Bukefalos 28 år!

Valp 2021 - del 2

Vill du utveckla med mer än en oneliner?

Det beror väl på vad man lägger i ordet fas. Jag är inte naiv och tror det kommer lösa sig enkelt utan arbete. Men en fas som i att det kommer vara en period där vi får sätta ramar och se hur vi behöver styra upp för att få det fungera.
Jag tror att det är stor risk att de aldrig kommer kunna umgås avslappnat med varandra igen om de rykt ihop ordentligt. Det kanske funkar med övervakning och tummen i ögat, men att det inte kommer krävas så mkt för att det ska slå över igen.
Risken är att de verkligen går och laddar för att trycka till den andra och att det en dag verkligen blir på liv och död. Den yngre kommer ju antagligen bara bli modigare och tuffare med ålder.

Men det är min erfarenhet av hundar som börjat slåss, så den är inte nödvändigtvis nån sanning.
 
Vill du utveckla med mer än en oneliner?

Det beror väl på vad man lägger i ordet fas. Jag är inte naiv och tror det kommer lösa sig enkelt utan arbete. Men en fas som i att det kommer vara en period där vi får sätta ramar och se hur vi behöver styra upp för att få det fungera.

Minns jag fel, eller har inte din äldre hund varit lite krasslig? Smärta eller stress orsakad av sjukdom är ju sånt som kan droppen att rinna över om det redan är spänt, inte minst när den yngre hunden nu vuxit till sig. Sedan finns det förstås också individer som inte kan bo med andra av samma kön om inte tillvaron är rejält uppstyrd, som @Wingates skriver.
 
Minns jag fel, eller har inte din äldre hund varit lite krasslig? Smärta eller stress orsakad av sjukdom är ju sånt som kan droppen att rinna över om det redan är spänt, inte minst när den yngre hunden nu vuxit till sig. Sedan finns det förstås också individer som inte kan bo med andra av samma kön om inte tillvaron är rejält uppstyrd, som @Wingates skriver.
Du minns tyvärr helt rätt, och det finns en del saker som jag funderar kring. Vi har besökt både vet och fysio för en behandlingsserie kring februari och har återbesök till fysio snart, vid behov vet så klart. Lite krasst är han ju ett måndagsexemplar och en anledning till att vi skaffade valp är att jag inser att det mesta talar emot att han blir lika gammal som en genomsnitts aussie, med svår-hanterad allergi, ryggproblem som gör sig påminda ibland och generell ljudsädsla. Nå, ska inte kapa valptråden med Skrällets hälsa, men ville bara bekräfta att jag du minns rätt och ja det är något som vi har i åtanke.
 
Valpis är snart 7 mån och ser inte ut särskilt mycket som en valp längre. Två valpkurser har vi hunnit med, och en Nose work-kurs är inbokad i maj.
Ibland är han jäkligt jobbig, men börjar bli rätt fin också :)

Om några veckor är det en inofficiell labradorutställning i närheten. Är lite småsugen på att testa. Någon med erfarenhet av utställning som kan berätta lite hur det går till? För en helt nybörjare på området. :D

E2A7F3FC-FE3E-444F-8595-E23ACAD9BA08.jpeg
 
Nu är vi här: jätteduktig och fokuserad sexmånaders på träningen, men inte lika duktig matte. Känner mig så jäkla fumlig 🙈. Sen med belöningar, dålig timing, fumlar med kopplet och tappar godis till höger och vänster. Är också lite dålig på att upptäcka när lilleman är trött. Tycker att jag alltid märker det lite väl sent. Tror ibland också att jag överskattar hur mycket han egentligen orkar och hur länge han kan koncentrera sig.

Vi kämpar också med att kunna gå i koppel under "varsågod" utan att dra. Det är väldigt tålamodsprövande. Han drar, jag stannar, han tittar på mig och går tillbaka mot mig, jag belönar, säger "varsågod" igen och så går han hela koppellängden ut igen och börjar dra igen, och så börjar vi om med att stanna osv. Har funderat på om vi bara ska pausa denna "träning" lite. Jag blir frustrerad och känner dessutom att det är jobbigt när han får drag (sina egna) i halsbandet. Målbilden var egentligen att han skulle gå promenader i sele, men efter att ha visat stort missnöje med selen vi har nu så vill jag inte fortsätta med den. Tanken är att vi ska köra lite barmarksdrag när han växt till sig och jag vill inte förstöra sele för honom för all framtid genom att tvinga på honom nuvarande (kassa) sele. Det blir alltså promenader med halsband.

Så sammanfattningsvis: duktig hund, sämre matte. Måste också tillägga att jag är SÅ glad för honom 😍. Förväntade mig verkligen att han skulle riva huset, men han är väldigt lugn inomhus och har än så länge inte haft sönder massa saker när han varit själv. Och så är han jätterolig att träna med! Gillar folk gör han också 🙏😅
 
Nu är vi här: jätteduktig och fokuserad sexmånaders på träningen, men inte lika duktig matte. Känner mig så jäkla fumlig 🙈. Sen med belöningar, dålig timing, fumlar med kopplet och tappar godis till höger och vänster. Är också lite dålig på att upptäcka när lilleman är trött. Tycker att jag alltid märker det lite väl sent. Tror ibland också att jag överskattar hur mycket han egentligen orkar och hur länge han kan koncentrera sig.

Sätt ett max antal repetitioner eller max antal minuter om du har svårt att uppfatta när han är för trött. Om du har någon kompis som är bättre på timing; be denne klicka när hunden gör rätt så att du själv får in rätt timing och kan belöna. Sätt kopplet i ett midjebälte så får du händerna fria.
 
Sätt ett max antal repetitioner eller max antal minuter om du har svårt att uppfatta när han är för trött. Om du har någon kompis som är bättre på timing; be denne klicka när hunden gör rätt så att du själv får in rätt timing och kan belöna. Sätt kopplet i ett midjebälte så får du händerna fria.
Tack för tips! 🙏
 
@Nordthor Jag tänker på varsågod träningen som inte går framåt, hade jag kört liknande upplägg så hade några av mina hundar lärt sig att gå fram och sträcka kopplet för dom vet att sen kommer belöningen.. Hundar som är lite smarta kommer på sånt ganska fort.
Har alltid kunnat ha vår minsta hund lös tills husse började ha henne lös också. Problemet: hunden kommer 20 meter ifrån husse och han ropar in henne och ger belöning, ganska snart börjar hunden dra iväg för att bli inropad och få belöning :meh:. Hon är numera lös i begränsad omfattning för att jag lessnat på att kolla efter henne vilket är synd för hon har under sina sju år aldrig dragit på vilt även när de hoppat upp framför nosen på henne.
I ditt fall hade jag testat ett annat upplägg i koppelträningen om det inre går framåt.
 
@Nordthor Jag tänker på varsågod träningen som inte går framåt, hade jag kört liknande upplägg så hade några av mina hundar lärt sig att gå fram och sträcka kopplet för dom vet att sen kommer belöningen.. Hundar som är lite smarta kommer på sånt ganska fort.
Har alltid kunnat ha vår minsta hund lös tills husse började ha henne lös också. Problemet: hunden kommer 20 meter ifrån husse och han ropar in henne och ger belöning, ganska snart börjar hunden dra iväg för att bli inropad och få belöning :meh:. Hon är numera lös i begränsad omfattning för att jag lessnat på att kolla efter henne vilket är synd för hon har under sina sju år aldrig dragit på vilt även när de hoppat upp framför nosen på henne.
I ditt fall hade jag testat ett annat upplägg i koppelträningen om det inre går framåt.
Tänkvärt! Tack 😊. Ja, han är faktiskt inte dum lilleman, så det är mycket möjligt att han lagt ihop ett och annat. Får helt enkelt klura på nytt upplägg.
 
Imorse såg jag en liten ljust rosafärgad droppe på golvet. Vänder upp och ner på valpen och jodå - rosa och svullen. Här var det löp! Inte underligt att Lasse varit extra lekintensiv de senaste dagarna. Meddelar uppfödaren om att vi har en stor flicka nu, ber mamma köpa löptrosor och hålla isär hundarna under dagen.

Nu ikväll när vi kommer hem blir Lasse rejält intensiv och Iris vänder upp baken och viker undan svansen. O_oO_oO_o
Okej? Det verkar alltså som att risken är stor för att Iris har löpt blodlöst i några dagar och redan är nära eller befinner sig i höglöp. :banghead: Absolut inte den huvudvärk jag ville ha just nu, eftersom de var ensamma tillsammans senast igår.

Bara att ringa veterinär imorgon och be om prog-test för att se var hon egentligen ligger i löpet och hur stor risken kan vara för att det skulle kunna ha skett en tjuvparning. :idea:
 
Imorse såg jag en liten ljust rosafärgad droppe på golvet. Vänder upp och ner på valpen och jodå - rosa och svullen. Här var det löp! Inte underligt att Lasse varit extra lekintensiv de senaste dagarna. Meddelar uppfödaren om att vi har en stor flicka nu, ber mamma köpa löptrosor och hålla isär hundarna under dagen.

Nu ikväll när vi kommer hem blir Lasse rejält intensiv och Iris vänder upp baken och viker undan svansen. O_oO_oO_o
Okej? Det verkar alltså som att risken är stor för att Iris har löpt blodlöst i några dagar och redan är nära eller befinner sig i höglöp. :banghead: Absolut inte den huvudvärk jag ville ha just nu, eftersom de var ensamma tillsammans senast igår.

Bara att ringa veterinär imorgon och be om prog-test för att se var hon egentligen ligger i löpet och hur stor risken kan vara för att det skulle kunna ha skett en tjuvparning. :idea:
Håller tummarna att det är lugnt!

Vi hade bokat in besök av corgi-killar med människor som vi fick avstyra nu IOM att lille Peb löper. Vill inte ha några kortbenta öron-djur som överraskning. 😅

Knapplån:

Peb är äntligen helt bra i magen. Sambon fick något ADHD-panikryck och beställde något larv från Tyskland för en förmögenhet innan hon var bra. När det anlände hade magen varit bra ett tag. Men nu har de tre månaders mag-godis typ. 😅

Peb har redan lagt på sig 400 gr. 🙌 Lite mer muskler bör hon få. Men det tar väl lite mer tid.

Hon gör väldigt mycket mentala framsteg hela tiden nu. Den där gapigheten som plötsligt dök upp är nästan borta. Och hon är mycket enklare att reglera energin på. Kan fokusera mer och är väldigt kelig. Även sambo får nu kela hur mkt som helst med henne. Han lär sig mer och mer hur han ska göra. Kul att se dem bonda! ❤️
Hon är så himla lättlärd och kul att träna med. Hon förstår ord och vad man vill att hon gör väldigt fort och med ovanligt många olika ord redan.
Öht är hon numer väldigt rolig. Hon är ju så extremt energisk och så 150% i alla känslor och uttryck. Och lagom knäpp med. 😍
Bada är inte det skojigaste riktigt..
063B96D2-326B-4B93-9AD4-606CE1354354.jpeg
 
ILY har levt upp mer och mer sista tiden. Vet inte om hon ändå påverkats en del av parasiten än jag trott eller om det är ålder eller träning som gett resultat. Hon har ju alltid varit pigg och glad. Men nu är hon ju vääääldigt pigg och glad och mkt, mkt tuffare.
Innan Peb blev sjuk var hon ju så tuff och hård att ILY backade av lite. Numer backar ILY sällan, hon försöker ta leksaker/ben från Peb, tar liksom i mer i lek, bjuder upp mer ihärdigt, säger ifrån, låter och lekmorrar och tom kör mer Peb ibland.
ILY är så himla skötsam, rar och behändig. Hon gör det man ber om oavsett vad liksom. Eller ja.. inte med sambon alltid. 😂
Med henne leker jag fram olika saker i träningen. Det blir lite vad vi får flow för. Och då kan det vara att förstärka en del konstiga egenheter hon har och göra ngt med det.
Hon är så otroligt rolig den lilla knäppgöken! Alltid glad och sugen på bus. ❤️ Hon är en udda fågel. Jag skrattar så jag kiknar flera ggr/dag. Världens bästa antidepp! 😍
Flickorna ligg-slåss:

7B0AAD78-7EF7-4A71-ADDE-91C75D9D1E01.jpeg
 
Bara att ringa veterinär imorgon och be om prog-test för att se var hon egentligen ligger i löpet och hur stor risken kan vara för att det skulle kunna ha skett en tjuvparning. :idea:

Fanns givetvis inte tid hos någon veterinär alls, såhär precis innan påsk. Så typiskt. Is i magen antar jag, och se hur löpet utvecklar sig. Håller tummarna för att blödandet kommer igång mer ordentligt de närmaste dagarna så att vi kan vara säkra på att hon verkligen är i förlöp och inte höglöp.
 
@Nordthor Jag tänker på varsågod träningen som inte går framåt, hade jag kört liknande upplägg så hade några av mina hundar lärt sig att gå fram och sträcka kopplet för dom vet att sen kommer belöningen.. Hundar som är lite smarta kommer på sånt ganska fort.
Har alltid kunnat ha vår minsta hund lös tills husse började ha henne lös också. Problemet: hunden kommer 20 meter ifrån husse och han ropar in henne och ger belöning, ganska snart börjar hunden dra iväg för att bli inropad och få belöning :meh:. Hon är numera lös i begränsad omfattning för att jag lessnat på att kolla efter henne vilket är synd för hon har under sina sju år aldrig dragit på vilt även när de hoppat upp framför nosen på henne.
I ditt fall hade jag testat ett annat upplägg i koppelträningen om det inre går framåt.
Åh, det där tar jag också till mig! Vi har exakt samma problem - överexalterad hund (det är ju SÅÅÅÅ roligt att gå på promenad/vara ute och springa!!!) drar i lina, jag stannar och kallar in, hund är duktig, kommer och får godis och jag hinner knappt säga "duktig" innan han drar som en galning igen! :meh:
 
Vi kämpar också med att kunna gå i koppel under "varsågod" utan att dra. Det är väldigt tålamodsprövande. Han drar, jag stannar, han tittar på mig och går tillbaka mot mig, jag belönar, säger "varsågod" igen och så går han hela koppellängden ut igen och börjar dra igen, och så börjar vi om med att stanna osv. Har funderat på om vi bara ska pausa denna "träning" lite. Jag blir frustrerad och känner dessutom att det är jobbigt när han får drag (sina egna) i halsbandet. Målbilden var egentligen att han skulle gå promenader i sele, men efter att ha visat stort missnöje med selen vi har nu så vill jag inte fortsätta med den. Tanken är att vi ska köra lite barmarksdrag när han växt till sig och jag vill inte förstöra sele för honom för all framtid genom att tvinga på honom nuvarande (kassa) sele. Det blir alltså promenader med halsband.

Just det där upplever jag blir väldigt ofta fel - hundar lär sig jättesnabbt att det är den kedjan som utlöser belöningen; dvs att gå ut och dra, stanna, komma tillbaka och få belöning. Inte så konstigt egentligen att de börjar dra direkt igen.

Tricket brukar vara att INTE belöna när hunden kommer tillbaka till dig utan istället börja gå igen och direkt när hunden gått ett eller två steg med slakt koppel så belönar du, gärna bakåt. Här är ju en klicker eller ett motsvarande ord bra så att man hinner belöna exakt när hunden inte drar.

Ytterligare två tips för koppelgående som jag tycker funkar bra:

Ta den-leken lär jag in genom att först lära hunden att när jag säger "Ta den!" med ganska hög och glad röst så kommer jag att kasta en godis. Har man en mer leksaksdriven hund kan man då istället slänga fram en leksak men ibland är det så mycket enklare att få många repetitioner med godis så jag väljer det i så hög utsträkning som möjligt. När hunden börjar fatta "Ta den!" så börjar jag lägga in det på promenaden. Väljer ett tillfälle när hunden går utan att dra, ropar "Ta den!" och så snart hunden vänder sig om så kastar jag en godis på marken bredvid mig eller bakom mig - lite beroende på hur bra hunden är på att hitta godiset. Försöker välja godis som syns på den mark vi går på - här är det mycket grusväg och då behövs lite ljusare eller mörkare godisbitar, inte bara vanliga bruna. ;)

En ny lek som jag hittade på med senaste valpen är att kasta godis över huvudet. Jag kastar alltså en godisbit så den flyger och landar precis framför hunden vid något tillfälle när den inte drar (allt för mycket i alla fall, man kan göra det även om hunden drar men inte om den vråldrar och släpar på föraren). Tricket här är att bara kasta när hunden har huvudet framåt - de lär sig relativt snabbt att höra när man rör armen för att kasta men då håller jag bara inne med kastet. Lyckas man med att kasta godiset med relativ precision och utan att de vrider på huvudet får man ganska snart en hund som går i förväntan på godiskast. Då kan man dock få en del drag i kopplet eftersom man kastat framför hunden men det är då jag börjar kasta så att godiset antingen landar på hundens manke/huvud eller precis bredvid framtassarna, då får man en hund som börjar stanna upp vid varje kast och efter några gånger så börjar de gå saktare och med förväntan på att något intressant ska komma. Här är det mycket timingen som är viktig. En trevlig sidoeffekt är att man får ett väldigt fint framförgående om man ska tävla brukset och man borde även kunna få en fin grund till saktagående inför framåtsändandet.
 
Just det där upplever jag blir väldigt ofta fel - hundar lär sig jättesnabbt att det är den kedjan som utlöser belöningen; dvs att gå ut och dra, stanna, komma tillbaka och få belöning. Inte så konstigt egentligen att de börjar dra direkt igen.

Tricket brukar vara att INTE belöna när hunden kommer tillbaka till dig utan istället börja gå igen och direkt när hunden gått ett eller två steg med slakt koppel så belönar du, gärna bakåt. Här är ju en klicker eller ett motsvarande ord bra så att man hinner belöna exakt när hunden inte drar.

Ytterligare två tips för koppelgående som jag tycker funkar bra:

Ta den-leken lär jag in genom att först lära hunden att när jag säger "Ta den!" med ganska hög och glad röst så kommer jag att kasta en godis. Har man en mer leksaksdriven hund kan man då istället slänga fram en leksak men ibland är det så mycket enklare att få många repetitioner med godis så jag väljer det i så hög utsträkning som möjligt. När hunden börjar fatta "Ta den!" så börjar jag lägga in det på promenaden. Väljer ett tillfälle när hunden går utan att dra, ropar "Ta den!" och så snart hunden vänder sig om så kastar jag en godis på marken bredvid mig eller bakom mig - lite beroende på hur bra hunden är på att hitta godiset. Försöker välja godis som syns på den mark vi går på - här är det mycket grusväg och då behövs lite ljusare eller mörkare godisbitar, inte bara vanliga bruna. ;)

En ny lek som jag hittade på med senaste valpen är att kasta godis över huvudet. Jag kastar alltså en godisbit så den flyger och landar precis framför hunden vid något tillfälle när den inte drar (allt för mycket i alla fall, man kan göra det även om hunden drar men inte om den vråldrar och släpar på föraren). Tricket här är att bara kasta när hunden har huvudet framåt - de lär sig relativt snabbt att höra när man rör armen för att kasta men då håller jag bara inne med kastet. Lyckas man med att kasta godiset med relativ precision och utan att de vrider på huvudet får man ganska snart en hund som går i förväntan på godiskast. Då kan man dock få en del drag i kopplet eftersom man kastat framför hunden men det är då jag börjar kasta så att godiset antingen landar på hundens manke/huvud eller precis bredvid framtassarna, då får man en hund som börjar stanna upp vid varje kast och efter några gånger så börjar de gå saktare och med förväntan på att något intressant ska komma. Här är det mycket timingen som är viktig. En trevlig sidoeffekt är att man får ett väldigt fint framförgående om man ska tävla brukset och man borde även kunna få en fin grund till saktagående inför framåtsändandet.
Tack för tipsen! Tänker att jag ska göra upp en plan och sedan se vad som blir bäst för oss 😊
 
Piraya-valp är nu dryga 7 månader. Växlar blixtsnabbt mellan att vara en kontaktsökande, träningsbar mysig unghund till att impulsivt agera på allt som rör sig inom 50 meters radie. Och då agerar hon med att kasta sig iväg med full kraft och i full fart. Och det är verkligen ALLT som rör sig, löv som blåser, insekter som börjar komma fram, grannar, fåglar, bilar... Jag har brännsår i händerna av att hålla i och har återgått till sele efter en period med halsband. Tänker att det är tråkigt att få whiplash skador på valpen...
Hoppas vi båda kommer ur den här perioden något sånär hela 🙈😄
 
Just det där upplever jag blir väldigt ofta fel - hundar lär sig jättesnabbt att det är den kedjan som utlöser belöningen; dvs att gå ut och dra, stanna, komma tillbaka och få belöning. Inte så konstigt egentligen att de börjar dra direkt igen.

Tricket brukar vara att INTE belöna när hunden kommer tillbaka till dig utan istället börja gå igen och direkt när hunden gått ett eller två steg med slakt koppel så belönar du, gärna bakåt. Här är ju en klicker eller ett motsvarande ord bra så att man hinner belöna exakt när hunden inte drar.

Ytterligare två tips för koppelgående som jag tycker funkar bra:

Ta den-leken lär jag in genom att först lära hunden att när jag säger "Ta den!" med ganska hög och glad röst så kommer jag att kasta en godis. Har man en mer leksaksdriven hund kan man då istället slänga fram en leksak men ibland är det så mycket enklare att få många repetitioner med godis så jag väljer det i så hög utsträkning som möjligt. När hunden börjar fatta "Ta den!" så börjar jag lägga in det på promenaden. Väljer ett tillfälle när hunden går utan att dra, ropar "Ta den!" och så snart hunden vänder sig om så kastar jag en godis på marken bredvid mig eller bakom mig - lite beroende på hur bra hunden är på att hitta godiset. Försöker välja godis som syns på den mark vi går på - här är det mycket grusväg och då behövs lite ljusare eller mörkare godisbitar, inte bara vanliga bruna. ;)

En ny lek som jag hittade på med senaste valpen är att kasta godis över huvudet. Jag kastar alltså en godisbit så den flyger och landar precis framför hunden vid något tillfälle när den inte drar (allt för mycket i alla fall, man kan göra det även om hunden drar men inte om den vråldrar och släpar på föraren). Tricket här är att bara kasta när hunden har huvudet framåt - de lär sig relativt snabbt att höra när man rör armen för att kasta men då håller jag bara inne med kastet. Lyckas man med att kasta godiset med relativ precision och utan att de vrider på huvudet får man ganska snart en hund som går i förväntan på godiskast. Då kan man dock få en del drag i kopplet eftersom man kastat framför hunden men det är då jag börjar kasta så att godiset antingen landar på hundens manke/huvud eller precis bredvid framtassarna, då får man en hund som börjar stanna upp vid varje kast och efter några gånger så börjar de gå saktare och med förväntan på att något intressant ska komma. Här är det mycket timingen som är viktig. En trevlig sidoeffekt är att man får ett väldigt fint framförgående om man ska tävla brukset och man borde även kunna få en fin grund till saktagående inför framåtsändandet.
Tack för tips!
Tänker testa på min snart 3 åriga hund, en envis husky som jag köpte när han var nästan 10 månader och helt ouppfostrad i stort sett, framför allt med koppelhantering, men som lärt sig hur man tar sig ur halsband och sele när man tröttnat på att det går långsamt, som drar som tusan när vi går till skogen, slänger sig i kopplet (det är så man kom ur det tidigare) och när jag stannar så kommer han tillbaka, bara för att göra om allt igen och igen och igen och .... Går vi ett annat håll är han tyst och lugn och drar inte alls så, slänger inte sig. Hem går han ordentligt ;)

Jag har inte använt godis eftersom han är så uppe i varv så det sällan lockar när vi ska till skogen, han kan på sin höjd lukta på det och struntar sedan i det, men har ändå lärt sig att drar han och jag stannar ska han gå tillbaka till mig ;) Han är inte dum, även om han är förbenat envis! Men jag ska testa dina godisförslag när vi går andra håll och även hemåt. :)
 

Liknande trådar

Hundträning Kommer här med ny fråga! Länge sen jag hade valp...😅 Vår valp är 6,5 månader Har slutat bita i våra händer å fötter oftast men ännu...
Svar
6
· Visningar
470
Senast: Hellhound
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 954
Senast: Mabuse
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
7 675
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Bara för att jag längtar tills de kommer hem en valp och smått handlar på mig en del saker. Så kanske de vore kul och se vad ni andra...
2
Svar
24
· Visningar
1 615
Senast: Lyan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp