Vallningstävling (utbruten från Uppdateringstråd 25)

Vilka söta kvigor! Och tålmodig hund. Fantastiskt hur den låter kvigorna undersöka och fundera men ändå sätter gränser ibland. Och häftigt att kvigorna verkade fatta galoppen så snabbt!
Ja, det är så fint att se hur hunden gör skillnad på nyfikenhet och fräckhet! Och då är han ändå inte ens tre år gammal än, och bara i starten av sin karriär.
 
Ja, det är så fint att se hur hunden gör skillnad på nyfikenhet och fräckhet! Och då är han ändå inte ens tre år gammal än, och bara i starten av sin karriär.
Hur är hundarna i början, när de är valpar/unghundar? Förstår de redan då att vara försiktiga eller lär de sig det vartefter?
 
Hur är hundarna i början, när de är valpar/unghundar? Förstår de redan då att vara försiktiga eller lär de sig det vartefter?
Väldigt olika, men en del har helt klart mer av det lugnet , självförtroendet och förståelsen för djur än andra.
 
Är det något som brukar gå i arv (alltså att just ha mer av det) eller kan det slå olika inom tex en kull?
Det är i allra högsta grad ärftligt, och en av de egenskaper som snabbt urvattnas när man avlar på andra saker, tyvärr. Även om det är ärftligt så är det något som går att förstärka/träna bort, och kan bli rätt så olika i en kull. Dessutom krävs det ett viss mån av lugn för att komma fram, så hundar som ligger högt i upphetsning får sällan chans att ta fram/upptäcka/utveckla sin djurkänsla.
 

Liknande trådar

Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 386
Hundhälsa Fick nyhetsbrev från länsstyrelsen Stockholm idag. Står bland annat om hur införseln av hundar via hjälpföreningar ökat kraftigt och att...
Svar
19
· Visningar
1 716
Senast: Mia_R
·
  • Låst
Övr. Hund Jag tänkte på @tanten s Torsten som inte hittade in runt huset. Min illbatting fintade sin husse istället. 😂 När hon och jag är på...
99 100 101
Svar
2 004
· Visningar
183 406
Senast: Lillefrun
·
Hundträning Igår var vi på första gången för Milou på agilitykurs. Själva momenten gick väldigt bra, han är ju snabbtänkt och vi har jobbat på...
Svar
14
· Visningar
713
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp