Bukefalos 28 år!

Vållande till kroppskada - vad vinner jag på det?

Zewz

Trådstartare
Igår fick jag frågan av polisen om jag efter olyckan i juli vill ange föraren av bilen för vållande av kroppskada. Frågade henne (polisen) vad jag vinner på det, om det fanns någon ersättning eller skadestånd att hämta, men hon trodde inte det. Hon hade skrämmande dålig koll… Så jag avstod. Jag mår ju inte bättre för att den andra tjejen mår sämre...

Är det lönt att kolla upp det där, eller är det bara att släppa?
 
Sv: Vållande till kroppskada - vad vinner jag på det?

Har hon varit vållande till skadestånd så har du rätt till skadestånd. Det baseras delvis på hur mycket det kostat dig att bli skadad. Tex genom att du förlorat arbetsinkomst, förstörda kläder mm. Samt på hur länge du haft ont. Jag antar att om polisen frågar dig så kommer det att bli rättegång om det hela. Och då tror jag du har rätt till ett ombud som hjälper dig med vad du har rätt till. Exakt hur det går till vet jag dock inte.
 
Sv: Vållande till kroppskada - vad vinner jag på det?

Sådana kostnader bekostas av våra försäkringsbolag, så det kvittar. Polisen sa även att skadestånd i trafikolyckor är ganska ovanligt.
Kanske ska kolla med försäkringsbolaget, de kanske har koll?
 
Sv: Vållande till kroppskada - vad vinner jag på det?

Frågan är väl snarast: är hon vållande till kroppsskada? Inte vad som finns att hämta ur det, som jag ser det.

Har hon vållat dig kroppsskada så tycker jag det är rimligt att få det konstaterat.
 
Sv: Vållande till kroppskada - vad vinner jag på det?

Jo, hon körde rakt på mig så det är det ingen tvekan om. Hon kommer oavsett åka dit för vårdslöshet i trafik. Frågan är om jag orkar med den rättsprocess som det förmodligen blir av vållande-frågan.
 
Sv: Vållande till kroppskada - vad vinner jag på det?

Du får frågan av polis om du vill ange brottet till åtal eftersom det är en absolut förutsättning för att vissa brott - däribland vållande till kroppsskada - ska utredas av polis och åklagare att målsäganden uttryckligen vill att det ska drivas som brottmål.

I det här fallet krävs dessutom att åklagaren tycker att det är påkallat ur allmän synpunkt för att det hela ska falla under allmänt åtal och utredas på det sättet. Nu vet jag ju inte vilka skador du har fått, men regeln är till för att sålla bort så att inte alla möjliga trafikolyckor hamnar i domstol som brottmål. Kommer man upp på grovt vållande finns inte samma regel att målsäganden får välja utan då är det allmänt åtal.

Oftast tar ju försäkringsbolagen hand om själva skadeståndsfrågan för sig, och är det någon som ändå ska dömas för vårdslöshet i trafik så blir det ingen större skillnad på påföljden om det dessutom omfattar vållande till kroppsskada.

Du behöver däremot nog inte oroa dig alltför mycket för om det blir en process av vållandefrågan, för i så fall blir det en gemensam rättegång med vårdslöshet i trafik. Eftersom det då är ett allmänt åtal, så sköter åklagaren själva processandet och du behöver som målsägande bara komma till en rättegång, berätta vad som hänt och vad du har fått för skador. Du riskerar alltså inga rättegångskostnader eller något sådant.

Jag rekommenderar att du kollar med försäkringsbolaget för jag vet inte vad de har för regler angående om det är gynnsamt för dig att anmäla vållandet eller inte. Men väljer du att ange det till åtal, så ligger det sista avgörandet hos åklagaren om det ska drivas som brottmål eller inte.
 
Sv: Vållande till kroppskada - vad vinner jag på det?

Tack för utförligt svar.
Mina skador var allvarliga men inte livshotande. Kommer förmodligen vara helt återställd till jul. (Frakturer, operationer osv.)

Jag ska kolla med mitt försäkringsbolag då. De borde kunna svara på om det finns något för mig att hämta där. Det är enbart det som intresserar mig, smålänning som jag är...
 
Sv: Vållande till kroppskada - vad vinner jag på det?

Man behöver nog inte vara smålänning för att tycka att man vill få ut någon ekonomisk kompensation efter en så'n smäll, med allt det för med sig av smärta och obehag och allmänna störningar i det dagliga livet...

Men som sagt är det ingen som varit rattfull eller drogad och kört på dig under sådana förhållanden - för då hade det sannolikt blivit grovt vållande - så kanske straffet i övrigt för föraren inte är det man är mest intresserad av i din situation. Hoppas det går bra med både pengar och fysisk återställning!
 
Sv: Vållande till kroppskada - vad vinner jag på det?

Ja, nog har det varit kämpigt med en då tvåmånaders dotter hemma också. Och värre lär det bli efter nästa operation... :(

Tjejen som körde på mig var inte påverkad utan såg mig helt enkelt inte. Kanske hade hon fokus på barnet i bilen eller något annat. Det spelar ingen roll heller. Ska försöka komma ihåg att ringa mitt försäkringsbolag imorgon.
Tack för uppmuntran :)
 
Sv: Vållande till kroppskada - vad vinner jag på det?

Jag ser egentligen inte vad du skulle vinna på det. Du får ju ersättning från försäkringen. Ring försäkringsbolaget och fråga men spontant känns det inte som att det kommer att utgå något skadestånd när försäkringen täcker de bitarna (sveda och värk etc.).
 
Sv: Vållande till kroppskada - vad vinner jag på det?

Med tanke på vad som hände så tycker jag det. Du blev ju de facto rejält skadad, även om du blir återställd.
 
Sv: Vållande till kroppskada - vad vinner jag på det?

Enligt försäkringsbolaget kan jag inte få ut både skadestånd och ersättning från dom för sveda och värk. Så jag struntar i att driva det vidare. Hon kommer få straff så det räcker ändå.
 
Sv: Vållande till kroppskada - vad vinner jag på det?

Enligt försäkringsbolaget kan jag inte få ut både skadestånd och ersättning från dom för sveda och värk. Så jag struntar i att driva det vidare. Hon kommer få straff så det räcker ändå.

Det tycker jag var ett klokt beslut.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 243
Senast: __sofia__
·
L
  • Artikel
Dagbok Varning att dethär är om känsliga saker så kanske är jobbigt för endel att läsa om. Men jag vill bara berätta om det men jag vet inte...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 959
Senast: Motacilla
·
Kropp & Själ Hur får man en anhörig som de senaste åren (ca fem) inte riktigt fullt ut klarat av att ta hand om sig själv att förstå behovet av hjälp...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
12 437
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
32 936
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp