Sv: Valp 2012

Jaja matte vi kooommer. Snart. Eller så går vi åt andra hållet och kommer sen. Dom sticker som tur var inte men det är vääääldigt långsamma inkallningar så vi har skippat dom för tillfället.
 
Sv: Valp 2012

Hoppas att ni hittar någon kul kurs att gå. Kul med MH :) Är det vanligt att göra MH på rasen?

Föreningen kämpar för att fler och fler ska göra MH på rasen då det förut inte har varit så vanligt. De anordnar själva några MH per år så man ska ha chansen om man inte tar sig iväg på något nära. Min uppfödare var också väldigt noga med att hon ville att man skulle göra testet när man köpte valparna. Tycker det är bra. Det finns även en hälsodeklaration som Svenska Leonbergerföreningen har som man kan/ska/gärna fylla i när hunden fyllt 5 eller 7 år tror jag, ska inte svära hundra, så de får se hur hälsotillståndet utvecklas, om det är något som de kan se en röd tråd i. Tycker det är riktigt bra.
 
Sv: Valp 2012

hahaha förlåt att jag skrattar men jag kan se mig dom framför mig hur de lufsar iväg och varken hör eller ser dig :D
 
Sv: Valp 2012

Veckan som gått har varit betydligt bättre än veckan före då jag sneglade åt blockets annonssida ;) :)

Tre dagar var han med på jobbet och det är väldigt bra passivitetsträning där. Jag jobbar ute hos oftast privata personer som trädgårdsmästare så en jordkrok och lina så är det bara placera ut honom:). Han är verkligen heeeelt slut efter en dag på jobbet. Sover som en gris efter det :D Han ser ut att ligga avslappnad men förmodligen har han koll på allt ;). Jag kör ibland med dånande häckssaxar, trimmer osv men han struntar fullkomligt i allt :) Hans uppgift är att vakta fikapåsarna i skuggan vilket uppenbarligen är väldigt ansträngande :p Och en sak till som slog mig i veckan är att jag fått en lagotto att inte gräva i gräsmattan! Kämpade som en idiot i våras med det när han var med till jobbet. Lagotton är verkligen kända grävhundar och envisa men jag är envisare :D

Igår kväll var han med på barnkalas hos släkten (stor släkt och många små barn). Ett par av barnen är inte hundvana och lite reserverade så jag behöll kopplet på inomhus så han inte började ränna efter barnen som han älskar. Han låg mitt på golvet så alla var tvungna att kliva över honom, totalt avslappnad. Dom lite mer hundvana barnen ville klappa och han uppförde sig perfekt. Dom fick honom tom att göra lite trick som high five (fast dom inte kunde uttala det så bra så fattade han ändå). Dom mer hundovana barnen vågade sen också klappa lite och han var så försiktig så. Han är så fantastiskt den lilla hunden :heart

Ända gångerna det inte riktigt fungerar är hälsande på vuxna personer. Struntar dom i honom struntar han i dom men när dom närmar sig och gulligullpratar med han blir han helt till sig. Hoppar upp på dom, snor runt runt som en galning, tar med tänderna runt armarna och typ håller (inte biter utan bara håller löst):eek:. Har ju haft studsande clowner till boxrar tidigare men fått dom att uppföra sig när man hälsar men denna översociala lagotto är så mycket mer O_o Någon som har tips??
 
Sv: Valp 2012

KL

Nu har vår nummerlapp till första officiella uställning kommit. Jag har redan blivit ett nervöst vrak, tänker och planerar när vi ska åka, hur lång kö det kan vara in, hur vi ska hinna (vi är nr 7 i ringen) osv.
Hur ska det här sluta :nailbiting:?
 
Sv: Valp 2012

CIMG2700.JPG

Vad vacker han är! Vad har han för stam?
 
Sv: Valp 2012

Han är E: Lilla Primtorpets Pysen och U: Pihlstens Coola-Vilda

Jag tycker personligen inte det är jättemånga kelpisar som är vackra men får ofta kommentarer Kiro är det och jag gillar att han är ganska nätt (än så länge iaf) och proportionerlig.
 
Sv: Valp 2012

Tänkte väl att det skulle finnas nåt släktskap till min förra, han är kullbror till Kiros morfar. :) Och jag håller med, inte jättemånga vackra i mina ögon, men fick precis som du ofta kommentarer från folk (även såna som inte tyckte kelpies var fina) om att min var fruktansvärt vacker. Samma mörka pälsfärg, ljusa ögonfärg och huvudform. Som sagt, fruktansvärt fin och jag är bara lite partisk. ;)
 
Sv: Valp 2012

Ok, kul att höra var han fått sina vackra gener ifrån :D

Vet tyvärr väldigt lite om den sidan av släkten. Blev nyfiken så slänger in några frågor :) När hade du honom? Vad användes/används han till? Temperament?
 
Sv: Valp 2012

KL

Nu har vår nummerlapp till första officiella uställning kommit. Jag har redan blivit ett nervöst vrak, tänker och planerar när vi ska åka, hur lång kö det kan vara in, hur vi ska hinna (vi är nr 7 i ringen) osv.
Hur ska det här sluta :nailbiting:?

Läste att det gick bra. Härligt. Jättefin bild på er i utställningstråden :)

KL
Vi har kurs ikväll igen. Den började förra söndagen. På kursen var bl a en jättefin Lagotto. Kul att få träffa en sådan irl så att säga. Tror baske mig att det är den första Lagotton någonsin som jag träffat. Himla fina hundar :)
 
Sv: Valp 2012

*kl*
Här rullar allt på finfint än så länge. Vi fick vårt första Excellent och CK för några helger sedan, det kändes super! Helgen innan det blev vi BIS-2 på en inoff :).

Vi har även börjat på spårkurs. Jag måste säga att jag är impad av min lilla virrhjärna. Hon tog spåret direkt första gången och höll det nästan perfekt hela vägen!

Lite bilder från denna vecka då vi varit i skogen och härjat med hennes halvbror

Kalividsjoumln_zps235b3a86.jpg


Skogen4sept2013_zpsc4f985b2.jpg


Kaliskogen-3_zps5ad21dff.jpg


Kaliskogen-2_zpsd6ee020d.jpg
 
Sv: Valp 2012

Imorgon ska Fiffi röntgas. Hon har ont i ett bakben. Det började i juli efter en vild lek, läkte ut på två veckor, var helt ok fram till mitten av augusti då det kom tillbaka gradvis och nu avlastar hon benet hela tiden. Trots detta far hon ju kring som en idiot.
Vill inte att det ska vara höften, vill inte, vill inte.
 
Sv: Valp 2012

Håller tummarna att det är nåt annat.
Vår snart 9-åriga fröken blev halt i somras efter att stora lillebrodern labradoren sprungit rakt över henne. Såklart på den höften där hon har C.
Det kändes och klämdes och röntgades (var på ett ställe med både hundfysioterapeut och veterinär) och inte en pålagring! Det var böjsenan i hennes fall. Krångligt att få helt bra, men inte allvarligt på samma sätt.
 
Sv: Valp 2012

Det var en inflammation i knät. Men höften är en minst D. (den andra såg ut att vara helt ok) Ingen artos dock och vetrinären var mycket positiv då hon är välmusklad och inte en tjockis. Nu är det glukosamin och fiskleverolja livet ut för höften och koppelpromenader o antinflammatoriskt för knät i 14 dgr.
Mitt lilla måndagsexemplar.
 
Sv: Valp 2012

Tråkigt med en D höft :( Men ändå skönt att veta att hältan inte berodde på det utan knäet som ju går att få ordning på:)

När ska man hd ad röntga hunden för att få en så rättvis bedömning som möjligt?
Några säger man ska vänta till 1½ års ålder men andra tycker 1 år. Sen har jag hört folk prata om att resultatet skulle påverkas av olika sederingar, är det verkligen så? Och varför i så fall? Jag tänker att det är väl bättre att ha en väl fungerande sedering så man får hunden att ligga så bra som möjligt?

Jag hade tänkt göra det så fort som möjligt nu när han fyllt ett men vart osäker om det är bättre att vänta lite? Och andra sidan är han ju väldigt fint musklad nu då han simmat så mycket under sommaren så det kanske ger bra förutsättningar än att göra det under vintern då aktivitetsnivån åker ner en aningens?

Tanken att göra det nu innan vintern är att om han friröntgas hinna cykla lite med honom innan det blir halt.
 
Sv: Valp 2012

För att få det mest rättvisa resultatet ska hunden sederas med en kombination av substanserna medetomidin (tex Domitor) och butorfanol (tex Dolorex) har jag läst i en broschyr/text skriven av Sveriges ledande röntgenavläsare. Jag ska se om jag kan hitta länken.
Detta för att en slapp led annars kan gömmas och man får ett missvisande bra resultat.

I mina ögon är en dålig höft en dålig höft, oavsett när hunden röntgas. Valde att röntga vår labbe strax efter hans 1-års dag tex. Lagotton, som är några år äldre, röntgades när hon var 1½.

Ytterligare en sak att tänka på vid val av medel (även om det är kliniken som väljer oftast) är att till den första kombinationen kan man ge ett antidot, en uppvakningsspruta, när man är klar. Det kan man inte om man ger pleg.

Edit: Hittade länken, tryck här.
 
Senast ändrad:
Sv: Valp 2012

Tack vilken jättebra artikel :) Vet vad jag ska fråga om nu när jag ringer den tilltänkta röntgenkliniken :)

Idag gjorde han mig så där glad igen voffsingen. Tog en långpromenad i skogen(måste ju passa på innan älgjakten börjar). Helt plötsligt stod ett rådjur framför honom. Jag brukar föra lite liv så alla ev djur försvinner men denna var visst lite trög. Jag ger kommando stanna då han var närmare rådjuret än mig. Svansen rätt upp :nailbiting: Jag lägger till hiiit och han tvekar inte det minsta. Kommer rusande som en projektil och kastar sig in vid min sida med godisblicken stint tittande upp till mig. Rådjuret försvann och godiset flödar ur min ficka tillsammans med glada tillrop:D
 
Sv: Valp 2012

Härligt när inkallningarna sitter så bra:) Just rådjur och även fågel i perioder har varit våran akilleshäl, men nu fungerar inkallningarna även fast rådjuren skuttar iväg. Husse som vill ha henne till eftersök och även fågeljakt är dock nöjd med att hon gillar vilt, men vi får jobba på med inkallningarna extra mycket så hon i alla lägen kommer. Precis som flera andra skriver i tråden så har vi i perioder haft lååångsamma inkallningar och det har även hänt att jag har kört med släplina:meh:

Det är längesedan jag skrev något här, men det flyter på iaf och vi har tävlat rallylydnad två gånger med 86 resp. 95 poäng där många poäng berodde på mattes nervositet och slarv. Sedan har vi börjat träna lite agility och vi jobbar på med apporteringen.

Får väl bli en liten bildbomb också eftersom det var så länge sedan.
11 månader gammal
Sådan matte sådan hund (jag kallas "Flying Dutchman" ibland av sambon)



1 år cirka och hon började fälla ur rejält



25 augusti och fågeljaktspremiär

 

Liknande trådar

Övr. Hund Nu kan jag inte hålla mig längre! Nog måste det vara fler än jag som planerar för valp nästa år? Jag hoppas på en kelpievalp på våren...
Svar
10
· Visningar
1 171
Senast: Capybara
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 428
Senast: Mabuse
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
8 049
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Hej, känner mig vilsen och vet inte hur jag ska göra. För en vecka fick jag hem en 9 veckor gammal valp. Eftersom hon kommer behöva vara...
Svar
8
· Visningar
588

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Skällande små hundar, ägarnas fel?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp