Valp 2021 - del 2

Ingen fara!
Jag ringde en veterinär nu under morgonen och pratade för rådgivning och hon var tom lite inne på porta cava shunt, så det känns ju sådär... Hon har kräkts några enstaka gånger, men jag upplever inga andra symtom på det så som vinglighet osv. Men det är nog bäst att kolla upp det, för nu är jag ännu mer orolig än innan :( Hon åt ju riktigt bra där en period så det är därför jag valde att avvakta, men nu vägrade hon äta sin frukost i morse igen.
Jag kommer inte ihåg men har hon alltid varit kinkig med maten? Upplever du nån gång att hon har svårt att komma till ro?
 
Jag kommer inte ihåg men har hon alltid varit kinkig med maten? Upplever du nån gång att hon har svårt att komma till ro?
Började med bara torrfoder. Provade 3 sorter, valde den hon till en början åt. Det slutade hon äta ordentligt efter ett par dagar, åt bara några bitar då. Åt bättre om man spred ut på golvet. Slutade efter ett par veckor äta helt, började då blanda i blötmat och hon vräkte i sig maten i 2 veckor innan hon nu har blivit "kinkig" (eller vad det nu är) igen... Hon störs absolut lätt av folk som pratar i korridoren utanför (bor i lägenhet), bilar som kör förbi osv.
 
Var hos uppfödarna i helgen, ena (som är IGP figge) blev väldigt sugen på att låna Assar för att träna, så får se om han åker iväg en tid nästa år för kollo.
Jag är ju relativt grön i denna sport men det är kul att uppfödarna själv anser att Assar besitter många bra delar som gör han lite av det extra.
Men det hjälper inte ens egna prestationsångest. 😂

Sedan har Assar fått en dryg liten kusin, han är snäll mot den lille men är inte direkt imponerad. 😆
20211002_164200.jpg
 
Jag smyger också in i den här tråden, då jag under hösten blivit med valp. Formellt är valpen min dotters, men eftersom vi delar hushåll så är han i högsta grad familjemedlem och därmed även "min". Eftersom jag dessutom älskar att röra på mig i skog och mark så har jag blivit "promenad- och aktiveringsansvarig" vilket jag trivs med.

Hunden är en isländsk fårhund, född i början på juli så ca 3,5 månad nu. Min dotter har jobbat på gården där han föddes, så hon har känt honom sedan dag 1, men han har bott hos oss nu i en månad. En ganska enkel valp - glad, social och orädd med mycket energi. "Ganska" rumsren nu, dvs vet att han ska göra sina behov ute och gör så också bara vi är snabba nog att få ut honom. Har hela tiden vi haft honom klarat att sova hela nätter utan problem, men det är fortfarande superbråttom på morgonen! :D

Ensamhetsträningen kommer vi att få jobba en del med - han vill helst ha hela flocken samlad och blir snabbt ledsen om man lämnar honom. Funkar dock att lämna korta stunder i stallet vid t.ex. in- och utsläpp av hästar, då han får sin aktiveringsmatskål med frukost eller middag i.

Ganska mycket vallinstinkt och vi kommer få jobba på att inte valla bilar... :crazy: Hur skottkärran kunde klara att hitta vägen mellan stall och lada innan vi hade vallhund vet ingen, men nu får vi hjälp med det varje dag! :rofl:

Annars är han väl som valpar är mest - tuggar på allt med sylvassa tänder, har en till synes outtömlig energi, älskar allt och alla, har tillsammans med katten som projekt att riva hela huset innan jul.... :D
 
Började med bara torrfoder. Provade 3 sorter, valde den hon till en början åt. Det slutade hon äta ordentligt efter ett par dagar, åt bara några bitar då. Åt bättre om man spred ut på golvet. Slutade efter ett par veckor äta helt, började då blanda i blötmat och hon vräkte i sig maten i 2 veckor innan hon nu har blivit "kinkig" (eller vad det nu är) igen... Hon störs absolut lätt av folk som pratar i korridoren utanför (bor i lägenhet), bilar som kör förbi osv.
Jag har haft en valp med porta cava shunt och som jag förstår det finns det så långa olika varianter att det visar sig på flera olika vis. Allt från att bara vara kräsen med maten till att bli riktigt dålig. Min valp visade flera symptom och det slutade med avlivning då hon vart så sjuk och shunten satt inne i levern. Så finns det misstanke om porta cava shunt hade jag gått vidare och utrett det omgående.
 
Jaså? Om det vore så väl här...:crazy: Lille H tycker visserligen det är onödigt att gå ut på gården för att kissa när det regnar, men promenad går finfint i alla väder - plaska i vattenpölar och rulla sig i lera är ju jättekul! :rofl:

Hade faktiskt trott att vår skulle gilla vatten, han är ju trots allt en spaniel. Men nej. Han letade upp första bästa häck och gömde sig inne i den och vägrade komma ut :D
 
Hon ser så söt och snäll ut här men skenet bedrar… öppnar jag ett skåp så är hela valpen inne i det för att undersöka innan jag hinner blinka och fyller sedan munnen med det som går in. Ställer man något ätbart på soffbordet så inhalerar hon och hoppar upp samtidigt. Hon har 27000 leksaker men ska ända kampa med filten i soffan, barnens skor eller något från tvättkorgen. Innan idag hittade jag min ena toffla i vattenskålen, valpen tyckte tydligen att den var smutsig :meh: Men än så länge är jag mer än nöjd, även om jag nog kommer dra mig i håret både en och två gånger över henne:D
93C10674-F16B-405A-9F73-3DF4BF9475D3.jpeg
 
Hon ser så söt och snäll ut här men skenet bedrar… öppnar jag ett skåp så är hela valpen inne i det för att undersöka innan jag hinner blinka och fyller sedan munnen med det som går in. Ställer man något ätbart på soffbordet så inhalerar hon och hoppar upp samtidigt. Hon har 27000 leksaker men ska ända kampa med filten i soffan, barnens skor eller något från tvättkorgen. Innan idag hittade jag min ena toffla i vattenskålen, valpen tyckte tydligen att den var smutsig :meh: Men än så länge är jag mer än nöjd, även om jag nog kommer dra mig i håret både en och två gånger över henne:DVisa bifogad fil 78444
Precis ljuvlig som ett litet hår av hin ska vara! :heart
 
Lagom tills jag fick fingret ur och bokade veterinärtid har ätandet såklart vänt igen. Nu äter hon alla mål :up: Högst sannolikt kommer det väl perioder av sämre ätande igen, dock, så jag tänker ändå kolla upp henne på tisdag. Men så skönt att hon inte strejkar helt fortfarande iaf!

Hon har också tappat sina 3 första tänder, alla på rad i underkäken så hon har världens glugg nu :D De 3 andra incisiverna i underkäken är väldigt lösa, så snart kanske hon liknar en fladdermus mer än hund...
 
20211023_221439.jpg


Tistla är nu 5,5 månad... Tiden går så fort, snart är hon ett halvår..!
Vi var på sista tillfället på valpkursen i torsdags, hon var så duktig! Vild och galen men kunde absolut fokusera betydligt bättre på uppgifterna nu än i början.. Kunde t.o.m. koppla av fast de andra valparna var nära! :banana:

Bussresorna hem går bättre, hoppar villigt på men ogillar när bussen börjar rulla.. Märker att hon är lite skum med vissa underlag, framförallt när de är lite hala och av metall... Inget problem i dagsläget, som bussen ungefär, hon går över men gillar det inte alls!

Hennes näsa är riktigt bra, fått gå några kortare spår och kollar på en kurs i NW nu (börjar bli så blött/kladdigt ute nu) men den går runt jul och ja, det är så mycket annat som händer då... 😏
 
Lite mer framsteg! Vi har fått så mycket fin beröm från vänner, hundägare i området och grannar som kommenterat hur pass lugnare vovvis har blivit och att hon blivit så duktig. Känns så himla skönt att få bekräftelse från andra utifrån när jag själv är så jäkla dålig på att se det som går bra utan gärna gräver ner mig i det som går dåligt. Mysvovven ❤️
 

Bifogade filer

  • F10B92C0-750B-4ED0-82F5-FD8860C61657.jpeg
    F10B92C0-750B-4ED0-82F5-FD8860C61657.jpeg
    410,4 KB · Visningar: 76

Liknande trådar

Hundträning Kommer här med ny fråga! Länge sen jag hade valp...😅 Vår valp är 6,5 månader Har slutat bita i våra händer å fötter oftast men ännu...
Svar
6
· Visningar
385
Senast: Hellhound
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 494
Senast: Mabuse
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
7 453
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Bara för att jag längtar tills de kommer hem en valp och smått handlar på mig en del saker. Så kanske de vore kul och se vad ni andra...
2
Svar
23
· Visningar
1 328
Senast: ii-ssa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp