Valp 2020 del 2

Sofie.S

Trådstartare
Eftersom den första tråden nu nått 100 sidor skapar jag en ny för fortsatta inlägg.

”Lilla” valpen ( :rofl: ) har blivit introducerad i husvagnen. Enda problemet är hur vi smidigt ska ta oss ut, för mindre blir hon ju inte.:angel:

3AD717C3-33E3-433B-AA87-19B89ED63CBD.jpeg

Är så glad över att hon kom till ro snabbt när jag höll på och bäddade och hade mig. Hon somnade bredvid Ebbot och snarkade. Det här ska nog gå bra i sommar!
 
Svängde inom distriktsveterinären efter jobbet och vägde Emiron, 36 kg. Inte fullt så mycket som jag trodde och skulle gott kunna vara lite mer men är man tonåring och äter som en häst så får man vara lite spinkig utan att det är en katastrof. Hans aptit är väldigt bra numera vilket jag är glad över och han får i sig hela sin dagsranson och lite till ibland varje dag.
 
Åysan blir ett år idag! Galet vad tiden har gått fort. Drygt 2 veckor till röntgen 😬, det är så skönt att få det gjort. MH blir det i juni. Får se om hon tänker löpa någon gång också för det har hon inte gjort än.

Hon är en balanserad och social hund som gillar träning och har en viss förmåga att testa tålamodet på matte och husse genom sina hyss i vardagen samt ett stort behov av att vara mitt i smeten. Hon är nästan besatt av att ha saker i munnen, både ätliga och oätliga samt olika mänskliga kroppsdelar som armar.

Hon sover ofta med en "snutte" i munnen.

20210410_154602.jpg
 
Valpen blir snart åtta månader och har fortfarande dubbla hörntänder på ena sidan i munnen. Funderar på hur länge till jag ska vänta.. Vet att ett av syskonen har dubbla tänder på båda sidorna fortfarande. När jag pratade med andra ägare till kullsyskon för en månad sen var det fler som hade dubbla tänder kvar.
 
London och Elda (10 mån respektive nästan 1 år) - två slynglar i sin värsta ålder. Supergoa och asjobbiga om vartannat :love:
Elda ser ut som en speta för tillfället, så det är bra hon är gömd bakom London - hon är helt urfälld.
London är med urfälld, men han är så grov så han kommer aldrig se spetig ut oavsett päls eller inte :D
Bästa vännerna och ovännerna :p dom leker och slåss om vartannat emellanåt.
IMG_0566.jpeg
 
Valpen blir snart åtta månader och har fortfarande dubbla hörntänder på ena sidan i munnen. Funderar på hur länge till jag ska vänta.. Vet att ett av syskonen har dubbla tänder på båda sidorna fortfarande. När jag pratade med andra ägare till kullsyskon för en månad sen var det fler som hade dubbla tänder kvar.
Om de permanenta tänderna kommit ut till hälften eller om mjölktänderna sitter i vägen så att de permanenta sitter fel (och alltså orsaker bettfel) ska mjölktänderna dras. 8 månader på en sådan stor hund hade jag bokat tid för omgående.
 
Fiona är på väg in i löp, det är väl dags för hon är 9,5 månader nu. Hon skall egentligen passas en stund senare idag av en granne som har en intakt hanhund, vi får väl se om det ens är möjligt. Det lär i alla fall bli sista gången på ett tag framöver.
 
Valpen har plötsligt blivit en slyngel, deluxe. Skäller, piper och nafsar i händer :cool: Vart tog den där söta valpen vägen?

Flera av syskonen är inne i precis samma fas. Lite festligt att läsa de andras upplevelser av sina valpar, som stämmer överens med min valp också. Det är verkligen tonårsfasoner! Min ras mognar väldigt sent också, runt 3-3,5 år upplevs de som ”vuxna”. Så har ju en tid kvar tills dess.. :angel:
 
Valpen har plötsligt blivit en slyngel, deluxe. Skäller, piper och nafsar i händer :cool: Vart tog den där söta valpen vägen?

Flera av syskonen är inne i precis samma fas. Lite festligt att läsa de andras upplevelser av sina valpar, som stämmer överens med min valp också. Det är verkligen tonårsfasoner! Min ras mognar väldigt sent också, runt 3-3,5 år upplevs de som ”vuxna”. Så har ju en tid kvar tills dess.. :angel:
Det är samma sak i min ras. Emiron är en jättebebis som bjäbb-skäller när han blir förbannad på en som en riktig tonåring.
 
Check både på röntgen och årets badpremiär ute för Åysan. Bådeock gick bra B-B på höfterna (fina B, tighta och djupa) fria armbågar och inga medfödda defekter i ryggen, badet började lite tveksamt men sen fick vi knappt upp henne ur vattnet.

Nu väntar MH om drygt en månad sen är första utvärderingen gjort, sen är det "bara" att bruksa på och hinna med ett MT om nåt år.
 
Rex har också blivit rätt stor. 😄 Här med husse på golvet.
Imorgon ska vi på MH! Är lite nervös men det ska bli väldigt spännande att se hur han tacklar det. Det ska också bli väldigt roligt att träffa hans uppfödare igen.
 

Bifogade filer

  • 20210514_080438.jpg
    20210514_080438.jpg
    286,9 KB · Visningar: 111
Hur gamla är era ”valpar” när ni gör BPH/MH?

Min ras mognar väldigt sent så rasföreningen har gått ut med att BPH/MH först bör genomföras efter att hunden fyllt 1,5-2 år. Känns långt dit!
 
Rex har också blivit rätt stor. 😄 Här med husse på golvet.
Imorgon ska vi på MH! Är lite nervös men det ska bli väldigt spännande att se hur han tacklar det. Det ska också bli väldigt roligt att träffa hans uppfödare igen.
Har ni kammat mittbena eller lägger det sig naturligt så där?
 
Hur gamla är era ”valpar” när ni gör BPH/MH?

Min ras mognar väldigt sent så rasföreningen har gått ut med att BPH/MH först bör genomföras efter att hunden fyllt 1,5-2 år. Känns långt dit!

Min hund kommer vara drygt 15 månader vid BPH, det känns ganska lagom för hans del. Jag kan inte påstå att han är mogen än, men inte valpig.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 305
Senast: jemeni
·
Hundträning Hej alla, Jag känner mig lite uppgiven och vill därför rådfråga er. Det är så att jag i måndags hämtade hem en 8-veckors basset-valp...
Svar
13
· Visningar
5 550
Senast: TinyWiny
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 155
Senast: Milosari
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 079
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp