Valp 2021 - del 2

64A59B4E-524E-4225-9AB3-4AD74779A928.jpeg

Upp och ner går det. Hittills har vi haft en jäkla skitvecka. Har svårt att slappna av utomhus, rykte till i kopplet ordentligt så mattes axel typ gick av och en lös hund kom fram till oss ute i området (hur sjutton man vågar ha en lös hund mitt i ett lägenhetsområde med barn, bilar och hundar fattar jag inte)… försöker komma ihåg att vissa dagar är skit och vi måste bara fortsätta kämpa oss genom det.

Fick mitt helt fantastiska prommenadkoppem på posten! Lite mindre ryckigt på promenaden och mycket lättare att träna utan att behöva trassla med koppel och ha händerna fria 🙏
 
Idag har flickorna vägt sig.
ILY väger 2,5 kg och har gått upp 100 g på 20 dagar. Hon är drygt 6 mån.
Pebban däremot väger nu 2 kg och har gått upp 700 gr. Hon växer verkligen så det knakar. Hon är nu snart 15 v. Tror den här tjejen kommer bli rejäl!
Stackars ILY! :nailbiting::laugh:
I övrigt försökte Pebban gnaga sönder golvet idag vid kvist-märke på såpade trägolvet. Som tur är slutar hon när man säger till. Men att inte ha henne under uppsikt kan man ju glömma. 😅
 
Stor pöjk! Nästa helg anmälde vi oss spontant för en kurs, Sök av alla grejer! Tänkte det kunde vara kul att starta en Appell i alla fall till nästa år. 😁
Han börjar få tillbaka hjärncellerna igen så jag ser ljuset i tunneln. 😂

Bild för att visa hur gullig kollega jag har om dagarna. 😉

20211028_103741.jpg
 
1F9F1E12-8E85-416C-9956-24BF3845D3DA.jpeg
I onsdags fick Eddie följa med när vi skulle åka till stallet. Han gillar inte att åka i hundburen i bilen (utan buren är bilen dock inget problem 🙄) så det var en utmaning att ta sig dit. Väl i stallet var han superduktig och hjälpte matte mocka och tittade snällt på när Lill-matte red sin ponny.
 
085014A5-84E5-440B-B50D-4051D936CB12.jpeg

Helt sjukt att den här tokpannan bor med oss ❤️

Vi skulle ha haft hundvakter hela helgen (våra två inneboenden/rumskompisar som känt Frejisen hela hennes liv och med plusset att dem redan bor hemma hos oss, lyx) men sambon blev magsjuk så våra planer ställdes in… Så nu funderar jag på att åka hemåt till mina föräldrar med Frejis över helgen som bor 2h bort i lite mer lantlig miljö, som en mini semester för oss båda. Ett litet problem är de har katt som drar i väg om det ens kommer hem barnbarn till den. Vill ju inte komma och orsaka massa stress hos katten… Annars tar vi en långtur i skogen i morgon!
 
Då får jag ju ta och presentera vårt nytillskott - beauceronvalpen Griseo (kort "i" och betoning på "e", betyder grå på latin). Vi hämtade honom i Tjeckien i måndags och hittills har han visat sig vara en helt otroligt lättsam liten valp. Nå, liten och liten - han väger redan 20 kg så jag har en misstanke om att han blir ganska grov... måtte han bara inte bli fullhöjd (70 cm) också, då blir han enorm...:nailbiting:

Han blir 16 veckor imorgon och han är en lugn, stabil grabb med STORT matintresse och även stort lekintresse, däremellan är han hur lugn som helst. Inte speciellt intresserad av främmande människor men heller inte rädd, bara ointresserad.

Uppfödaren har gjort ett strålande arbete med miljöträningen, han åkte bil som ett proffs från första stund - tuggade på några ben och somnade sen, de första 5 h tillbaka till hotellet i Tyskland, sov lugnt hela natten (vilket dock inte Indigo gjorde, han vaktade så fort han hörde minsta ljud så jag sov väl 2 timmar totalt den natten), traskade lugnt på promenad i området runt hotellet och sen åkte han bil i ca 8 h från Tyskland till Sverige utan minsta protester, tuggade lite ben ibland men mest sov han, ofta på rygg! Så cool! :love:

Här hemma går allting bra, det enda är att vi får se till att han inte försöker leka med Dunit (whippeten) eftersom Griseo redan väger 5 kg mer än Dunit och lätt kan mangla en tunn whippetkropp. Båda gillar dock dragkamp så det sysslar de en del med.

Han går i koppel som om han alltid hade gjort det (han får dock mest gå i sele och långlina), har lärt sig nosdutt mot handflata, har lärt sig att när jag säger "japp!" så vankas det belöning. Sover som en stock på nätterna och är faktiskt väldigt morgontrött! Har aldrig haft en beauceronvalp som är morgontrött men det är väldigt skönt!

Bits knappt alls och när han gör det så slutar han om man tjuter till och det är lätt att styra över honom till en leksak eller ett ben. Har inte hoppat på oss en enda gång vilket är jättekonstigt med tanke på att han är en beauceron, de brukar vara rätt skuttiga och hoppiga... men den här grabben står stadigt med alla fyra tassarna i backen. En sån rolig valp, så trygg och stabil. Väldigt olik mina tidigare beauceroner, då är han ändå (halv)brorson till Indigo.

En gosig kille som direkt utnämnt mig till sin människa och följer mig var jag än går. Blir lite ledsen när jag går ifrån honom, det hjälper inte speciellt att husse är där, men eftersom han är cool grabb så piper han lite och sen lägger han sig och väntar på mig. ❤️

Han har fin harlekinteckning, en pytteliten blå fläck i ena ögat (kan förekomma blå ögon, helt eller partiellt, vid harlekinteckning) och inte bara dubbla baksporrar utan även en dubbel framsporre.

Ska bli så roligt att se hur han utvecklas!

2021-10-29 08.39.48.jpg


249832673_10158555107484537_6399957569416460086_n.jpg


249171339_10158555107659537_5562751043786904125_n.jpg



249191037_10158554633274537_6661867378060400382_n.jpg
 
Då får jag ju ta och presentera vårt nytillskott - beauceronvalpen Griseo (kort "i" och betoning på "e", betyder grå på latin). Vi hämtade honom i Tjeckien i måndags och hittills har han visat sig vara en helt otroligt lättsam liten valp. Nå, liten och liten - han väger redan 20 kg så jag har en misstanke om att han blir ganska grov... måtte han bara inte bli fullhöjd (70 cm) också, då blir han enorm...:nailbiting:

Han blir 16 veckor imorgon och han är en lugn, stabil grabb med STORT matintresse och även stort lekintresse, däremellan är han hur lugn som helst. Inte speciellt intresserad av främmande människor men heller inte rädd, bara ointresserad.

Uppfödaren har gjort ett strålande arbete med miljöträningen, han åkte bil som ett proffs från första stund - tuggade på några ben och somnade sen, de första 5 h tillbaka till hotellet i Tyskland, sov lugnt hela natten (vilket dock inte Indigo gjorde, han vaktade så fort han hörde minsta ljud så jag sov väl 2 timmar totalt den natten), traskade lugnt på promenad i området runt hotellet och sen åkte han bil i ca 8 h från Tyskland till Sverige utan minsta protester, tuggade lite ben ibland men mest sov han, ofta på rygg! Så cool! :love:

Här hemma går allting bra, det enda är att vi får se till att han inte försöker leka med Dunit (whippeten) eftersom Griseo redan väger 5 kg mer än Dunit och lätt kan mangla en tunn whippetkropp. Båda gillar dock dragkamp så det sysslar de en del med.

Han går i koppel som om han alltid hade gjort det (han får dock mest gå i sele och långlina), har lärt sig nosdutt mot handflata, har lärt sig att när jag säger "japp!" så vankas det belöning. Sover som en stock på nätterna och är faktiskt väldigt morgontrött! Har aldrig haft en beauceronvalp som är morgontrött men det är väldigt skönt!

Bits knappt alls och när han gör det så slutar han om man tjuter till och det är lätt att styra över honom till en leksak eller ett ben. Har inte hoppat på oss en enda gång vilket är jättekonstigt med tanke på att han är en beauceron, de brukar vara rätt skuttiga och hoppiga... men den här grabben står stadigt med alla fyra tassarna i backen. En sån rolig valp, så trygg och stabil. Väldigt olik mina tidigare beauceroner, då är han ändå (halv)brorson till Indigo.

En gosig kille som direkt utnämnt mig till sin människa och följer mig var jag än går. Blir lite ledsen när jag går ifrån honom, det hjälper inte speciellt att husse är där, men eftersom han är cool grabb så piper han lite och sen lägger han sig och väntar på mig. ❤️

Han har fin harlekinteckning, en pytteliten blå fläck i ena ögat (kan förekomma blå ögon, helt eller partiellt, vid harlekinteckning) och inte bara dubbla baksporrar utan även en dubbel framsporre.

Ska bli så roligt att se hur han utvecklas!

Visa bifogad fil 78701

249832673_10158555107484537_6399957569416460086_n.jpg


249171339_10158555107659537_5562751043786904125_n.jpg



249191037_10158554633274537_6661867378060400382_n.jpg
Åh, tassarna ❤️❤️❤️
 
Då får jag ju ta och presentera vårt nytillskott - beauceronvalpen Griseo (kort "i" och betoning på "e", betyder grå på latin). Vi hämtade honom i Tjeckien i måndags och hittills har han visat sig vara en helt otroligt lättsam liten valp. Nå, liten och liten - han väger redan 20 kg så jag har en misstanke om att han blir ganska grov... måtte han bara inte bli fullhöjd (70 cm) också, då blir han enorm...:nailbiting:

Han blir 16 veckor imorgon och han är en lugn, stabil grabb med STORT matintresse och även stort lekintresse, däremellan är han hur lugn som helst. Inte speciellt intresserad av främmande människor men heller inte rädd, bara ointresserad.

Uppfödaren har gjort ett strålande arbete med miljöträningen, han åkte bil som ett proffs från första stund - tuggade på några ben och somnade sen, de första 5 h tillbaka till hotellet i Tyskland, sov lugnt hela natten (vilket dock inte Indigo gjorde, han vaktade så fort han hörde minsta ljud så jag sov väl 2 timmar totalt den natten), traskade lugnt på promenad i området runt hotellet och sen åkte han bil i ca 8 h från Tyskland till Sverige utan minsta protester, tuggade lite ben ibland men mest sov han, ofta på rygg! Så cool! :love:

Här hemma går allting bra, det enda är att vi får se till att han inte försöker leka med Dunit (whippeten) eftersom Griseo redan väger 5 kg mer än Dunit och lätt kan mangla en tunn whippetkropp. Båda gillar dock dragkamp så det sysslar de en del med.

Han går i koppel som om han alltid hade gjort det (han får dock mest gå i sele och långlina), har lärt sig nosdutt mot handflata, har lärt sig att när jag säger "japp!" så vankas det belöning. Sover som en stock på nätterna och är faktiskt väldigt morgontrött! Har aldrig haft en beauceronvalp som är morgontrött men det är väldigt skönt!

Bits knappt alls och när han gör det så slutar han om man tjuter till och det är lätt att styra över honom till en leksak eller ett ben. Har inte hoppat på oss en enda gång vilket är jättekonstigt med tanke på att han är en beauceron, de brukar vara rätt skuttiga och hoppiga... men den här grabben står stadigt med alla fyra tassarna i backen. En sån rolig valp, så trygg och stabil. Väldigt olik mina tidigare beauceroner, då är han ändå (halv)brorson till Indigo.

En gosig kille som direkt utnämnt mig till sin människa och följer mig var jag än går. Blir lite ledsen när jag går ifrån honom, det hjälper inte speciellt att husse är där, men eftersom han är cool grabb så piper han lite och sen lägger han sig och väntar på mig. ❤️

Han har fin harlekinteckning, en pytteliten blå fläck i ena ögat (kan förekomma blå ögon, helt eller partiellt, vid harlekinteckning) och inte bara dubbla baksporrar utan även en dubbel framsporre.

Ska bli så roligt att se hur han utvecklas!

Visa bifogad fil 78701

249832673_10158555107484537_6399957569416460086_n.jpg


249171339_10158555107659537_5562751043786904125_n.jpg



249191037_10158554633274537_6661867378060400382_n.jpg

Så löjligt fin pojke. En rejäl bit. :heart
 
Det är lerigt precis överallt, jag jobbar mot deadline och är gräsänka då partner är bortrest ett par dagar. Resultatet är varken ordentlig motion lös eller träning under över en veckas tid, och min lille gosse är komplett tossig. Studsar, flyger och kampar med kopplet samt triggar äldre hunden så de far som idioter inomhus, välter möbler och på alla sätt skapar fullständigt mayhem. Idag måste det bli skogsröj trots leran och så nån typ av arbete i helgen för den lille för annars tror jag han flyger till väders faktiskt...

Just nu ligger han dock och sover så fint och ser inte alls ut som den ledare av kaospatrullen som han faktiskt är. :meh:
:cautious:
 
Visa bifogad fil 78697
Helt sjukt att den här tokpannan bor med oss ❤️

Vi skulle ha haft hundvakter hela helgen (våra två inneboenden/rumskompisar som känt Frejisen hela hennes liv och med plusset att dem redan bor hemma hos oss, lyx) men sambon blev magsjuk så våra planer ställdes in… Så nu funderar jag på att åka hemåt till mina föräldrar med Frejis över helgen som bor 2h bort i lite mer lantlig miljö, som en mini semester för oss båda. Ett litet problem är de har katt som drar i väg om det ens kommer hem barnbarn till den. Vill ju inte komma och orsaka massa stress hos katten… Annars tar vi en långtur i skogen i morgon!
Hon är så fin...
 
Äntligen 🥰 Går inte att fota i vaket tillstånd så får bli en bild från första lugna stunden sen hon kom hem för snart två timmar se 😂
Storasyster är lite fundersam men väldigt snäll 😍
 

Bifogade filer

  • 20211029_175007.jpg
    20211029_175007.jpg
    274,6 KB · Visningar: 182
Äntligen 🥰 Går inte att fota i vaket tillstånd så får bli en bild från första lugna stunden sen hon kom hem för snart två timmar se 😂
Storasyster är lite fundersam men väldigt snäll 😍
Så roligt med ytterligare en Aussie, är nästan lika taggad på att se vad det blir av det här gänget som kullsyskonen 😅
 
Terrorn och jag har gått tävlingsförberedande valpkurs dag (well, förmiddag) ett av två idag. Jag hade inte förväntat mig så fint fokus som han hade!
Han närmar sig helt klart tonår, har börjat gruffa på hundar utomhus, tappat lite hörsel osv. Skrällets tomtvaktande mot förbipasserande har vaknat nu i mörkret, och Tudde har generaliserat det till att gruffa på alla hundar han möter ihop med storebror. Ensam är han inte lika kaxig 🙄 Nåja, klicker fram och skvallerträning. Hade varit så mycket enklare att träna under separata promenader med honom dock.
DSC_1194.JPG
 

Liknande trådar

Hundträning Kommer här med ny fråga! Länge sen jag hade valp...😅 Vår valp är 6,5 månader Har slutat bita i våra händer å fötter oftast men ännu...
Svar
6
· Visningar
421
Senast: Hellhound
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 665
Senast: Mabuse
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
7 538
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Bara för att jag längtar tills de kommer hem en valp och smått handlar på mig en del saker. Så kanske de vore kul och se vad ni andra...
2
Svar
23
· Visningar
1 343
Senast: ii-ssa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra
  • HusdjursGPS

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp