Välja elavtal

Bukefalos 30 år!

Jag har haft båda och tycker inte att det är någon skillnad, så jag var mer intresserad av vad stressen var för något.
Jag gjorde en utvärdering och det slog några tiotal kronor varje månad (till fördel för timmespris som gällde då). Uppenbarligen hade jag en svagt bättre förbukningsprofil än kollektivet.

Kommer du bli stressad när elbolaget drar in ditt volymvägda? Jag hoppas inte det, utan det blir bra ändå, man behöver inte bry sig alls så funkar det likadant då också. Men visst, jag ser heller ingen anledning att byta till kvartspris innan det blir tvingande.
Ungefär som @MiaMia sa. Vad är det för vits med att ha kvartspris om man inte ska försöka anpassa sin konsumtion? Och det blir bara stress, tycker jag, om man ska hålla koll.

Jag hakar på den här tråden med liknande frågeställning, hoppas det är ok för @alazzi
Man kan ju inte välja nätavtal, utan bara själva elhandelsavtalet. Vad är fördel respektive nackdel med att välja att ha samma bolag för både nät och el?
Jag flyttar snart till mitt eget hus och det borde vara Eon som är nätägare där. Det är ju himla smidigt att få allt på samma faktura, men hur stor är risken att jag förlorar mer på det bara för att det är enklast?

Jag hakar på den här tråden med liknande frågeställning, hoppas det är ok för @alazzi
Man kan ju inte välja nätavtal, utan bara själva elhandelsavtalet. Vad är fördel respektive nackdel med att välja att ha samma bolag för både nät och el?
Jag flyttar snart till mitt eget hus och det borde vara Eon som är nätägare där. Det är ju himla smidigt att få allt på samma faktura, men hur stor är risken att jag förlorar mer på det bara för att det är enklast?
Jag har alltid haft eon till båda delar. En fördel är väl att allt går på en faktura. Jag orkar personligen inte hålla på att byta och trixa och eon har alltid funkat bra.

Ungefär som @MiaMia sa. Vad är det för vits med att ha kvartspris om man inte ska försöka anpassa sin konsumtion? Och det blir bara stress, tycker jag, om man ska hålla koll.
Min fråga är varför du tänker att du ska hålla koll bara för att det är ett annat sätt att räkna ut elfakturan för elbolaget, som förmodligen ger ganska exakt samma summa varje månad?

Vitsen med att inte ställa sig tillsammans i kollektiv med de som medvetet förbrukar knasigt och vill använda dig för att få ned sina priser finns trots allt. Men som sagt, det utgör inte många kronor per månad så det spelar absolut ingen avgörande roll. (Kollektivet kan dock komma att minska, och då kan det börja spela större roll).

Men kommer nog inte längre, så länge det nu går att välja volymvägt så kan man såklart göra det.

Enda fördelen är som sagt att få allt på en och samma faktura. Jag hade jämfört bolagen och valt den som är mest fördelaktig för mig. Brukar byta årsvis.

Det man inte ska glömma bort är att i kollektivet med volymvägt pris ställer sig gärna de som har en medvetet enormt dålig förbrukningsprofil, för då hjälper alla andra som ställer sig där till med att sänka deras pris. Men som sagt, effekten när kollektiven blir stora är liten ändå i antal kronor per månad.
Nej, det är rätt komplext med många parametrar. Dessutom olika konstruerade kollektiv vilka man som konsument inte har insyn i hur de ev. skiljer sig åt i fråga om vilka som ryms där.

Jag anser nog att jag ställt mig i ett kollektiv som en medveten riskvärderingsstrategi, inte som en skygglappsstrategi.
Men sedan tror jag (naivt eller inte...) att kollektivet som väljer förvaltat pris genomsnittligt innehåller lite färre av de mest oreflekterade "struntarna". Och att vissa kommunala bolag kan ha skillnader i kundbasens mentalitet. Fast det kan ju vara helt fel. Eller så är det så men utfallet av det helt marginellt.

Men snart tar Google så mycket av kapaciteten i vårt elområde att det kommer bli konstantdyrt. Typ 97% eller något lär ändå avgöras av faktorer helt utan för min och elbolagets kontroll. Vilket väder det är i Tyskland osv. Så kan man bli annat än fatalist till slut...

Min fråga är varför du tänker att du ska hålla koll bara för att det är ett annat sätt att räkna ut elfakturan för elbolaget, som förmodligen ger ganska exakt samma summa varje månad?

Vitsen med att inte ställa sig tillsammans i kollektiv med de som medvetet förbrukar knasigt och vill använda dig för att få ned sina priser finns trots allt. Men som sagt, det utgör inte många kronor per månad så det spelar absolut ingen avgörande roll. (Kollektivet kan dock komma att minska, och då kan det börja spela större roll).

Men kommer nog inte längre, så länge det nu går att välja volymvägt så kan man såklart göra det.
Jag vet inte om vi pratar om varandra på något vis? Hela poängen med att välja kvartspris är väl att hålla ständig koll på priset och försöka anpassa sin förbrukning?
Screenshot_20260715_122400_Chrome.webp

Nej, det är rätt komplext med många parametrar. Dessutom olika konstruerade kollektiv vilka man som konsument inte har insyn i hur de ev. skiljer sig åt i fråga om vilka som ryms där.

Jag anser nog att jag ställt mig i ett kollektiv som en medveten riskvärderingsstrategi, inte som en skygglappsstrategi.
Men sedan tror jag (naivt eller inte...) att kollektivet som väljer förvaltat pris genomsnittligt innehåller lite färre av de mest oreflekterade "struntarna". Och att vissa kommunala bolag kan ha skillnader i kundbasens mentalitet. Fast det kan ju vara helt fel. Eller så är det så men utfallet av det helt marginellt.

Men snart tar Google så mycket av kapaciteten i vårt elområde att det kommer bli konstantdyrt. Typ 97% eller något lär ändå avgöras av faktorer helt utan för min och elbolagets kontroll. Vilket väder det är i Tyskland osv. Så kan man bli annat än fatalist till slut...
Där tror jag tvärtom, för användare som vet att de förbrukar knasigt så är volymvägt en perfekt skyddsballong som tar ned deras priser. Så har du en bowlinghall som plötsligt, utom din kontroll, kan förbruka massor av kilowatt under en olycklig kvart så skulle jag också överväga volymvägt för att få andra att hjälpa till att betala för problemet. Eller bara måste starta spabadet, pizzaugnen, laddningen av elbilen och bastun vid 17 varje vardag för att du vill.

Men sen är kollektivet så stort att det ändå inte påverkar så mycket. Volymvägt var dock mycket bättre förr, när de medvetna och aktiva prisjagarna var med i kollektiven än nu när de ställer sig helt utanför.

Eftersom skillnaderna jag lyckats identifiera så har du säkert rätt i silandet av mygg vs kameler, men nån speciell stress finns ingen anledning till oavsett val. Tycker jag.

Jag vet inte om vi pratar om varandra på något vis? Hela poängen med att välja kvartspris är väl att hålla ständig koll på priset och försöka anpassa sin förbrukning?
Visa bifogad fil 188166
Det är så det säljs in. Jag menar att om man inte drar nytta av det genom "möjlighet och intresse" så är det för de flesta ändå fördelaktigt i antal kronor man måste betala, därför att den andra gruppen rörligt "volymvägt" är biaserad med de som har medvetet dålig förbrukningsprofil (de som aktivt har bra - lämnar kollektivet per "definition").

Det är så det säljs in. Jag menar att om man inte drar nytta av det genom "möjlighet och intresse" så är det för de flesta ändå fördelaktigt i antal kronor man måste betala, därför att den andra gruppen rörligt "volymvägt" är biaserad med de som har medvetet dålig förbrukningsprofil (de som aktivt har bra - lämnar kollektivet per "definition").
Jo, i teorin har du ju rätt. Om man antar att alla kunder valde optimerat så blir det en ren tudelning av marknaden. (även om vad som är "rätt" också kommer ändra sig dynamiskt och efter en okänd framtid)

Jag har rätt dålig uppfattning om vad det reella utfallet blir. I praktiken antar jag det är en mindre grupp i båda ändarna av skalan som det blir riktigt stor skillnad för. Och de lär väl för det mesta veta att de är där, antar jag.

Det jag kunnat tänka mig vore ett förvaltat elpris med någon mindre del (20%) som växlar efter timmar/kvartar, för att ge en viss bonus till de som kan/vill styra. Men det lär väl inte vara någon produkt som kommer dyka upp i utbudet och bli stor i morgon direkt?

Det jag kunnat tänka mig vore ett förvaltat elpris med någon mindre del (20%) som växlar efter timmar/kvartar, för att ge en viss bonus till de som kan/vill styra. Men det lär väl inte vara någon produkt som kommer dyka upp i utbudet och bli stor i morgon direkt?
Nä, eftersom skillnaden mellan volymvägt och kvartspris för mig som struntar i kvartspriserna verkade bli minimal i antal kronor att betala så skulle en ännu mindre minimal (språkvarning) skillnad knappast driva fram nya sorts avtal. (Det är väldigt lite statistik, att basera det på min konsumtion under två år, annat än för egen del. )

Ingången till diskussionen var att det är en minimal skillnad, så oavsett val så behöver man inte vara ett dugg aktiv och kommer sitta där med ganska exakt samma antal kronor att betala. Inget reellt behov av att känna stress.
Tyvärr uttrycker elbolagen det fortfarande som skillnaden är större än vad den är för de inaktiva användarna. Att man måste vara aktiv för att dra maximal nytta av ett kvartsprisavtal är korrekt, men även med 100% noll-koll och 0% intresse så får man ofta ett något lägre pris med det.

Jag har kvartspris numer men har inte kollat det alls på många månader.

Sen insåg jag att man mycket väl kan känna stress även om det inte är befogat. Är ju sån själv, som aktivt valt bort precis allt med värdepapper, aktier och fonder för att slippa ha sånt i medvetandet nånsin.

Tyvärr uttrycker elbolagen det fortfarande som skillnaden är större än vad den är för de inaktiva användarna. Att man måste vara aktiv för att dra maximal nytta av ett kvartsprisavtal är korrekt, men även med 100% noll-koll och 0% intresse så får man ofta ett något lägre pris med det.
Ja, det har du rätt i. Och inte bara elbolagen.

Speciellt nu när det dåliga tillsvidare-priset är borta för evighets-ickeväljare.

Jag går alltid via compriser, är supernöjd på både elavtal och försäkringar. Kostar ingenting 😊 har till och med fått rådet att "ring ditt eget elbolag, jag tror du får bäst pris då". Så verkligen inga lurendrejare!

Liknande trådar

• bostadsannonser
  • När hade Buke rätt?
  • Ny tv, vad ger mig det jag vill ha?
  • Bästa starthjälpen till bil?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat