Sv: Välling

SAFT som nattning och efter tandborstning? :eek::eek:
Det är ju oerhört viktigt att skydda tänderna på de små liven. Tandhygienisten påpekade att tidiga hål i mjölktänderna kan skada de permanenta tänderna innan de ens har kommit upp.
Jag känner mig nog skyldig när lillskruttan knappt året fått sina första gaddar somnar vid vällingen eller vi varit ute på något kommit hem sent och är för trötter för orka tandborstning eller när hon får välling på natten. Så gott det går försöker vi att hon borstar tänderna innan hon ska sova. Än så länge är det ett helsike när hon är hungrig på natten och känner mig skyldig som bara den och rädd för att hennes framtida tänder ska skadas.

kn:

Men jag trodde kolsyrat vatten frätte på tänderna och att vissa sorter innehåller för mycket fluor och kan ge små barn vita fläckar på dem. Någonting med PH-värdet. Jag är försiktig när jag dricker det och lägger det i samma kategori som godis/fruktätande mellan måltider. (Saft verkar knäppt bortom! men jag har ju inte barn å andra sidan så vad vet jag.). Så borde inte det vara hugget som stucket med välling? Har inga länkar eller bevis för det iofs.

Senast ändrad:

Jag tror nog inte du behöver vara något orolig alls för att bebban får välling på kvällen. Hon är ju trots allt bara en bäbis, och många så små barn äter välling eller ammas på natten- utan bestående tand-men

Mest orolig är jag när hon tex somnar innan hon har borstat tänderna för natten. Hon äter ju fruktpuréer som efterrätt samt fruktmoser. Men visst nattvälling när hon vill ha det kanske inte är så farligt. *hmm*

Mina barn dricker välling ur nappflaska morgon och kväll med tandborstning efteråt och så har de gjort sen 6 mån åldern och nu är den äldsta 3 år. Har frågat tandläkaren om det kan vara skadligt men det tyckte inte hon. Saft i nappflaska låter helt galet. Hellre mjölk eller vatten då om barnet är törstigt.

Min stora är snart 3,5år och äter fortfarande välling i nappflaska på kvällen, sen är det tandborstning och natt.:)

Väcker liv i denna tråd igen då jag är lite nyfiken på hur mycket välling era barn äter/dygn?

Hoppas det är ok att låna tråden lite?!

Jag känner mig nog skyldig när lillskruttan knappt året fått sina första gaddar somnar vid vällingen eller vi varit ute på något kommit hem sent och är för trötter för orka tandborstning eller när hon får välling på natten.

Äsh, jag och mina tre syskon har alltid fått nattvälling EFTER tandborstning. Jag hade mitt första hål som 29-åring, övriga syskon (24, 26 och 38 år) har fortfarande inte haft några hål :).

Vi har alltid ätit mycket socker hemma (t ex oboy och marmeladmacka till frukost, bullar till mellanmål o.s.v.). Men jag kommer ihåg att mamma och pappa borstade tänderna på oss ända fram till 12-årsåldern, först då fick vi prova borsta själva. Så det verkar inte spela så stor roll vad och när man stoppar i sig bara man är extremt noga med att rengöra tänderna någon gång per dag :laugh:.

Väcker liv i denna tråd igen då jag är lite nyfiken på hur mycket välling era barn äter/dygn?

Våran dotter på 22 månader äter ca 2 dl välling morgon + kväll. Hon äter mindre och mindre märker man, vid ett års ålder kunde hon ibland klämma i sig TVÅ flaskor :o.

Jag tror nog inte du behöver vara något orolig alls för att bebban får välling på kvällen. Hon är ju trots allt bara en bäbis, och många så små barn äter välling eller ammas på natten- utan bestående tand-men

Fast välling kan inte jämföras med bröstmjölk ur den aspekten eftersom bröstmjölken innehåller substanser som skyddar tänderna från tex. karies.

Dock är ett vällingmål på kvällen självklart ingenting att oroa sig över. Det är väl mer eller mindre standard att ge välling till nattningen här i Sverige... min lillskit dricker inte välling alls med hans kusiner har alla druckit välling på kvällen fram till iaf 3 års ålder och de har inga problem med sina tänder.

Lillskruttan äter oftast, morgon direkt när hon vaknar, mellis fm & em, samt nattvälling. Fått kommentarer att de anser att jag bör minska ner. Men hon har börjat vela äta mer själv vid maten och får då inte i sig så mycket. Får bara mata lite. Oerhört envis av sig.
I övrigt äter hon sedan någon macka när vi äter frukost samt dricker lite juice. Sedan äter hon lite vid lunch och sedan även kvällsmat utöver vällingen. Strax innan hon fyllde ett år ändrade hon sig totalt. Vi får bara hoppas att det inte blir bakslag mot vikt o längd.

KL
Kul o se alla svar =)

Då äter min lilla inte så mkt då, el ja det som verkar vara den vanligaste givan här iaf =)

Finns de runt om mig som påpekar att han äter så mkt välling, men den kokurerar inte ut hans övriga matintag och han är väldigt aktiv så jag är glad för de dl jag får i honom som lite extra.

Elina 16 månader får 250 ml välling på kvällen och sedan en till på natten... ibland hoppar hon över den, ibland äter hon 100 ml ibland 250 ml. Jag har inte stressat att sluta äta på natten än... tänkte försöka byta ut den mot vatten dock.

KL
Sonen är 2 år och 3 månader och äter välling morgon och kväll. Mängden är olika, max 2 dl per gång. Han får i flaska, efter tandborstning på kvällen och vi avslutar alltid med vatten för att skölja tänderna. Vet inte hur det hjälper till, men så gör vi.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Smitare - hur gör ni?
  • Bärväska för liten hund
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

• Evolve
  • Core by D vs equiband
  • Stärka 3 åring
Tillbaka