Uppdateringstråd 25

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag cyklade jag Tay en sväng och sen cyklade jag med Nike och Nano, jättehärligt med sol!

På kvällen åkte jag på öppen rallyträning med Ray och Nessie på klubben och det gick fantastiskt bra. Känns väldigt bra inför Tays tävlings debut på lördag så jag hoppas att ganska har lika fint fokus då. Sen har vi ju inte tränat alls mycket rally men jag blir nöjd om han är fokuserad och samarbetsvillig genom banan, att det blir fel för att vi inte tränar så mycket rally kan jag ta.

Tay
20220315_124550.jpg
 
Att träna är rätt kul men på tävling är det pest :o
Haha varför?
Jag hatar ju att tävla, men kört lite vanlig lydnad. Föredrar när det är uppstyrt o ordning reda även på tävling. Rally blir för "flummigt", särskilt när jag redan är nervös. Har lättare att styra upp mig själv om jag ska vara lite "stel" 😅
 
Haha varför?
Jag hatar ju att tävla, men kört lite vanlig lydnad. Föredrar när det är uppstyrt o ordning reda även på tävling. Rally blir för "flummigt", särskilt när jag redan är nervös. Har lättare att styra upp mig själv om jag ska vara lite "stel" 😅
Jag kör på samma sätt i rallyn som när jag kör lydnad förutom att det kommer ett och annat bekräftande ord vid vissa svårare kombinationer om jag känner att hunden behöver det. Tycker det fungerar mycket bättre och ser betydligt prydligare och snyggare ut än att flamsa runt.
När man tävlar högsta klassen brukar det inte fungera att tjata runt sin hund runt banan som vissa gör, åtminstone inte om man vill ha cert. Det är samma krav på fotgående och precision i utförandet av momentet som i lydnaden för mig.
 
Haha varför?
Jag hatar ju att tävla, men kört lite vanlig lydnad. Föredrar när det är uppstyrt o ordning reda även på tävling. Rally blir för "flummigt", särskilt när jag redan är nervös. Har lättare att styra upp mig själv om jag ska vara lite "stel" 😅
Nu är jag inte någon inbiten rallyfantast (tre starter som sagt) men det är väldigt skönt att kunna bekräfta hunden även i tävlingssituationen. I IGPn får du ju bara väldigt kort och väldigt återhållsamt berömma mellan momenten. Är man nervös och enligt hunden skitkonstig blir programmet väldigt långt. Man gör ju dessutom platsliggningen och en genomgång innan man kommer av planen och kan belöna ordentligt.

Senaste rallystarten klev jag av planen och var såååå missnöjd, tyckte vi inte ens var på samma tävlingsplan och att vi hade varit skittråkiga och hade NOLL samarbete. Trodde att vi kanske med en snäll domare hade klarat 70p gränsen men det visade sig att vi vann :o.
Nu ska jag göra några starter i fortsättningsklass bara för att det är kul med titlar och för att fortsätta bygga relation, sen är planen att köra bruks i nästa steg innan vi går tillbaka till IGPn med förhoppningsvis förnyat självförtroende och utan ljud.
På träning har vi IGP3 i alla momenten (abc) men det hjälper ju inte om hunden går i bevakningsskall från första steg och fram till apporteringen i lydnaden.
 
Jag kör på samma sätt i rallyn som när jag kör lydnad förutom att det kommer ett och annat bekräftande ord vid vissa svårare kombinationer om jag känner att hunden behöver det. Tycker det fungerar mycket bättre och ser betydligt prydligare och snyggare ut än att flamsa runt.
När man tävlar högsta klassen brukar det inte fungera att tjata runt sin hund runt banan som vissa gör, åtminstone inte om man vill ha cert. Det är samma krav på fotgående och precision i utförandet av momentet som i lydnaden för mig.
Det är precis därför jag gillar rallyn också. Jag vill ha likadant fotgående i rallyn som när jag tävlade "vanlig lydnad", men att få titta på hunden och få berömma/peppa lite då och då under tiden vi går banan gör en enorm(!) skillnad för mig och mina hundar. Dessutom gillar vi att det blir mer variation och händer lite mer på en rallybana jämfört med i vanliga lydnaden.
 
Det är precis därför jag gillar rallyn också. Jag vill ha likadant fotgående i rallyn som när jag tävlade "vanlig lydnad", men att få titta på hunden och få berömma/peppa lite då och då under tiden vi går banan gör en enorm(!) skillnad för mig och mina hundar.

Det är väl det som är fördelen med rallyn, det kan även passa hundar som normalt har låg will to please/stort behov av återkommande motivering.
 
@Malibu_Stacy ja orecis, jag är också ganska seriös i rallyn då Nessie ballar ur av flams och beröm innan vi är klara så transporterna är ju samma fotgående som i lydnaden. Sen är det ju superbra att kunna prata och berömma en hund som behöver det men det ju valfritt.

Rally känns som en himla bra inkörsport för att börja tävla, man har koppel på i första klassen, man får prata och hjälpa hunden så mycket man vill så länge man inte tar i den, hunden får uppleva tävlingsmiljön mm. Tay kommer tävla för första gången i helgen i just rally för att det känns som en bra första början även om det agilityn han kommer satsa på med husse sen.
 
Jag kör på samma sätt i rallyn som när jag kör lydnad förutom att det kommer ett och annat bekräftande ord vid vissa svårare kombinationer om jag känner att hunden behöver det. Tycker det fungerar mycket bättre och ser betydligt prydligare och snyggare ut än att flamsa runt.
När man tävlar högsta klassen brukar det inte fungera att tjata runt sin hund runt banan som vissa gör, åtminstone inte om man vill ha cert. Det är samma krav på fotgående och precision i utförandet av momentet som i lydnaden för mig.
Samma här, fast jag har fått höra på många kurser och en del tävlingar att jag borde prata mer och vara mer på och ”sprallig”. Även när jag fått full pott på poängen och hunden vet att jag är nöjd med honom, han är glad och det har gått bra. För så där på är ju liksom inte så jag är. Har försökt på kurs och tävling att vara så där intensiv som dom säger men jag tycker känslan när man själv och hunden förstår varandra utan fläng och utrop är fin. Fast självklart massor av beröm och allt stöd som behövs, dom vet om att dom är världens bästa hundar när vi tränar och tävlar :D. Så i år så kör jag på mitt sätt och min rallyinstruktör nu är inne på samma spår. Hon tränar och tävlar lydnad så hon drillar oss som små soldater. Med en massa roliga moment som inte är just rally. Super kul.
 
Det är precis därför jag gillar rallyn också. Jag vill ha likadant fotgående i rallyn som när jag tävlade "vanlig lydnad", men att få titta på hunden och få berömma/peppa lite då och då under tiden vi går banan gör en enorm(!) skillnad för mig och mina hundar. Dessutom gillar vi att det blir mer variation och händer lite mer på en rallybana jämfört med i vanliga lydnaden.
Ja precis, jag utgår från lydnaden men om det behövs tvekar jag aldrig att peppa eller stötta eller muntra upp dom. Tycker det är super med flexibiliteten.
 
Idag har Lily sitt livs första dag där hon inte får springa lös. Varje gång jag tänkt att det ska bli så innan så har det ändå blivit spring på något vis, men inte idag. Nu råkade det mest bli så eftersom jag jobbat och bara tagit rastningsrundor när vi gått ut. Jag har helt enkelt inte tänkt tanken på långpromenad och rastgården var upptagen i morse så...

Tror det kan vara bra för henne, och förutom att hon springer runt lite med leksaker nu så är det förvånansvärt lugnt. När jag jobbade var de hemma i 2 timmar utan konstigheter innan killen jag träffar kom för att hålla dem sällskap och nu under kvällen har hon fått tuggpinnar och trickträning.

Ebrah har fått ett sår på en tå och idag är det lite svullet, så ur den synvinkeln är det ju också bra med vila. Får bli några dagar i koppel för henne nu. Hoppas hon kan leka i helgen åtminstone.
 
En treårig Groendal. Helt okej MH. Uppfödd i Norge. Mer än så håller jag lite på. :D

Hade ju Terv omkring mig när jag växte upp, men hon var dålig mentalt med mycket rädslor. Den här är bruksavlad iaf.
Åh vad spännande! En kompis till mig föder upp tervar men groendal har jag väldigt liten erfarenhet av.
 
Åh vad spännande! En kompis till mig föder upp tervar men groendal har jag väldigt liten erfarenhet av.
Jag har nog aldrig umgåtts med en Groendal ordentligt så det ska bli spännande. Inte en ras jag tänkt på, jag skulle ju ha schäfer eller riesen. Möjligtvis en terv ngn gång. Men så dök den här upp och behövde nytt hem relativt akut. Jag kanske tar mig vatten över huvudet men jag är inte naiv, jag kommer behöva ta en del hjälp.
 
En treårig Groendal. Helt okej MH. Uppfödd i Norge. Mer än så håller jag lite på. :D

Hade ju Terv omkring mig när jag växte upp, men hon var dålig mentalt med mycket rädslor. Den här är bruksavlad iaf.
Spännande, kul med fler groenendael här! Tror också jag har ett hum om vilken herre det kan handla om, en släkting till min i så fall :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 164
Senast: MissFideli
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 086
Senast: Migo
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 275
Senast: Calmiche
·
  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 260
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp