Sorbe

Trådstartare
Tänkte försöka få lite vallmo i rabatten här hemma till nästa år. Försöker googla men hittar ingen bra förklaring på hur man går tillväga när man vill ta en frökapsel...
När är det bäst att ta en frökapsel från plantan? Nu eller senare i höst, vinter, nästa vår?
Låter man den torka över vintern och planterar fröna på våren eller hur gör man för att det ska gå? :)

Kan man köpa vallmo i blomsteraffären? Säljs den som frö eller är det en lök? Noll koll! :D
Grannen har så fina rosa vallmon! :love:
 
Vallmo fröförökar sig villigt. Irriterande villigt....

När kapseln är torr och det går att skaka ur frön (se upp - de är verkligen pyttesmå frön!) så tar man kapseln och ruskar den där man vill ha vallmo :) Dvs du kan fröså direkt när du hittar mogna (torra, bruna) frökapslar.

Det finns en hel massa varianter.
Jag har både stor rödorange och liten gul respektive orange på tomten. de dök upp när trädgården fick lite omvårdnad igen.
 
Det finns jättefina sorter i olika färger. :) den blåa bergvallmo t.ex. Eller gul sibirisk vallmo, samt olika röda, rosa, lila. Superfina blommor och jag tycker de är jättefina med blåa blommor. Som när de växer fritt i Skåne tillsammans med cikoria. Underbart!
 
Jag tänkte knycka en frökapsel från grannen som har sååå fina vallmon (inte sån där granne man bor så pass nära att man pratat med någon gång ;) och hen har så sjukt många frökapslar så en mindre märks inte :D ). Ska jag ta den nu eller vänta tills den torkat? Ta den nu och låta den torka hemma hos mig istället eller blir det inga bra frön då?
 
Vi sådde massa vallmo för ungefär 3 år sedan. Där är fortfarande vallmofält helt utan att vi gjort nåt.
Plocka kapslarna när de torkat! tänk på att vissa sorter inte återkommer likadana (oftast de dubbla)
 
Jag tänkte knycka en frökapsel från grannen som har sååå fina vallmon (inte sån där granne man bor så pass nära att man pratat med någon gång ;) och hen har så sjukt många frökapslar så en mindre märks inte :D ). Ska jag ta den nu eller vänta tills den torkat? Ta den nu och låta den torka hemma hos mig istället eller blir det inga bra frön då?
Vänta tills de torkat.
 
När jag rensade det som en gång varit en rabatt här vid stugan kom det upp något året efter. Det liknande en vallmo.
Näst aår fick den en blomma. I år har dplantan haft halvdussinet stänglar med blommor hc en avkomma som dök upp intill.

Nu har jag ett gäng frökapslar som jag ska gå och skaka ut på lämpliga ställen.
funderar allvarligt på vägrenen utanför huset bl.a. :D
Vallmo och digitalis - som motvikt till all lupin som försöker ta över.
 
hrm...
Jag har ju gott om kapslar med en hög rödorange enkel vallmo..... Samt låga enkla gula och orange.
Finns det någon som har dubbla rosa kanske....
:angel:
 
Åh vallmor är fina :love: Men de finns typ ingenstans här runt omkring, bara blåklint bland åkrarna. Inga vallmor, då skulle jag väl få behöva åka runt och syna varenda åker noggrant - vilket skulle ta för mycket tid :p Går det att köpa dem i affärer? Blir sugen på att försöka få fram lite sånt i delarna av trädgården där vi inte klipper..
 
Åh vallmor är fina :love: Men de finns typ ingenstans här runt omkring, bara blåklint bland åkrarna. Inga vallmor, då skulle jag väl få behöva åka runt och syna varenda åker noggrant - vilket skulle ta för mycket tid :p Går det att köpa dem i affärer? Blir sugen på att försöka få fram lite sånt i delarna av trädgården där vi inte klipper..
Det går att köpa både frö och plantor i butik :)
 
Det går att köpa både frö och plantor i butik :)
Utmärkt, får kika runt lite och se om jag kan smyga ned några frön i trädgården utan att de andra märker det :angel:

Men kanske för sent för att odla dem nu, överlever de vintern om man skulle sätta ut frön nu tro?
 
Utmärkt, får kika runt lite och se om jag kan smyga ned några frön i trädgården utan att de andra märker det :angel:

Men kanske för sent för att odla dem nu, överlever de vintern om man skulle sätta ut frön nu tro?
Det gör de garanterat, de som blommat här har inte hunnit torka ännu så de fröerna kommer inte att självsås förrän senare. :)
 
Bara några få av de vallmofröer som finns på impecta.se
(och de sås med fördel just nu)

6466.jpg


8622_1.jpg


3066.jpg


8619.jpg
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Nya reserestrikoner i norge så nu kommer vi oss äntligen till vår lilla stuga och trädgården 🥳 Har lagt oändligt mycket tid på att läsa...
2
Svar
31
· Visningar
1 822
Senast: Martenix
·
Trädgård & Växter Till hösten flyttar jag och familjen till hus på landet. Tomten är allt som allt på lite drygt en halv hektar, en liten del är skog och...
2
Svar
21
· Visningar
2 144
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 163
Senast: alazzi
·
Hemmet Hej! Vi köpte vårt hus varudeklarerat för snart ett år sedan. Varudeklarerat innebär att man har en försäkring på att skador som inte...
Svar
3
· Visningar
898

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp