När hade Buke rätt?

Bukefalos 30 år!

kolblakkur

Trådstartare
Jag gick och funderade på att min särbo ofta har väldigt rätt när det gäller att ge råd. Jag uppskattar dessutom att han är väldigt rak och dessutom frågar: ”ska jag vara rak?” innan han säger något.

Och då började jag tänka på Buke, där folk också oftast kör med raka rör, och då slog frågan mig om vad ni varit med om pga forumet.

När det gäller saker i ditt liv då du behövt råd: när hade bukefalisterna rätt?

Just nu är jag inne i en fas då jag försöker utmana begreppen ”rätt” och ”fel” så mycket det går, och snarare se sanningen som någonting ganska flytande och subjektivt. Med andra ord, i en konflikt här ser jag sällan att någon har rätt och en annan har fel, däremot tycker jag att Buke väldigt ofta ger nya viktiga perspektiv som jag aldrig hade tänkt på om det inte blivit lite rivigt.

Men mest rätt har Buke alltid haft när orden ”dumpa” har skrivits rakt ut eller mellan raderna. Buke har verkligen lärt mig att jag inte behöver ha förståelse, eller översyn, när det kommer till män.

Säkert många saker, men det är två stora jag minns särskilt.
1. "Dumpa". Jag var i ett ohälsosamt förhållande men kunde inte se det själv förrän bukes dumpa-kör fick mig att förstå att jag faktiskt var värd nåt bättre. Snart 27 år sen men jag är fortfarande tacksam för det.
2. "Doktor Buke". Jag hade stora hälsoproblem och fick ingen hjälp av vården. Det var ca 20 år sen så lite innan utbrändhet kom riktigt på tapeten. Buke hjälpte mig att förstå att problemen kunde vara orsakade av stress. Jag var inte ens medveten om att jag stressade, men jo - det var faktiskt stressrelaterat. Det var tack vare buke som jag förstod vad jag skulle jobba med för att få tillbaks hälsan.
🙏:heart

Jag är sällan i situationer där ett "rätt eller fel" är på tapeten rent personligen, men buke är definitivt ett av de första ställena jag vänder mig till både när jag behöver ta reda på något som inte bara är en googling bort och när jag vill ha klok input i något dilemma. Svaren är nästan alltid till stor hjälp och med vettiga perspektiv!

Skrev en tråd för typ ett halvår eller år sedan, minns inte riktigt, om att jag hade politisk ångest. Fick svar att det är bra att engagera sig politiskt för att få bukt med den typen av ångest.
Nu är jag lite engagerad i valarbetet i mitt parti och min politiska ångest har lugnat sig, så det fungerade. 😊

Skrev en tråd för typ ett halvår eller år sedan, minns inte riktigt, om att jag hade politisk ångest. Fick svar att det är bra att engagera sig politiskt för att få bukt med den typen av ångest.
Nu är jag lite engagerad i valarbetet i mitt parti och min politiska ångest har lugnat sig, så det fungerade. 😊
Min politiska ångest skenar just nu. Borde kanske testa 😅

Jag uppskattar Buke som ganska ofta besitter en bred kunskapsbas i det fördolda som kommer fram om man ber om det. Rätt vet jag inte om man kan kalla det för det har inte varit frågeställningen men jag har fått mycket råd och hjälp av buke både gällande min egen migrän men också på oväntat håll om min katts artros som jag uppskattat otroligt mycket. Jag har inte hittat den infon på annat håll.

Buke, eller specifikt @skiesabove tror jag bestämt, hade rätt om att järnvärdena i marken och vattnet var alldeles för höga vilket orsakade min hästs hovproblem. När vi fick bukt med mineralerna försvann problemen 🙌

Men så roligt att höra 😍! Tack för uppdateringen.

Fick du den där extrema nya tillväxt-effekten också? Jag har varit med om hovar som börjar växa ut flera millimeter tjockare, när balansen i mikromineralerna blir rätt. Ibland har jag nästan ångrat det, eftersom jag verkar hovar också... Och så står man plötsligt där med traktväggar som är mer än 1cm och en tå som är 2cm tjock och verktångens skänklar bågnar 😂🫣.

Någon skrev ett inlägg om att tål du inte ett glutenintolerans kan ge som enda symtom att du har svårt att ta upp näringsämnen från maten. (Inte ordagrant men liknande) tror det var ett inlägg från @MiniLi men inte säker.

Inlägget var inte till mig men inlägget hade fastnat hos mig. Så när jag fick reda på att det fanns test att ta på apoteket för det och min läkare inte trodde på det när jag frågade så tog jag testet på apoteket.
Jag är glutenintolerant.

Någon skrev ett inlägg om att tål du inte ett glutenintolerans kan ge som enda symtom att du har svårt att ta upp näringsämnen från maten. (Inte ordagrant men liknande) tror det var ett inlägg från @MiniLi men inte säker.

Inlägget var inte till mig men inlägget hade fastnat hos mig. Så när jag fick reda på att det fanns test att ta på apoteket för det och min läkare inte trodde på det när jag frågade så tog jag testet på apoteket.
Jag är glutenintolerant.
Det var ju en väldigt bra sak att kunna bidra till😁🥰

Jag är glutenintolerant.

Kul info är också att många tror de är laktosintoleranta, men slutar man äta gluten kan man plötsligt äta laktos igen när tarmluddet är lagat. Och att all ren soja är glutenfri, det gluten som finns försvinner i tillverkningen men måste finnas som ingrediens.

Kul info är också att många tror de är laktosintoleranta, men slutar man äta gluten kan man plötsligt äta laktos igen när tarmluddet är lagat.

Stämmer bra det, kallas för sekundär laktosintolerans. Jag har själv haft det, klarade inte alls laktos under en lång tid men sen glutenintoleransen upptäcktes och behandlades så behöver jag inte vara lika noga med laktosfritt längre.

Kul info är också att många tror de är laktosintoleranta, men slutar man äta gluten kan man plötsligt äta laktos igen när tarmluddet är lagat. Och att all ren soja är glutenfri, det gluten som finns försvinner i tillverkningen men måste finnas som ingrediens.
Det var såhär jag kom fram till att jag är glutenintolerant, visserligen via Google och inte Bukefalos. Är inte alls laktosintolerant nu när jag inte äter gluten.

Älskar verkligen när omgivningen kan bidra med sådär luddiga problem 🩷

Inte bukerelaterat, men modern fick göra underverk för en kund på butiken som beklagade sig så över smärta i ögonen som hon och läkarn inte blev riktigt klok på. Modern föreslog att dom skulle kolla om det kunde vara rosacea, för då fanns det nå droppar, då mormor har precis dom besvären.
Och mycke riktigt. Kvinnan kom in en tid senare och va så tacksam.

Nu borde ju läkarna kommit rätt till slut, men varje minut man slipper sån smärta är ju värt det.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka