Valp 2021 - del 2

Då Ska jag testa med det! Har henne i sin bädd men bredvid mig i sängen. Jag är bara rädd att jag ska missa när hon behöver ut. Sängen är för hög för att hon ska kunna gå ner själv och jag vill inte ha en olycka i sängen 🙈 och hur vet jag att det är kisseri på g och inte bara att hon lägger sig tillrätta? 🙈
Olyckor kan ju ske, men sånt är livet med valp ;) Helt ärligt tar jag hellre kissolyckor på natten än en valp som lär sig att det kan bli hålligång när man sover.

Du kommer nog ganska snabbt märka skillnad på om hon är kissnödig eller vill lägga sig till rätta.
 
Då Ska jag testa med det! Har henne i sin bädd men bredvid mig i sängen. Jag är bara rädd att jag ska missa när hon behöver ut. Sängen är för hög för att hon ska kunna gå ner själv och jag vill inte ha en olycka i sängen 🙈 och hur vet jag att det är kisseri på g och inte bara att hon lägger sig tillrätta? 🙈
Jag brukar ha en kompostgallerhage runt bädden där det ligger tidningspapper, om nu valpen skulle vakna och behöva kissa utan att jag märker det (har dock aldrig hänt 😂). Har behövt gå ut max en gång per natt med valpar, och då oftast runt 4-5 tiden. Skulle också skippa klockan, förstår det ärligt talat inte för valpar kissar inte 4-5 ggr per natt ens när de bor hos sin mamma. Urinproduktionen går ned under nattsömnen även för små valpar. Så ta du ut henne när hon vaknar istället. Du kommer snabbt lära dig om hon vara byter ställning eller faktiskt vägrar somna om (för att hon är nödig).

Sen skulle jag också skippa den där hagen du har ute. Valpar behöver ofta röra sig för att bajsa och många föredrar att gå undan för att bajsa (och ibland kissa). Ta på henne koppel och gå ut bara? Strunta i hagen.
 
Jag brukar ha en kompostgallerhage runt bädden där det ligger tidningspapper, om nu valpen skulle vakna och behöva kissa utan att jag märker det (har dock aldrig hänt 😂). Har behövt gå ut max en gång per natt med valpar, och då oftast runt 4-5 tiden. Skulle också skippa klockan, förstår det ärligt talat inte för valpar kissar inte 4-5 ggr per natt ens när de bor hos sin mamma. Urinproduktionen går ned under nattsömnen även för små valpar. Så ta du ut henne när hon vaknar istället. Du kommer snabbt lära dig om hon vara byter ställning eller faktiskt vägrar somna om (för att hon är nödig).

Sen skulle jag också skippa den där hagen du har ute. Valpar behöver ofta röra sig för att bajsa och många föredrar att gå undan för att bajsa (och ibland kissa). Ta på henne koppel och gå ut bara? Strunta i hagen.
Kopostgaller blir svårt, hon sover i sin bädd i min säng 😂
Men Ska absolut sluta ställa klockan :)
Det är svårt att veta hur man ska göra när man är ny med valp och sidor som arken zoo osv skriver detta "Under natten gör du rätt i att ställa klockan med ett par timmars mellanrum för att rasta valpen. Om du är dedikerad till träningen även nattetid påverkar det slutresultatet positivt och snart har du förmodligen en valp som sover hela natten igenom."
:)
 
Kopostgaller blir svårt, hon sover i sin bädd i min säng 😂
Men Ska absolut sluta ställa klockan :)
Det är svårt att veta hur man ska göra när man är ny med valp och sidor som arken zoo osv skriver detta "Under natten gör du rätt i att ställa klockan med ett par timmars mellanrum för att rasta valpen. Om du är dedikerad till träningen även nattetid påverkar det slutresultatet positivt och snart har du förmodligen en valp som sover hela natten igenom."
:)
Men gud vilket konstigt råd. :confused:
 
Kopostgaller blir svårt, hon sover i sin bädd i min säng 😂
Men Ska absolut sluta ställa klockan :)
Det är svårt att veta hur man ska göra när man är ny med valp och sidor som arken zoo osv skriver detta "Under natten gör du rätt i att ställa klockan med ett par timmars mellanrum för att rasta valpen. Om du är dedikerad till träningen även nattetid påverkar det slutresultatet positivt och snart har du förmodligen en valp som sover hela natten igenom."
:)
What? står det på arkens sida?! Trodde de hade liiite mer koll iaf :cautious:
 
Kopostgaller blir svårt, hon sover i sin bädd i min säng 😂
Men Ska absolut sluta ställa klockan :)
Det är svårt att veta hur man ska göra när man är ny med valp och sidor som arken zoo osv skriver detta "Under natten gör du rätt i att ställa klockan med ett par timmars mellanrum för att rasta valpen. Om du är dedikerad till träningen även nattetid påverkar det slutresultatet positivt och snart har du förmodligen en valp som sover hela natten igenom."
:)
Jag har nog aldrig sett eller hört det rådet. Låter märkligt också, med tanke på att det är mer logiskt att låta valpen sova när den sover för att lära den att…sova! Hundar är fantastiska på att lära sig klockan, så risken med att ställa klockan är att valpen vaknar strax innan för att den förväntar sig att ”på natten vaknar man och går upp och gör saker, det är helt normalt” och då istället ha en valp som INTE sover hela natten igenom.

Jag vågar inte sova med valpar i sängen längre då min säng är hög och det hänt att de ramlat ned. Tack och lov har jag en robust ras som extremt sällan bryter benen, men en vinthundsvalp går ju sönder betydligt lättare. Där gör du dock som du vill, valpen är säkert mindre benägen att rulla ned för sängkanten om den ligger i sin bädd i alla fall :)
 
Jag vågar inte sova med valpar i sängen längre då min säng är hög och det hänt att de ramlat ned. Tack och lov har jag en robust ras som extremt sällan bryter benen, men en vinthundsvalp går ju sönder betydligt lättare. Där gör du dock som du vill, valpen är säkert mindre benägen att rulla ned för sängkanten om den ligger i sin bädd i alla fall :)
Själv sover jag med valparna i sängen, just för att märka när de vaknar :p Har hittills inte varit med om att någon ramlat ur sängen. Hade jag försökt få dem att sova bredvid sängen så hade de nog inte sovit lika lugnt genom nätterna. Hade jag haft typ italiensk vinthund, då hade jag nog sovit på madrass på golvet istället... (Å andra sidan vill jag inte ha sådan, till stor del pga risken för benbrott)
 
Själv sover jag med valparna i sängen, just för att märka när de vaknar :p Har hittills inte varit med om att någon ramlat ur sängen. Hade jag försökt få dem att sova bredvid sängen så hade de nog inte sovit lika lugnt genom nätterna. Hade jag haft typ italiensk vinthund, då hade jag nog sovit på madrass på golvet istället... (Å andra sidan vill jag inte ha sådan, till stor del pga risken för benbrott)
Min säng är högre än vanligt. Så pass att inte ens schnauzrarna kan hoppa upp i den.
Har alltid haft valp i sängen men nu är det verkligen för långt ned till golvet. Efter att Lola rullade ned för sängen 1-2 gånger som liten och verkligen bara hade tur att hon inte blev skadad, så har jag slutat med det. Jag sover så himla lätt så vaknar av minsta lilla ändå, inga problem att vakna av valp som bökar runt och hon lärde sig snabbt att sova bredvid i hagen.

Om det blir en italienare och ingen ny whippet för sambon kommer vi göra likadant, dvs hage bredvid sängen men madrasslösningen funkar ju bra för många också 😊
 
Kan bara instämma med @Trott att tips om att ställa klockan på natten finns på många ställen, bla Arken, AniCuras och Agrias hemsidor. Tänker att det är rätt vanliga källor för Svensson som skaffar valp och de kommer dessutom högt upp på Googles träffar.
 
Kan bara instämma med @Trott att tips om att ställa klockan på natten finns på många ställen, bla Arken, AniCuras och Agrias hemsidor. Tänker att det är rätt vanliga källor för Svensson som skaffar valp och de kommer dessutom högt upp på Googles träffar.

Så konstigt, och dumt! Egentligen borde en höra av sig till dem och fråga vilka källor de baserar sina slutsatser på?
 
Min säng är högre än vanligt. Så pass att inte ens schnauzrarna kan hoppa upp i den.
Har alltid haft valp i sängen men nu är det verkligen för långt ned till golvet. Efter att Lola rullade ned för sängen 1-2 gånger som liten och verkligen bara hade tur att hon inte blev skadad, så har jag slutat med det. Jag sover så himla lätt så vaknar av minsta lilla ändå, inga problem att vakna av valp som bökar runt och hon lärde sig snabbt att sova bredvid i hagen.

Om det blir en italienare och ingen ny whippet för sambon kommer vi göra likadant, dvs hage bredvid sängen men madrasslösningen funkar ju bra för många också 😊
Ah, fullt förståeligt då. Jag har medvetet valt en inte allt för hög säng för att den ska vara hundvänlig :p
 
Kan bara instämma med @Trott att tips om att ställa klockan på natten finns på många ställen, bla Arken, AniCuras och Agrias hemsidor. Tänker att det är rätt vanliga källor för Svensson som skaffar valp och de kommer dessutom högt upp på Googles träffar.
Exakt, hittade det typ "överallt" på alla försäkringsbolag, veterinär sidor och djurbutiker. Jag har googlat lite allt möjligt om att skaffa valp, ensamhetsträna, åka bil, osv så har sett råden lite överallt i sidors "valp guider" :)
 
För övrigt så är min lilla Tilda ganska obrydd över det mesta (utom kyla 😂) känns det som. Idag fick hon åka barnvagn då mamma och syrran (jag har jobbat så dom har sett efter henne) behövde ut på långpromenad med sina hundar och mamma ser efter min brorson idag också. 7 km promenad och hon sov hela vägen 😂

received_236352995123843.jpeg
 
Behöver verkligen ta tag i att hitta och aktivera av-knappen på valpen 🙈
Hon vill helst röja runt till hon somnar i språnget och det är inte riktigt så jag vill ha det...

Hon kan gå och lägga.sig i ett annat rum eller i sin koja, men hon kan inte komma till ro om någon rör sig eller pratar. Inte heller i knät och med ryggsäcken tar det lååång tid. Hon rastas, busar med storasyster, vi leker mm, så hon är inte understimulerad. Tvärtom blir hon övertrött när hon fortsätter härja när vi kommit in/slutat leka och då har hon ännu svårare att koppla av.

Vad är era bästa sätt att lära valparna att koppla av?
 
Behöver verkligen ta tag i att hitta och aktivera av-knappen på valpen 🙈
Hon vill helst röja runt till hon somnar i språnget och det är inte riktigt så jag vill ha det...

Hon kan gå och lägga.sig i ett annat rum eller i sin koja, men hon kan inte komma till ro om någon rör sig eller pratar. Inte heller i knät och med ryggsäcken tar det lååång tid. Hon rastas, busar med storasyster, vi leker mm, så hon är inte understimulerad. Tvärtom blir hon övertrött när hon fortsätter härja när vi kommit in/slutat leka och då har hon ännu svårare att koppla av.

Vad är era bästa sätt att lära valparna att koppla av?

Liten kompostgallerhage, rekommenderas fem av fem dagar i veckan. Har behövt den förvånansvärt lite, men när vi kommer in från promenad och vappen är totalt galen och vill köra rejs i hela huset är det en gudagåva med kompostgaller.
 
Kan bara instämma med @Trott att tips om att ställa klockan på natten finns på många ställen, bla Arken, AniCuras och Agrias hemsidor. Tänker att det är rätt vanliga källor för Svensson som skaffar valp och de kommer dessutom högt upp på Googles träffar.
Jag såg också det när jag försökte kolla upp lite när ILY skulle komma. Hade ju aldrig haft valp och läste runt lite. Uppfödaren sa att hon aldrig behövt göra så för att få rumsrena hundar och tyckte jag skulle strunta i det.
Nu vaknar ju jag iaf ett gäng gånger per natt och tog ut ILY någon gång per natt när hon var riktigt liten. Men Pebbles har sambo inte gjort så med. Och det har gått fint.
 

Liknande trådar

Hundträning Kommer här med ny fråga! Länge sen jag hade valp...😅 Vår valp är 6,5 månader Har slutat bita i våra händer å fötter oftast men ännu...
Svar
6
· Visningar
353
Senast: Hellhound
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 376
Senast: Mabuse
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
7 355
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Bara för att jag längtar tills de kommer hem en valp och smått handlar på mig en del saker. Så kanske de vore kul och se vad ni andra...
2
Svar
23
· Visningar
1 303
Senast: ii-ssa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp