Sv: Valp 2012

Jag har varit väldigt försiktig med min Leonberger då min förra Newfoundland hade grava höftfel, så jag har nog varit kanske lite väl feg.. Har inte låtit henne gjort något direkt påfrestande och inte gått så långa promenader. Sedan åkte hon på panostit under våren så då fick vi endast gå korta korta koppelpromenader runt huset typ. Nu har vi ökat på igen då hon inte visat tecken sedan början av sommaren.
 
Sv: Valp 2012

Kl.

Tänkte skriva i den här tråden för någon dag sedan men glömde.

Jag tror min unga herre har kommit in i den mentala könsmognaden (är 18 månader nu) och det är en spännande bergochdalbana O_o

All träningen förutom spårandet går riktigt bra, spåra kan han inte alls just nu verkar det som, synd då jag hade hoppats på att starta apellspåret i slutet av september. I lydnads och agilityträningen har han fått ännu mer driv och bättre fokus på mig trots svårare störningar.

Han har lite knäck i öronen ibland men det räcker att harkla sig lite så hör han oftast bättre på en gång. Han kan växla snabbt mellan att vara lite trotsig (inte lyssna) till att tycka att jag är jättearg på honom och fjäska bara för att jag råkat snubbla till. :crazy:

Inomhus är han just nu riktigt knasig, blir låg för ingenting, drar sig undan och tycker att framförallt jag är läskig och jag råkar göra något annorlunda ljud eller lugnt säger åt honom att göra något. Hoppas verkligen att det är övergående, han har varit lite så förut och det har gått över då iaf.

I övrig så har jag sysslar med gödning de senaste veckorna inför utställning i helgen. Han tappade en del vikt när matte och husse hade semester och det blev massor med bad och annan motion. Var nere på ca 15 kg och bör väl ligga på iaf 16 kg. Högenergifoder doserat för en extremaktiv hund på 30 kg + feta tilltugg och nu kan man iaf inte räkna revbenen visuellt :D

DSC_5048red.jpg


CIMG2700.JPG


Lite galen ibland:
CIMG2708red.jpg


Angående höfter och motion så har nog Kiro fått alldeles för mycket motion som valp enligt en del men fick ändå HD A Ed 0. Han fick vara med på det han orkade för det mesta. Bra höfter är bra i vilket fall men har de dåliga kanske de kan bli sämre med mer motion.
 
Sv: Valp 2012

Tack för alla svar ang promenerandet. Han är ju ingen tung ras som tex en leonberger, med en sån ras skulle jag vara försiktigare. Sen är det väl så om jag förstått rätt att friska höfter är friska höfter, såna går inte sönder även om du promenerat ' för mycket som valp'. Men om hunden är född med dåliga höfter så kan man försämra dessa genom för hård ansträngning. Sen är det ju samtidigt bra att bygga muskler så det är ju en balansfråga.

Ett problem som dök upp nu på morgonen är detta. Har sen vi fått hem honom haft avstängt till ett 'finrum'. Tog bort avgränsningen igår, hade tänkt göra det tidigare men har inte blivit av. Vi är inte så ofta i det rummet men måste passera för att ta oss in i tvättstugan. I morse hittade dock mannen en kisspöl mitt på golvet, eeehhhh. Vad tusan nu då??? :o Har era såna bakslag i rumsrenheten? Vår har varit trög med just kissandet men nu var det nog ändå ett par tre månader sedan sist det var en olycka :(
 
Sv: Valp 2012

*kl*

läser och följer er alla med era -12or och tänker hela tiden och funderar på vart jag och Love hade varit nu.
Min vackra fina Samojedhane som inte blev mer en 11 månader gammal! :(




Ni har alla så duktiga å fina hundar, de börjar alla bli stora nu! :)
 
Sv: Valp 2012

Han drabbades den 8 Januari i år av glykolförgiftning.
Han och min andra hund, en japansk spets, drabbades.
Lilla Spetsen fick avlivas dagen efter den 9 Januari då hon hade akut njursvikt och de fanns inget att göra.

Love, samojeden, låg inne i 1 vecka på intensiven och klarade själva förgiftningen men tappade 11 kg den veckan, och var otroligt vinglig och knasig när ja fick hem honom så in och röntgade höfterna på honom och det visade sig att han hade grava höftledsfel så den 14 Februari tog jag bort honom då han aldrig skulle kunna leva ett bra, normalt liv.

Så förlorade två av tre hundar i januari-februari i år! :(
 
Sv: Valp 2012

Kl
Jag har åkt på ett rejält skov i min reumatism (SLE) och orkar knappt någonting. Träningen blir lidande och jag tycker så synd om min fina hund :( har gjort lite hjärngympa nu på morgon och hon var så glad :) det blir lite enkla övningar bara men jag önskar så att jag orkade en tur till skogen :(
 
Sv: Valp 2012

Jag önskar att vi bodde närmre varandra då kunde vi ha hjälpts åt och tränat tillsammans!!
Hoppas du mår bättre snart!!
 
Sv: Valp 2012

KL
Yey glad överraskning. Har kommit med på nybörjar-rallylydnadkurs helgen 24-25 aug. Jisses så skoj :) Teori, praktik och massa annat under dessa två dagar :) Äntligen. Så jag får lite koll på vad det är, tycker det låter så himla skoj när jag läser om det.
 
Sv: Valp 2012

Ett problem som dök upp nu på morgonen är detta. Har sen vi fått hem honom haft avstängt till ett 'finrum'. Tog bort avgränsningen igår, hade tänkt göra det tidigare men har inte blivit av. Vi är inte så ofta i det rummet men måste passera för att ta oss in i tvättstugan. I morse hittade dock mannen en kisspöl mitt på golvet, eeehhhh. Vad tusan nu då??? :o Har era såna bakslag i rumsrenheten? Vår har varit trög med just kissandet men nu var det nog ändå ett par tre månader sedan sist det var en olycka :(

Våran har varit likadan, nu är han tre år så det har vi inga problem med längre men när han var yngre så verkar han tro att "förbjudna" rum var helt okej att använda som toalett... ;)
 
Sv: Valp 2012

KL
Hej alla! Hur har ni det? Vi skulle börja en ny lydnadskurs på onsdag men jag hade helt missat att man var tvungen att vara medlem i brukshundsklubben som anordnar den, att det inte räckte med lokala kennelklubben. I dagsläget är jag inte så intresserad att bli medlem i den så jag ringde idag och tog bort min anmälan. Rallylydnadskursen är flyttad till 21-22 sept och jag insåg att det nog gäller samma där då det är samma klubb som anordnar. Suck. Dock har vi kommit med på MH-test 22 sept så jag tror inte vi fixar både rallylydnad och MH samma dag och då gör det ju sig själv. På andra hundföretaget här i stan anordnas det massor av spännande kurser nu under hösten - tänk om man vore rik!! :D lillvalpen och dottern startar valpkurs nästa tisdag så jag får väl ta ngn annan kurs längre fram.
Idag börjar Älsa inskolning på hunddagis :D vojne vojne. Vi ska dit några timmar idag och i morgon och så får vi se. Det är ju tänkt att hon ska börja på heltid från nästa måndag. Håll tummarna att det fungerar!!
 
Sv: Valp 2012

Hoppas att ni hittar någon kul kurs att gå. Kul med MH :) Är det vanligt att göra MH på rasen?

Vi är inne i en riktigt bra träningsperiod i allt förutom spår vilket är lite synd då jag hoppas på att nästa tävling blir apellspåret i slutet av september. Kiro har bråttom och struntar i de flesta pinnarna. :meh:

Förra veckan körde vi en hel agilitybana (hopp 1) för första gången. Innan har vi skippat slalomet men nu verkar polletten ha trillat ner så då körde vi. Ingångarna var super men sen gick han ur lite tidigt. Sista gången trodde jag att han tog hela men ev. skippande han sista pinnen. Känslan var iaf härlig då vi var felfria på resten av banan :D Till våren blir det nog lite agilitytävlingar...

I helgen gjorde vi vallanlagstest som han klarade men fick inte toppoäng, 3,33 av 5.

Idag är jag väldigt stolt när han jobbade riktigt bra på lydnadsträning trots höglöpande tik några meter bort. Visst är han intresserad man kan fokusera på annat (mig) ändå. Lite pip i pauserna dock ;)

Glad Kiro:

DSC_5185.jpg
 
Sv: Valp 2012

Våran är inne i någon könsmognadsprocess tror jag....Han fyllde 1 i går och vi har ju knappt hört honom skälla, tyst som en mus fram till nu. Nu skäller han på okända ljud...Vissa dagar ingenting, andra dagar på allt möjligt. Bryter ofta ganska lätt men ibland är det svårt. Ibland är han som i spökåldern, skäller ut bänken i trädgården som stod på fel plats, en svart kruka osv. Kan spökåldern komma igen eller så här sent? Trodde han hade en liten spökperiod i 7 månaders ålder men han reagerar mer nu än då.

Hade tänkt fortsätta på viltspårskursen nu under hösten så vi får träna skott men jag känner att han behöver mogna i detta. Vi har klarat anlagsprovet så det är lite tråkigt att inte kunna prova ett öppet spår innan vintern :(. Men jag vill inte utsätta honom för skotten förrän jag känner att han är lite lugnare i sinnet.

Annars är han verkligen lättsam vår hund. Älskar allt och alla, rolig att jobba med, oförskämt lugn och väldig balanserad för det mesta. Tom okända människor kommer fram då och vill bara säga hur cool och avslappnad vår hund verkar. När dom hör att han är så ung blir dom förvånande. Det är bara detta med plötsliga ljud och döda ting som han ibland får för sig att skälla ut...:meh:
 
Sv: Valp 2012

Välkommen till inte-riktigt-vuxen-än-perioden hos hundar, aka spökperioden. Kommer lite då olika mellan individer, men den där åldern är definitiv vanlig. Den och runt 1,5 år har jag hört (och insett).

KL

Vi jobbar vidare med allt möjligt och grabben är riktigt duktig på att gå lös, igen. Det var en period som innehöll mycket selektiv hörsel så det innebar långlina. Den används emellanåt nu med, ändå.
Det ÄR fortfarande långlina i trädgården som gäller, då staketet inte är fastsatt ordentligt och han gärna tar chansen att sticka om han kan.

Löptikar har han också upptäckt, i alla fall hittat spår av. Då är det svårt att återfå kontakten, men det går.

Vi har vår första officiella utställning om två veckor. Såg en bild på en unghund som vunnit två cert, den hade en något lägre och rakare maglinje än vår hund. Hoppas vi får en domare som förstår att massa inte är = fett....:banghead:
 
Sv: Valp 2012

Tack :D misstänkte att det var så. Jag har aldrig förstått när folk pratat om detta. Har bara haft boxrar förr och ingen har haft såna grejer för sig. Men dom är ju en helt annan ras mot en lagotto ;)

Hoppas det snart går över då han även får för sig ibland att skälla mitt i natten.... Vi vet inte på vad men kanske han hör något därute? Oftast slutar han efter ett par skall men i natt var han envis....Känns som att ha småbarn igen O_o
 

Liknande trådar

Övr. Hund Nu kan jag inte hålla mig längre! Nog måste det vara fler än jag som planerar för valp nästa år? Jag hoppas på en kelpievalp på våren...
Svar
10
· Visningar
1 171
Senast: Capybara
·
Övr. Hund Jag känner mig helt knäckt och behöver input, om så bara av främmande människor på nätet... För att försöka göra en lång historia kort...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 802
Senast: Asko
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 432
Senast: Mabuse
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
8 050
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp