Valp 2021 - del 2

Det är ingen vanlig dag idag, för det är Tistlas allra första födelsedag! 🥳 Min goa, knäppa och busiga tjej! 🥰

20220512_112157.jpg
 
Idag har vi vart på hundklubben, dom hade medlemsdag. Tilda tyckte det var jättejobbigt med massa hundar och folk, stackaren 🥺 dom hade aktiviteter både ute och inne, men vi fick gå ut ungefär 3 gånger innan vi faktiskt kunde gå in och kolla vad som fanns där. Men tillslut så kände hon att det var lite mer okej, så vi kunde köpa lite lotter, ta en fiskdamm för hundar, vara med på trix bingo och prata lite med nosework instruktören vi ska gå hos I höst. Ute fick hon prova att lukta på lite viltklövar (älg, vildsvin, rådjur, fågel och burk med blod) innan vi gick tipspromenad och åkte för att ta kaffe med en kompis. Gissar hon kommer sova gott ikväll 🙈
Snapchat-384823063.jpg
 
Idag var vi på vår första (inoff) utställning, imorgon är det heldagskurs i spår 😅 Domaren konstaterade att hon var livligast i sin klass och kallade henne ”Hopparunta” 😂 men vi fick med oss en HP-rosett. Vet inte vad jag tycker om utställningar egentligen, annat än att de är lite sega 😉 men jag anmälde oss till två officiella i sommar. Om inte annat har jag en sömnig hund efteråt!

Bild finns i Senast tagna…-tråden, men lägger in en in action-bild här också.

D27EA926-D1A3-487F-AB02-93AE1BD10513.jpeg
 
Jamen vi tar väl en bild från spårkursen också då? Fick inga in action-bilder, dock.

Härlig heldag, Bellan var riktigt duktig. Det har gett väldigt mycket (!) med dessa tillfällen vi varit iväg till och ”hängt med hund”. Känns rätt avdramatiserat över lag, hon fokar på mig framförallt även om såklart de andra kan pocka på mer eller mindre. Tyvärr är hon ännu väldigt åksjuk :( men jag hoppas det växer bort.

61560F7E-7469-40D9-B413-DE45ED487D05.jpeg
 
Spårad och klar. Har alltid hatat spåret för det är så jäkla tråkigt men nu överväger jag starta BSL nästa år om vi lyckas få till ett BH prov.
Tänk vad mycket en trevlig spårhund kan göra för att få lite motivation till att tycka spår är ganska trevligt. :angel:
IMG_20220515_104712.jpg
 
Spårad och klar. Har alltid hatat spåret för det är så jäkla tråkigt men nu överväger jag starta BSL nästa år om vi lyckas få till ett BH prov.
Tänk vad mycket en trevlig spårhund kan göra för att få lite motivation till att tycka spår är ganska trevligt. :angel:
Visa bifogad fil 90995

Haha, spår är ju kung :D (men så gillar jag ju att vandra runt ensam i skogen också, att hunden gillar spår blir liksom win-win)
 
Spårad och klar. Har alltid hatat spåret för det är så jäkla tråkigt men nu överväger jag starta BSL nästa år om vi lyckas få till ett BH prov.
Tänk vad mycket en trevlig spårhund kan göra för att få lite motivation till att tycka spår är ganska trevligt. :angel:
Visa bifogad fil 90995
Det absolut värsta är att lägga ut spåren tycker jag! Sen ska man vänta ett jäkla tag innan man äntligen får gå dem och om det då inte går bra så höjer det inte motivationen till att spåra igen....
Har haft det som ambition i flera år - jag ska bli bättre på att lägga spår. Har hittills inte hänt 🤷‍♀️
 
Peb blev sämre i magen igen nu när hon fått annan mat. Veterinären tyckte nu att hon endast får äta Hills Gastrointestinal torr- och burk-foder i 6 månader. Hon sa att vissa som haft Giardia kan behöva leva så resten av sina liv för att slippa inflammation i tarmen etc. Hoppas verkligen inte det är så! 😬 Jag har ju ingen erfarenhet av sånt.
Nu när hon var sämre äter hon sämre. Så jag försökte skoja till torrfodret genom att gömma det och göra spår etc. Det funkade med en bit av givan bara för att hon älskar spår och leta. Men sen visade hon bara att hon hittat, tog matbiten och kastade iväg den innan hon letade nästa. Hon var supertaggad när hon fick vänta på ILY eller att jag lade spåret. Men äta det var inte lika kul som letandet. 😂
Med Fortiflora på maten får hon i sig även en del torrfoder iaf. Hon var lite bättre idag iaf än igår.
Hon har blivit mästare på duscha och föna iaf och rusar direkt till fönen efter en rallyrunda runt vardagsrummet. 🏎🐶
Gäspande gremlin blir vacker flicka!
FB841BB0-08D2-4DA6-B7A8-06E740D680E2.jpeg
 
Vad kul det är att se hur mycket mer ILY orkar både fysiskt och psykiskt nu. Hon är ju en skojfrisk individ. Men nu är det cirkus ILY 🤡 dagarna i ända. 😅
Sån ork psykiskt och fysiskt. Och så mkt mer pannben vad gäller att själv lösa saker eller ta i och kampa tex.
Hon är mycket bättre på att själv visa vad hon vill nu. Peb är ju tvärtom extremt tydlig och har mycket åsikter. Nu börjar ILY mer och mer visa sina och be om hjälp, ställa frågor etc.
Hon är fortsatt världens enklaste dock i all hantering och träning. Och roligaste och keligaste. Om än lite väl kelig och social kl 03:00 inatt när jag vaknade med henne på bröstet stirrandes på mig. Inte skulle hon på toa inte.. 😂
91181618-5884-4723-B8CF-6B42FB67F747.jpeg
 
Vad äter era unghundar födda 2021 och hur aktiva är de? Slyngeln har ätit Doggy Professional Valp i princip hela sitt liv (med undantag för en period i höstas när han var sjuk och fick specialfoder av veterinär) och det har funkat bra. Tänkte dock att han är så gott som vuxen fysiskt (drygt 10 mån och lika stor som sin pappa) och testade "vanlig" Doggy, men märkte att han snabbt föll ur och blev smalare. Så nu har vi inhandlat Doggy Professional Extra istället, och kompletterar med färskfoder. Hur gör ni och hur aktiva hundar har ni? Vår Slyngel har jag ju inte uppfattat som extremt aktiv på något sätt, men tydligen gör han av med en hel del energi ändå. Långa promenader, springrundor ibland, alltid med oss lös ute på gården tycker jag inte låter som så mycket, men han kanske springer mer än jag tänker på när han är lös! Mycket att hålla koll på som gårdshund - fåglar som ska skrämmas bort, traktorer som passerar, korna i hagen bredvid vår gård osv. :D
 
Vad äter era unghundar födda 2021 och hur aktiva är de? Slyngeln har ätit Doggy Professional Valp i princip hela sitt liv (med undantag för en period i höstas när han var sjuk och fick specialfoder av veterinär) och det har funkat bra. Tänkte dock att han är så gott som vuxen fysiskt (drygt 10 mån och lika stor som sin pappa) och testade "vanlig" Doggy, men märkte att han snabbt föll ur och blev smalare. Så nu har vi inhandlat Doggy Professional Extra istället, och kompletterar med färskfoder. Hur gör ni och hur aktiva hundar har ni? Vår Slyngel har jag ju inte uppfattat som extremt aktiv på något sätt, men tydligen gör han av med en hel del energi ändå. Långa promenader, springrundor ibland, alltid med oss lös ute på gården tycker jag inte låter som så mycket, men han kanske springer mer än jag tänker på när han är lös! Mycket att hålla koll på som gårdshund - fåglar som ska skrämmas bort, traktorer som passerar, korna i hagen bredvid vår gård osv. :D
Jag räknar med att hanhundar i åldern 6-24 månader äter ca dubbelt så mycket som en färdigvuxen hanhund i samma storlek. Även om de är klara storleksmässigt vid 10-12 månader så breddar de sig enormt fram till två års ålder och jag upplever att de behöver mycket mat för att då dessutom sätta muskler.

Mina får VOM active utan lax, växande hanar med beräknad vuxenvikt på 20-25 kg brukar hamna på ca 1-1.5 kg/dygn för att hålla hullet och bygga muskler. De är mycket aktiva.

Jag har ofta träningshundar här i ålder 12-18 månader, de brukar hinna lägga på sig rejält med muskler under de veckorna de är här även om de är mycket aktiva hemma också. De som i vanliga fall får torrfoder (även dyrare "bra sådana") får bättre päls, bättre ork, bättre muskler, bättre återhämtning och blir fastare i kroppen när vi lägger om dem på färskfoder.
 
Jag räknar med att hanhundar i åldern 6-24 månader äter ca dubbelt så mycket som en färdigvuxen hanhund i samma storlek. Även om de är klara storleksmässigt vid 10-12 månader så breddar de sig enormt fram till två års ålder och jag upplever att de behöver mycket mat för att då dessutom sätta muskler.
Ah, tack! Det förklarar hur jag kunde ha så fel om både typ och mängd av mat. Känns som om Slyngeln i nuläget kan äta precis hur mycket som helst och ändå alltid är hungrig... Just nu upplever jag dock att han är fin i hull, muskler och päls.

Mina får VOM active utan lax, växande hanar med beräknad vuxenvikt på 20-25 kg brukar hamna på ca 1-1.5 kg/dygn för att hålla hullet och bygga muskler. De är mycket aktiva.
Slyngeln är ju isländsk fårhund, så han blir lite mindre än dina (som är BC väl?). Han har nyligen börjat äta Mush (valpvarianten enligt rekommendation min dotter fick i affären) i tillägg till torrfodret och det känns som om han håller sig mättare/nöjdare på det. Jag har ju sett honom som medelaktiv, men kanske får omvärdera det då han nog faktiskt rör sig en hel del som jag inte tänker på!

Jag har ofta träningshundar här i ålder 12-18 månader, de brukar hinna lägga på sig rejält med muskler under de veckorna de är här även om de är mycket aktiva hemma också. De som i vanliga fall får torrfoder (även dyrare "bra sådana") får bättre päls, bättre ork, bättre muskler, bättre återhämtning och blir fastare i kroppen när vi lägger om dem på färskfoder.
Okej, jag har tänkt mig färskfoder som komplettering!
 
Våra hundar fick Royal Canin X-small puppy hos uppfödaren. De fick också lite köttfärs, keso och Royal Canins valpblötmat. Så det har vi fortsatt med.
Nu är ju min 1 år och en månad. Men vi hade kvar så mkt valpfoder att hon får äta upp det. Hennes lillasyster var ju sjuk av parasit förut och behöver gå på veterinärfoder för mage och tarm. Hon får både torrfoder och blötmat från Hills. Men inget utöver de 2 fodrena.

Min hund får lite kött, färs av olika slag och får smaka diverse under matlagning/ätande.

Båda hundar får rätt stora portioner flera ggr dag. De äter nog dubbla mängden mina tidigare hundar av samma ras och strö ätit.

Jag aktiverar hundarna lika mycket som tidigare hundar. Men de här två leker så väldigt, väldigt mycket mer med varann. Sammanslaget är det många timmars rally och brottning per dag.
 
Ni som har tikar, när hade de sitt första löp? Tistla har ju fyllt 1 år nu men ännu inget löp i sikte.. 🤔
Min är 11 mån, liten ras (4.8 kg nu) och inte ett löp i sikte här heller... Trodde länge att "nu kommer det när som helst" men nej. Kompisars någorlunda jämngamla valpar/unghundar av större raser har löpt allihop, de flesta kring 8 månaders ålder.
 

Liknande trådar

Hundträning Kommer här med ny fråga! Länge sen jag hade valp...😅 Vår valp är 6,5 månader Har slutat bita i våra händer å fötter oftast men ännu...
Svar
6
· Visningar
366
Senast: Hellhound
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 425
Senast: Mabuse
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
7 378
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Bara för att jag längtar tills de kommer hem en valp och smått handlar på mig en del saker. Så kanske de vore kul och se vad ni andra...
2
Svar
23
· Visningar
1 310
Senast: ii-ssa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp