Valp 2021 - del 2

Det tär på krafterna att ha varit på vift en hel dag och ha blivit sederad
DSC_0271.JPG
 
Han har gått från klarhet till klarhet, från slyngel till vuxen lekfarbror som håller koll på valpen.
Vet inte om det nytillskottet som gör att han mognat och numera står med alla tassarna stabilt i marken eller att vi numera är ute i fårhagen flera gånger i veckan eller en kombination. Han känns trygg, harmonisk och har mognat enormt senaste tiden ❤.
Han har ju hunnit plocka både RLD N och RLD F titeln utan nån större träningainsats i just rally, vi har startat en lydnadstävling med kvalificerat resultat och pallplats och husse har hunnit med två officiella agility tävlingar där han skött sig riktigt bra om än inga resultat att tala om än.

Vallningen har vi precis plockat upp igen, det går sådär när man pular på egen hand och jag känner att vi (jag och husse) nog skulle behöva köra för instruktör för att få lite mer struktur på det hela. Att vi varit ute mycket i fårhagen och bara pysslat har gjort att det numera inte är tivoli där utan kan koppla av och chilla på ett annat sätt än när man var ute bara när det skulle tränas.

Tay
20220511_155359.jpg
 
Han har gått från klarhet till klarhet, från slyngel till vuxen lekfarbror som håller koll på valpen.
Vet inte om det nytillskottet som gör att han mognat och numera står med alla tassarna stabilt i marken eller att vi numera är ute i fårhagen flera gånger i veckan eller en kombination. Han känns trygg, harmonisk och har mognat enormt senaste tiden ❤.
Han har ju hunnit plocka både RLD N och RLD F titeln utan nån större träningainsats i just rally, vi har startat en lydnadstävling med kvalificerat resultat och pallplats och husse har hunnit med två officiella agility tävlingar där han skött sig riktigt bra om än inga resultat att tala om än.

Vallningen har vi precis plockat upp igen, det går sådär när man pular på egen hand och jag känner att vi (jag och husse) nog skulle behöva köra för instruktör för att få lite mer struktur på det hela. Att vi varit ute mycket i fårhagen och bara pysslat har gjort att det numera inte är tivoli där utan kan koppla av och chilla på ett annat sätt än när man var ute bara när det skulle tränas.

Tay
Visa bifogad fil 91939
Jag upplever att de ofta mognar och mår bra av att inte vara yngst längre!
 
Funderar om tilda kan vara på väg mot första löpet snart. Senaste dagarna har hon vart tröttare än vanligt, men också ännu mer tråkig med maten. Idag har nästan inget vart gott nog. Till och med kycklinghalsarna luktade hon bara på men åt inte. Tillslut åt hon en vid två tiden på dagen (det första hon åt idag, trots kurrande mage så att det hördes), och lite senare på em åt hon upp de andra två. Varken färskfoder eller Magnusson ångkokta nöt har hon velat ha idag. Lite paprika slank ner nu på kvällen när jag gjorde tacos, så får väl vara glad att hon fått i sig nått.
Förhoppningsvis äter hon bättre imorgon.
Igår tränade vi på att vara själva hemma lite, behövde klippa gräset så gav henne ett par kycklinghalsar och gick ut. Efter en kvart var jag korkad och gick in för att se hur det gick, och då hade hon ätit upp och verkade lugn. Hon var inte lika lugn när jag gick igen 🤦🏼‍♀️ men men, då vet jag det till nästa gång.
Jag har inte tränat jättemycket på att lämna henne helt själv några längre stunder, mer än när jag kastar sopor och går till tvättstugan då hon inte har känts mogen för det. På senaste tiden har hon kunnat äta, tugga Ben eller liknande under tiden jag är till tvättstugan, så känns som hon har mognat lite mer. Hon är heller inte gnällig om jag stänger om mig I badrummet, och har till och med sovit några timmar på soffan istället för i sängen någon enstaka gång. Så det har nog vart vettigt att ta det lugnt. Tillsammans med dom andra hundarna kan hon vara själv ett par timmar, så det är skönt att det funkar bra.
 
FA28F6A7-C2F7-4F41-8E07-65B5C6BB7246.jpeg

Älskar verkligen ILYs täckning! 😍 Undrar dock när hon får hängande hår på öronen och inte ser ut som en galen professor. 😅
Vi har kört en hel del att nyttja natur och möbler för att öva balans och kroppskontroll. Hon känns som hon får mer självförtroende av att känna sig bättre fysiskt. Hon börjar bli riktigt bitig. För att vara pappi och väga 3,5 kg. 😅
Hon har nu lärt sig fånga leksaker i luften, både med framtassar och munnen. Och hon älskar det! ❤️
Vi kör också en del lättare spår och nosework. Och det tycker hon är himla kul.
Hon är verkligen världens kuligaste och enklaste kömpis! 😍
 
B62433FD-D032-4DF6-ADB5-5FA7C5638686.jpeg

Lille Pebbi blir bara sötare och sötare! 😍
Hon har börjat få väldigt lång päls. Så hon kanske blir en mer långhårig variant än mina tidigare varit.
Peb har blivit väldigt mycket mer gosig nu för tiden. Och hon äter tack och lov jättebra fortsatt.
Hon tycker det är vansinnigt roligt med spår och nosework. Hon sket typ i belöningen i början för att hetsa iväg och leta nästa. 😅
Hon är väldigt duktig och det är kul att hon tycker det är så skoj! ❤️
 
321F793F-01D5-4A3D-93B9-AD8B960B90B1.jpeg

Jag vill nästan grina över hur duktig fröken var idag. Ljudade kanske 5-10 minuter sen fullt fokus i över en timme i en grupp på kanske 15 ekipage. Öste på och bjöd på allt jag bad henne om trots rätt så stökig miljö. Hon är så jävla rolig och det är så härligt att utvecklas med henne ❤️

Skrev lite med uppfödaren som tyckte vi var redo för BH nu i sommar men vi har ju fortfarande inte gjort något MH. Men kul att höra att andra ser framgångar!
 
Lilla ILY älskar att insektssäsongen startat. Hon vet att hon inte får jaga dem IOM risk att det är geting etc. Så om jag ser låter hon bli. Men man kan märka att hon som alltid är ens skugga är borta och allt är mkt tyst. Då hittar man henne med fluga/spindel/skalbagge/myror som hon boinkar ihjäl med nosen. Sen skäller hon på dem för att ”de ligger still och inte leker mer”.
Hon har också börjat motorbota mig efter att jag ett par ggr gömde hennes leksak i urringningen. Nu om man gömmer den var som helst kan hon köra ner nosen i urringningen och liksom köra från sida till sida för att mosa in nosen. 😂
Massmördaren påkommen och anlägger oskyldig min:
B47A0B7D-F1E4-4391-8D2C-521E825C7F79.jpeg
 
Lille Peb är husselös denna vecka IOM att han är borta. ILY tycker husse kan komma hem så hon får ha sin matte ifred från sin jobbiga lillsyrra.
Peb tycker dock livet är en fest iaf. Hon är inte så kinkig då det gör ngt på den fronten. Hon utvecklas väldigt från dag till dag.
Hon har blivit så himla mkt mer gosig och söker kontakt på ett lugnare och trevligare sätt än förr. Hon tvångsputsade ILY nu ikväll. Peb gör alltid en kvällsrengöring och slickar lite och går igenom pälsen med tänderna lite som någon snabb-hack-gnagande trimmer. Så hon gjorde sin trimmergrej på en ILY som bara ville att den jobbiga ungen skulle somna och lugnet återvända. 😂
Utter-grävlingen mitt i kampande på liv och död:
1A7FC781-3BFA-4DAB-A99B-E503DBE5A902.jpeg
 
Lilla ILY älskar att insektssäsongen startat. Hon vet att hon inte får jaga dem IOM risk att det är geting etc. Så om jag ser låter hon bli. Men man kan märka att hon som alltid är ens skugga är borta och allt är mkt tyst. Då hittar man henne med fluga/spindel/skalbagge/myror som hon boinkar ihjäl med nosen. Sen skäller hon på dem för att ”de ligger still och inte leker mer”.
Hon har också börjat motorbota mig efter att jag ett par ggr gömde hennes leksak i urringningen. Nu om man gömmer den var som helst kan hon köra ner nosen i urringningen och liksom köra från sida till sida för att mosa in nosen. 😂
Massmördaren påkommen och anlägger oskyldig min:
Visa bifogad fil 92437
Haha. Påminner mig om kompisarna som retade sig på pappan som gärna klev omkring naken i huset. Så de satte varmkorv i gylfen och lät hunden ta.

Det dröjde inte alltför länge innan pappan skrek och svor efter att hunden nafsat efter hans snopp :rofl:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
4 355
Senast: Mabuse
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
7 241
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Bara för att jag längtar tills de kommer hem en valp och smått handlar på mig en del saker. Så kanske de vore kul och se vad ni andra...
2
Svar
23
· Visningar
1 251
Senast: ii-ssa
·
Hundträning Hej, har en snart 4 månaders valp av bruksras som blir helt sjövild när hon busar. Det ska bitas i händer och kläder och dras så till...
Svar
11
· Visningar
935
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Dressyrsnack 16
  • Artroskopi äldre häst

Omröstningar

Tillbaka
Upp