Bukefalos 28 år!

Valp 2021 - del 2

ILY är ju så rolig så man dör. Hon har tuffat på sig nu när Peb varit sjuk. Och hon fortsätter med det nu även när Peb är tillbaks i sin energi och dådkraft.
Jag lärde ILY morra på signal med hopp om att hon skulle använda det mer annars också. Eller iaf bli ngt stärkt av det. Och mycket riktigt kan hon morra åt Peb nu. Hon har ett himla dovt morr som faktiskt ger en del effekt iaf mot Pebben.
Jag brukar hålla fram ringfingret som en krok när vi busar. Så får hon nafsa eller hålla tag där. Hon är ju rätt försiktig. Men nu igår försökte hon släpa mig. Hon gjorde samma rörelser som när hon kampar om leksak och försöker släpa den/Peb. Jag skrattade så jag dog och låtsades sedan åka med.
3 kg mot en människoklump liksom.. 🙄 :laugh:
 
Nu är Hexa 9 månader gammal och väger 14.6 kg och är ca 47 cm hög.

Vi började träna rallylydnad nybörjare kurs, men tyckte det var alldeles för många hundar på kursen, 11 stycken och fick aldrig någon kommentar av instruktören. Så pga andra orsaker och det, så slutade vi gå ditt. Men tyckte de få gånger vi gick var sjukt roligt, så ska försöka hitta en annan kurs med färre hundar :).

En otroligt fin och underbart smart liten aussie tjej :heart. Älskar henne så otroligt mycket!
 

Bifogade filer

  • 277307889_4748113985299389_839562259322219868_n.jpg
    277307889_4748113985299389_839562259322219868_n.jpg
    17,6 KB · Visningar: 69
Igår hade vi besök av folk och hundar. En av hundarna är lite rädd-agressiv. Så jag satte våra flickor i köket med grind för tills de och den hunden gått ner i energi och landat lite. Sen gick vi koppelpromenad ihop. Därefter kunde de vara lösa och coola har inne.
Peb rusade på lite för mkt en gång och fick sig en bra och just tillsägning av en hund. Så bra för henne! Och hon tog det bra och backade av och blev mer frågande och ödmjuk än sitt vanliga bowlande klepto-jag som hon kan ha ofta. 😅
Sen hade de kul och umgicks och lekte.
Kul att båda flickorna också är så sociala, trygga och glada i folk, även helt nya. ❤️

Det var två trötta flickor sen när alla åkte.

Idag har vi för första gången på länge både kastat leksaker på tomten länge och varit på långpromenad. Så glad att Peb får röra sig mer nu. Har tyckt så synd om henne när hon var sjuk men ändå ville röra sig. Då fick vi ju låta bli för att hon inte tog upp energi nog för det.
Nu är det en glad och nöjd parvel! 😍
ILY är alltid nöjd och glad clown.. 🐶🤡
De är såna glädjespridare de här två! ❤️
AA393510-9A95-4A46-87C6-A4A454C547EB.jpeg
 
Vi fick veta igår att ett av vår valps kullsyskon har tillväxtrubbning i båda armbågarna som har/ska opereras. Och det kom också fram att ytterligare ett syskon haft problem med hälta, uppges vara bättre nu men ska till ortoped på måndag :eek: De är knappt 7 månader, så ingen ålder. Armbågsproblem är ju ett vanligt problem inom rasen men jag vet att vår uppfödare är noga med att få alla uppfödningar röntgade vid 1 år, och att statistiken för hens uppfödningar ser väldigt bra ut.

Nu är vi jättenojiga och tänker ringa vår veterinär på måndag och be att få en hälsocheck. Men går det att se höft- och armbågsproblem utan röntgen? Vi upplever att vår L är lite slapp i lederna, benen glider lätt isär när hon sitter (har blivit bättre), men hon visar ingen stelhet eller motvilja till att röra sig.


En överlag ganska glad fröken :D

Oh hai.jpg
 
Allt flyter på skapligt bra med Essa tycker jag. I helgen nu är jag ”hundvakt” åt vår egen hund :D Nä men det är ju sambon som sköter hundarna mestadels. Essa har han med sig på jobbet. Alba, vår golden tar jag väl hand om lite mer. I helgen är sambon bortrest.
Några problem som jag uppmärksammat lite mer nu mot tidigare är ju att hon är pissjobbig att gå promenader med för hon drar som en bulldoser. Det visste jag, men nu när det är flera promenader per dag så blir jag tokig. Blir jag arg så skärper hon sig och går bättre. Men tråkigt att behöva korrigera det varenda gång. Men det är tur jag har dottern hemma som tar Alba så jag bara behöver ha Essa. Igår var vi på öppen bana med ponnyn och jag hade båda hundarna i koppel på banan och skulle höja och sänka hinder osv. Ville dö.

Sen är hon rätt trälig att lämna själv. Hon gillar det inte. Sitter och gnyr i bilen. Hon förstör inget eller så hemma. Men man märker att hon inte uppskattar det. Har alltid Alba hos sig om hon är själv.
Sambon har också berättat att hon gnyr om han lämnar sitt kontor på jobbet och tex går och hämtar kaffe.

I övrigt en rolig hund. Energi till tusen, men en tydlig avknapp nu om hon blivit stimulerad. Annars går hon och hämtar lite grejer hemma. Tuggar på vedklabbar. Det gör inget.
Sambon är duktig med att stimulera henne. Han hänger i bra. I går efter den öppna banan var hon helt slut. Jag med. :D

Snart blir hon 1 år och då ska höfterna röntgas och efter det är väl tanken att börja jogga med henne. Cykla går nog inte än. Då kommer man slå ihjäl sig. Mer lydnad vid koppelträning ska tränas först.
Sambon spårar med bägge hundarna varje vecka.
 
Snart sex månader. Fortsatt väldigt godmodig, social och trevlig! Vi har börjat på en unghundskurs som verkar väldigt vettig. Hemma kör vi en del sök, hitta nyckelknippa i hästhagen är en favorit. Håller även på att introducera kong och den verkar han värdesätta högt (sökte i stallet igår och tyckte att det var livet). ❤
20220403_124858.jpg
 
Idag har vi varit och gjort SKK-röntgen. Allt såg jättebra ut, men man vet ju aldrig vad SKK kommer fram till, så nu är det nervös väntan :nailbiting:

Passade även på att röntga käken där det saknas en tand. Det fanns inget anlag heller, så nu slipper vi oroa oss för problem med det framöver!

Hyfsat groggy tjej som har vinglat omkring sen vi kom hem men nu äntligen har kraschat i soffan.
20220405_143416.jpg
 
Idag har vi varit och gjort SKK-röntgen. Allt såg jättebra ut, men man vet ju aldrig vad SKK kommer fram till, så nu är det nervös väntan :nailbiting:

Passade även på att röntga käken där det saknas en tand. Det fanns inget anlag heller, så nu slipper vi oroa oss för problem med det framöver!

Hyfsat groggy tjej som har vinglat omkring sen vi kom hem men nu äntligen har kraschat i soffan.
Visa bifogad fil 88537
Men näsan! 😍
 
Vi fick veta igår att ett av vår valps kullsyskon har tillväxtrubbning i båda armbågarna som har/ska opereras. Och det kom också fram att ytterligare ett syskon haft problem med hälta, uppges vara bättre nu men ska till ortoped på måndag :eek: De är knappt 7 månader, så ingen ålder. Armbågsproblem är ju ett vanligt problem inom rasen men jag vet att vår uppfödare är noga med att få alla uppfödningar röntgade vid 1 år, och att statistiken för hens uppfödningar ser väldigt bra ut.

Nu är vi jättenojiga och tänker ringa vår veterinär på måndag och be att få en hälsocheck. Men går det att se höft- och armbågsproblem utan röntgen? Vi upplever att vår L är lite slapp i lederna, benen glider lätt isär när hon sitter (har blivit bättre), men hon visar ingen stelhet eller motvilja till att röra sig.

Uppdatering på detta är att även det andra kullsyskonet har konstaterad tillväxtrubbning i båda armbågarna med pålagringar och lösa benbitar :cry: När vi pratade med vår veterinär tyckte han att vi ska komma in på röntgen idag, så det ska vi, men eftersom röntgenbilderna på syskonen inte visat så mycket initialt är jag tveksam till att det kommer göra oss så mycket klokare. Vår hundtränare tipsade om en fysioterapeut i Västerås/Eskilstuna så jag har bokat tid där om några veckor för en ordentligt genomgång av kroppen. Vi ser dock inga tecken på att det skulle vara något fel på vår L.
 
Jag har en fundering kring min unghundsbeteende. Jag har inte bestämt mig för om det är ett problem än så jag ska göra något åt det :) Men det handlar om när vi träffar främmande människor. Igår var han med i stallet och det var hoppträning så flera nya ekipage var där och därmed människor han inte känner. En tjej stod jag och pratade med och Eddie gick då fram och sniffade på henne. Problemet (om det nu ska kallas det) är att så fort personen han är framme och sniffar på noterar honom och börjar prata med honom eller lockar på honom så blir han skiträdd och drar så långt kopplet räcker. Moffar gärna lite på dom också. Men varför? Han var ju modig och gick fram själv och var helt ok så länge de inte brydde sig. Personen i fråga gjorde allt rätt med att sätta sig huk med blicken bortvänd och sträckte fram en hand han kunde sniffa på men då blev han nästan ännu mer upprörd. Tankar kring detta?
 
Jag har en fundering kring min unghundsbeteende. Jag har inte bestämt mig för om det är ett problem än så jag ska göra något åt det :) Men det handlar om när vi träffar främmande människor. Igår var han med i stallet och det var hoppträning så flera nya ekipage var där och därmed människor han inte känner. En tjej stod jag och pratade med och Eddie gick då fram och sniffade på henne. Problemet (om det nu ska kallas det) är att så fort personen han är framme och sniffar på noterar honom och börjar prata med honom eller lockar på honom så blir han skiträdd och drar så långt kopplet räcker. Moffar gärna lite på dom också. Men varför? Han var ju modig och gick fram själv och var helt ok så länge de inte brydde sig. Personen i fråga gjorde allt rätt med att sätta sig huk med blicken bortvänd och sträckte fram en hand han kunde sniffa på men då blev han nästan ännu mer upprörd. Tankar kring detta?

Din hund är osäker på främmande människor. Säg åt folk att ignorera hunden istället, eller droppa lite hundgodis när han är/varit framme och nosat, utan att börja prata med honom. Att sätta sig ner och börja sträcka ut hand osv är han uppenbarligen inte redo för och då är det bättre att ignorera så att han får nosa och upptäcka i egen takt.

Jag skulle absolut se det som ett problem som du bör börja jobba med, nu. Att ha en hund som är rädd för främmande människor kan blir riktigt, riktigt besvärligt.
 
Din hund är osäker på främmande människor. Säg åt folk att ignorera hunden istället, eller droppa lite hundgodis när han är/varit framme och nosat, utan att börja prata med honom. Att sätta sig ner och börja sträcka ut hand osv är han uppenbarligen inte redo för och då är det bättre att ignorera så att han får nosa och upptäcka i egen takt.

Jag skulle absolut se det som ett problem som du bör börja jobba med, nu. Att ha en hund som är rädd för främmande människor kan blir riktigt, riktigt besvärligt.
Ja att han är osäker är jag ju med på :) Jag får be folk ignorera honom helt enkelt så får han ta kontakt själv. Funderingen kring om det är ett problem eller inte är att pga detta är han enkel att ha lös ute t ex. Han vill inte gå fram till personer vi möter och det tycker jag är rätt skönt efter att ha haft hundar som vill hälsa på allt och alla. Givetvis kan det bli problem om vi ska träna i någon hundsport där man behöver gå fram till främmande osv. Men annars?
 
Ja att han är osäker är jag ju med på :) Jag får be folk ignorera honom helt enkelt så får han ta kontakt själv. Funderingen kring om det är ett problem eller inte är att pga detta är han enkel att ha lös ute t ex. Han vill inte gå fram till personer vi möter och det tycker jag är rätt skönt efter att ha haft hundar som vill hälsa på allt och alla. Givetvis kan det bli problem om vi ska träna i någon hundsport där man behöver gå fram till främmande osv. Men annars?

Det kan bli problem när folk kommer på besök, vid veterinärbesök, vid behov av hundvakt osv. Som nämnts redan, det kan vara otroligt krävande med en osäker hund och något jag absolut hade försökt arbeta med för att minska detta.
 
Det kan bli problem när folk kommer på besök, vid veterinärbesök, vid behov av hundvakt osv. Som nämnts redan, det kan vara otroligt krävande med en osäker hund och något jag absolut hade försökt arbeta med för att minska detta.
Jo det förstås. Besök har vi haft utan större problem och hundvakten är oftast min mamma och henne känner han ju och därmed är det inga som helst problem. Men visst, vi får nog jobba lite med osäkerheten ändå så det inte blir något problem. Har han väl vågat sig fram och hälsat så är det inga som helst problem sen, då älskar han precis alla. Även personer han bara hälsat på någon enstaka gång går fint, det är bara den där allra första gången som är knepig.
 
Jo det förstås. Besök har vi haft utan större problem och hundvakten är oftast min mamma och henne känner han ju och därmed är det inga som helst problem. Men visst, vi får nog jobba lite med osäkerheten ändå så det inte blir något problem. Har han väl vågat sig fram och hälsat så är det inga som helst problem sen, då älskar han precis alla. Även personer han bara hälsat på någon enstaka gång går fint, det är bara den där allra första gången som är knepig.

Vad skönt, då låter det låter ju som ni har en bra grund att fortsätta utifrån:)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Nu kan jag inte hålla mig längre! Nog måste det vara fler än jag som planerar för valp nästa år? Jag hoppas på en kelpievalp på våren...
Svar
10
· Visningar
1 113
Hundträning Kommer här med ny fråga! Länge sen jag hade valp...😅 Vår valp är 6,5 månader Har slutat bita i våra händer å fötter oftast men ännu...
Svar
6
· Visningar
551
Senast: Hellhound
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 343
Senast: Mabuse
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
7 973
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp