.
Han uppvaktar henne hela tiden och försöker betäcka henne!

Kan en vallack få upp "den"?? :smirk: för det kan min vallack iaf!
Han är skuren tidigt, men kan dom ha missat något??
Man kastrerar ju hästen för att man inte vill ha det här beteendet!
Vad ska jag göra??

Ja valacker kan "få upp den" och det är vanligt att valacker blir upphetsade på vår kanten när stona brunskar..
Det du ska göra är att ta valacken ur hagen, för en valack som betäcker kan ge stoet skador och infektioner...

Vi hade en valack i stallet som var otrolig kär i mitt sto. han var inte hingstig alls men han skulle tvunget upp och hoppa på mistt sto i alla fall.
Jag kan inte påstå att det var hans fel heller för hon var lika förälskad i honom och så fort hon var brunstig stod hon med baken i huvudet på honom och riktigt retade honom.
Vi funderade på att dela dom så att dom inte skulle skada sig men valde att hålla koll på dom i ställer.
:D :bump:

Jag vet dock en tjej som hade en väldigt hingstig valack som gott med ett sto som sen helt plötsligt blivit dräktig.
Så han hade de tydligen inte lyckats kastrera rätt.

Valacken hos oss blir också extremt hingstig såhär på vårkanten o hans lilla flock består av 4 ston,men han får gå själv för att undvika skador o infektioner o grejer när han vill betäcka damerna.

ge han munk peppar det hjälper väldigt bra.
min fodervärds ägare gav det till min foderhäst och det hjälpte direkt. nu är han from som ett lamm :D

Min valack försöker ochså betäcka ston *sucka* de som är jobbigast är just skaderisken,han är tagen i tid så visst kan valacker få detta beteende. Spec med nya ston :D

Tack för alla svar.
Funderar på att ringa veterinären å höra om det kan ha varit något som inte gick rätt till vid kastrationen, eftersom han beter sig såhär.

Tillsvidare får vi ta honom ut hagen. :crazy:

//Merenwen

Liknande trådar

Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 696
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma... 2
Svar
24
· Visningar
3 307
Senast: mars
·
Ridning Jag är tretton år och rider på ridskola och har gjort i runt 4 å, vet inte hur det är på era ridskolor men på vår kan man bli fodervärd...
Svar
14
· Visningar
2 974
Senast: Badger
·
Hästvård Hej, jag har ett sexårigt sto och har haft henne från att hon var tre. Från att vintern efter att hon fyllt fyra har hon betett sig lite...
Svar
7
· Visningar
1 785
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka