Uppdateringstråd 25

Status
Stängd för vidare inlägg.
Dom är inte så många från den kenneln på den här sidan gränsen så det är säkert rätt :) Några tips från annan groendaelägare?
Inte specifikt just för grönis kanske men utrusta dig med mycket tålamod och humor 😄 Det och lite ordning och reda och ramar att förhålla sig till så blir det bra!
 
Nu har lillkillen kommit, ljuvlig är han! :) Min äldsta hund har accepterat allt fullt ut, men min andra tycker inte alls detta var en speciellt härlig utveckling av tillvaron. Vi träffades på neutral plats till en början och det gick jättebra, ute funkar alla kanon ihop! Är det bara att ge det lite tid, haft honom i tre dagar, ( idag går det mycket bättre) eller hur gör man ? (alla mina innan har bara funkat 100 från start, så är helt lost på detta).
 
Nu har lillkillen kommit, ljuvlig är han! :) Min äldsta hund har accepterat allt fullt ut, men min andra tycker inte alls detta var en speciellt härlig utveckling av tillvaron. Vi träffades på neutral plats till en början och det gick jättebra, ute funkar alla kanon ihop! Är det bara att ge det lite tid, haft honom i tre dagar, ( idag går det mycket bättre) eller hur gör man ? (alla mina innan har bara funkat 100 från start, så är helt lost på detta).
Ge det tid, de behöver lära känna varandra.
Eller menar du att mellanhunden försöker bita och slåss med den nya?
 
Nu har lillkillen kommit, ljuvlig är han! :) Min äldsta hund har accepterat allt fullt ut, men min andra tycker inte alls detta var en speciellt härlig utveckling av tillvaron. Vi träffades på neutral plats till en början och det gick jättebra, ute funkar alla kanon ihop! Är det bara att ge det lite tid, haft honom i tre dagar, ( idag går det mycket bättre) eller hur gör man ? (alla mina innan har bara funkat 100 från start, så är helt lost på detta).
Vet inte hur illa det är för dig, men jag skrev en tråd om Skrället som hade mycket svårt att acceptera en 8 veckors lillabror i somras och flög på honom vid minsta ljud. Vi fick hålla dom åtskiljda med kompostgaller till en början och så fick de umgås lösa utomhus medan någon av oss som hade fullt fokus på dom. Det tog ett ganska bra tag för honom att vänja sig helt, men det löste sig till sist.
 
Nu har lillkillen kommit, ljuvlig är han! :) Min äldsta hund har accepterat allt fullt ut, men min andra tycker inte alls detta var en speciellt härlig utveckling av tillvaron. Vi träffades på neutral plats till en början och det gick jättebra, ute funkar alla kanon ihop! Är det bara att ge det lite tid, haft honom i tre dagar, ( idag går det mycket bättre) eller hur gör man ? (alla mina innan har bara funkat 100 från start, så är helt lost på detta).

Ge det tid, som sagt. Min 4-åring tog det åtminstone två veckor för innan han accepterade nykomlingen och började göra lite lekinviter. Tills dess var det att ha koll och se till att han fick sin space. Min äldsta tar sig an valpar direkt.
 
Ge det tid, de behöver lära känna varandra.
Eller menar du att mellanhunden försöker bita och slåss med den nya?
Nej, nej! Inga bitanden , morrar , och ett försök till utfall dag ett, men det är bara läten hon håller på med. Idag har det gått MYCKET bättre! styrde upp matsituationen, och har inte gett matbelöningar. Alla tre har bra hundspråk, så han lyssnar på henne och hon går lite omvägar. Det känns som att det kommer gå bra, men att hon behöver vänja sig, för det går bättre och bättre varje dag. Samt att jag får mer kunskap/vetskap om var jag behöver styra upp det för att det ska bli bra. Hon har ändå en del skärpa tanten, men sen var det jäkligt dumt av mig att servera mat på det sättet jag gjorde tex.
 
Vet inte hur illa det är för dig, men jag skrev en tråd om Skrället som hade mycket svårt att acceptera en 8 veckors lillabror i somras och flög på honom vid minsta ljud. Vi fick hålla dom åtskiljda med kompostgaller till en början och så fick de umgås lösa utomhus medan någon av oss som hade fullt fokus på dom. Det tog ett ganska bra tag för honom att vänja sig helt, men det löste sig till sist.
Tack för svar, inte van vid denna situation alls. Nä, har inte behövt skärma av hemmet så, och hon låter mest, så jag tror egentligen att hon mest är missnöjd över att hennes hemsituation förändrats.
 
Nej, nej! Inga bitanden , morrar , och ett försök till utfall dag ett, men det är bara läten hon håller på med. Idag har det gått MYCKET bättre! styrde upp matsituationen, och har inte gett matbelöningar. Alla tre har bra hundspråk, så han lyssnar på henne och hon går lite omvägar. Det känns som att det kommer gå bra, men att hon behöver vänja sig, för det går bättre och bättre varje dag. Samt att jag får mer kunskap/vetskap om var jag behöver styra upp det för att det ska bli bra. Hon har ändå en del skärpa tanten, men sen var det jäkligt dumt av mig att servera mat på det sättet jag gjorde tex.
Bara att ge det tid och fortsätta hålla koll på matsituationer så ska det nog gå bra :) Aysu tyckte tex INTE om när vi var hundvakt åt en väns hund nyligen, men eftersom vännens hund lyssnade och inte flamsade runt för mycket nära Aysu så gick det bra och när Aysu blev trygg med att vännens hund faktiskt betedde sig respektfullt, då blev det snabbt bättre.

Men ja, dina hundar vet ju inte varför den nya är där, den nya vet det inte heller, de känner inte varandra och måste få lära känna varandra, lära sig vad de andra gillar och inte gillar osv. Det tar tid för det mesta. Jag skulle räkna med att det tar en vecka för dem att bli bekväma med varandra, och sedan ytterligare någon vecka innan de bott ihop sig ordentligt och börjat bete sig som om de alltid känt varandra.
 
Och på tal om något helt annat så tränade jag lite med hundarna i vardagsrummet igår. Kom då på bästa störningsträningen för Ebrah :D Hon fick gå fot, och lite då och då så gick jag medvetet så att jag trampade på en av hennes pipleksaker. Men, hon var duktig och hade fullt fokus på mig! Måste ta mig ut och tävla med henne i år.
 
Bara att ge det tid och fortsätta hålla koll på matsituationer så ska det nog gå bra :) Aysu tyckte tex INTE om när vi var hundvakt åt en väns hund nyligen, men eftersom vännens hund lyssnade och inte flamsade runt för mycket nära Aysu så gick det bra och när Aysu blev trygg med att vännens hund faktiskt betedde sig respektfullt, då blev det snabbt bättre.

Men ja, dina hundar vet ju inte varför den nya är där, den nya vet det inte heller, de känner inte varandra och måste få lära känna varandra, lära sig vad de andra gillar och inte gillar osv. Det tar tid för det mesta. Jag skulle räkna med att det tar en vecka för dem att bli bekväma med varandra, och sedan ytterligare någon vecka innan de bott ihop sig ordentligt och börjat bete sig som om de alltid känt varandra.
Ja, jag får ha lite is i magen helt enkelt. :) Bara SÅ ovan!
 
Nej, nej! Inga bitanden , morrar , och ett försök till utfall dag ett, men det är bara läten hon håller på med. Idag har det gått MYCKET bättre! styrde upp matsituationen, och har inte gett matbelöningar. Alla tre har bra hundspråk, så han lyssnar på henne och hon går lite omvägar. Det känns som att det kommer gå bra, men att hon behöver vänja sig, för det går bättre och bättre varje dag. Samt att jag får mer kunskap/vetskap om var jag behöver styra upp det för att det ska bli bra. Hon har ändå en del skärpa tanten, men sen var det jäkligt dumt av mig att servera mat på det sättet jag gjorde tex.
Sådär gör min tik med när det kommer hanhundar eller valpar till hemmet, eller som vill hälsa på henne utomhus. Morrar och skäller ifrån, visar tänderna. Men ger sig aldrig på med bett eller ute efter att slåss. Hon vänjer sig alltid efter en tid och jag gör som du gör, ser till att hon har space och inte känner sig trängd av den nya individen. När det släppt så kan hon leka och umgås utan problem.
 
Jag var och tränade lite rally med Tay på färdig bana i förrgår. Hade väldigt stor störning brevid plan i form av min syster och hennes hundar brevid plan, där ena är på G in i löp 😝. Det gick rätt okej ändå, enligt syrran jättebra. Hon fick också testa gå banan med Tay och sa att han är ju fantastiskt följsam och så seriös med tanke på sin unga ålder. Det jobbiga är typ att hålla koll på kopplet 😅.
Sen åkte vi allihopa hem till oss så fick hundarna springa av sig tillsammans lite och vi åt middag ihop.

Igår åkte jag en sväng till och körde rally med Nessie och Nike mest för att jag lyckats glömma Tays långa koppel vid banan. Mötte upp med Tays favvokompis och de fick busa av sig, hade tre väldigt leriga hundar sen så det var bara att duscha dom när jag kom hem.

Hoppas på bra väder imorgon då det blir en heldag rally, Tay tävlar på förmiddagen och Nessie som är på väg in i löp kommer gå sist av alla på eftermiddagen. Jag kommer troligen vara helt slut när jag väl kommer hem 😁.

Så här snygg var Tay igår:
20220317_121723.jpg
 
Heldag på tävling igår.
Tay gjorde tävlings debut i rallylydnad och vi fick kvalificerat resultat i alla tre starterna och därmed titeln. Det var nyttig träning, nåt dom adderade till svårigheten var att hon som startade innan mig hade en tik som luktade väldigt gott där Tay satt och vädrade och hackade tänder 🙃. Han har faktiskt aldrig reagerat så starkt på nån tjej innan och då har han bott två omgångar med löptik så det var inget jag ens reflekterat över skulle bli en svårighet. Sen hjälptes det inte av att det var trångt så att hålla bra avstånd gick liksom inte. När vi väl skulle in så skötte han sig fint även om jag fick peppa upp honom lite mer än vad jag brukar för att känna att han var med mig.

Nessie och jag gjorde debut i mästarklass, hon är på G in i löp så jag gick på alla banvandringar (3 st) varav den första vid lunchtid. Vi fick vänta tills alla andra var klara och sen gå alla tre banor efter varann vid fyra på eftermiddagen. Ur förarsynpunkt var det en mardröm då jag inte hade koll på banorna och fick fel övning på alla banor på nån skylt, på en bana personligt rekord med fem stycken. Nessie gick dock super fint och gjorde allt jag bad om så känslan igenom banorna var jättebra. Hade jag varit bättre på att snabbt läsa av skyltar så hade det varit betydligt bättre, många kommandon lät typ: "eeeh...." för Nessie som då gick på mitt kroppsspråk.


Tay
20220319_183357.jpg
 
Izzy är ju lite mer än 8 månader och har nu vallat i några veckor. Det är ju roligt med valpar men det är så roligt när de börjar bli så gamla att man kan träna med dem! :heart Hon har en tendens att hålla tillbaka sig själv för mkt så försöker hålla igång henne och fåren hela tiden, Roy får hjälpa till lite för stannar fåren vill inte Izzy röra sig för då har hon ju kontroll på läget. Tyvärr är mina får inte så passande till henne då de är utvalda och tränade att vara lugna för att passa Theo som är lite väl intensiv och har lätt att gå ur hand om fåren är för rörliga. Izzy är ju precis tvärtom men man kan ju inte få allt. Hon har dessutom redan blivit mer rörlig runt dem så det kommer nog lösa sig!
 
Idag hade vi vår första privatlektion med instruktör för att ta tag i hundmötena och självklart mötte vi inte en enda hund :laugh: Så vi fick gå förbi hennes bil på slutet med hennes egna hund och det gick ju såklart också superbra O_o. Nu har jag en trött hund här hemma som verkar rätt nöjd med dagen, vi har fått en bra plan att följa och hon skulle försöka locka till sig en plats på allmänlydnaden åt oss trots att den var full. Känns bra att vi är välkomna trots hans problem. Och självklart charmade han henne totalt för glad och trevlig är han definitivt. Han kommer vara en jättebra läromästare åt mig för grundträningen har han ju.
 
Nu har jag precis anmält Ivar och Kryza till rasklubbens årliga utställning.

Men när jag tittar i Ivars vaccinationspapper ser jag att jag dragit över tiden på hans årliga DHPPi-vaccination. Kan det bli ett problem, eller är det lugnt så länge han fått en ny spruta innan utställningen?
 
Nu har jag precis anmält Ivar och Kryza till rasklubbens årliga utställning.

Men när jag tittar i Ivars vaccinationspapper ser jag att jag dragit över tiden på hans årliga DHPPi-vaccination. Kan det bli ett problem, eller är det lugnt så länge han fått en ny spruta innan utställningen?

Inga problem, enligt SKK får vaccinationen inte vara äldre än 4 år så om det bara gått lite mer än 1 år så är det lugnt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 168
Senast: MissFideli
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 094
Senast: Migo
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 278
Senast: Calmiche
·
  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 261
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp