Valp 2021 - del 2

Kan du inte ge henne maten som godis då? Vissa äter bara inte maten som mat - men det går att få i dem på andra sätt.
Nej, hon tycker inte att torrfodret är tillräckligt gott för att ta som belöning, tyvärr. Ibland funkar aktiveringsleksak eller att sprida ut den på golvet men inte alltid.
 
Supersöt:love: Var är han ifrån? (Du kan pma om du vill)
Jag hade inget täcke på min DS som valp men han kom å andra sidan hem på våren. Men om jag hade köpt ett täcke så hade jag satsat på ett billigt tunnfodrat regntäcke. Men som @Malibu_Stacy , de växer jättefort ur dem.
Som vuxen hade jag bara ett regntäcke för riktigt skitväder och ett termotäcke för under -15. Den sträva pälsen gör dem rätt vädertåliga.
Nu mera är min lite äldre och klipps och är nu jättekänslig för både kyla, värme och väta :(

Jag och sambon har anmält vårt intresse för en parning i Januari. Det blir en liten Dvärg till om allt går som vi hoppas och önskar. Denna gången byter vi färg från S/S till P/S.
Tusen tack för svar. Så spännande med valpplaner 😍
PM kommer.
Tack för tips både för nuläget och senare. Vi ska kika på tunna regntäcken.
Igår skulle ha varit min första semesterdag, eftersom jag var ledig på schemat i måndags när vi hämtade valpen. Men det var kris på jobbet så jag fick hoppa in och köra kvällspasset. Lite lagom mör var jag allt efter första natten, även om det gick över förväntan.
Det hade gått bra hemma under kvällen och det var huvudsaken.
Natten som var fick jag väcka valpen strax efter 01(!) Sista kvällskissen vid före kl. 20. Det tid tid innan han vaknade till så pass att vi kunde gå ut och sedan blev han väldigt leksugen. Vi fick gå ut-in en gång och värma oss från regnet innan vi kunde gå ut och sköta toalettbestyren. Därefter sov han till kl. 06. Rumsren valp vid åtta veckor! Det hade vi inte räknat med. Fast vi är beredda på bakslag. Det kan ju inte gå så här lätt...? Det känns i alla fall som om vi kan flytta upp från grovköket till sovrummet i kväll.
20211019_114154.jpg
 
Tusen tack för svar. Så spännande med valpplaner 😍
PM kommer.
Tack för tips både för nuläget och senare. Vi ska kika på tunna regntäcken.
Igår skulle ha varit min första semesterdag, eftersom jag var ledig på schemat i måndags när vi hämtade valpen. Men det var kris på jobbet så jag fick hoppa in och köra kvällspasset. Lite lagom mör var jag allt efter första natten, även om det gick över förväntan.
Det hade gått bra hemma under kvällen och det var huvudsaken.
Natten som var fick jag väcka valpen strax efter 01(!) Sista kvällskissen vid före kl. 20. Det tid tid innan han vaknade till så pass att vi kunde gå ut och sedan blev han väldigt leksugen. Vi fick gå ut-in en gång och värma oss från regnet innan vi kunde gå ut och sköta toalettbestyren. Därefter sov han till kl. 06. Rumsren valp vid åtta veckor! Det hade vi inte räknat med. Fast vi är beredda på bakslag. Det kan ju inte gå så här lätt...? Det känns i alla fall som om vi kan flytta upp från grovköket till sovrummet i kväll.
Visa bifogad fil 78356
Min var näst intill rumsren vid 8 v. Nån olycka var annan dag typ. Vid 10 v hade både han och jag lärt oss alla signaler och rutiner och han var helt rumsren.
Jag förväntar mig inte det nästa gång 🙈
 
Jag får väl också presentera mig igen :) Här är Roxy, en 4-månaders (på dagen idag, faktiskt!) korsningsvalp. Mamma är korsning pudel/cocker spaniel och pappa renrasig pudel. Ja, jag vet att det är en sån här hund man ska skämmas för, men det kändes rätt för mig som ville ha en liten sällskapshund som inte fäller, och hon är perfekt för det ändamålet hittills.
Visa bifogad fil 78351

I förra tråden skrev jag en del om att hon inte åt, och sen blev det bättre när jag skaffade blötmat. Nu har hon slutat äta det också, såklart :banghead: Precis vad jag befarade. Det var så himla skönt att slippa oroa sig de där 2 veckorna när hon faktiskt åt allt man la i skålen. Nu får hon i sig kanske max 1/3 av vad hon ska på en dag, och tillväxttakten har minskat rejält igen. Blir knäpp på detta! Har bara haft matglad hund tidigare. Hon äter ett helt mål då och då och tar godis med god aptit så det är nog egentligen inget fel på henne. Har funderat på att boka en veterinärtid för utredning ändå bara för att se så där verkligen inte är nåt.

Här har jag motsatta problemet, med matglad rottweiler :D Hon gillar inte att ”leka med maten” då? Det är väl samma som @Wingates är inne på, men kluriga bollar, kongs, godispår och liknande används en hel del här när man behöver få sig lite mötesro på hemmakontoret.

(äsch, bommade att du svarat, får leva med att vara sen på bollen)
 
Här har jag motsatta problemet, med matglad rottweiler :D Hon gillar inte att ”leka med maten” då? Det är väl samma som @Wingates är inne på, men kluriga bollar, kongs, godispår och liknande används en hel del här när man behöver få sig lite mötesro på hemmakontoret.

(äsch, bommade att du svarat, får leva med att vara sen på bollen)
Ingen fara!
Jag ringde en veterinär nu under morgonen och pratade för rådgivning och hon var tom lite inne på porta cava shunt, så det känns ju sådär... Hon har kräkts några enstaka gånger, men jag upplever inga andra symtom på det så som vinglighet osv. Men det är nog bäst att kolla upp det, för nu är jag ännu mer orolig än innan :( Hon åt ju riktigt bra där en period så det är därför jag valde att avvakta, men nu vägrade hon äta sin frukost i morse igen.
 
Min var näst intill rumsren vid 8 v. Nån olycka var annan dag typ. Vid 10 v hade både han och jag lärt oss alla signaler och rutiner och han var helt rumsren.
Jag förväntar mig inte det nästa gång 🙈
Nä, det är ju inget man förväntar sig, precis. Men ganska nice när det sker :D .
 
Jag och sambon: "Vi kan inte börja renovera i varenda rum, nu koncentrerar vi oss på stora salen bara, vi måste tänka på vår ork."

Iris/Britt-Marie: "Hold my beer."

Visa bifogad fil 78362

Bild och presentation av bävern:

20211014_080413.jpg


Iris alternativt Britt-Marie (hennes tilltalsnamn när hon varit stygg) som nu är fem månader gammal. Hon är en welsh corgi cardigan, min tredje av samma ras. Har i dagsläget även två vuxna hanar här hemma.

Hon ska gå i brödernas fotspår och tävlas/tränas i lydnad främst, men jag hoppas få tummen ur och starta åtminstone även appell i spår samt lite viltspår. Utöver det ska hon ställas ut lite sporadiskt, genomgå hälso- och mentalitetstester och om resultatet är gott nog, även gå i avel.

Hittills visar hon en väldigt trevlig mentalitet, stabil och orädd, har en trevlig arbetsvilja med både godis- och lekintresse. En god dos självständighet också. Det bådar gott för framtiden även om jag i dagsläget sliter mitt hår över hennes inredningsintresse... :banghead:
 
Bild och presentation av bävern:

Visa bifogad fil 78364

Iris alternativt Britt-Marie (hennes tilltalsnamn när hon varit stygg) som nu är fem månader gammal. Hon är en welsh corgi cardigan, min tredje av samma ras. Har i dagsläget även två vuxna hanar här hemma.

Hon ska gå i brödernas fotspår och tävlas/tränas i lydnad främst, men jag hoppas få tummen ur och starta åtminstone även appell i spår samt lite viltspår. Utöver det ska hon ställas ut lite sporadiskt, genomgå hälso- och mentalitetstester och om resultatet är gott nog, även gå i avel.

Hittills visar hon en väldigt trevlig mentalitet, stabil och orädd, har en trevlig arbetsvilja med både godis- och lekintresse. En god dos självständighet också. Det bådar gott för framtiden även om jag i dagsläget sliter mitt hår över hennes inredningsintresse... :banghead:
Nähä, inte en chans att den där sötnosen orsakat såna skador, det ser du väl på henne?! :love:
 
Bild och presentation av bävern:

Visa bifogad fil 78364

Iris alternativt Britt-Marie (hennes tilltalsnamn när hon varit stygg) som nu är fem månader gammal. Hon är en welsh corgi cardigan, min tredje av samma ras. Har i dagsläget även två vuxna hanar här hemma.

Hon ska gå i brödernas fotspår och tävlas/tränas i lydnad främst, men jag hoppas få tummen ur och starta åtminstone även appell i spår samt lite viltspår. Utöver det ska hon ställas ut lite sporadiskt, genomgå hälso- och mentalitetstester och om resultatet är gott nog, även gå i avel.

Hittills visar hon en väldigt trevlig mentalitet, stabil och orädd, har en trevlig arbetsvilja med både godis- och lekintresse. En god dos självständighet också. Det bådar gott för framtiden även om jag i dagsläget sliter mitt hår över hennes inredningsintresse... :banghead:
Hon är fantastiskt fin 😍.
 
EBAF2EF2-B706-4DB1-85F0-BF52DAC71BF6.jpeg
Jag skulle vänta med att ta in henne till några får förrän till våren men så postade flera av de som köpt kullsyskonen att de fått valla lite. Så då kunde jag inte hålla mig och hon fick träffa lite årslamm.
En liten ⭐
Men nu ska vi vänta tills i vår och jobba mer på lydnaden först.
 
Ingen fara!
Jag ringde en veterinär nu under morgonen och pratade för rådgivning och hon var tom lite inne på porta cava shunt, så det känns ju sådär... Hon har kräkts några enstaka gånger, men jag upplever inga andra symtom på det så som vinglighet osv. Men det är nog bäst att kolla upp det, för nu är jag ännu mer orolig än innan :( Hon åt ju riktigt bra där en period så det är därför jag valde att avvakta, men nu vägrade hon äta sin frukost i morse igen.
Torsten var knepig med maten och är fortfarande. Men när han var mindre var det hopplöst.

det slutade med att han fick akut magkatarr, slutade äta och dricka och det blev resa till djursjukhuset. Med en flaska Andapsin har det löst säg. Han matvägrar emellanåt men får han medicin några kvällar så rättar det till sig.

Jag som mest haft matglada plåtmage-hundar kunde inte ha fantasi nog att begripa att han hade magknip och det var därför han itne vill äta.
 

Liknande trådar

Hundträning Kommer här med ny fråga! Länge sen jag hade valp...😅 Vår valp är 6,5 månader Har slutat bita i våra händer å fötter oftast men ännu...
Svar
6
· Visningar
366
Senast: Hellhound
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 425
Senast: Mabuse
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
7 378
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Bara för att jag längtar tills de kommer hem en valp och smått handlar på mig en del saker. Så kanske de vore kul och se vad ni andra...
2
Svar
23
· Visningar
1 310
Senast: ii-ssa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp