Jag hade döttSå känner nog mina valpköpare som väntat +1 år på den här kullen och tänk på de stackare som blir utan denna gång och alltså måste vänta i ett helt år till![]()
![]()
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag hade döttSå känner nog mina valpköpare som väntat +1 år på den här kullen och tänk på de stackare som blir utan denna gång och alltså måste vänta i ett helt år till![]()
![]()
Vissa har enligt egen utsago inga naglar kvar, de är bortgnagda sen länge, så frågan är om de kommer ha ens händer kvar innan det kommer valparJag hade döttär redan så exalterad att jag knappt kan sova på nätterna
Jag måste nog lugna mig lite.
![]()
Vad tänker du att du vill göra med hunden?Alla![]()
Har främst funderat på staffe, kromfohrländer och jaktcocker... Men lär väl inte kunna bestämma mig, så risken finns ju att det blir en flatte... Igen![]()
Där är vi nuJa, och när tiken löper just nu och man väntar på att nästa löp ska börja för att hon då ska paras. Jippie.![]()
Ja det är spridda raser och jag har lite spridda intressen ocksåVad tänker du att du vill göra med hunden?
Det är ju rätt spridda raser det där![]()
Vilken ras?Nu har jag mejlat en uppfödare för att fråga om hon har några valpplaner på en specifik tik som jag är helt stormförtjust i. Allt är bra. Syskonen är bra (hälften av kullen tiken kommer från är Korad, inklusiven tiken själv), deras MH är alla bra, tikens utvärderade tidigare kull är OCKSÅ bra! Tiken tävlar på hög nivå i bruks och vallar. Dessutom är hon snygg som få, men det är ju personlig smak och bonus
Alltså. Jag kommer dö lite inombords om jag inte kan få in en fot här![]()
Australian ShepherdVilken ras?
Ankor och får. Och nej, väldigt få aussies är det.Vad vallar den? Godkänd vallhund?
Australian Shepherd
Extremt svårt att hitta bra kombinationer![]()
Det finns en del, men det lär minska nu när vallhundsprovet görs om för att bättre visa hundens arbetsförmåga. Den handfull aussies jag sett få gdknt VP har öht inte vallat, men styrts runt på ren lydnad.Ankor och får. Och nej, väldigt få aussies är det.![]()
Grattis!Jag står i en kö nu som jag är väldigt nöjd med![]()
Det har jag också hört om, att aussies ofta (om inte oftast) vallar på ren lydnad. Tinjas pappa, halvsyrra och bror gör inte det, men de ägs ju av en person som verkligen brinner för riktig vallning och som avskyr lydnadsvallning.Det finns en del, men det lär minska nu när vallhundsprovet görs om för att bättre visa hundens arbetsförmåga. Den handfull aussies jag sett få gdknt VP har öht inte vallat, men styrts runt på ren lydnad.
Om hunden inte klarat av att ta ett VP är vallningen sannolikt inte något att skryta med när det kommer till avelsvärde, men det är ju heller inte det aussie avlas för![]()
Hundar som tittar på föraren är inga vallhundar, för de har snart inga får kvar!Det har jag också hört om, att aussies ofta (om inte oftast) vallar på ren lydnad. Tinjas pappa, halvsyrra och bror gör inte det, men de ägs ju av en person som verkligen brinner för riktig vallning och som avskyr lydnadsvallning.
Men jag tycker ändå att det är roligt att det finns folk som försöker bevara vallningen. Just den här tiken tycker jag ändå se ha åtminstone lite känsla (vad mitt otränade öga kan se) men det syns att hon går rätt mycket på lydnad, eller det är iallafall så jag tolkar blickarna som slängs på föraren hela tiden. De filmer jag sett på "riktiga" vallhundar, då är ögonen på djuren, 100% av tiden.
Vallningen är dock som sagt grädden på moset. Det är moset som är viktigast, och det här moset är riktigt bra![]()
Ja det är spridda raser och jag har lite spridda intressen också
Tanken med nästa hund är framförallt tävla i agility och lydnad. Jag har inte ambitioner att tävla på elitnivå eller så, utan bara för skojs skull. Blir även en del viltspår och nosework. Skulle det bli en jaktcocker så blir det definitivt jaktträning också.
Om någon har ras att tipsa om som stämmer in på mina önskemål så får man gärna hojta till!
- Inte längre/tjockare päls än en flatte. Så lite pälsvård som möjligt men kan stå ut med att trimma och borsta lite.
- Absolut inte krullig eller lockig päls
- Vikt max 20 kg
- Mjuk och förig
- Inte en ras med många eller grova hälsoproblem
Haha nej, jag gissade på det! Mest lydnad. Men ibland syns en liten spontan egen-justering med fullt fokus på djuren, och det är alltid någotHundar som tittar på föraren är inga vallhundar, för de har snart inga får kvar!
Hoppas du får en valp!![]()
Äh! Det är bra att vara extremt kräsen (så länge man vill ha en rastypisk hund, annars kan det ju bli lite knepigt..).Grattis!
Jag tror jag har kanske lite väl höga krav ibland..![]()
Jodå, jag vill ha en rastypisk hundÄh! Det är bra att vara extremt kräsen (så länge man vill ha en rastypisk hund, annars kan det ju bli lite knepigt..).![]()
Grattis!
Jag tror jag har kanske lite väl höga krav ibland..![]()