Välmarkerad manke

• Western
  • Trådstartare Trådstartare Aultmore
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 15
  • Visningar Visningar 1 502
A

Aultmore

Vet någon om det finns nån westernsadel där det får plats en jättemanke?Hästen är ett Eng fullblod.Om det är till nån hjälp så passar Albion slk mw (3" bossa tror jag att det är)(dressyrsadel) MEN jag vill inte rida ut i dressyrsadel, det är inte gott alls... :cry:
Tack!!

Sv: Välmarkerad manke

Du får leta efter en sadel med en hög gullet ("framvalvet"). Gullethöjden mäts i tum och på en arabsadel (araber har ju ofta låg, rund manke) kan höjden tex vara 5 1/2" och det är alltså inte så högt. Sedan varierar gullethöjden mellan olika modeller och märken, vanligtvis ligger den mellan 6" - 8" ungefär.

Har samma problem med mitt halvblod som har en 7 cm hög och starkt markerad manke. Hittade till slut en Wintec westernsadel i syntet som funkar. Den sitter perfekt på honom. Har smyckat ut den med mycket silver för den var lite tråkig innan. Du kolla hans manke här
Zorro%20028.jpg

Okej, ja den manken var inte att leka med heller!
Syntet sa du, är ingen stor favorit direkt, men vad ska man göra!?
Man får ta det som finns!!
(Erkänn att det är oerhört bekvämt att rida barbacka :crazy: )

Jag testade barbacka med en pad en gång men jisses vad ont det gjorde :rofl:
Ser att du bor i Uddevalla och jag bor ju i Trollhättan, kanske kan du prova min?? Jag köpte den på Sandris vid Vårgårda.

Kanske inte nån Zorromanke men för en quarter...hrrrmmm..(fick papperen för ett par veckor sen) har hon ganska så mycket manke....
carinasalbum.msnw
:bump:

/Carina :eek:

Jag har en westernsadel jag inte använder som jag gärna säljer passar breda pållar!! :banana:

Precis...och det är bara att kolla på fotot i mitt förra inlägg...... ;)
Det är nämligen Chappe på det.... :angel:

Jag provade en Simco från Milsta western och den skulle passa hästar med manke. Den var en av de sadlar som passade bäst på min arab. Men det fattades ändå llite plats över manken så jag fick lämna tillbaka den.

Vilken modell var det ? Jag har en Simco, Red Eagle som passar hästar med mycket hög manke.... :p

Det kommer jag tyvärr inte ihåg. Kan det ha varit en specialsadel för araber? Den var kort och bred.

Kostade då (ett antal år sen) runt 15.000:-

Min gamla arab hade välmarkerad manke. Till honom köpte jag en Premier Ringgold Reiner, extra vid. Den passade riktigt bra.

cassina skrev:
Min gamla arab hade välmarkerad manke. Till honom köpte jag en Premier Ringgold Reiner, extra vid. Den passade riktigt bra.

Jag har en sån här hemma också. Den låg bra ett tag men sen blev hästen mer slimmad igen så då passade min Sterlingsadel som gjuten igen.

Och Premieren är alldeles för vid för Leo. En quarter utan manke.

Liknande trådar

R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att... 5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 675
Senast: Gunnar
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
690
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
2 319
Senast: Mogge
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet... 2 3
Svar
42
· Visningar
5 274
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken ras passar mig?
  • Smitare - hur gör ni?
  • Kanin dräktighet